Az Akadémia palotája szinte kínálkozik egy
Széchenyi-kiállítás számára. Az épület nyers elkészültekor még élt
Széchenyi (a közhittel ellentétben nem járt az épületben, s nem is
látta azt). Szobrok, freskók őrzik itt emlékét. A róla készült
festmények jó része az itteni képtárban található, s a könyvtár és a
kézirattár gyűjteményei a legértékesebb Széchenyi-anyagokat őrzik. Az
épület kiváló keretet ad tehát az Akadémia alapítója halálának 150.
évfordulója alkalmából megrendezett, fél évig nyitva tartó
emlékkiállítás számára.
A kiállítás rendezését ugyancsak akadémiai
intézmény, az MTA Könyvtár Kézirattára vállalta magára: innen kerültek
ki a bemutatott exponátumok közül a művek kéziratai, a
felbecsülhetetlen értékű naplók, az irathagyaték nagy része, a
levelezés anyaga. A kiállítási termek előtt egy pillanatra megálló
tájékozottabb érdeklődőt némi félelem töltheti el: miként sikerül a
mégiscsak kevéssé látványos (ha mégoly értékes) kéziratos anyagokból,
levelekből, nyomtatványokból érdekes kiállítást teremteni?
De a belépőt lenyűgözi a kiállítás
professzionalitása. Először is, a rendezők tudták azt, hogy anyagukat
ki kell egészíteni. Fenn, az Akadémia III. emeleti képtárában,
amelynek termeiben és melléktermeiben a kiállítást megrendezték,
mindjárt az első teremben a falakon olyan képgaléria fogad, amelyet a
többi nagy magyar műgyűjteményből (s persze magánosoktól is)
gyűjtöttek egybe, kölcsönöztek ki. A képek zöme Széchenyi rokonainak,
munkatársainak, kortársainak ábrázolásait mutatja. Ezek az olajképek
mintegy a reformkor „ősgalériáját” alkotják, egy olyan gyűjteményt,
amelyet nemigen láthattunk így eddig együtt. A festmények – köztük,
illetve a további termekben metszetek, tájképek is láthatóak lesznek –
nem mindegyike ábrázol közismert személyiséget. Indokoltan látták el
tehát a rendezők azokat rövid életrajzi magyarázatokkal, illetve a
készítőikre vonatkozó információkkal. A nagy, félköríves teremben,
amely nagyméretű festményeket mutat be az állandó kiállításon, most
továbbra is e képeket láthatjuk, vagyis többnyire a Széchenyi
kortársait ábrázoló festményeket, illetve az Akadémia allegóriáját,
Hébét, amint a sast itatja, melyet Johann Nepomuk Ender festett és
Széchenyi ajándékozott az Akadémiának. Így válik az állandó képtár is
az időleges kiállítás részévé.
Maga a kiállítás, a falakon függő festmények által
mintegy keretezett tárlók anyaga tematikusan elrendezett. Mint
említettük, a bennük bemutatott anyag zöme az MTA Könyvtára
Kézirattárából származik, míg a képanyag zöme az MTA Művészeti
Gyűjteményének tulajdona.
Széchenyi műgyűjteménye széthullott, de egyes
darabjait a kiállításon szemügyre vehetjük. Az ő birtokából kerültek
az akadémiai gyűjteménybe (elsősorban Béla fia adományai révén) a
családtagok arcvonásait megőrző kisebb méretű képek.
A tárlókban legelőször a családtagokkal folytatott
– többnyire német nyelvű – levelezés darabjai kerülnek bemutatásra, s
jelzik számunkra azokat a szoros, mondhatni biedermeier jellegű
családi kötődéseket, amelyek a Széchenyi-családot ekkor jellemezték.
Széchenyi szerelme, Seilern Crescentia, több metszettel, hozzá
intézett, tőle származó levéllel van jelen. (Férje, Zichy Károly
országbíró, a festmények között foglal helyet.) A kiállítás e részén
egy vázlatos családfa a közönség eligazítására helyet kaphatott volna.
