A mai tudomány placebónak nevez minden olyan szert,
készítményt vagy orvosi műveletet, amely az egyén állapotának
javulását kívánja elérni, azonban valódi hatóanyag vagy orvosi
beavatkozás nélkül, egyedül a kezelés hatása iránti várakozás, a
kedvező hatásba vetett hit, a kezelőorvos, illetve a beavatkozás
iránti bizalom által. Közismert, hogy az új gyógyszerek, diagnosztikai
és terápiás eljárások robbanásszerű elterjedése világszerte feltűnően
megnövelte az orvostudománnyal szembeni igényeket, a gyors és teljes
gyógyulás reményében szinte tapinthatóan konkrét, sokszor türelmetlen
várakozást. Az ilyen sürgető elvárás persze nem vadonatúj társadalmi
jelenség: még a 19. század második feléből származtatják a gúnyos, de
jellemző mondást: „minél több beteget gyógyítsunk meg az új
gyógyszerrel, amíg az még őrzi gyógyító hatását!” És valóban: sok
statisztikai kimutatás igazolja az újonnan forgalomba hozott
patikaszer vagy újszerű művi beavatkozás fokozott terápiás hatását,
amely egy idő múlva, az adott szer „megszokottá” válása nyomán, a
valódi hatóanyagoknak megfelelő szintre csökken. A kezdeti
„felpörgetett” várakozás a közismert, reménykedő placeboeffektus. Ezt
a sajátos előkészületi jelenséget járjuk most körül, mert ez az
általános emberi viselkedési forma egyben a nemtudatos (újabb
kifejezéssel: implicit) tanulás mintapéldája, modellje is lehet.
Az alapkérdés a látszólagos gyógymódokkal
kapcsolatban az évtizedek alatt sem változott: mivel magyarázható,
hogy az alapellátást igénylő, orvosokat felkereső, magukat betegnek
tekintő emberek mintegy 30%-a világszerte minden orvosi beavatkozás
nélkül meggyógyul? Mi az oka a roppant változatos hatóanyagmentes
szerek (cseppek, tabletták, vizek, kristályok, szúrások, kar- és
lábperecek, álműtétek, kenőcsök stb.) egyértelmű gyógyító vagy
legalábbis állapotjavító hatásának? A manapság szinte orvosi
„divatnak” számító álgyógymódkutatás számára a válasz látszólag
egyszerű: a fő tényező nyilván a várakozás, köznapi kifejezéssel a
beteg szándéka, törekvése, akarata a gyógyulás irányában. Régi
gyógyszerkutatási és drogkészítési igazság az is, hogy a hatékony, jó
gyógyszert kiegészíti a lelki tényező: a beteg várja és reméli a
kedvező eredményt. Elterjedt a jellemző mondás: „ez a várakozás az
egyetlen olyan hatás, amely közös minden gyógyszerben”. A gyógyszernek
nemcsak hatnia kell, hanem „tetszenie” is, ezt fejezi ki a
„placebo” megjelölés, a placere (tetszeni) ige egyes szám
első személyű jövő ideje: tetszeni fogok. A kifejezést állítólag már
évszázadokkal ezelőtt használták. Ha hinni lehet a különböző, jobbára
angolszász irodalmi forrásoknak, a terminus bibliai eredetű, és a
keresztény esti ima része (Webster’s, 1997). A 116. zsoltár 9.
