| 
         
        
          
            | 
           
          
          A változások kora 
          
           
          Veliky János könyve 2009-ben jelent meg az Új Mandátum Könyvkiadó 
          gondozásában, a Habsburg Történeti Monográfiák sorozatban. A könyv a 
          szerző reformkorral kapcsolatos kutatásait összegzi, zömében a 
          közelmúltban megjelent tanulmányok kötetté szerkesztett formájában. A 
          modern kori magyar történelem egyik legizgalmasabb periódusát azért 
          állítja elemzései középpontjába a bevezető tanulmány szerint 
          (Reformkor – a változások kora), mert a reformkorban ragadható meg 
          leghatározottabban az a sokrétű átalakulás, amelynek következtében a 
          társadalmi jelenségek hagyományos elemei mellett már jól kitapintható, 
          rendszerbe szerveződő újak jelennek meg. A reformkor és azon belül is 
          a negyvenes évek kiemelésével Veliky János nem lép be abba a 
          történészi vitába, amely a reformkor kapcsán a folytonosság kérdéséről 
          szól, és amit újabban Miskolczy Ambrus próbált néhány írásában ismét 
          életre gerjeszteni, elemezni (Miskolczy, 2007). A történetírói 
          hagyomány tovább élteti az adott kor politikai vitáinak természetét, 
          így a folytonosság vagy az egészen új kezdet minősítésének kérdését. A 
          folytonosság és a megszakítottság, a történeti folyamatok természete 
          Veliky Jánost is mélyen érdeklik, de úgy véli, vannak olyan történeti 
          periódusok, s a magyar reformkor is ilyen, amikor a meglévő formák és 
          struktúrák dinamikusabb átalakuláson mennek keresztül, s a kor lényege 
          jobban megérthető, ha figyelmünket a változásokra fókuszáljuk. Tehát 
          nem arról van szó, hogy ne tartaná fontosnak az előzményeket, a 
          későbbi programokat megelőlegező gondolati és mentális hagyományokat, 
          hanem elemzéseit az átalakulás áramában érzékelhető különbségekre 
          irányítja. Nem az átalakulási periódus elnevezése és minősítése 
          érdekli (szemléletéhez legközelebb talán a polgárosodás narratívája 
          áll), hanem a fogalomtörténeti kutatások eredményeit inkább abban 
          kívánja hasznosítani, hogy a változás fogalmának kortársi és 
          historiográfiai értelmezéseit ragadja meg. Már a bevezetőben 
          érzékeljük, s persze a kötet több írásában, így a záró tanulmányban is 
          (Polgári szerepkörök és változáskoncepciók), hogy a nyelvi szintnek, a 
          fogalomhasználatnak, az új elnevezéseknek milyen fontos szerepet 
          tulajdonít a szerző. 
          
          Különösen a kötet centrumában elhelyezett 
          tanulmányból (A „haladás philosophiája”) derül ki, hogy a reformerek 
          mennyire tudatosan törekedtek arra, hogy szemantikai szinten is 
          megragadják a változásokat, mert a politikai nyelvújítást eszmei 
          vitáik részének tekintették. A Széchenyi–Kossuth-vita 1842–43 
          fordulóján kibontakozó újabb szakaszának elemzéséből az is világossá 
          válik, hogy a vitázó felek miként jelölik ki saját politikai 
          pozíciójukat, s miként próbálják ellenfelüket akár fogalmi úton, 
          nyelvi eszközökkel minősíteni, s azzal politikai szereplehetőségét 
          behatárolni. Kossuth a változásban a korszerű politikai sajtónak, a 
          Pesti Hírlapnak katalizátor szerepet szánt. Az egészen friss 
          keletkezésű tanulmány azonban nemcsak a Hírlap által közvetített 
          gondolatokat mutatja be, hanem nagy teret szán a lap mögött 
          felsorakozó tudósítóknak, akik részletes beszámolóikban pontosan 
          leírták a megyei közéletet, s a nemességnek a reformokhoz való 
          viszonyát. Ez az új kommunikáció egyrészt a Hírlap saját programja 
          melletti agitációját foglalta magába, másrészt viszont a modern 
          nyilvánosság kritikai, ellenőrző funkcióját kiterjesztette a megyei 
          közgyűlések rendi fórumaira is. Egyben a szociálisan és politikailag 
          erősen tagolt nemesség helyzetének bemutatásával a tudósítók azt is 
          elősegítették, hogy a lap a reformok mögé felsorakoztatható érdekek és 
          társadalmi csoportok körét bővíthesse. Kossuth a szociális 
          feszültségeket, s még inkább a társadalmi mozgalmakat az átalakulás 
          ösztönzésére kívánta felhasználni – állapítja meg a tanulmány. 
          
