„Budapest noir”
Budapestről számos kalauz és útikönyv készült az elmúlt évtizedekben.
Van közöttük általános bédekker, a műemlékeket vagy azok egyes
csoportjait felsorakoztató kötet, de akad a turistákat és városlakókat
egyaránt megszólító, szépirodalmi igénnyel írt opus – mint Török
András kritikai kalauza –, amely az ismert helyek mellett a város
rejtett értékeire, különlegességeire s a mindennapi élet színtereire
is felhívja a figyelmet. Ungváry Krisztián és Tabajdi Gábor könyve
viszont valóban rendhagyó útikalauz, mert a város emlékei közül nem a
látványosságokat és a kellemes helyeket válogatja ki, hanem azokat,
amelyek a 20. század politikai diktatúráihoz és megrázó történelmi
eseményeihez kötődnek. A témaválasztás és a könyv műfaja között első
pillantásra meglehetősen nagy távolságot érezhetünk, hiszen az
útikönyvek többnyire a szabadidő felhőtlen eltöltésének az eszközei,
éppen ezért adagolják módjával a komoly történeti-művészettörténeti
ismereteket, s szentelnek bőséges teret a könnyedebb műfajoknak, a
kultúra és szórakozás, a gasztronómia és bevásárlás témáinak. Ha
azonban belegondolunk abba, hogy egyre inkább előtérbe kerül a
kulturális turizmus, és ma már sokan azzal a szándékkal indulnak
útnak, hogy a felkeresett város múzeumai és műemlékei mellett annak
eldugottabb értékeit, például egyes korszakokat vagy a helyi
szubkultúrákat is megismerjék, akkor valós igény lehet efféle
kalauzra. Ezt az igényt persze (a remélhetőleg hamarosan megjelenő)
idegen nyelvű változat tudná szolgálni, a tárgyalt magyar nyelvű kötet
elsősorban a hazai vagy magyar nyelven olvasó közönséghez szól.
Kérdés, hogy aki kézbe veszi ezt a zsebkönyvnél kicsit nagyobb
könyvet, kedvet érez-e fölkeresni a benne szereplő helyeket? A
tragédiák, történelmi traumák s a különböző diktatúrák emlékét őrző
helyek útvonalra fűzése, túraként, koncentrált élményként való
felajánlása bennem hasonló viszolygást kelt, mint a
katasztrófaturizmus jelensége. Ugyanakkor be kell vallanom, hogy ha
magam nem is indultam útnak, de szinte egy szuszra olvastam végig a
könyvet, s különösen a titkos helyszínekről szóló fejezeteket bújtam
valami perverz izgalommal. Aligha akad ember, akit ne érdekelnének
azok az objektumok, melyek mellett (fölött) nap mint nap elhaladunk,
anélkül, hogy tudomásunk lenne a létezésükről. S valószínűleg
mindenkit megdöbbent, ha kiderül, hogy hétköznapi homlokzatok mögött
korábban embereket kínoztak vagy öltek meg, hogy általunk jól ismert
helyeken harcok zajlottak, és tömegsírok rejlettek. Azt hiszem, éppen
ez a helyhez kötés, a helyszínen való szembesülés, rádöbbenés az, ami
a történelmet közel hozza és átélhetővé teszi. A közelmúlt
történelméről írt tudományos munkák – természetükből adódóan – nehezen
képesek a katarzis élményét fölkelteni. Ezt azért fontos hangsúlyozni,
mert jogosan vethető fel a kérdés, hogyan kerül egy útikönyvről –
népszerű, ismeretterjesztő munkáról – szóló recenzió a Magyar Tudomány
folyóirat hasábjaira. Itt hangsúlyoznunk kell, hogy a történész
szerzőpár máshol már letette a névjegyét, s tudományos hitelét komoly
tanulmányokkal és könyvekkel alapozta meg. A történelmet igényes
formában népszerűsítő kiadványuk mindenképpen megérdemli, hogy komoly
tudományos fórumban foglalkozzunk vele.
A könyv kronologikus rendben mutatja be a 20.
századi diktatúrák ismert és titkos helyszíneit, valamint a hozzájuk
kapcsolódó szimbolikus tereket, emlékhelyeket és emlékműveket. Külön
fejezetet szentel az 1918–1920 közötti időszak forradalmainak, a
Tanácsköztársaság és a rá következő ellenforradalom fontosabb
helyszíneinek; a német megszállás és a zsidóüldözés korszakának; a
főváros ostromának; Rákosi és Kádár Budapestjének, s a kettő közé
ékelődő 56-os forradalomnak és szabadságharcnak. Mindezeket a
fejezeteket megelőzi három szimbolikus köztér, a Hősök tere, a
Felvonulási tér és a Szabadság tér tárgyalása. Kétségtelen, hogy e
terek történetében legsűrűbb az egymást váltó politikai rendszerek
lenyomata, hogy példájukon mutatható be talán legjobban a különböző
diktatúrák szimbolikus térfoglalása, önreprezentációja. Mégis
fölmerülhet bennünk, hogy nem kaphatott volna-e a Kossuth tér is
helyet mellettük. A Parlament és a Kúria jelenléte ugyan inkább a
hatalmi ágak demokratikus elkülönítését jelképezi, de jól tudjuk, hogy
a tér 1919-ben és 1956-ban fontos szerepet játszott az eseményekben
(ahogyan az államszocialista korszakot lezáró köztársaság kikiáltása
is ott történt meg), és a térre került emlékművek, szobrok máig nem
szűnő váltakozása legalább olyan tanulságos, mint a másik három téren.
