Megtisztelő, hogy a fenti írás szerzője méltónak
találta kötetünket arra, hogy figyelmesen elolvassa, és észrevételeit,
véleményét írásban összefoglalja. Úgy gondolom, kritikai
megjegyzéseinek többségére a válasz megtalálható a kötetben. Elismerem
azonban, hogy a hit és tudomány viszonyáról nem sikerült személyes
véleményemet kellő tömörséggel, közérthetően megfogalmaznom, pedig
nagyon egyszerű. Ezt megpróbálom ezúton pótolni. A hit és a tudomány
már csak azért sem kerülhetnek egymással ellentmondásba, mert nem
riválisai, hanem kiegészítői egymásnak, nem átfedő territóriumokkal.
Olyan kérdések esetében fordul az ember a hithez, amely kérdéseket a
természettudomány fel sem tehet magának: például mi létezésünk
értelme, mi az eredete és sorsa halhatatlan lelkünknek. Hit kérdése az
is, hogy ha a tér-idő dimenziók, azaz az anyagi világ létezésének
kezdetét az ősrobbanásra tesszük, akkor azt vajon megelőzte-e egy
tér-idő dimenziókon kívüli teremtő erő/szellem létezése és akarata –
ahogyan a Biblia írja, kezdetben volt az ige –, vagy pedig a semmi
robbant fel egyszer csak önmagától, önmagából, önmagáért, minden cél
és elképzelés nélkül. Mindezt a fizikai állandók olyan „véletlenszerű”
beállításával tette, amelyek ha csak egy milliárdnyival kisebbek vagy
nagyobbak, akkor az univerzum nem alakulhatott volna ki, önmagába
zuhant volna, vagy csak csupa hidrogén- vagy héliumatomból állna. Nem
hiszem, hogy ez az alapkérdés tudományos kutatások segítségével
eldönthető lenne, ezért hit kérdése marad mind ateista, mind teista
oldalon. Ugyanakkor egyértelmű, hogy ateista tudóstársaim hite az
enyémnél is nagyobb, hiszen minden anyagi entitás megjelenését,
közöttük a saját létezésének értelmét kutató emberi agy kialakulását,
az anyagi világ
|
|
szerveződésének csodálatos logikáját és szépségét
az atommagok szintjétől az univerzumig egy semmiből eredő, céltalan
ősrobbanás véletlenszerű eredményének tekintik. Az én teista hitem –
ami nem mond ellent tudományos meggyőződésemnek sem a neurobiológia,
sem az evolúcióbiológia területén – annyiban tér el az ateisták
hiedelmeitől, hogy az anyagi világot nem önmagáért való céltalan
képződménynek tekintem, hanem egy emberi aggyal fel nem fogható
értelem akaratából, meghatározott céllal, és módon (az evolúció mint a
teremtés eszköze!) létrejött alkotásnak. A teremtő lélekhez való
hasonlatosságunk pedig hitem szerint abban áll, hogy lényünk szellemi
komponense (megfelelő fogalom híján jellemeztem ezt a kötetben
egyszerre több kifejezéssel, mint lélek, éntudat, elme, szabad akarat,
anélkül, hogy bármelyikkel külön-külön azonosnak tartanám) szintén
képes a tér-idő dimenziókon kívüli létre, amelyre meghívást kapott.
Hogy van-e létünknek ilyen komponense, az hit és nem tudományos
kutatás kérdése, hasonlóan az ősrobbanás eredetéhez, ezért itt sem
találok ellentmondást hit és tudomány között. Ahogyan nem talált a
magyar idegtudósok mellett számos külföldi Nobel-díjas agykutató
(például Sir John Eccles, Sir Charles Sherrington), vagy molekuláris
biológus/genetikus (például Francis Collins, az NIH, az USA Nemzeti
Egészségügyi Intézethálózatának igazgatója, aki az emberi génállomány
feltérképezését végző Human Genom Projektet is vezette), vagy
evolúcióbiológus (például Teilhard de Chardin, Theodosius Dobzhansky)
sem.
Kulcsszavak: hit, tudomány, evolúció, éntudat, elme, lélek,
ősrobbanás
|
|