2012 júliusában, pontosan július 26-án lesz kereken
száz éve annak, hogy Richter József elemi iskolai igazgató-tanító és
felesége, Tomasics Erzsébet házában Szabadkán megszületett a XX.
század tudománya és a felsőoktatási pedagógia jelentős hazai
személyisége, a későbbi Tarján Imre professzor. Tarján Imre az
ezerkilencszázas évek második felében döntő szerepet játszott a modern
orvosképzésben: élményt jelentő előadásain, pontos, szabatosan
megfogalmazott biofizika tankönyvén orvosgenerációk nevelkedtek. Igen,
Tarján Imre egyetemi tanulmányai során találkozott a pedagógia
tudományával: de nemcsak doctus volt, hanem natus is, mivel tanult
ismereteire ráépült különleges, veleszületett pedagógiai készsége. Ez
utóbbiban nyilván szerepe volt a szülői ház szellemének is.

Richter Imre gyermekkoráról viszonylag keveset
tudunk, inkább szolnoki középiskolai és pesti egyetemi tanulmányairól
vannak ismereteink. Ezekről az időkről saját maga számolt be azokban a
könyvecskékben/füzetekben, amelyeket élete utolsó éveiben
szerkesztett. A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium kiváló tanulójaként
(Tarján, 1996) gyengébb osztálytársait, alsóbb osztályosokat
korrepetált; még idős korában is szeretettel emlékezett meg róluk,
tartotta velük a kapcsolatot. Közülük többen (külföldről hazatérve)
felkeresték őt, később a régi iskolát Szolnokon, ahol ma már
emléktábla is őrzi emlékét, és természetesen meglátogatták sírját a
Farkasréti temetőben – sajnos, már a legfiatalabb volt tanítványok
közül is egyre kevesebben vannak közöttünk.
Tarján Imre 1930-ban lett a Pázmány Péter
Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának matematika–fizika szakos
hallgatója, és egyúttal az Eötvös József Kollégium lakója. Az
egyetemi, valamint a kollégiumi felvételihez, sőt a pesti kollégiumi
élet lehetőségéhez Tarján Imre kivételes tehetsége azzal járult hozzá,
hogy megnyerte a középiskolások számára meghirdetett országos fizika
tanulmányi versenyt, és ráadásul a kollégiumi felvételin is megfelelt:
száz jelentkező közül tizedmagával nyert felvételt. Egyszóval:
keményen szelektáltak a felvételinél. Ez a szelekció azonban
biztosította számára a viszonylagos anyagi függetlenséget. A
kollégiumról és kollégiumi társairól mindig szeretettel emlékezett
meg, és megjegyzéseiből kitűnt, hogy az Eötvös Collegium csakugyan
megteremtette a valódi tehetség kibontakozásának a lehetőségét. A
kollégiumi szellem ugyanis ösztönözte lakóit a munka szeretetére, a
kitartó erőfeszítésre, az egyre több ismeret megszerzésére, az új
ismeretek, felfedezések iránti érdeklődésre. Tarján Imrét ez a szellem
egész életében elkísérte: minden új eredmény iránt érdeklődött és
igyekezett azokat felhasználni a kutatásban, az oktatásban. Még a
halála előtti hetekben is bejárt az intézetbe, olvasott, jegyzetelt,
és még a kórházi ágyán, élete utolsó napján is a Magyar Tudomány
folyóirathoz küldött cikkeinek sorsát kísérte figyelemmel. (Tarján,
2000)
Tarján Imre életében az egyetemi évek utáni évtized
– miként a Kárpát-medencében mások számára is – meglehetősen zaklatott
időszak volt. A harmincas évek elején rövid katonáskodás következett,
majd Debrecenben, az egyetem Orvoskari Fizikai Intézetében Gyulai
Zoltán mellett dolgozott a külföldi tanulmányúton lévő Szalay Sándor
helyetteseként. Itt mélyült el kísérleti fizikai tudása, és Gyulai
javaslatára itt kezdte el tanulmányozni az akkor nagyon modernnek
számító problémakört, a fényelektromos jelenségeket. Ez a
jelenségcsoport akkoriban a fizika érdeklődésének középpontjában állt.