A fő fejezetek nem arányosak egymással, de a
terjedelem nyilván az adott korszak hosszától, az események
gazdagságától és a még létező
|
|
helyszínek és látnivalók számától is függ. Így
természetes, hogy az 1918–20 közötti évekkel foglalkozó fejezet a
legsoványabb, bár az némileg meglepő, hogy nem a Kádár-korszak, hanem
a szovjet megszállás és a Rákosi-korszak vezet az oldalak és képek
számában. Ennek abban rejlik a magyarázata, hogy a szerzők
elkészülésük dátuma alapján ebbe a fejezetbe soroltak számos olyan
intézményt, objektumot (kormányrezidencia, pártközpont, metró,
úttörővasút, Népstadion stb.), melyeket később a Kádár-kor is
használt, továbbá itt tárgyalják a Bajza utca környéki szovjet
kolóniát és az egyházüldözés kirívó példáit. Ehhez képest a
Kádár-korszak kevesebb újdonságot tud felmutatni, még akkor is, ha
megvolt a maga külön káderdűlője, s számos szervezetet 1956 után
alapítottak (KISZ, Munkásőrség, Hazafias Népfront).
Az objektumokat és eseményeket a fejezeteken belüli
szócikkek tömören és tárgyilagosan írják le. Ahol kell, utalnak az
épület, tér vagy városrész elő- és utótörténetére, korábbi
tulajdonosaikra és gyakran tervezőikre. Szinte mindegyik szócikk
tartogat újdonságot. Megismerhetjük Szálasi, Rákosi lakhelyeit, az SS
és Eichmann budapesti székhelyeit, a szovjet kolóniát és pártvezetést
kiszolgáló zárt áruházakat, az állambiztonság által fenntartott titkos
lakásokat, a „betechnikázott” Ámor-háza fedőnevű szórakozóhelyet.
Számomra is meglepetés volt például, hogy a Palatinus-strand előtt
álló Napfürdőző-szobrot eredetileg a magyar fájdalom emlékeként
állították fel a Szabadság téren, hogy a Fácán-vendégfogadó mellett
ifj. Horthy István nyaralója állt, vagy, hogy a Nyéki-hegy oldalában a
fenyők Nagy-Magyarország térképét formázzák. A szöveget nagyrészt
kevésbé ismert archív fotók és kiváló térképek egészítik ki. Utóbbiak
segítenek a pesti és a nemzetközi gettó, az ostrom városmajori
harcainak, az ÁVH- és pártközpont, a szovjet kolónia, a
kormányrezidencia, a virányosi és rózsadombi káderdűlő, a mátyásföldi
szovjet főparancsnokság és a Corvin-közi harcok részletekbe menő
helyszíni azonosításában. Nagy értéke a könyvnek, hogy igyekszik az
egyes korszakokhoz tartozó korabeli vagy utólag állított szobrokat és
emlékműveket is bemutatni, még akkor is, ha e téren nem törekedhettek
teljességre. Kár, hogy a kiválasztott példák egy részénél nem tudjuk
meg, ki volt a szobor vagy az emlékmű alkotója. Építészként különösen
sajnálom, hogy sok helyen a részletesen tárgyalt épületek és
építmények tervezői is homályban maradtak. A Millenniumi emlékmű
1919-es átépítésében Pogány Móric építész és Falus Elek iparművész
vett részt. A Regnum Marianum templom terveit dr. Kotsis Iván
készítette. Nagy Imre villájának Kozma Lajos volt a tervezője. A
kormányrezidencia régi épületeit az a Körner József tervezte, akinek a
neve egyébként a munkásmozgalmi panteonnál szerepel a könyvben (s
jegyezzük meg, az ő munkája a ma is álló II. kerületi szocreál pártház
– ma önkormányzat). A Munkásőrség székházának Pázmándy Margit volt az
építésze (az angyalföldi, ma üresen álló pártház és a Kútvölgyi kórház
rendelője is az ő nevéhez fűződik), aki hosszú időn át az Általános
Épülettervező Vállalat alkalmazottja volt. Ez a szemérmesen
semmitmondó név takarta a pártállami szervek titkos munkáin dolgozó
állami tervezőirodát, melynek szocreál székháza ma is áll a
Horváth-kertnél, az Orvos-lépcső mellett. A Kossuth téren, az FM falán
látható „golyós” emlékmű kezdeményezője Callmeyer Ferenc építész, aki
a sortűz idején maga is ott volt a tömegben, és sértetlenül túlélte
azt.
Nagy erénye a könyvnek, hogy a tárgyalt
eseményeket, a különböző diktatúrák bűneit nem méri egymáshoz, és
ellenáll mindenféle aktualizálásnak. Nem akar szerecsent mosdatni, de
nem is ítélkezik nyíltan, legalábbis a könyv tárgyát képező
eseményekkel kapcsolatban. Határozott véleményt nyilvánítanak viszont
a szerzők a történéseket homályban hagyó, s ezáltal a felelősséget
elmosó kortárs megnyilvánulásokról, mint például a Városmajor utcai
szanatórium helyére kitett emléktábláról. A könyv tipográfiája
gondosan tervezett, s használatát a borítók belső oldalára nyomtatott
Budapest térképek segítik. A könyv egészén végigvonuló színkód
igényes, ám amikor a térképeken a számokat magukba foglaló körökre
kerül, gondot okoz az egymáshoz közel álló tónusok megkülönböztetése.
Mindezzel együtt várható, hogy a történelem népszerűsítésének új
módját választó kötet sikeres lesz. Kíváncsian várom, lesz-e
folytatása, vajon kedvet kapnak-e más történészek szakterületük témáit
hasonló formában feldolgozni. (Ungváry Krisztián – Tabajdi Gábor:
Budapest a diktatúrák árnyékában. Titkos helyszínek, szimbolikus terek
és emlékhelyek. Budapest, Jaffa, 2012.)
Ferkai András
építészettörténész, egyetemi tanár
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
|
|