„Győzzön az ok, s csak az ok, ne a régiség és még
kevésbé azon nimbus, melyet a csalbölcsek saját sötét céljaik, vagy
világos hiúságuk elburkolása céljából szoktak a régiség körül
terjeszteni.”
(Pesti por és sár)
Széchenyi István születési éve (1791) csaknem egybeesik egy
korszakhatárral: a magyar történetírás az 1790–1848 közötti
évtizedeket a rendiségből a polgári társadalomba való átmenet
évtizedeiként szokta tárgyalni. Széchenyi programadóként, a
gazdasági-társadalmi modernizáció legnagyobb hatású kezdeményezőjeként
az átmenet egyik főszereplője volt. Az alábbiakban azonban nem a
programmal foglalkozunk, hanem azt vizsgáljuk, hogy magánszemélyként –
mentalitásában, életviszonyaiban – maga mennyit realizált a
modernizációs programból.
Hagyományos társadalom – modern ember
Széchenyi még egy viszonylag stabilnak tűnő rendi és hagyományos
társadalomba született bele. A rendiségben az egyén életútját
meglehetős pontossággal kijelölte, hogy milyen státusú családba
született. A nevelés céltudatosan és kizárólagosan erre az előre
tudható szerepre készítette fel a gyermeket. A társadalmi ranglétra
alsó fokain volt legerősebb a determináltság, ott ritkán merülhettek
fel alternatív jövőképek. De a rendi piramis felsőbb régióiban is
korlátozottak az egyéni választási lehetőségek. A birtokos nemes fia
például a szokásos iskoláztatás után „leteszi a censurát,
tiszteletbeli aljegyző lesz, azután szolgabíró, ha jól forgatja magát,
lehet belőle X. megye első alispánja is; ha különösen jól tanult,
akkor még feljebb menetelre is volt kilátása; ha nem vette be a
természete a tudományt, akkor azt mondták, jó lesz katonának” – írta
Pulszky Ferenc.
Bár tágabb határok között, de a főnemes gyermekének
is viszonylag kiszámítható volt az életpályája. Választhatott állami
(közigazgatási, bírói, diplomáciai, katonai) vagy egyházi karriert: az
ország, illetve a birodalom legfőbb világi és egyházi tisztségeinek
zöme nekik volt rezerválva. A gazdálkodás ekkor még ritkán számított
hivatásszerű foglalatosságaik közé, legfeljebb ménesük iránt mutattak
érdeklődést.
A premodern társadalom életjelenségeiben,
normarendszerében – így a fiatal nemzedékek szocializációjában is –
meghatározó szerepe volt a hagyománynak: az előző nemzedékek mintája a
követendő norma erejével bírt. A „hagyományos” ember életét szűk
földrajzi és társadalmi térben élte, bizalmatlanul szemlélve az ezen
kívüli világot. Magát nem környezete urának tekintette, hanem
ellenkezőleg, kiszámíthatatlan erőknek kiszolgáltatva érezte. A
zártság miatt igen erősek voltak a helyi színek: dialektus, ruházat,
táplálkozás, lakás, szokások terén egyaránt. A helyhez kötött ember,
összehasonlításra nem lévén módja, hajlamos a candide-i
elégedettségre: „Az ő szemei előtt neje volt a legszebb, okosabb s
jobb asszonygazda, gyermekei a jobbak, ételei, kenyere, bora s
gyümölcsei ízletesebbek, gémeskútjából a víz legfrissebb, lovai
legjobbak, házirendje s kényelme legkitűnőbb” – írta a reformkori
megfigyelő, Újfalvi Sándor.
A nagy újkori transzformációs folyamat
eredményeként – a tőkés gazdasági és polgári társadalmi rend, a
parlamentáris politikai rendszer mellett – kialakult a modern ember
ideáltípusa. Az individuum kötöttségei fellazultak, jelentősen
kitágult a – legalább elvileg – hozzáférhető fizikai és társadalmi
tér. Egyik legfontosabb értékké vált az egyéni szabadság. A modern
ember nyitott az új tapasztalatok irányában, messzemenően függetleníti
magát a megelőző generációk tekintélyétől, versengő, és kitűnni
vágyik. Világképe tudományos és szekularizált, hatalmat érez a
természet fölött. A társadalmi normákat és struktúrákat
megmagyarázhatónak és megváltoztathatónak tekinti, sőt,
kötelezettségének tartja a társadalomfejlődés humanizálását.
Míg a rendi társadalomban a társadalmi szerepek
elválaszthatatlanok az egyéntől, a modern ember folyamatosan
önmeghatározásra kényszerül, éntudata sokkal problematikusabb. A
személyiség önállósulásának eredményeként megnövekszik igénye a privát
szférára, annak térbeli elkülönítésére is. A mobilitás növekedésével
az egyén erősebben jelenik meg autonóm szubjektumként, aki csak
részlegesen és ideiglenesen tartozik a különféle közösségekbe. Az
életritmus felgyorsulása egyfelől növeli a személyes szabadság
mértékét: az ember úrrá lehet az időn, tevékenységét meggyorsíthatja.