E témából készítette el doktori disszertációját, és 1939 tavaszán meg
is védte summa cum laude minősítéssel. Az egyetemi és a hozzá
csatlakozó debreceni évek után zavarosabb időszak következett, amit
részben a katonaság, a második világháború eseményei, részben pedig az
álláskeresés jellemzett. 1940-től először vidéken, Ipolyságon, majd
Pestszentlőrincen vállalt gimnáziumi tanári állást, miközben időnként
behívták katonának is. Budapest ostroma idején (1944. december – 1945.
január) „katonaszökevényként” bujkált egy Rottenbiller utcai ház
pincéjében eleinte a német, utána pedig az orosz katonák elől. Az
előbbiek a katonaszökevényt, az utóbbiak a munkára fogható hadifoglyot
látták volna benne. Ő pedig – a saját visszaemlékezése szerint –
ezalatt a pincében egy német fizikakönyvet tanulmányozott, ami
különösen tetszett neki.
A háború végeztével részt vett az újjáépítésben,
ami nemcsak a romeltakarítást jelentette, hanem a gimnáziumi
fizikaoktatás, különösképpen a kísérletes fizikaoktatás meg-, illetve
újjászervezését is. A háború után korábbi debreceni professzora,
Gyulai Zoltán (egy rövidebb kolozsvári kitérővel) már a budapesti
Műszaki Egyetemen a Kísérleti Fizika Tanszék vezetője volt. Ilyen
minőségében bevonta Tarján Imrét (aki ekkor a Pedagógiai Főiskola
Fizika II. Tanszékét vezette) abba a tervezésbe, amelyben az ipari
felhasználásra alkalmazható mesterséges kristályok növesztését
célozták meg. Tarján ekkor a mesterséges kvarckristály növesztését
javasolta. Azonban mire Gyulai mellett a másodprofesszori kinevezést
megkapta volna, addigra – 1950-ben – Tarján Imrét kinevezték a
Budapesti Egyetem Orvosi Fizikai Intézetébe (későbbi nevén Biofizikai
Intézetbe) professzornak. Ezt a posztot több mint három évtizeden
keresztül töltötte be, egészen 1982-ig, nyugdíjba vonulásáig. Az
1950-től 1982-ig terjedő három évtized alatt Tarján professzor nevéhez
számos sikeres kezdeményezés köthető, melyeket a tanítványok,
munkatársak folytatnak, továbbfejlesztenek: körülötte valódi iskola
alakult ki. Tarján professzor sokoldalúságát, újabb eredmények iránti
fogékonyságát, valamint töretlen szorgalmát jól jellemzi, hogy vele
kapcsolatban nem egy, hanem legalább három általa alapított iskoláról
kell megemlékeznünk.
A tudományos kutatás a Puskin utcában, már az
őáltala vezetett intézetben, a kristályfizika területén kezdődött. A
kristályfizikát, a kristálynövesztést, a kristályhibák tanulmányozását
(a ma szokásos kifejezéssel a szilárdtestfizikát) az Orvosegyetemre
tanszékvezetői kinevezésekor hozta magával. Az orvosi környezetben
azonban világosan látta, hogy az elindított kutatást orvosi
irányultságúvá kell tennie: munkatársaival olyan kérdésekkel is
foglalkozni kezdett, melyek a diagnosztika, a terápia, a kutatás
szempontjából gyakorlati jelentőséggel is bírtak, vagy bírhattak.
Megmaradva a mesterséges kristályoknál,
kristályhibáknál, és tekintetbe véve az ország akkori lehetőségeit, a
NaI(Tl) kristállyal és más, a radioaktív részecskék/fotonok
kimutatására alkalmas kristályokkal kezdett foglalkozni. Akkoriban
vált ugyanis ismertté hazánkban a Svédországban működő Hevesy György
korábbi felismerése arról, hogy a radioizotópok – kémiai-biológiai
viselkedésüket tekintve – nem különböznek a nem radioaktív
izotópoktól, és így felhasználhatók a fiziológiás és kóros folyamatok
tanulmányozására. Érthető, hogy ekkoriban az orvosok, biológusok
érdeklődésükkel a radioizotópok alkalmazási lehetőségei felé
fordultak. Az alkalmazás elengedhetetlen feltétele volt a jó
hatásfokú, in vivo mérésekben is alkalmazható, tehát elsősorban
gammasugárzás detektálására szolgáló módszerek kidolgozása, amihez a
NaI(Tl) kristály ideálisnak bizonyult.
