A március végén Szegeden, Szent-Györgyi Albert
orvosi Nobel-díjának 75. évfordulója alkalmából rendezett
orvosbiológiai világkonferencia kilenc Nobel-díjas vendégének egyike a
hetvenhárom éves izraeli Ada Jonat (Yonath) volt, aki 2009-ben kapott
kémiai Nobel-díjat. Marie Curie óta ő a negyedik kémiai Nobel-díjas
nő. Az izraeli Weizman Intézet professzora a szegedi kongresszust
megelőzően az Akadémia dísztermében is teltházas, nagysikerű előadást
tartott. Gimes Júlia először gyermekkoráról kérdezte, és arról, hogy
annak milyen szerepe volt abban, hogy a kutatói pályát választotta.
•
Szegény családban nőttem fel, egy szigorúan vallásos környéken. A
tudomány nem tartozott a beszédtémák közé. Én viszont igen kíváncsi
természet voltam, és ilyen szempontból talán igaza van abban, hogy
gyermekkoromban kezdődött a dolog. Öt-hat évesen már magamtól,
magamnak végeztem kísérleteket, hogy jobban megértsem a világot.
Például egyszer asztalokat és székeket pakoltam egymásra, mert meg
akartam mérni, hogy milyen magasan van a plafon. Az akció úgy
végződött, hogy az egész építmény ledőlt, én pedig eltörtem a karomat.
Apám nagyon sokat betegeskedett, sokat volt
kórházban, és azt hiszem, ez is hozzájárult ahhoz, hogy meg akarjam
érteni a körülöttem lévő dolgokat. Csak tizenegy éves voltam, amikor
apám meghalt. Nagyon szegények voltunk, édesanyám sem volt túl jól, és
egy csecsemő is volt otthon. Ennek ellenére anyám támogatta, hogy
tanuljak. Akkortájt az iskolák, különösen a gimnáziumok nem voltak
ingyenesek Izraelben. Így hát meg kellett dolgoznom az ösztöndíjamért.
Ez egy hosszú történet, de végül egy remek és nagy ösztöndíjnak hála
egy egészen kiváló intézményben találtam magam. A támogatás egy részét
olyan formán kellett visszatérítenem a közösségnek, hogy az iskolában
évfolyamtársaim egy részét tanítom. Tantárgyam a matematika volt,
emellett a kémia laboratóriumokat nekem kellett takarítanom, és a
könyvtárra is én ügyeltem. Tehát rengeteg lehetőségem volt, hogy a
tanulás mellett mással is foglalkozzam. Ennek ellenére nem éreztem
úgy, hogy kutató szeretnék lenni, talán mert fogalmam sem volt arról,
hogy létezik ilyesmi. Tudtam, hogy léteznek egyetemek, ahová
továbbtanulni mennek emberek, és hogy vannak ott tanárok, akik
oktatnak, de azt hittem, ez minden, amit csinálnak. Nem gondoltam
volna, hogy valaki feltehet kérdéseket, és aztán az lesz a munkája,
hogy megválaszolja őket. Ez számomra nem volt világos, egészen addig,
amíg el nem kezdtem tanulni. De ez nem azért történt, mert éppen ezt
akartam csinálni, hanem mert gondoskodnom kellett édesanyámról és
testvéremről, és elhatároztam, hogy amíg a húgom elég nagy nem lesz,
az otthonomhoz közel maradok, és tanulni fogok. És csak amikor a
jeruzsálemi Héber Egyetemen hallgató lettem, akkor döbbentem rá, hogy
létezik olyan hivatás, hogy „tudós”.
Emlékszem, elsőben az egyik előadás után kérdeztem
valamit az egyik tanártól, hogy mi volt az, arra már nem is emlékszem.
De arra igen, hogy azt válaszolta: ez egy igen jó kérdés, gyere a
laborunkba, éppen most dolgozunk rajta. Akkor realizáltam, hogy az
oktatóknak van saját laboratóriumuk, ahol választ kereshetnek a
számukra érdekes kérdésekre. Valószínűleg ekkor éreztem rá, hogy a
kutatói munka számomra testhezálló lenne.
Ön évtizedek óta a riboszóma nevű sejtszervecskével foglalkozik. A
világon először sikerült a riboszómákat kristályosítania, majd
röntgenkrisztallográfiás technikával megfejtenie háromdimenziós
térszerkezetüket. Miért éppen
a riboszómákat választotta kutatásai tárgyául?
Ez egy hosszú történet, és sok benne a véletlen, de azért ragaszkodtam
hozzájuk, mert nélkülük nincs élet. A riboszómák parányi üzemek a
sejtben – egy emlőssejt több milliót tartalmaz belőlük –, amelyek a
genetikai kód utasításainak megfelelően „legyártják” az aminosavakból
felépülő fehérjéket. Egy csodálatos gépezetről van szó, amely
másodpercenként kb. negyven aminosav összekapcsolását végzi el,
méghozzá meglepően kevés hibával. Kb. egymillió peptidkötés
elvégzésére jut egyetlen hiba.
Szóval a riboszómák működésének megértése alapvető
az életfolyamatok megértésében, viszont nyilvánvaló volt az is, hogy
térszerkezetük ismerete nélkül nem lehet igazán megérteni, hogy hogyan
hajtják végre a fehérjeszintézist. A riboszómák bonyolult szerkezetű
sejtszervecskék, fehérjék és RNS-ek bonyolult együttese alkotja őket,
nincs belső szimmetriájuk, ráadásul egyáltalán nem stabilak, szóval
kristályosításuk igen-igen nagy kihívás volt.