Ugyanakkor az ember az idő rabjává is válik: azért siet, mert fél,
hogy „elszalasztja az időt”. A modern ember nem gondolja, hogy köteles
korlátozni személyes ambícióit. A lelki üdvösséggel vagy a „nyugodt
élet” sztoikus eszményével szemben a teljesítményszükséglet kerül a
középpontba, ad fontos önértékelési kritériumot.
Új jelenség a személyiség fejlődésének fogalma is.
Az ember tulajdon erőfeszítéseinek eredményeképpen válik valamivé. A
hivatás fogalma megszabadul isteni eredetétől, s a személyes hajlamnak
megfelelő tevékenységválasztásként jelenik meg.
Az életvilág bonyolultabbá válása ellentmondásos
érzelmi állapotokat és problémákat szül. Ilyen például a magányosság,
amely a hagyományos társadalomban szinte ismeretlen volt. A modern
személyiség szükségét érzi a másoktól való elkülönülésnek, ugyanakkor
szenved a jelentős, mély, intim kapcsolatok hiányából származó
magánytól. Az Én iránti érdeklődés fokozódásának jele az önéletrajz,
illetve a naplóirodalom mennyiségi növekedése (Moussong Kovács 1978.;
Kon, 1989.).
Hagyományos indulás
és modern identitáskeresés
Széchenyi gyermekéveiben – a hitelesnek tekinthető forrásokban – hiába
keresnénk a későbbi rendkívüli teljesítményt vagy az újszerű,
szokatlan életpályát előre sejtető motívumokat. A családi háttérnek
egy, a korabeli arisztokrácia normáitól valamelyest eltérő vonását
Kazinczy Ferenc örökítette meg, még István születése előtt. A
Széchenyi családot eszerint nem a szertartásos távolságtartás, hanem
az érzelmekben gazdag, harmonikus családi élet jellemezte. Ennek
alapját a szülők szerelmi házassága teremtette meg, amivel
mindenképpen a kisebbséghez tartoztak a korban. Az anyagi
függetlenséget, a vallási alapú idealizmust és az igen erős
patriotizmust tartotta még említésre méltónak a bécsi házba látogató
fiatal Kazinczy. Ferenc gróf gyermekeit magyar szellemben neveltette,
s a három fiú és két lány szeretetteljes, kiegyensúlyozott, mondhatni
gyermekcentrikus légkörben nőtt fel (Bártfai Szabó, 1926.).
Neveltetése teljesen a kor és a társadalmi státus
által kijelölt keretek között zajlott. Magántanulóként jutott el az
érettségiig, majd családja korábbi generációinak hagyományait követve,
katonai pályára lépett. Az apropót erre 1809-ben a francia háborúk
sokadik fordulója hozta meg. A bécsi udvarban nagy kegyben álló apára
való tekintettel a 18. évében járó fiút – Pál bátyjával együtt –
főhadnagyként osztották be a szerveződő nemesi felkelés törzskarához.
A fiatal főúr – személyes bátorságával, kamaszos lelkesedésével – jól
bevált a maga helyén. Miután a „műkedvelő” nemesi seregben megtetszett
neki a katonáskodás, úgy döntött, végleges hivatásának választja a
fegyveres szolgálatot.
Harcoló katonaként eljutott Párizsig, majd a bécsi
kongresszus alatt diplomáciai küldetésben Nápolyig. Akaratlanul is
részese lett annak a tömeges mobilizációnak, amelynek eredményeként a
francia háborúk negyedszázada alatt a szorosan helyhez kötött életet
élő emberek tíz- és százezrei személyes benyomásokat szereztek Közép-
és Nyugat-Európa fejlettebb országairól.
Széchenyi fiatal felnőtt életszakaszát elsősorban
az utazások tagolták. Ezek során mutatkozott meg először igazán az a –
modern emberre jellemző – szellemi nyitottság és rugalmasság, amely
későbbi közéleti szereplését szinte áttekinthetetlenül sokrétűvé
tette. Első „öncélú” utazása a politikai liberalizmus szülőföldjére, a
kapitalizmus mintaországába, Angliába vezetett 1815 őszén. Minden
rendszer nélküli tanulmányút volt ez a három hónap. Az angol társasági
szokások és a politikai kultúra mellett a technikai modernizáció
vívmányai gyakorolták rá a legnagyobb hatást. Megismerkedett
gyárosokkal és mérnökökkel, különös figyelemmel tanulmányozta a
gázvilágítást, valamint a lótenyésztést, felfedezte magának az
evezőssportot. Szinte gyerekes mohósággal igyekezett úti csomagjába
gyömöszölni a fejlettebb országban mindazt, ami megtetszett neki, s
amit lehetett. Beszerzett egy gázfejlesztő készüléket a cenki kastély
számára, vásárolt 18 lovat, szerződtetett egy angol ménesmestert. A
következő tavasszal angol mintára falkavadászatot szervezett Cenken, s
társrendezőként ott tüsténkedett a Bécs melletti Simmering határában a
lóversenyzés ausztriai meghonosítása körül. A hazaúton az autodidakta
magabiztosságával így foglalta össze tapasztalatait: „Angliában csupán
három dolog az, amit az embernek véleményem szerint meg kell tanulnia,
és a többi mind semmi: az alkotmány, a gépek és a lótenyésztés.”