          A bevezető tanulmány a politikai berendezkedés és a 
          társadalom kapcsolatában, illetve a meghatározó politikai irányzatok, 
          programalkotó személyek és elitek szempontjából is áttekinti a 
          reformkori változásokat. Ugyanakkor jelzi, hogy a kötet a „változás 
          rendjét” a változáskoncepciók, a társadalmi jelenségek átalakítására 
          irányuló tudatos programok és a polgári szerepkörök elemzésével 
          kívánja bemutatni. A szerepkörök a társadalmi jelenségek sokrétűségét 
          fejezik ki, maguk is sokszínűek, „szétterülnek a társadalom 
          arculatán”, s csak idővel, a polgárosodás előrehaladásával 
          szerveződnek szociológiai csoporttá. A könyv további részében ezek a 
          szerepkörök határozottabb kontúrúakká és polgári jellegűvé válnak, a 
          záró tanulmány szerint pedig az új szerepkörökben működő politikusok 
          és a haladás egymást feltételezik. A kötet egészén végigvonul az a 
          szemlélet, amely a politika erőteljes társadalmi orientáltságát 
          vallja. Több tanulmány is kitér a szociális feszültségekre, amiket a 
          reformerek egyre határozottabban az „átalakulás tengelyébe” állítanak, 
          s arra, hogy a politikai változások miként nyernek társadalmi 
          tartalmat. Ezáltal nem is önmagukban a politikai fogalmak elemzése 
          válik lényegessé, hanem azok társadalmi összefüggéseinek feltárása. 
          Az előzőek alapján nem csodálkozhatunk azon, hogy miért kerül egy 
          alapvetően politikatörténeti kötetbe a társadalom állapotát bemutató 
          tanulmány (A társadalmi változás irányai). Veliky János szemléletes 
          kifejezéssel szabálytalan életpályának nevezi azt a társadalmi 
          jelenséget, amely egyrészt a kor átmeneti jellegét hordozza, hisz a 
          későrendi társadalmat épp abban a helyzetében mutatja be, amikor már 
          kitapinthatóak a rendi társadalomszerveződési kultúra nyilvánvaló 
          változásai, másrészt a „szabálytalanság” arra is utal, hogy a 
          változásokat érzékelő és persze generáló személyek egyéni, esetleg 
          kisebb csoportok számára járható kitörési pontokat, utakat találnak. A 
          társadalom helyzetének bemutatása viszont abból a szempontból érdekes, 
          hogy az egész társadalomnak, illetve nagy tömbjeinek milyen 
          lehetőségek nyílnak, immár a politika segítségével. Az alapvetően 
          makroszintű társadalmi kép számos olyan szempontra is érzékeny – 
          regionalitás, életmód, az átalakuláshoz való viszony –, amit majd a 
          később elterjedő antropológiai indíttatású elemzések fognak 
          programszerűen is felvállalni. Különösen fontos ebben az áttekintésben 
          az értelmiség helyzetének meghatározása, mintegy illusztrálva azt, 
          amit a bevezetőben a szerepkörökről olvashattunk. A modern értelmiség 
          csoportképző jellemzői csak lassan formálódnak ki, hordozóik még 
          szétszóródnak a rendi társadalom különböző státusú csoportjaiban, 
          inkább funkciójuk és szerepköreik ragadhatók meg, hisz a társadalmi 
          státus és szerepkör távol állhat egymástól, s egy-egy életpálya 
          többféle szerepkört is érinthet. 
          