A hazai megvalósítás Tarján Imre kezdeményezésére,
az általa vezetett intézet oktató-kutatógárdájának nevéhez fűződik. A
korszerű orvosi alkalmazást ugyanis ekkor a radioaktív nyomjelző
módszer bevezetése jelentette, amelyhez az infrastruktúrát az
intézetben az 50-es évek elején létesített orvosi izotóplaboratórium
szolgáltatta. Ez volt Budapesten az első, ilyen rendeltetésű
izotóplaboratórium. Ebben az időben a laboratóriumban pezsgő élet
folyt, számos elméleti intézettel, klinikával folytattak
együttműködést, a munkatársak részben tanulták, részben továbbadták az
izotópos nyomjelzéssel kapcsolatos ismereteiket más klinikák,
intézetek munkatársainak.
A több mint hatvan évvel ezelőtt elindult ilyen
irányú kutatások világszerte a radioizotópok egyre újabb és újabb
orvosi felhasználásához vezettek, így a radioizotópok tulajdonságai,
diagnosztikai-terápiás alkalmazásuk, a sugárvédelemmel kapcsolatos
ismeretek fejlesztése, továbbadása az intézetben ma is mind a
graduális, mind a posztgraduális képzés tematikájának jelentős részét
képezi. Bár azóta a világ és a biofizika tantárgy is nagyot változott,
mégis a Tarján professzor által megteremtett kutatási-oktatási
koncepció ma is él: a hallgatók a magsugárzással kapcsolatos alapvető
elvi és gyakorlati ismereteket az orvosi biofizika tárgy keretében, a
diagnosztikai alkalmazásokat a képalkotó eljárások (radiológia)
keretében ismerhetik meg, míg a szakorvosok továbbképzésére a kezdeti
orvosi izotóptanfolyam most bővített fokozatú sugárvédelmi
tanfolyamként folytatódik. Az intézet részéről a tanfolyamok szakmai
kivitelezésében a hat évtizeden átívelő és a mai napig tartó vezetői
láncolat a következő: Nagy János – Györgyi Sándor – Voszka István.
Az ugyancsak Tarján professzor nevéhez kapcsolódó
kristályfizikai/szilárdtestfizikai iskola természetesen szintén tovább
fejlődött, és kiteljesedett, de már úgy, mint a Magyar Tudományos
Akadémia Kristályfizikai Kutatólaboratóriuma. A Laboratórium 1976-ban
elköltözött a Puskin utcából, és az újonnan épült Kutatóházban, a
Budaörsi úton folytatta tevékenységét. A vezető tanítványok,
munkatársak láncolata itt a következőképpen alakult: Voszka Rudolf –
Janszky József. Egy újabb átszervezés a kristályfizikai kutatásokat az
MTA csillebérci telephelyére költöztette át. A Tarján-féle
kristályfizikai iskolából ágazott ki egy további, nemlineáris optikai,
kvantumoptikai tématerület (Janszky József, Ádám Péter, Domokos
Péter).
A Tarján-féle biofizikai (molekuláris biofizikai)
iskola koncepciója ugyancsak a kristályokból, a „hibával” rendelkező
kristályokból indult el. A szilárdtestekben (kristályokban) a külső
hatások (például sugárzások, a kristály anyagától eltérő anyagok, ún.
szennyezések) olyan szerkezeti változásokat hozhatnak létre, melyek
következtében a kristályok tulajdonságai megváltoznak. Ilyen
tulajdonság lehet például a szín, az elektromos vezetőképesség, a
lumineszcencia. Tarján professzor a szerkezetváltozás és a
funkcióváltozás kapcsolatának vizsgálatára szilárdtestekként tekintett
egyszerű biológiai rendszerek tanulmányozását javasolta, éspedig olyan
rendszerekét, melyek tartalmazzák a biológiai szempontból fontos
molekulákat: a fehérjéket, a nukleinsavakat, esetleg a lipideket.
A hatvanas évek végén – hetvenes évek elején már
világos volt, hogy a biológia/molekuláris
|
|
biológia számára a fizikai szerkezetvizsgáló
módszerek (például a különféle spektroszkópiai eljárások, a kis- és
nagyszögű röntgen-, elektron- és neutron-diffrakció, a mágneses
rezonancia módszerek) a rohamosan fejlődő automatizált elektronikus
adatfeldolgozással összekapcsolva a tudományos haladás óriási lépéseit
kínálják a biológiailag fontos (makro)molekulák finomabb szerkezetének
megismeréséhez is.