Az első angliai utat a következő két évtizedben még
öt további követte (volt közöttük egészen rövid, ügyintéző jellegű
is). A szigetországban szerzett tapasztalatok Széchenyi elméleti és
gyakorlati életművén, sőt mindennapi életén és személyes környezetén
is szembetűnő nyomokat hagytak. Az angol alkotmányos berendezkedés
számára a racionális problémakezelés ideáltípusának tűnt; már első
utazása alkalmával megragadta, hogy ebben a szisztémában „a királynak
csak jót mívelni van hatalma – rosszat egyáltalán nem tehet”.
Gyakorlati gazdasági tevékenységének jó része rendelkezett valamilyen
angol kapcsolattal: vagy a mintát vette onnan, vagy a kivitelezésben
kapott szerepet a brit szakértelem és technika. (A kaszinó, a
lóverseny, a dunai evezőssport meghonosítása esetében nyilvánvaló
mintakövetéssel van dolgunk; a dunai gőzhajózás és az óbudai
hajógyártás megteremtésében, valamint a Lánchíd építésénél pedig a
szigetországból származó gépek és mérnökök, munkavezetők és
szakmunkások játszottak kulcsszerepet.) Közszereplő korában is
közismert volt „anglomániája”, amely megnyilvánult például
öltözködésében, étkezési szokásaiban vagy a mindenfajta versenyekhez
és a fogadásokhoz való vonzódásában, illetve az angol nyelv és
irodalom – mindenekelőtt Byron – iránti rajongásában.
1814-től kezdve 1826-os kilépéséig a tényleges
szolgálat egyre inkább mellékes tevékenységnek számított Széchenyi
életében, csapongó érdeklődése a legkülönbözőbb irányokban vélte
megtalálni élete célját. A felmerülő alternatívák némelyike megfelelt
a rendiségben szokásos arisztokrata életpályáknak, mások viszont a
konvenciók teljes tagadását jelentették. Hol a hagyományos családi
boldogság vágyáról árulkodó nősülési tervek, hol a hivatásszerű
gazdálkodás, hol az egész addigi életével való szakítás vágya
(kivándorlás Amerikába) foglalkoztatta. Naplójában szinte refrénként
térnek vissza az ilyen jellegű bejegyzések: „Mi minden akar Sz. I.
gróf lenni? Híres katona akar lenni, minden rendjellel kitüntetve, s
minden hírlap révén nevezetes. Egész életében utazni akar és végül
kivándorolni. Meg akar nősülni és minden ügytől szabadon teljességgel
a társasági életnek szentelni magát. Nőtlen akar maradni, minden
társaságot kerülni, s mint igazi embergyűlölő, lovakat tenyészteni.
Diplomáciai karriert akar csinálni. Függetlenül, minden ügytől
szabadon, Svájcban, Franciaországban, Angliában, Itáliában – életét a
világban gyönyörködve befejezni. Egy pártnak akar a vezére lenni, és
magát teljesen a jog és alkotmány ügyének szentelni. Szépíró akar
lenni – verseket és szomorújátékokat írni. … Egy 29 éves embernél nem
nevetséges ez?” – kérdezi saját maga is kesernyésen egy 1821-es
naplóbejegyzésében.
Mint a fentebbi áttekintésben láttuk, a személyes
hajlamnak megfelelő tevékenységválasztás már tipikusan a modern ember
dilemmája. Széchenyiben a vallásos konzervatív neveltetés, a
belénevelt lojalitás a dinasztiához és a birodalmi keretekhez ütközött
a személyes és társadalmi-nemzeti egyediséget bálványozó romantika
szellemével. Az érzelmi kötődés igénye egyfelől és a kötöttségek alóli
szabadulás romantikus vágya másfelől, az egyéniség önérvényesítése az
egyik oldalon és a közösségért való önfeláldozás a másikon, a nemzetek
feletti születési és szellemi arisztokráciához tartozás tudata, de a
nemzeti keretekhez kötődés igénye, s a nemzeti küldetés tudata stb;
ehhez hasonló ellentétpárok is őrölték a gróf érzékeny egyéniségét.
Széchenyi küldetéstudata nagyrészt a nemesi, főnemesi tradícióból
származtatható, amely egyrészt saját monopóliumnak tekintette a
vezetést, hatalmat, másrészt meg is követelte a közéleti aktivitást és
az áldozatvállalást, méghozzá azzal arányosan, amennyire a születés
jótéteményeiben részesült.