          A kötet többi tanulmánya a programalkotó 
          reformereket és programvitáikat, a velük érintkező reformelitet úgy 
          mutatja be, hogy mindig szem előtt tartja sokrétű és változó 
          szerepeiket. „Nekünk a filozófia templárius lovagjainak kell lennünk” 
          című írás még a harmincas évekbe vezeti az olvasót, hiszen a Hitel-lel 
          fellépő Széchenyi reformer szerepkeresésével és abból következő 
          politikai mozgásterével foglalkozik. Nemcsak arra kapunk választ, hogy 
          a Hitel miért emelkedik ki a korabeli politikai írások közül, és minek 
          köszönheti hatását, hanem arra is, hogy Széchenyi a program 
          kidolgozását tudományos alapon, szűk körű vitákban képzelte el, s azt 
          is meghatározta, hogy milyen feltétellel válhat valaki „projectánssá”, 
          a haladáselmélet alakítójává. Változáskoncepciójában a birodalmi 
          kormány és elit, illetve a rendek pozícióját is figyelembe vette, s a 
          megvalósításban egy ezektől független, önérdekétől elrugaszkodni 
          képes, vagyis erényes, de praktikus tudással is rendelkező 
          „proto-politikai elitre” számított. Amikor a negyvenes években úgy 
          vélte, hogy a Pesti Hírlap veszélyezteti a fokonkénti fejlődést 
          eredményező, elnyújtott, s a politikai tényezők küzdelmét, 
          helyváltoztatását elkerülni kívánó átalakulási technikáját, politikai 
          vitát kezdeményezett. A már említett, a vita 1842–43 fordulóján indult 
          szakaszával foglalkozó tanulmányból ismerhetjük meg Széchenyi újabb, 
          negyvenes évekbeli politikai pozíciókeresését (A „haladás 
          philosophiája”). A vitában egyre statikusabb pozíciót vett fel, s azt 
          hangsúlyozta, hogy álláspontja, különösen a birodalmi kormánnyal 
          kapcsolatban nem változott az előző évtizedhez képest. A szerinte a 
          törvényesség 
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          útjára lépett kormány kihagyhatatlan az 
          átalakulásból, a túlzott ellenzékiséget pedig veszélyesnek tartotta, 
          ezért magát ismét a politikai irányzatok fölé helyezte, s kormány és 
          ellenzék ellentéteit áthidalni képes értelmiségi szerepet próbált 
          elfoglalni. 
          
          A másik, a harmincas évekről szóló tanulmány azt a 
          Kölcsey Ferencet állítja középpontba, aki hagyományos rendi státusa 
          mellett szintén új, értelmiségi szerepekben jelent meg (A társadalmi 
          reformok művészete). Ő maga is érzékelte a társadalom válsághelyzetét, 
          ami sok kortársához hasonlóan bizonytalanságérzettel töltötte el, s 
          aminek feloldását a fejlődéseszmében kereste. A „politika tudományát” 
          az erkölcsfilozófia részének tartó Kölcsey egy új szellemű, a 
          közérdeket előtérbe állító politikai vezetőréteg mintaadó és 
          kezdeményező szerepét vallotta, hogy az érdekegyesítés mentén, 
          „polgári-nemzeti szolidaritás” jegyében sikerrel fogja át, szervezze 
          meg a társadalmat. A rendi politizálás zsákutcájából a többségi elven 
          alapuló képviselet kiterjesztésével akart kitörni, amire Széchenyi még 
          nem tartotta érettnek kortársait, s amit majd a negyvenes években 
          Kossuth fog határozottan szorgalmazni. Kossuth a képviseleti 
          demokrácia fokozatos bevezetése, egymásra épülő logikai rendje mellett 
          agitált, mert úgy vélte, hogy az önkormányzaton alapuló intézmények az 
          átalakulás folyamatában is jelentőséggel bírnak. 
          