Tarjánnak az új eredmények iránti érzékenységét jól
jellemzi, hogy a rendelkezésre álló lehetőségeket kihasználva jó
szakmai kapcsolatokat alakított ki a moszkvai akadémiai
Krisztallográfiai Intézettel. Itt már bizonyos tapasztalatokkal, az
akkori időben korszerű berendezésekkel rendelkeztek a biológiai
makromolekulák szerkezetének, – főként a fehérjék szerkezetének
feltárásával kapcsolatban. Egy esetleges együttműködésre pedig
készséget mutattak. Tarján felkereste a Puskin-tömbben dolgozó
kollegáit, az intézetek igazgatóit, és vázolta nekik az újfajta
módszerből nyerhető információkat. Őrajta kívül a házban akkor még
senki sem hitt abban, hogy a kristályok vizsgálatára kidolgozott
módszer hatékony lehet a fehérjék szerkezetének feltárásában, de még a
fehérjék kristályosítását sem tudták elképzelni. Akkoriban az
intézetben az infrastruktúra, amivel rendelkeztünk, még nem volt
alkalmas az együttműködésre, de Tarján professzor támogatásával már
erősen dolgoztunk a célszerű fejlesztésen.
A Biofizikai Intézetben a biológiailag érdekes
makromolekulák tanulmányozása Tarján professzor
javaslatára/kezdeményezésére a hatvanas évek végén – hetvenes évek
elején a szilárdtestfizikai szemléletből kiindulva kezdődött: bizonyos
nukleoproteidek (bakteriofágok), valamint a lipidek/lipoproteidek
(biológiai és modellmembránok) mutatkoztak a kitűzött cél
szempontjából megfelelőnek. Az alapgondolat az volt, hogy bizonyos,
alkalmasan megválasztott „pontszerű hibák” (például gamma-foton vagy
ultraibolya-foton hatásának, idegen molekulák beépülésének
következményeként) megváltoztatják a megválasztott rendszer
szerkezetét és vele együtt a funkcióját is. Az alapvető szerkezet
megállapításában ekkorra már fontos partnerünk volt a moszkvai
Krisztallográfiai Intézet Biomolekula Laboratóriuma.
Az indulástól számított kb. fél évszázad alatt a
kutatás a nukleoproteidektől és a Biofizikai Intézettől sokféle
irányban (térben és tematikában) szerteágazott, azonban a
kutatási-oktatási lánc ez esetben is folytatódott, sőt folytatódik:
Rontó Györgyi – Tóth Katalin (Heidelberg) – Csík Gabriella, valamint
tanítványaik, akik tudományos diákkörösként, lelkes doktoranduszként,
később fokozatokat szerezve fejlesztik tovább a metodikát, viszik
tovább és kiterjesztik az elindított gondolatot.
Ugyan Tarján professzor személy szerint tevőlegesen
csupán az útkeresés idején vett részt a molekuláris biofizikai
kutatások kialakításában, de részvételével, gondos érdeklődésével,
magyarázataival és célzott kérdéseivel elérte azt, hogy a különböző
előképzettségű (fizikus, vegyész, biológus, orvos, gyógyszerész)
oktató-kutató gárda tagjai egymással közös nyelvet beszéljenek,
képesek legyenek az eredményes együttműködésre. A problémák
interdiszciplináris kezelése ma már számos kutatóhelyen teljesen
természetes, sőt elengedhetetlen, azonban a molekuláris biofizikai
kutatások bölcsőjénél, a nehézségek leküzdésénél, a kételkedők
megnyugtatásánál, a kicsinyhitű vagy nagyképű gáncsoskodók
leszerelésénél Tarján professzor tekintélye döntő volt.