Anglomán különc, polgárosodó arisztokrata
Széchenyi alakját, arcát, öltözetét számos ábrázolás örökítette meg
képben és szóban egyaránt. A képek megőrizték a fiatal katonatisztet,
a tekintélye és alkotóereje csúcsán álló férfit éppúgy, mint a
döblingi remetét. Az ábrázolások többnyire a tekintélyelvű társadalom
elvárásaival összhangban jelenítik meg a nagy vagyonú, tiszteletre
méltó nevet viselő arisztokratát (díszmagyarban, karddal,
kitüntetésekkel, az örökkévalóságnak szánt pózban). Bőségesen maradtak
azonban az utókorra olyan rajzok, karikatúrák és vízfestmények is,
amelyek ehhez a méltóságteljes képhez képest disszonánsaknak tűnnek:
egy feltűnő színű, mintájú vagy formájú ruhadarab, vagy a modern utcai
ruha és a lovaglás együtt valami bizarrságot kölcsönöz némely
ábrázolásának. Pedig a leírások szerint inkább ilyen jellegű
ruházatban lehetett látni: jobbára elegáns nyugati ruhát viselt,
cilinderrel vagy széles karimájú kalappal, sétapálcával vagy
esernyővel. Az öltözékével a nyugat-európai – mindenekelőtt az angol –
arisztokrácia szellemi világához való tartozását hangsúlyozta, miként
más szokásaiban (szivarozás, sportrajongás) is. Ugyanakkor a romantika
egyéniség- és eredetiségkultusza is tetten érhető öltözködésének
extravagáns vonásaiban, amelyekkel a szabályok felett állását is
hangsúlyozta. Gyakran hordott az illemszabályok szerint nem összeillő
darabokat: magyar díszruhához európai szabású nadrágot, kardhoz
esernyőt. A pesti utcákon feltűnést keltettek ruháinak túlságosan
élénk színei is: sárga galléros zöld kabátja, pepita öltönyei,
hatalmas kalapjai, magas szárú lakkcsizmája. Az öltözetnek szimbolikus
jelentőséget tulajdonított, s tudatosan élt is vele, mint hatáskeltő
eszközzel: a „kétgarasos” tervéről (azaz a közteherviselés korlátozott
bevezetéséről) döntő országgyűlési ülésre például legdrágább magyar
díszruháját öltötte fel, s kitűzte a francia háborúkban szerzett
kitüntetéseit is. Használta a ruha presztízshordozó hatását külföldi
útjain is: amikor a bajor, hesseni, württembergi udvarokban a
Dunagőzhajózási Vállalat támogatására akarta megnyerni a német
fejedelmeket, külön erre az utazásra készíttetett magyar díszruhát
öltött.
A 30-40-es években megjelenésének fontos eleme,
aktivitásának jelképe volt a nagy barna bőrtáska, amelyben egy csomó
iratot cipelt magával állandóan. Feltűnő jelenségnek számított,
valószínűleg maga is a polgári munkásság megjelenítésének szánta, hogy
a táskát maga vitte (egy arisztokratának még egy jelentéktelen súlyú
tárgyat is illett volna az inasával vitetni). Gyors mozgása, az utca
egyik oldaláról a másikra való cikázása – ha olyan ismerőst látott,
akivel szerteágazó ügyei valamelyikében szólni akart –, élénk
gesztikulációja szintén az arisztokratikus viselkedés előírásainak
semmibe vételét jelentették. Gyakran belekarolt beszélgetőpartnerébe,
egy darabig együtt haladtak, majd amikor egy másik ismerőst pillantott
meg, faképnél hagyta addigi partnerét (Kertbeny, 1860).
Ha az üres tekintélyőrzéssel nem törődött is, a
valódi igényességre (higiénia, kulturált viselkedés öltözködés terén)
nagy súlyt fektetett, nemcsak a maga, hanem a környezetében lévők
esetében is. Viszolyogva örökítette meg naplójában a fiatal
arisztokratákból álló vadásztársaságot, amely „átöltözködés nélkül,
mocskos kézzel, vizes lábbal, kiizzadtan” ült asztalhoz. A vele
munkatársi viszonyba került köznemesi származású filozófus és
publicista Szontágh Gusztáv jegyezte fel, hogy ő, aki korábban nem
sokat törődött a megjelenésével, „amint Széchenyivel érintkezésbe
jöttem, azonnal fekete frakkot, fehér mellényeket készíttettem s fehér
kesztyűket vásároltam, jól tudván, mikép a gróf minden népszerűsége
[demokratizmusa] mellett az aristocratiai szokásokat kedveli”.