versszaka latin változatából került át az angol nyelvű orvosi
szóhasználatba. „placebo Domino in regione vivorum”: „tetszeni
fogok az Úrnak az élők világában”. A latin Vulgata e fordítása
egyébként eléggé szabados, mert az eredeti óhéber szöveg így hangzik:
„Et’háléch lip’né Adonáj böarcot hachájim”. Ezt a Károli-féle
Biblia hűen adja vissza: „Az Úr orczája előtt fogok járni az
élőknek földjén”. Tehát tetszeni fogok helyett járni
fogok: kevésbé félrevezető placebomagyarázat! A placebo szó
passzív emberi tetszést, az eredeti ’et’háléch’ szó aktív, cselekvő
embert sugall! A placebojelenség igenis aktív hozzájárulás a
gyógyuláshoz. Tehát nemcsak tetszik, hanem használ is a beteg
embernek, aki tevőlegesen járul hozzá bizalmával, tartalék pszichikus
energiájának mozgósításával a gyógyuláshoz! (A bibliafordítás eme
kanyarjait fejti ki bővebben Fenyvesi Tamás e lapszám egyik előző
tanulmányában). És itt érkezünk el a „látszólagos” gyógymódok
lényegéhez: mire is törekszik minden eszközt felhasználva, minden
támpontba belekapaszkodva a megbetegedett emberi szervezet? A mai
személyiség-lélektanban újból feltűnnek régi-régi
irányzatok, amelyek az ember önképének határait és agyi képviseletének
kialakulását elemzik. Az irányzatok mindegyike elismeri, hogy az
önmagunkról kialakított agyi képmás kora gyermekkortól fokozatosan
épül fel, az évek folyamán kibővül, tökéletesedik, megszilárdul. Ernst
Mach (1838−1916) a testvázlat létét és határait vázolta az énkép
kialakulásában (1. ábra), Henry Head (1861− 1940) önmagán
végzett kísérleteiből kiindulva a belső szervekre és a nagy
érzőrendszerekre terjesztette ki a konkrét testséma leírását.
Napjainkban Antonio Damasio és Ronald Melzack (1990) írta le igen
részletesen az agyi sérülések, illetve fontos testrészek műtéti
eltávolítása utáni agyi képviseleti módosulásokat. Ez utóbbi
szerzőktől származó, de sok egyéb adat is utal arra, hogy az
önmagunkról kialakuló képmás a korai gyermekkortól kezdve egészséges,
ép és intakt személyiségünk lenyomata. A kognitív szemlélet értelmében
a lépcsőzetesen képződő kisgyermekkori agyi képviselet tartósan rögzül
az idegi hálózatokban, és szüntelen pontosításon, szakadatlan
gazdagodáson megy át a felnőtté válás során. Felfogásom szerint, ami a
zsigeri érzékelést vizsgáló és az agyvelői viszcerális képviseletet
érintő sokéves munkám során alakult ki, az embernek önmagáról
alkotott, tartósan rögzített agyi képe nem más, mint egy egészséges,
normális fiziológiás funkciókkal rendelkező személyről alkotott
képmás. Az egyén egész élete folyamán megerősíti ezt a normális
énegyensúlyt, és a netán kibillent homeosztatikus állapot
visszaállítására, a kognitív összhanghiánytól mentes helyzet
megőrzésére törekszik. Minden külső (és belső, szándékolt) tényezőt (a
terapeuta szuggesztiója, fizikai beavatkozása, az ajánlott szerek és
művi eszközök stb.) alkalmasnak talál a kisodródott egyensúlyi önkép
normalizálására. Ez az énkép-védelem hallatlanul erős és hatékony
motiváló tényező is. A Pavlov-féle tanulási irányzat egyik
legmarkánsabb képviselője, Pjotr Anohin (1968) a klasszikus feltételes
reflex lényegének tartotta a figyelmeztető, feltételes inger
következtében az agyi képviseleti neuronhálózatban formálódó,
megszilárduló, megelőző képmásnak az újabb inger általi megerősítését.

1. ábra • Mach elképzelésének vázlatos rajza
az egyén testvázlatának megjelenéséről, énképének kialakulásáról adott
helyzetben. (Pléh Csaba illusztrációja Mach E. nyomán)
Az elemi tanulás mindkét alapformája, az I. típusú
pavlovi és a II. típusú Thorndike-féle feltételes reflex egyaránt
szerepel – néha kevert módon is – ebben a megerősítésben. Az agyi
önképmás erősödése, szilárdulása I. és II. típusú asszociációk által
nem veszi igénybe a verbalizálható, tehát szavakban is elbeszélhető
ráeszmélés, tudatosulás lehetőségét, hanem tipikusan rejtett, újabb
terminussal: implicit tanulás. A tanulásnak ezt az emberi burkolt
formáját a zsigeri bemenetek részletes tanulmányozása során hosszú
évekkel ezelőtt már elemeztük, szabályait részletesen leírtuk.