          A második rész harmadik tanulmánya Eötvös politikai 
          helykeresésének bemutatásával már átvezet a negyvenes évekbe (Eötvös 
          József bizonytalan alkotmányos pozíciója). A tehetséges, szintén 
          átmeneti társadalmi helyzetben lévő és polgári értelmiségi szerepkört 
          elfoglaló politikus kitüntetett fontosságot tulajdonított a társadalmi 
          reformoknak és a haladásnak, s persze a politikai intézményeknek is. A 
          tanulmány pályájának azt a fordulópontját elemzi, amikor Eötvös 
          megpróbál a birodalmi kormánnyal együttműködni a reformok érdekében. A 
          megváltozott politikai helyzetre lassan-lassan reagáló kormány nemcsak 
          az újkonzervatívokkal vagy Széchenyivel kapcsolatot tartva próbálta 
          magát „helyzetbe hozni”, hanem az addig ellenzékiként politizáló 
          Eötvössel és barátjával, Szalay Lászlóval is. Eötvösben mind több 
          fenntartás alakult ki a „népmozgalmakkal” szemben, mert a tömegakarat 
          leszűkítheti az egyéni szabadságot, ezért letért a Kölcsey örökébe 
          lépő, az alkotmányos képviselet elvét kiteljesítő liberális ellenzéki 
          mozgalom demokratizmusának útjáról, s közeledett a kormányzati 
          reformpolitikához, mert úgy vélte, hogy a felsőbbség, az állam, de 
          inkább egy azon keresztül érvényesülő elit ésszerűbb reformok 
          megvalósítására képes. Azért akarta a szabad királyi városok 
          szavazatát mindenképp növelni, hogy biztosítsa az alsótáblán is a 
          kormányzat többségét, amit a nyugodt haladás feltételének tekintett. 
          Politikai konstrukciója összekeverte az alkotmányos pozíciókat, ezért 
          önmaga politikai helyzetét is nehezen tudta kijelölni. Mivel a 
          birodalmi kormány csak merített javaslatából, de annak tartalmát és 
          politikai irányát nem követte, ahogy Széchenyiét sem, az Eötvös által 
          tervezett politikai kapcsolat nem vált termékennyé és folytathatóvá – 
          derül ki a szerző elemzéséből. 
          
          De nem ez volt az egyetlen fordulat Eötvös 
          pályáján. A kötet egy másik tanulmánya egész politikai pályáját és 
          társadalmi szerepeit tekinti át (Koreszmék vezérelte politikai pálya), 
          s belőle megtudjuk, hogy a reformkori liberálisok fiatalabb 
          generációjához tartozó Eötvös értelmiségi, polgári életformát 
          alakított ki, közéleti pályáján pedig programalkotóként kívánt 
          fellépni. Veliky János értelmezése szerint Eötvös nehezen tudta magát 
          a létező intézmények közt elhelyezni, ezért politikai törekvéseit 
          szívesebben igazította a nagy koreszmékhez. Ez a feszültség nem csupán 
          a már ismertetett, az országgyűlési reformok várható eredménytelensége 
          miatt érzett csalódásából fakadó politikai fordulatával függött össze, 
          hanem érzékennyé tette az eszmék működése iránt, s bizonytalanná 
          politikai-eszmei pozíciói meghatározásában. Pozícióváltásait maga sem 
          tagadta, de úgy vélte, hogy alapvető céljai, iránya, mint 
          racionalista-konstruktivista liberalizmusa, az alkotmányosság 
          jelentőségének felismerése és az államnak tulajdonított mind fontosabb 
          szerep változatlan maradt. 
          