Jellemző volt ez az igényesség a szűkebb és tágabb
tárgyi környezetével szemben is. Gyakori utazásai során ugyan gond
nélkül tette túl magát a megszokott kényelem hiányán – valószínűleg az
intellektuális tevékenység: az ismeretszerzés vagy a szervezőmunka
olyan mértékben lekötötte figyelmét, hogy szinte észre sem vette a
mostoha körülményeket al-dunai vagy keleti útjain, illetve
elviselésüket egyfajta sportteljesítménynek tekintette – ám otthonai
berendezésére nagy gondot fordított. 1820 és 1848 között ideje zömét
Pesten töltötte, rövidebb pozsonyi, bécsi és nagycenki
tartózkodásokkal, külföldi és hazai utazásokkal tarkítva. Pesten
eleinte szállodákban lakott, majd a
|
|
belvárosi Brudern-házban bérelt lakást. (A mai
Párizsi udvar helyén állt, s a reformkori Pest egyik legfeltűnőbb
épülete volt az egész udvart befedő üvegtetőjével, a házon átvezető
passzázs két oldalán sorakozó elegáns kis boltokkal.) Innen a Diana
fürdő épületébe költözött át 1827-ben. A Duna-parti klasszicista
palotasor részét alkotó ház a mai Belügyminisztérium helyén állt,
tehát a Kereskedelmi Testület 1830-ban elkészült székházának (a
későbbi Lloyd-palotának) a szomszédságában, amelynek első emeletét az
általa alapított Kaszinó bérelte. Leghosszabb ideig már családos
emberként a Rakpiac (ma Roosevelt tér) másik felén álló Ullmann-házban
lakott (helyén ma irodaház áll), ahonnan állandóan szemmel kísérhette
a Lánchíd építését. Széchenyi itt nem a reprezentatív, legmagasabb
presztízsű első emeleten bérelt lakást, hanem eggyel feljebb, hogy az
utca zaja kevésbé zavarja. Előszobája anglomániája és műszaki
érdeklődése lenyomataival fogadta a látogatót: angol metszetek,
lóportrék mellett hídkeresztmetszetek, építési látványtervek
díszítették a falakat. Előkelősködő lakáj helyett polgáriasan udvarias
személyzet fogadta a vendéget, és a gróf – a korban teljesen szokatlan
módon – önözte a személyes szolgálatában állókat. A lakás – legalábbis
a látogatók számára elérhető tereinek berendezése – nem hagyott
kétséget afelől, hogy arisztokrata otthonban járunk: a család
generációkon át halmozódó kincsei közszemlére voltak téve. „Beléptem
egy dolgozószobába, amely rendkívül gazdagon és finoman volt
dekorálva, teletömve, mint egy kis múzeum, mindenféle fegyverekkel,
dohányzóeszközökkel, dísztárgyakkal, plasztikai munkákkal és
mindenféle luxustárggyal” – írta le látogatását Kertbeny Károly.
Otthonainak berendezésében arra törekedett, hogy
kényelem, praktikum, takarékosság és esztétikai igényesség egyszerre
érvényesüljön. Angliai útjai során tanulmányozta az angol
lakáskultúrát is, és bútorokat is vásárolt a szigetországban: a cenki
kastély bővítésekor az új szárnyat Angliából hozott bútorokkal és
képekkel rendezte be. Mégis többször panaszkodott, hogy Cenk a sok
költség és törődés ellenére nem éri el az általa ideálisnak tekintett
komfortot. „Szúnyogok, egerek, legyek, bolhák, egy kotlós a csibéivel
az ablakomnál – zörgő ablakok; az ágy leszakad, vacsorám két fürj:
íme, így töltöm Cenken éjszakáimat. Minden rossz – egy nyomorult
szakácsné” – írta naplójába 1828-ban.
Széchenyi azonban nem egyszerűen „használta” a
városi környezetet: környezeti igényessége kifejezésre jutott abban az
aktivitásban is, amellyel az épített környezet fejlesztésére
törekedett. Pesti por és sár című – életében meg nem jelent –
könyvében nemcsak a főváros urbanizációs hiányosságait és az ebből
következő teendőket foglalta össze, hanem a főúri kastélyok és a
nemesi kúriák lakáskultúrájának alacsony színvonalát is tollhegyre
tűzte. (Leírásainak visszatérő fordulataiból következtethetünk a
szagokkal szembeni különleges érzékenységére.) Környezeti igényesség
terén igyekezett jó példával járni elöl: nagycenki kastélyába – ahol
egyébként elég kevés időt töltött – egy vidéki angol lord otthonát
plántálta át. Noha eleget tett a reprezentációs elvárásoknak is – a
parkettát Bécsből, a bútorokat Angliából hozatta – a fényűzés helyett
a modern komfortra és kényelemre fordított nagyobb gondot (például a
„vízrejtek”, a WC beszerzésére, amelyet előbb szereltek fel Cenken,
mint a bécsi Burgban).
Széchenyi számára a város nem egyszerűen életének
helyszíne volt, hanem modernizációs aktivitásának fontos tárgya is.
Pesten és Budán egyaránt megszerezte a polgárjogot, sőt, Pesten
1831-től választott polgárként beleszólhatott a városvezetésbe is.
Működése szorosan összeforrott Pest-Buda fővárosi szerepkörének
kialakulásával, gyakorlati alkotásainak jó része ezt a funkciót
erősítette. A társadalmi és kulturális központ jelleget fokozta a
lóversenyzés megszervezése, a kaszinó létrehozása, az Akadémia
alapítása. Szószólója volt a két város egyesítésének: ezt a célt
szolgálták közlekedésfejlesztési elgondolásai, elsősorban az állandó
híd és az alagút építésének szorgalmazása. A városi életet tette
kellemesebbé az Újépület melletti sétatérrel, ugyanezért javasolta a
Kamaraerdő üdülőövezetté alakítását. A Gellérthegyre nemzeti Panteont,
„Üdvleldét” álmodott, a Duna-partra Országházat és Nemzeti Színházat.
Nem kerülték el figyelmét olyan prózai dolgok sem, mint az
árvízvédelem, csatornázás, útépítés. Budapest jövőjében bízva, saját
pénzét is itt fektette be: telkeket vett és bérházat építtetett a
Lipótvárosban (Preisich, 1991.).