A következő tárló témája, a barátság, fokozatosan
vezet át a közélet felé. Megismerjük azt az elsősorban
arisztokratákból álló baráti kört, amely Széchenyi első tervei mögé
állott – ha ez még többnyire e barátoknál csak az elszánást, az első
lépést jelentette is, így az Esterházy Mihállyal és Wesselényi
Miklóssal 1825-ben megkötött „erényszövetség”, vagyis romantikus
megállapodással megpecsételt barátság. Széchenyi vallásosságának
mentora, lelki atyja (gyóntatója) és barátja volt Albach Szaniszló, az
országgyűlések, illetve a pesti ferencesek ünnepelt (német nyelvű)
hitszónoka. S ott van a barátok e csoportozatában a valóban nagy
jóbarát és küzdőtárs, az első igazi vállalkozó és reformer társ:
Wesselényi Miklós báró (aki korántsem volt olyan dúvad típus, mint
amilyennek a legutóbbi nagy Széchenyi-film bemutatta). Wesselényi
szeretetteljes barát volt. Olyan szeretettel fordult anyja felé, hogy
annak betegsége idején el nem hagyta volna Zsibót – a már-már
barátilag féltékeny Széchenyi nagy bánatára. De ugyanezt olvashatjuk
Teleki László egy leveléből is: Széchenyi hívja Pozsonyba, de anyja
betegsége miatt nem szívesen hagyja el Pestet. Megint a korszaknak az
arisztokratákat is átható biedermeier érzülete villan itt előnkbe! A
falakon függő megannyi biedermeier jellegű festmény a dokumentumokban
is megtalálja a maga stílusigazolását.
Széchenyi 1826-ban, Fáy András meséinek
elolvasásával kezd ismerkedni a magyar irodalommal – mint ezt
bemutatott naplójegyzete is dokumentálja. Ezután találkozik Berzsenyi
Dániel költészetével, majd magával a költővel. Ami Széchenyi irodalmi
kapcsolatait illeti, elsősorban Vörösmarty és Széchenyi barátsága
tárul elibénk, levélváltásaik révén. Jellemző azonban az is, hogy a
Gondolatok a könyvtárban első változatát – amelyet Vörösmarty egy
unalmas akadémiai ülés során kezdett írni, még Haszontalan gondolatok
a könyvtárban címmel, Széchenyi észrevette, s mintegy elkunyorálta ezt
a kéziratot a költőtől – most láthatjuk. Széchenyi felesége,
Crescence, pedig egy alkalommal Vörösmarty jelenlétében szavalta el a
Szózatot – amit megintcsak egy naplóbejegyzés dokumentál.
S aztán jönnek a kiállítás zömét alkotó, Széchenyi
gyakorlati tevékenységét bemutató anyagok. Itt már nemcsak levelek,
kéziratok, hanem nyomtatványok, tervrajzok, részvényjegyzékek,
modellek zsúfolódnak össze: csónakda és színház, Lánchíd és lóverseny,
gőzhajózás és Tisza-szabályozás, illetve nem utolsósorban az Akadémia
alapítása, szervezése, működtetése dokumentáltatik. Azután Pest
városának fejlesztése, a gyáralapítások, a Nemzeti Kaszinó, az Al-Duna
szabályozása következik. A kiállítás érzékelteti, hogy Széchenyi
nemcsak „alapított”, hanem egy-egy kezdeményezése nyomán a
végrehajtást is fáradhatatlanul kezében tartotta. Gondot fordított a
Kaszinó pincéjében tárolt borok jegyzékének kiadására, hogy ezáltal is
serkentse a minőségi borok forgalmát. Röplapot írt jobbágyainak, hogy
hogyan kerülhetik el a kolerás fertőzéseket. Részvényeket
jegyeztetett, újságcikkeket írt, Bécsben előszobázott – mintha száz
helyen fordult volna meg egyszerre. Minderről csak egy-egy kis
jegyzet, naplóbejegyzés, névjegy, lista tájékoztat a kiállításon,
megadva azt az összképet, amely Széchenyi teljesítményét lenyűgözővé
teszi. A legérdekesebb talán a Lánchíd megteremtésével kapcsolatos
aktivitása, hiszen itt műszaki döntéseket is hozott, létesítményeket
vizsgált, vállalkozókkal szerződött. De oly jellemzőek mindig az
apróságok: Széchenyi, mint mindenki, aki ceruzával a kezében követ egy
tanácskozást, közben rajzolgatott-firkálgatott. Nem tudjuk, mikor is,
de megpróbálta lerajzolni vitapartnerét, vetélytársát, Batthyány
Lajost. Nem sok sikerrel, de felismerhetően – állapíthatjuk meg a
bemutatott vázlatok nyomán.