Az ép, sértetlen szervezet agyi reprezentációja
korántsem képzeletbeli, eszmei konstrukció, hanem adatok sokaságán
nyugvó reális tény! Ezeket a jobbára anatómiai jellegű tényeket a
funkciók oldaláról a fantomjelenségek erősítik meg. A fantomvégtagok
az amputáltak 95−100%-ánál észlelhetők bizsergési, viszketési,
fájdalmi, avagy mozgatási késztetés formájában a már nem létező,
csonkolt kar vagy láb területére kivetítve (Melzack, 1990). A
végtagcsonkolt emberek pontosan lokalizálni képesek az elképzelt,
általuk valóságosnak tekintett érzés vagy mozgás helyét (lásd 2.
és 3. ábra). Még finom fogási, megragadási műveletek is
tervezhetők, kellően kiképzett „kétágú” csonkkal végrehajthatók az
amputált által.
|
|

2. ábra • Fantomélményt átélt amputált
végtagúak rajzai. A fantomvégtagot a csonkolt betegek szaggatott
vonallal jelölték; a csíkozott terület ábrázolja a legelevenebb érző
élményt mutató képzelt végtagrész helyét. Megjegyzendő, hogy némely
képzelt végtagot a csonk területébe helyezi az amputál személy. (Pléh
Csaba illusztrációja Mach E. nyomán)

3. ábra • Az agyi véreloszlás pillanatképe
mágneses rezonancia (MRI) technikával egy amputált bal alkarú felnőtt
betegen. A színes konputerképről készült rajzon a függőlegesen
csíkozott folt jelöli az agyi alkarmezőt, a vízszintes csíkozás a
felkarmezőt, a keresztcsíkozás pedig az arc agykérgi képviseletét.
Látható, hogy az alkarmező a jobb féltekéről hiányzik; helyette az
arcmező megnagyobbodott. (Remachandran nyomán, 1998)
Ronald Melzack (1990) erőteljesen sugallja egy
neuromátrix-hálózat létezését az agyvelőben, ami a testképviselet
teljes érző- és mozgató vetülete. A neuromátrix veleszületett, az
emberi genomban rögzült bonyolult szerkezet, a végtag nélkül született
csecsemőben (kongenitális aplázia) is leírták működését. A
reprezentáció genetikailag adott mintázata persze nem jelenti azt,
hogy a tanulási tapasztalat nem módosítja. Sőt, a fantomjelenségek
rendkívül gazdag változatossága bizonyítja az állandó tanulás
fontosságát. Melzack négy pontban jellemzi a neuromátrix
tulajdonságait:
a.) A fantomvégtag a valóságos testrész funkcióit
gyakorolja, mert a csonkolt test az ép, nem csonkított test
fiziológiai szabályozási mutatóival rendelkezik, a neuromátrix agyi
képviseleti rendszere irányítja.
b.) Az agyi hálózatok működtetik az összes
perifériás bemenetet, és bocsátják ki a különböző kimeneteket,
függetlenül attól, hogy aktuálisan ezek a környéki be- és kimenetek
éppen működőképesek-e, avagy eltávolították azokat.
c.) Az agyi neuromátrix biztosítja a testvázlat
egységes jellegét, működése révén az önkép integráns egészet alkot.
d.) A genomban adott, örökölt hálózat az érzékelési
tapasztalat révén szüntelenül tanul, módosul, gazdagodik.
Melzack adatok sokasága alapján rámutat arra, hogy
a fantomjelenség a belső szervekre is kiterjed. A fantom húgyhólyag-
és végbélfeszülés éppolyan reális érzés a szerv kiirtása után, mint a
végtagoké. Fantomvizelési és fantom székletürítési aktivitást is
gyakran jeleznek a csonkolt betegek. Méheltávolítás utáni uterus
görcsérzés is sűrűn elfordul. Persze mindezek a reális megfigyelések
teljesen érthetők, ha tisztában vagyunk a nagy belső szervi rendszerek
(gyomor- bélhuzam, szív- és keringési rendszer, húgy-ivarrendszer
stb.) kiterjedt, jól definiálható képviseletével, amelyet mi magunk
(lásd Ádám, 1998) és sok más szerző rendszeresen leírt. Joggal
állíthatjuk, hogy e nagy zsigeri rendszerek agyi képviseleti hálózata,
más szóval neuromátrixa éppoly valóságos, genetikailag adott és
szüntelen tanulás által módosult struktúra, mint az érzékszervi és a
mozgási készülékek fent tárgyalt agyvelői szerkezetei.