A cenki kastély felújítása kapcsán meg kell
említenünk Széchenyi egyik „polgárerényét”, a takarékosságát is.
Személyesen foglalkozott a szobafestés költségeivel, több helyről kért
árajánlatot a szőnyegleszorító rézrudakra, intézkedett, hogy a
szőnyegeket ne tegyék fel a „pökőládák” kihelyezése előtt. Ugyanakkor
nem térhetett ki a társadalmi rangja által megkövetelt reprezentációs
kötelezettségek elől. A közlekedéssel, sporttal kapcsolatos
kiadásoknál – istállóiban tíz kocsi és harminc hintó elé való ló állt
a hátaslovakon kívül, hajókat, csónakokat pedig Angliából is hozatott
a Fertő-tóra meg a Dunára – valószínűleg nem a reprezentációs
kötelezettség volt a döntő, hanem a szenvedélyes érdeklődés. (A gyors
autók vagy a sport modern megszállottjainak előfutára volt ő e
tekintetben.)
Családi életében a hagyományos patriarchális
családmodell elemei és a modern szerelmi házasság (bizonyos
emancipációs jelenségekkel fűszerezve) jellemzői egyaránt fellelhetők
voltak. A hagyományos társadalomra jellemző népes főúri háztartásban
tizenhét felnőttnek és hat gyermeknek terítettek ebédhez a 40-es
években, ha mindenki otthon volt. Felesége, Seilern Crescence grófnő –
akivel több mint egy évtizedes plátói szerelem után az első férj,
Zichy Károly gróf halála után házasodott össze 1837-ben – hét mostoha
és nyolc édesgyermeket hozott a házhoz. Széchenyi – a hamarosan
megszületett két közös gyermek, Béla és Ödön mellett – az országos
ügyekéhez hasonló energikussággal, igazi pátriárkaként viselte a
hatalmas família gondját. Ám feleségét egyenrangú szellemi társként
kezelte, s egyes vállalkozásaiban nemcsak az oldalán reprezentált,
hanem némi önálló szerephez is jutott (például az Újépület melletti
sétatér létrehozása során). Nyakában a Crescence-től kapott érmet
viselte, a következő felirattal: Csak az önnemesítés és Magyarország
jóléte legyen a cél, mely bennünket egyesít.
Nem a takarékosság, hanem inkább az önfegyelem és a
munkás aktivitás adott bizonyos polgáriasult jelleget Széchenyi
étkezési szokásainak. Egyik legközelebbi munkatársa, Kovács Lajos
egyrészt a „mértékletes egyszerűség” kifejezéssel jellemezte
hétköznapi táplálkozási szokásait, másrészt azzal, hogy „étkezése is
csak a munkának folytatása volt, s úgy végezte, mint ki ebben rámért
kötelességet teljesít, s élvezetet nem talál”. Evés közben is gyakran
felugrott, s íróasztalához rohant feljegyezni valamit, vagy kivette
zsebkönyvét. Itt jegyezzük meg, hogy naplójának állandó témája testi
állapotának aprólékos megfigyelése, bajainak hipochondriába hajló
részletességű rögzítése.
Kifejezetten modern polgári vonásokat mutat az
időhöz való viszonya, a magára parancsolt szigorú időfegyelem. A
ráérős, időpazarló táblabírói mentalitással szemben a pihenést az
evéshez hasonlóan szükséges kötelezettségnek tekintette. „A
kötelesség, mit komornoka legpontosabban teljesített, a felköltés
volt. Órája mindig másodpercre egyezett komornoka órájával, s minden
nap fél négykor felköltette magát álmából s elhagyta ágyát”,
akármilyen későn feküdt is le. Ugyanakkor – betegesen végletes
kedélyhullámzásainak engedve – nappalait már a hiperaktív tevékenység
és a depresszív passzivitás váltakozása jellemezte. „Ha néha
zsebkönyvét, hova napi teendőit pontosan feljegyezte, áttekintettem
vele, szédülni éreztem fejemet a végzendők halmaza felett. Pedig ő
szigorúan számolt önmagával a teljesítés felett és legszigorúbb önmaga
iránt volt a végrehajtásban” – hangsúlyoz a közeli munkatárs két
szorosan összefüggő polgárerényt: a szigorú időfegyelmet és a
teljesítménykényszert (Kovács, 1889.).
Széchenyi fiatal kora óta nagy érdeklődést
tanúsított a technikai modernizáció iránt. „Ha magyar főúr helyett
angol polgárnak születik, bizonyára korának egyik legnagyobb mérnökévé
válik” – jegyezte meg életrajzírója. Különösen intenzíven élte ki
műszaki érdeklődését angliai utazásai során: felkereste a korabeli
mérnöki tudás csúcsteljesítményeit, hajózó csatornákat, hidakat, a
gyerekcipőben járó vasutakat, gyűjtötte az ezekre vonatkozó technikai
és pénzügyi adatokat, naplójában vázlatos rajzokon örökítette meg a
látottakat. Fő szempontja a hazai hasznosíthatóság volt. Szívesen
látogatott gyárakat, ahol különösen a gépek ragadták meg érdeklődését.