          Az Eötvös-pályakép mellett helyet kapott a kötetben 
          az a tanulmány is, amely a reformelit egy kevésbé ismert tagját, gróf 
          Batthyány Kázmért mutatja be (Hogyan polgárosodott a magyar 
          arisztokrácia?). A szintén rendi társadalmi kötöttséggel indult 
          politikusnak nemcsak e rendi kötöttségeket feszegető házassága, 
          politikai nézetei és szerepei (felsőtáblai tevékenysége, 
          kormánybiztossága, minisztersége), később pedig emigrációs emlékirata 
          tart igényt komoly érdeklődésre, hanem egyéb szerepkörei is. A gazdag, 
          nagybirtokos gróf ugyanis élenjárt birtokai modernizálásában, a 
          társadalmi és gazdasági reformok kezdeményezésében, a Védegylet 
          szervezésében, miáltal bővültek, átformálódtak társadalmi kapcsolatai 
          is. Különösen a körülötte kialakult értelmiségi kör érdemel figyelmet. 
          Az önszerveződésen alapuló s az érdekegyesítést gyakorlati téren 
          megvalósító Védegyletről is fontos ismereteket nyújt a tanulmány, s 
          hangsúlyozza, hogy Batthyány Kázmér nemcsak a szerveződés gazdasági, 
          hanem politikai hatásait is fontosnak tartotta. A Pesti Hírlap körüli 
          vitákat tematizáló, már többször említett írással összekapcsolt 
          tanulmány (A társadalmi mozgalmak politikai szerepéről) is foglalkozik 
          a Védegylettel, igaz, Kossuth gazdaságpolitikai nézeteinek 
          kontextusában. Veliky János több, nem csupán ebben a kötetben 
          megjelent írást publikált Kossuth társadalomfelfogásáról, szociális 
          mozgalmakat szervező tevékenységéről és a társadalom polgárosodását 
          ösztönző iparpártoló törekvéseiről. Ezek alapját az a harminc éve 
          keletkezett, s itt újra közölt tanulmány jelenti, amelyen egyáltalán 
          nem érezhető az idő múlása, ma is friss, szemléletében korszerű 
          olvasmány. Alapos vizsgálat alá veszi Kossuth gazdasági 
          elképzeléseinek összefüggéseit, miáltal kortársi véleményeket, s azon 
          alapuló rögzült történetírói álláspontokat igazít ki, és egyértelművé 
          teszi, hogy Kossuth mennyire nem doktrinér módon hasznosította 
          elméleti forrásait, az elméletből levonható következtetéseit a 
          körülményekhez igazította, hogy így érjen el hathatós változásokat. 
          Gyakorlati és professzionális politikusként szívesen kombinálta eszmei 
          eszköztárát, a polgári institúciók bevezetésében és 
          társadalomszervezési módszereiben pedig komplexitásra törekedett, s 
          azok sokoldalú hatásával számolt. 
          
          A kötet tehát, miközben kiemelt fogalmak köré 
          szervezi a reformkorról szóló írásokat, eredeti és egységes szemlélet 
          alapján járja körül az egyes kérdéseket, s ha olykor az is az olvasó 
          benyomása, hogy bizonyos gondolatok, témák ismétlődnek, mindig 
          mélyebbre jut a problémák feltárásában és a kérdések 
          megválaszolásában. Mindez Veliky János bölcseleti hajlamú 
          olvasatainak, kifinomult, lényegre törő elemzéseinek köszönhető, ami 
          mindig talál egy újabb és újabb réteget vagy összefüggést a már „jól 
          ismert” történetekben, történeti szereplők helyzeteiben vagy az 
          általuk megformált szövegekben. Mindazok számára élményszerű 
          olvasmányt tartogat a kötet, akik nem a gyors célbaérést, hanem az 
          elgondolkodásra is lehetőséget nyújtó lassabb sétákat kedvelik. 
          (Veliky János: A változások kora. Polgári szerepkörök és 
          változáskoncepciók a reformkor második évtizedében. Habsburg Történeti 
          Monográfiák 8. Sorozatszerkesztő: Gerő András. Budapest: Új Mandátum 
          Könyvkiadó, 2009. 250 p.) 
  
             
          
           
          Irodalom  
          Miskolczy Ambrus (2007): A felvilágosodás és a liberalizmus között. 
          Folyamatosság vagy megszakítottság? Egy magyar történészvita 
          anatómiája. Lucidus, Bp. 
  
          
          Miru György 
          a történettudomány kandidátusa, Debreceni Egyetem, 
          Modernkori Magyar Történeti Tanszék 
           | 
         
       
       
       |