Tarján professzor mint a pedagógia tudományában
jártas ember, akinek ráadásul igen fejlett veleszületett pedagógiai
érzéke is volt, időnként megjegyezte, hogy a közoktatás jelentős
pedagógiai háttérrel rendelkezik, sőt óvodapedagógia is létezik. Ezzel
szemben a felsőoktatásban az oktatók úgy kerülnek az előadói posztra,
hogy nem nyertek semmiféle pedagógiai előkészítést. Ezt a hiányt
Tarján professzor úgy pótolta, hogy részben bizonyos kiszemelt előadók
(például Berkes László) rendszeres felsőfokú pedagógiai képzését
szorgalmazta, részben ő maga, illetve a tanulmányi felelősök
rendszeres tanácsadói felügyeletét is megszervezte. Az
előadások/gyakorlatok színvonalához természetesen szükséges volt
megfelelő színvonalú tematika is. Az intézet oktatógárdája Tarján
professzor irányításával olyan tantermi előadási és laboratóriumi
gyakorlati tananyagot fejlesztett ki, amely előkészítette a
hallgatóknak az orvosi munkához szükséges ismereteit, és egyúttal
illeszkedett az akkori jó színvonalú középiskolai fizika- és
matematikaoktatáshoz.
A hallgatóság számára szükséges és elégséges
tananyag természetesen hosszadalmas munka és gondos mérlegelés után,
több lépésben alakult ki, és a tudomány fejlődésének megfelelően
állandóan alakult. Tarján professzor első tankönyve a hatvanas években
magyar nyelven készült, Fizika orvosok és biológusok számára címen,
három kiadásban (Medicina, 1964, 1968 és 1971) jelent meg, később
oroszra (1969) és lengyelre (1975) is lefordították. A tankönyv
következő, negyedik kiadása már erősebben orvosi-biológiai
irányultságú volt; szerző-, illetve később szerkesztőtársakkal együtt
készült: A biofizika alapjai címmel (Medicina, 1977, 1981, 1987,
1991), majd a Semmelweis Kiadónál (1997, 1999, 2002) jelent meg. A
könyv a német, illetve az angol nyelvű oktatás érdekében mindkét
idegen nyelven is megjelent, az orvosok számára készült összeállítást
külön alcímmel is kiemelték: Einführung in die Biophysik, mit
Medizinischer Orientierung (MTA TTKL 1989, 1992; Semmelweis Kiadó,
1998), illetve An Introduction to Biophysics, with Medical Orientation
(Akadémiai Kiadó, 1987, 1991, 1997, 2002). A kéziratot Tarján
professzor gondos munkával hozta létre, a benne leírt módszerek,
működési elvek, egyszerű, áttekinthető ábrák világosan tükrözik a
lényeget, és – bár most már nem szerepel az orvos-, fogorvos-,
gyógyszerész-hallgatók számára kötelezően előírt tankönyvként, –
további hallgatói nemzedékek nyerhetnek belőle ma is hasznos,
világosan leírt információkat.
Tarján professzor, a kiváló kutató és nagyhatású
oktató igen szerény ember volt. Minthogy a tantermi előadások zömét
hosszú éveken keresztül ő tartotta mindkét évfolyamfélnek, ezért
arcról sokakat ismert. A hallgatóság körében az a hír járta, hogy a
Puskin utcán szembemenve lehetetlen volt őt a köszönésben megelőzni,
mindig előre emelt kalapot az arra járó
medikusoknak/medikáknak.Ugyanakkor Tarján professzor igen szigorú volt
mind önmagához, mind a munkatársakhoz. Velük szemben nagy igényeket
támasztott, és mivel ő maga is kora reggeltől késő estig dolgozott,
természetesnek vette, hogy más is így csinálja. Ha a munkatárson
látta, hogy érdeklődik, és hajlandó dolgozni az ügy érdekében, akkor ő
szinte naponta érdeklődött a munka haladása felől, különböző apró
technikai fogásokat javasolt, meg lehetett vele beszélni a
nehézségeket, az újabb ötleteket, és így a maga eszközeivel is mindig
lendített a munkán. Jellemző volt rá, hogy mindig a probléma lényegét
akarta megragadni, a lényeg világos, pontos megfogalmazására
törkedett, és ugyanakkor igyekezett a kérdést széles perspektívába
helyezni. A kísérletek során nyert eredmények értékelésében mindig
nagyon gondos, körültekintően igényes volt, minden mérési feltételt
sokszorosan ellenőrzött, illetve kérte, hogy ellenőrizzük. Kiváló
érzéke volt ahhoz, hogy rendkívül jól és igen hamar felmérje a leendő
vagy már az intézetben dolgozó munkatársak ismereteit, az oktató-,
kutatómunka iránti elkötelezettségét, és ennek alapján véleményezze
őket.