„Különös dolog, hogy egy huszárkapitány naponként három órán át
nemcsak gépészektől, de még munkásoktól is valóságos leckéket adat
magának és reggel gépolajtól, este szagos víztől csepeg” – jegyezte
önironikusan naplójába egyik angliai utazása alkalmával.
Figyelemmel kísérte a műszaki szakirodalmat is. Bár
rendszeres tanulmányok híján természetesen mérnökké nem vált, de
széleskörű műszaki tájékozottsággal rendelkezett, képes volt önálló
ítéletalkotásra. Jó érzékkel választotta ki például a lánchidat, ami a
korabeli hídépítési technikák közül egyedül volt alkalmas a pest-budai
összeköttetés megteremtésére (Lipthay, 1896.).
Az Angliában kibontakozó ipari forradalom vívmányai
láttán szinte korlátlannak képzelte a technikai haladás perspektíváit:
„Ha egy madár repülni tud, az ember is tudhat. Amire az állatokat a
természet tette képessé, az embert a tudás. Meggyőződésem hamarosan
kitalálják.” (1824. jún. 21.) Vagy: „ha az állatok a sötétben látnak –
optikai eszközökkel mi is láthatnánk, csak nem ismerjük a módját, de
bizonyára nemsokára rájönnek ennek is a nyitjára.”
Széchenyi gazdasági-társadalmi modernizációs
kezdeményezéseinek jelentős része kapcsolódik a térbeli mobilitás
lehetőségeinek elősegítéséhez, a természeti akadályok legyőzéséhez. A
rendszeres hazai gőzhajózást elindító Dunagőzhajózási Társaságban ő
képviselte a magyar érdekeket. Neki köszönhető, hogy az osztrák
vállalat Óbudán építette fel hajógyárát. A kereskedelmi lehetőségek
kihasználása érdekében sürgette a hajózás akadályainak elhárítását.
Ezek legnagyobbika a Vaskapu-szoros volt, ahol a mederben levő
sziklák, zúgók és örvények miatt elakadt a lefelé tartó forgalom. Az
1833-ban, Vásárhelyi Pál mérnök irányításával megindult műszaki
munkálatokat Széchenyi királyi biztosként felügyelte. A másik nagy
természetátalakító vállalkozás, a Tisza-szabályozás megindítását már
magas rangú kormánytisztviselőként, a Helytartótanács közlekedési
bizottmányának elnökeként irányította. 1846-ban ő végezte el az első
kapavágást Tiszadobnál. Ugyanide sorolhatjuk a Lánchíd építését.
Széchenyi életformájának modern elemei között
fontos szereppel bírt a sport. Rendszeres látogatója volt a Dunában
létesített uszodáknak, illetve a Fertő-tavi fürdőnek, az evezőssport
pest-budai meghonosítása pedig egyenesen az ő nevéhez fűződik.
Széchenyi Angliából rendelt, illetve az óbudai hajógyárban készített
csónakokkal az 1830-as évek második felében kezdte el a Dunát járni.
1841-ben Hajósegyletet alapított, amelynek tagjai a fiatal
arisztokraták, a Dunagőzhajózási Társaság tisztjei és a hídépítő angol
mérnökök közül kerültek ki. 1842-ben felállítottak az épülő Lánchíd
pesti hídfője alatt egy „csónakdát” is. A dunai evezést (amelyet
természetesen a gróf anglomániájának egyik jeleként is értékeltek) a
társadalmi érintkezés egyik újabb színterének szánta, miként a
lóversenyt vagy a kaszinót is (Siklóssy, 1927.).
Széchenyi, a gazda és vállalkozó
Végezetül vizsgáljuk meg, mennyit sikerült megvalósítania a gazdasági
modernizációs programból saját anyagi viszonyaiban. Széchenyi apjától
közel kilencvenezer holdas birtokolt örökölt. Ezzel, illetve az ebből
származó – 1825-ben közismerten évi 60 ezer forintot kitevő –
jövedelmével a mágnásosztály elitjébe tartozott, de biztosan nem a
leggazdagabb egy-két tucatba. A fiatal gróf apja halálakor eleve
százezer forint adóssággal terhelten vette át a birtokot, majd a még
kezelhető mértékű adósságot 1834-re 230 ezerre növesztette. (Igaz,
egyúttal 180 ezer forintnyi kintlevősége is volt!) Az 1820-as évek
második felében saját gazdaságát tekintette modernizációs elképzelései
kísérleti terepének – ám a különböző szempontok (így a gazdálkodás
racionalizálása és a szociális érzékenység jobbágyaival szemben)
összeegyeztethetetlennek bizonyultak. Erkölcsileg kényelmetlennek,
ráadásul a vagyonhoz képest igen alacsonynak érezve a feudális
földbirtokból eredő jövedelmet, szabadulni igyekezett a zavaros úrbéri
viszonyokkal járó vesződségtől. 1833-tól birtokai nagyobb részét
eladta testvéreinek; a vételár egy részét életjáradék formájában
kötötte ki, ami évi 30 ezer forint biztos jövedelmet jelentett neki.