A placebohatás tehát arra való, hogy visszaálljon a
normális énképi képviselet annak kisodródása, kóros zavara esetén. Míg
az elméleti kutatásnak és a klinikumnak számolnia kell a jelenséggel,
azzal is tisztában kell lennie, hogy ez a korrekciós hatás minden
esetben ideiglenes. E tudattalanul érvényesülő, várakozáson alapuló és
rejtett tanulást feltételező folyamat múló jellegét, egyben
gyengeségét két korlátozó tényező szabja meg:
a.) Az asszociatív tanulás kialvása kellő
megerősítés híján. Közismert, hogy mind a klasszikus (I. típusú), mind
az instrumentális (II. típusú) feltételes reflexen alapuló tanulás
kialszik, ha nem történik rendszeres ingertársítás. Esetünkben, ha a
placebobeavatkozást hosszú ideig egyfolytában nem társítjuk a
célszerv(ek)re ténylegesen ható ágenssel, akkor a helyreállítás egyre
csökken, majd teljesen elmarad.
b.) A belső szervi eseményekről történő szubjektív
élménybeszámolók hozzávetőleges becslési jellege.
Az észlelési küszöb állandóan hullámzik, ezért
minden zsigeri folyamat észlelése és jelzése hozzávetőleges becslésen
alapul, s legtöbb esetben megtévesztő és pontatlan. A klinikai
lélektan speciális irányzata negyedszázada erőteljesen gyűjti az
adatokat a saját élettani változásainkról észlelt és becslés tárgyát
képező fizikai tüneteinkről. Komoly előzmények után James Pennebaker
amerikai kutató 1982-ben adatgazdag monográfiájában összegezte a
személyek önmagukról alkotott becsléseinek szabályait. Ezek közül itt
csak azt emelem ki, hogy a zsigeri becslések értékei, amelyek
önbeszámoláson alapulnak, csak az eseteknek mintegy a felében fedik a
valódi számokat. A becslések egy részét a személynek önmaga belső
szerveiről alkotott torz hiedelmei, más részét a belső szervek
működésére is kiterjedő illúziók alkotják. De múló és megbízhatatlan
természete dacára az implicit tanulásnak ezzel az intakt agyi
képviselet létezésén alapuló formájával a lélektani kutatás és az
orvosi gyakorlat szakembereinek egyaránt számolniuk kell!
Kulcsszavak: kognitív énkép, implicit tanulás, zsoltárok
(116.), önkép, testvázlat, Mach, Melzack, neuromátrix, fantomjelenség
IRODALOM
Ádám György (1998): Visceral Perception.
Understanding Internal Cognition. Plenum Press, New York–London
Anochin, Pjotr (Anochin, Pyotr) (1968): A
feltételes reflex biológiája és neurofiziológiája (oroszul). Szovjet
Tudományos Akadémia, Moszkva
Damasio, Antonio R. (1996): Descartes
tévedése. (ford. Pléh Csaba) Aduprint, Budapest
Head, Henry – Holmes, G. M. – Riddoch, G.
– Rivers, W. H. R. et al. (1920): Studies in Neurology. I–II. H.
Frowde, London •
WEBCÍM >
Mach, Ernst (1927): Az érzetek elemzése.
Filozófiai írók tára. Új sorozat XXXIII. (ford. Erdős Lajos) Franklin,
Budapest •
WEBCÍM
>
Melzack, Ronald (1990): Phantom Limbs and
the Concept of a Neuromatrix. Trends in Neurosciences. 13, 88–92.
Pennebaker, James W. (1982): The
Psychology of Physical Symptoms. Springer, Berlin •
WEBCÍM >
Webster’s – Webster’s Universal College
Dictionary. (1997) Random House, New York
LÁBJEGYZET
* A szöveg a szerző A rejtőzködő elme
című, a Vince Kiadónál 2004-ben megjelent kötetének szerkesztett
részlete.
|
|