Kutatással harmadéves orvostanhallgató koromban
kezdtem foglalkozni. Egy élettani laboratórium varázsa fogott meg: az
élő természet csodáinak faggatása azóta is fogva tart. De mennyit
változott a világ! Harmincöt évvel ezelőtt a laboratóriumban a
témavezetővel együtt öten-hatan dolgoztunk, rendkívül családias
környezetben tanultuk a kutatás módszertanát, élveztük a kísérleteket,
írtuk az előadásokat és a közleményeket. Életre szóló élményt kaptunk
emberségből, megtanultuk elviselni a kudarcokat, örültünk egymás
sikereinek, s közben mély barátságok születtek. Ez a légkör
szerencsére ma is jelen van a jó kutatólaboratóriumban. Ám a világ
azóta nagyot változott: ma már a kiscsoportos tudomány művelése nem
igazán hatékony. Világraszóló tudományos eredmények eléréséhez
kritikus tömegre van szükség. Ez a kritikus tömeg több oldalról
közelíti meg a vizsgált tudományos kérdést, s a módszerek, az
eszközök, a megközelítés szemlélete lebontja a hagyományos
diszciplináris határokat.
A Semmelweis Egyetemen olyan kutatóhálózat
létrehozását céloztuk meg, amelyben megjelenik a kritikus tömeg. Ebben
a hálózatban a legjobbak bizonyítják, hogy a kutató bizonyos
tekintetben lemond a saját egyéni ambícióiról a kutatóközösség
érdekében, de tudja, hogy a kutatóközösség hatékonyabb és
eredményesebb lehet ezáltal. A magányos bölények korszaka a
tudományban lejárt, a nagy egyéniségek azonban mégis meghatározzák egy
kutatóközösség eredményességét.
Az elmúlt évtizedekben az is nyilvánvaló lett, hogy
a legmodernebb technológiák alkalmazása nagyon sok pénzbe kerül a
tudományban is. Az akadémiai és a tudományos világban felállított
ranglistákon csak olyanoknak jut előkelő hely, akik jelentős
|
|
anyagi forrásokhoz tudnak jutni. Ha az az
ambiciózus elvárás, hogy magyar oktatási intézmény is legyen a kiemelt
listás egyetemek között, akkor meg kell vizsgálni az egy hallgatóra
jutó állami támogatás éves összegét is, mivel a kettő szoros
összefüggésben van egymással. Az Európai Unió átlagában az egy
hallgatóra jutó állami támogatás nagyjából kilencezer euró, a világ
első száz egyetemén pedig hallgatónként 14–15 ezer euróval tudnak
gazdálkodni. Ahhoz, hogy a magyarországi kutatóegyetemek,
tudományegyetemek bekerüljenek az első ötszázba, a jelenlegi háromezer
eurós állami támogatást jelentősen meg kell emelni. A kutatóegyetemi
pályázatok ezért jelentősek, mert a hazai gazdasági környezet
lehetőségeihez képest támogatják a nemzetközi dimenzióban is
figyelemre méltó egyetemeket. Az egy periódusra jutó támogatás azonban
csak akkor fog mérhető sikereket eredményezni, ha a támogatás
megismétlődik, és legalább még egy időszakra kiterjed.
A Modern Orvostudományi Technológiák a Semmelweis
Egyetemen kutatóegyetemi pályázatunkban négy nagy tudomány- és
fejlesztési területet összefogó modulba szerveződve végeztük
hálózatformáló tudományos munkánkat. A jelen kötetben megjelenő cikkek
ezt a moduláris összetételt jelenítik meg. Bízunk benne, hogy a
magányos bölények korszakából a hálózatos kutatási formába emelkedve
valóban világraszóló tudomány alapjait tehettük le egyetemünkön.
Kulcsszavak: kutatóegyetem, tudományos modulok, kiválóság, közösség
|
|