Széchenyi már az 1820-as években megkezdte
vagyonszerkezetének átalakítását, modernizálását. Nyugat-európai
utazásain irigykedve fedezte fel, hogy a földbirtokhoz képest
mennyivel jövedelmezőbbek és rugalmasabban kezelhetőek a tőkés
vállalkozói (pénz)vagyonok. A 30-as évek elejétől életcéljává vált,
hogy pályája végére vagyonának fele a gazdaság modern szektoraiban
realizálódjon.
1850-ben leltárba vett vagyonában 373 ezer forint
értékű értékpapírt találtak. Az összeg kétharmada az Első Duna
Gőzhajózási Társaság részvényeiben feküdt, de 110 ezer forinttal volt
érdekelt élete jelképértékű művének, a Lánchídnak a beruházásában is.
Ehhez képest kisebb tételnek számított a József Hengermalom 29 ezres
részvénypakettje, valamint érdekeltségei a körmöci kőedénygyárban, a
kőszegi posztógyárban, a pesti cukorfinomítóban és a budai alagútépítő
részvénytársaságban. Persze időközben megfordultak kezén más
értékpapírok, így francia, angol és osztrák államkötvények is.
Széchenyi, Pest-Buda fővárossá válásának egyik
legaktívabb előmozdítója nem kis összeget fektetett itteni
ingatlanokba. 1833 és 45 között több házat és telket vásárolt (és
adott el) Pesten és Budán, s a Lipótvárosban (a mai Szabadság tér déli
oldalán) épített hatalmas bérház tulajdonosaként pesti háziúr is volt.
Széchenyi tehát – aki már programadó munkájában, a
Hitel-ben kiállt azért, hogy a születés és rang presztízsét, valamint
a hivalkodó reprezentációt mindenek fölé helyező rendi társadalomban
értékként jelenjen meg a polgári társadalom, illetve a kapitalista
gazdaság haszonelvűsége, haszonkeresése (Gergely, 1987) –
magánemberként, homo oeconomicusként hitelesen ültette át a
gyakorlatba elméleti programját.
Kulcsszavak: Széchenyi István, magyar történelem, 19. század
története, társadalomtörténet, életrajz, modernizáció, reformkor
IRODALOM
Ács Tibor (1994): Széchenyi katonaévei.
Zrínyi, Bp.
Bártfai Szabó László (1926): Gróf
Széchenyi István és kortársai. Budapest
Csorba László (1991): Széchenyi István.
Officina Nova, Budapest
Éri István (szerk.) (1991): Széchenyi és
kora. Emlékkiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. Tájak – Korok –
Múzeumok könyvtára, 3. Tájak – Korok – Múzeumok Egyesület–Magyar
Nemzeti Múzeum, Budapest
Fónagy Zoltán – Dobszay Tamás (2003):
Széchenyi és Kossuth. Kossuth, Budapest
Gergely András (1972): Széchenyi
eszmerendszerének kialakulása. Értekezések a történeti tudományok
köréből. 62. Akadémiai, Budapest
Gergely András (1987): Széchenyi, a
„gazda” és a „polgár”. In: Gergely András: Egy nemzetet az
emberiségnek. Tanulmányok a magyar reformkorról és 1848-ról. Magvető,
Budapest
Gergely András (1991): A modernitás
konfliktusai és Széchenyi. Világosság. 11, 818–824.
Kertbeny K[arl] M[aria] (Károly Mária)
(1860): Erinnerungen an Graf Istvan Szécsenyi. Geneve, Basel
Környei István (1983): Széchenyi István
lelki alkata és elme-betegsége. Orvostörténeti Közlemények. 102–104,
9–43.
Kemény Zsigmond (1970): Széchenyi István.
In: Kemény Zs.: Sorsok és vonzások. Szépirodalmi, Bp.
Kon, Igor Semenovic (1989): Énünk
nyomában. A személyiség én-tudata. Kossuth, Budapest
Kosáry Domokos (1987): Széchenyi a
naplóíró és a történeti személyiség. In: Kosáry Domokos: A történelem
veszedelmei. Írások Európáról és Magyarországról. Magvető, Budapest
Kovács Lajos (1889): Gróf Széchenyi István
közéletének utolsó három éve, 1846-1848. I–II. Budapest
Lackó Miklós (2001): Széchenyi elájul:
Pszichotörténeti tanulmányok. L’Harmattan, Budapest
Lipthay Sándor (1896): Gróf Széchenyi
István műszaki alkotásai. Budapest
Moussong Kovács Erzsébet (1978): A modern
ember pszichés problémái. In: Csaba György (szerk): A modern ember
biológiai paradoxonja. Medicina, Budapest
Oplatka András (2005): Széchenyi István.
Osiris, Bp.
Preisich Gábor (1991): Széchenyi érdemei
Budapest fejlesztésében. Magyar Tudomány 8,
Siklóssy László (1927–1929): A magyar
sport ezer éve. 1–3. Országos Testnevelési Tanács, Budapest
Széchenyi István (1925–1939): Széchenyi
István Naplói. I–VI. (szerk. bev. Viszota Gyula) Budapest
Széchenyi István (1866): Pesti por és sár.
Pest
|
|