A szerénység, a szigorúság és a pontosság mellett
még egy jellemző vonás: Tarján Imre nagyon jó ember volt; derűs,
kiegyensúlyozott egyéniségéből eredően az általa vezetett intézetben
mindig baráti, egymást segítő légkör uralkodott. Ez a jó légkör tette
lehetővé például, hogy az ötvenes években az intézetben több olyan
munkatárs dolgozott, akik valamilyen szempontból nem feleltek meg a
„világnézeti” követelményeknek. Ezeket a rendszerint kiváló
munkatársakat Tarján professzor tekintélyével igyekezett menteni, és
ők nagyszerűen illeszkedtek be az intézeti környezetbe. Példaként Dr.
Újhelyi Sándort említem, akit Tarján korábban a Trefort utcai
Mintagimnázium igazgatójaként ismert meg: jó pedagógusnak és kiváló
kémikusnak tartotta, azonban erről a posztról („klerikális
beállítottsága” miatt) leváltották. Számára az intézet nemcsak a
megfelelő pozíciót, de a túlbuzgó pártaktíváktól bizonyos mértékben
védelmet is jelentett. Természetesen más esetekben is kiállt egy-egy
leendő vagy meglévő munkatárs érdekében.
Az ötvenes-hatvanas években mindenkinek dolgoznia
kellett, éspedig dokumentáltan. A személyi igazolványban fel kellett
tüntetni a munkahelyet, és aki nem rendelkezett munkahellyel, azt a
hivatalos szervek „munkakerülőként” kezelték. Bizonyos „bűnös”
esetekben könnyen válhatott valaki munkakerülővé annak ellenére, hogy
dolgozni szeretett volna, de a személyzeti osztály nem engedélyezte a
felvételét. Ilyen szempontból az egyetem különösen szigorú volt, mivel
az ifjúságot igyekeztek megóvni az ideológiai mételytől. Tarján
professzor tekintélye és jó akadémiai kapcsolatai révén megoldható
volt, hogy az ilyen „veszélyes” jelentkezőket laboránsként MTA-álláson
alkalmazza. Az MTA-álláson lévő személy elvben nem állt kapcsolatban
az ifjúsággal. Az intézetben így dolgozott laboránsként például Gerő
Éva, aki titokban (természetesen a hivatalos szervek ezt tudták) egy
feloszlatott szerzetesi közösség tagja volt.
Az intézetben volt egy másik, ugyancsak
laboránsként-segédlaboránsként felvett munkaerőcsoport is. Ebbe azok a
fiatalok tartoztak, akik egy (vagy több) éven át az orvosegyetemi
felvételire vártak amiatt, hogy – bár kifogástalanul, esetenként
maximális pontszámot elérve tették le az egyetemi felvételi vizsgát –
a családjukat „osztályidegennek” nyilvánították. Számukra a munkahelyi
ajánlás, mely bizonyította, hogy nem riadnak vissza a fizikai munkától
sem, nagyon fontos életrajzi adattá vált. Azok közül a fiatalok közül,
akik ebbe a csoportba tartoztak, később többen váltak egészen
kiemelkedő orvosszemélyiségekké: számosan neves főorvosok, kiváló
egyetemi tanárok lettek.
Tarján professzor fontos közéleti funkciókat
töltött be: a SOTE ÁOK dékánja, a SOTE tudományos rektorhelyettese, az
MTA Matematikai Fizikai Osztályának osztályelnöke, az MTA Elnökségének
tagja volt. A tudományban és az oktatásban elért eredményeiért számos
kitüntetésben részesült, ezek közül kiemelendő: a Kossuth-díj és az
Állami Díj, a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje, az
Akadémiai Aranyérem.
A munkatársak, tanítványok közül mindazok, akiknek
alkalmuk nyílt arra, hogy Tarján professzort közelebbről megismerjék,
kutatói, oktatói, vezetői szellemi hagyatékát tisztelettel őrzik, igaz
emberségét soha nem felejtik el. Az a több ezer magyar (és nem magyar)
orvos, fogorvos, gyógyszerész pedig, aki Budapesten tanult, megőrzi és
továbbviszi gondolatait, szemléletét, ezáltal gazdagítva generációról
generációra az egyetemes orvostudományt.
Kulcsszavak: kristályfizikai iskola, biofizikai iskola,
felsőoktatási pedagógia
IRODALOM
Tarján Imre (1996): Ifjúságom: 1912–1950.
MBFT
Tarján Imre (2000): A PET-különszám
margójára. Magyar Tudomány. 1, 125.
|
|