A sors fintora, hogy céljaim elérésében igen fontos
szerep jutott egy biciklibalesetnek, melynek során súlyos agyrázkódást
kaptam, és hónapokig nem tudtam laboratóriumi munkát végezni. Tudtam
viszont olvasni, és találtam egy cikket arról, hogy mielőtt az
Északi-sarkon a jegesmedvék hibernálják magukat, sejtjeikben szép
szabályosan
|
|
elcsomagolják a riboszómákat, hónapokra biztosítva
ezzel a sejtszervecskék épségét és működőképességük fenntartását. Aha
– gondoltam. – Ez tehát egy természetes stratégia arra, hogy a
riboszómák hosszú időn át megőrizzék magukat.
Innen jött az ötlet, hogy extrém körülmények között
élő baktériumokat keressünk, és végül a Holt-tengerből izoláltuk azt a
törzset, amelyből az első riboszómakristályokat nyertük. De még az
első röntgendiffrakciós felvételek után is sok elismert tudós
gúnyolódott és nevetett rajtam. Fantasztának tartottak, mert hittem
abban, hogy a riboszómák háromdimenziós térszerkezete előállítható. De
sok-sok éven át tartó állhatatos munkánkat végül siker koronázta.
Mindez azonban nem csak arra jó, hogy megértsük a fehérjeszintézis
pontos történéseit, és ezzel az élet alapvető folyamatait.
Régóta tudjuk, hogy nagyon sok antibiotikum – kb.
40 százalékuk – a riboszómákon hat, mert megakadályozza a
fehérjeszintézist, és fehérjék nélkül a baktériumok számára sincs
élet. Kutatásaink tehát azért is fontosak, mert a riboszómák
térszerkezetének megismerése révén meg tudjuk mondani, hogy egyes
antibiotikumok szerkezetét hogyan kell a nagyobb hatékonyság érdekében
módosítani, és új antibiotikumok fejlesztése is lehetséges. A
jelenlegi gyógyszerekkel szemben egyre több baktérium vált és válik
rezisztenssé, a bakteriális fertőző betegségek korunkban egyre nagyobb
kihívást jelentenek, tehát új baktériumellenes szerekre lenne szükség.
Hát ilyen célok érdekében is dolgozunk.
Melyik eredményét tartja a legjelentősebbnek?
Nem tudom. Tényleg nem tudom. Szerintem nincs a tudományos munkámban
egy kiemelkedő valami. A dolgok lépésről lépésre történtek. Ha arra
gondolok, hogy mi tett leginkább boldoggá és elégedetté, akkor is
számos alkalmat tudnék felsorolni. Az egyik, amikor megláttuk az első
struktúrákat. Ez egy igen-igen nagy álom volt, és elképesztő volt
látni a szerkezetet. Az odáig vezető úton azonban számos lépcsőfokot
megjártunk, és a maga nemében mindegyik igen fontos volt, például a
kristályosítás. Összetett biológiai anyagok kristályosítása azelőtt
nem volt lehetséges. Szóval erre a kérdésre nem tudok válaszolni. A
tudomány folyamat, és nem eredmények összessége.
Hogyan tudta a kutatást és a családi életet összehangolni?
Bizonyára napi tizenkét órákat dolgozott!
Először is nem tudom, honnan veszi a tizenkét órát. Húsz órát töltök
vele. A színész is összehozza a családi életét a szakmájával vagy egy
kórházi ápolónő. Számos szakma van, amelyben nők dolgoznak, és amelyek
embert próbálóak. A dolog titka, hogy mindkettőt szeretni kell. A
munkát és a családot egyaránt. Hogy ezt percre, napra lebontva hogyan
lehet megoldani, az a konkrét családon múlik.
Pályája során jelentett-e akadályt, hátrányt,
hogy nő? Hiszen sokkal több férfi, mint nő
kapott Nobel-díjat. A kémiában például Ön csupán
a negyedik Nobel-díjas asszony.
Nem tudom, hogy akadály volt-e, avagy sem, ugyanis sohasem voltam
férfi. Erre tehát nem tudok felelni. Sohasem éreztem semmiféle
megkülönböztetést. A nőknek vannak bizonyos, a férfiakétól eltérő
kötelezettségeik, de kutatónak lenni mindig embert próbáló. De maga a
tudomány sokkal fontosabb, mint a díj. Díjat csak igen kevés ember
kap. Hogy mégis miért van több Nobel-díjas férfi, mint nő? Az anyukák
miatt, akik arra intik a lányaikat, hogy ne menjenek tudósnak, mert
nem találnak maguknak férjet, vagy rossz anya lesz belőlük. Így a
lányok nagy része nem tanul tovább, de ez megváltozhat, ha a nők módot
találnak arra, hogy a két dolgot együtt csinálják.
Milyen személyes tulajdonságok
kellenek ahhoz, hogy valakiből
Önhöz hasonlóan sikeres kutató váljék?
Én nem értem a tudományos siker fogalmát. Véleményem szerint a siker
az, ha az ember elégedett a munkájával. Ha boldog. Legfontosabb a
tudomány iránti szenvedély, és ha az megvan, az maga a siker. Ezt az
elégedettséget azonban sem díjakkal, sem egyebekkel nem lehet mérni. A
siker nem a díjak számát jelenti. Csak néhányféle díj van, tudós pedig
több százezer. Sokkal fontosabb, hogy az ember kíváncsi maradjon, és a
munkájával elégedett legyen. Ezt pedig akkor lehet elérni, ha
szeretjük, amit csinálunk, és igyekszünk a maximumot nyújtani.
Kíváncsiság, kíváncsiság, még több kíváncsiság és
szenvedély. Ez szükséges a kutatáshoz.
Kulcsszavak: gyermekkor, kíváncsiság, szenvedély, fehérjeszintézis,
riboszóma, baktérium, antibiotikum
|
|