A vagyonos Széchenyi birtokviszonyaira is vethetünk
egy pillantást. Nagyon értékes a birtokainak 1828. évi jövedelmét
kimutató összegzés. Eszerint – kerekítve és váltóforintban
(papírpénzben) cenki birtoka (a hitbizomány) 36 ezer, a pölöskei
birtok 28 ezer, a szentgyörgyi 16 ezer, Csokonya pedig 69 ezer forint
jövedelmet hozott. Mindez együttesen 144 ezer forintot tett ki,
átszámítva (kettő és féllel osztva) körülbelül kiadja azt a 60 ezer
ezüstforintos jövedelmet, amellyel 1826-ban, az Akadémia alapításakor
birtokai jövedelmét meghatározta.
A tematikus anyagok között a magunk részéről
egyedül Széchenyi országgyűlési működésének bemutatását hiányoljuk.
Hiszen Széchenyi 1825-ben kezdődő, 1848-ig tartó országgyűlési
szereplései az országgyűlési nyomtatott irományokkal gazdagon
dokumentálhatóak lettek volna. Anyagai révén lett volna
érzékeltethető, hogy Széchenyi – kétségbeesett erőfeszítései ellenére
– egyre jobban belekerült a politika örvényébe. 1847-ben már az
alsótáblára választatta magát követnek, s ennél „politikusabb”
pozíciót elképzelni sem lehetett. A közadózásért folytatott küzdelmeit
is így lehetett volna igazán érzékeltetni.
Az akadémiai emlékkiállítás érthetően nagy
figyelmet szentel az Akadémia alapításának, illetve az Akadémia
működése támogatásának. Az egyik tárlóban egykorú naplófeljegyzést
láthatunk az Akadémia alapításáról: „Gróf Széchényi István hazafiúi
buzgóságtól elragadtatva felszólala, és egy Magyar Academiának
felállítására 1 egész esztendei jövedelmét ajánlotta. – Adjon az Isten
sok ilyen Széchényit szűkölködő hazánknak.” S mellette ott van
Széchenyi jószágigazgatójának-barátjának, Lunkányi Jánosnak józan
megjegyzése 1828-ból: jobb lenne a felajánlást határozott összegben, s
nem évi jövedelemben meghatározni. (Láttuk egy előző tárlóban az 1828.
évi jövedelmeket. Széchenyi végül hatvanezer ezüstforintban határozta
meg ezt az összeget, s ennek kamatait fizette az Akadémiának.) S
következnek az előkészítő ülések dokumentumai, az egyik éppenséggel
Kazinczy Ferenc fogalmazásában, s azután alapszabályok, beszédek, de
olyan apróságok is, mint Széchenyi akadémiai pénztárellenőri esküje.
Ott van aztán az
|
|
Akadémia első pecsétje hegyikristályból metszetten,
s a Széchenyi testvérek ajándékozó okirata a nevezetes Amerling-féle
Széchenyi-festmény felajánlásáról.
Széchenyi ránk maradt hagyatéka kivételesen gazdag
(főleg ami az iratanyagot, a „papíralapú” emlékeket illeti). Inkább a
válogatás nehézsége az, ami a kiállításrendezőket gátolja – az a nehéz
döntés, hogy a „lényeget” vagy a különlegességeket, a kuriozitásokat
mutassák-e be. Úgy érezzük, hogy megtalálták a helyes arányokat, amely
a cselekvő sokoldalúság mellett a személyiség jellemvonásait is fel
tudja villantani.
Amíg a szinte „hivatalossá” vált, mindenesetre
legismertebb sárga szattyáncsizmás, hatalmas, Amerling-féle
Széchenyi-festmény – amely a palotában egy emelettel lejjebb látható –
Széchenyit díszöltözetben, háttérben szimbolikus utalásokkal ábrázolja
(ahogyan ezt követően megannyi reprezentatív Széchenyi-festmény),
addig figyelmünket joggal köti le a következő teremben látható
olajkép, Schoefft József festménye, amely Széchenyit ugyan magyar
ruhában, ám ülve, attribútumok nélkül mutatja. Széchenyi itt egy
sziklán foglal helyet, háttérben az Al-Duna – mintha csak a
szabályozási munkák közepette pihent volna meg. Arca sem oly
idealizált, kisimult, mint azt megszoktuk, hanem mintha a hideg szél
fútta volna ki. Magasabb társadalmi állására csak ruházata utal, amely
azonban nem díszmagyar, hanem piros és fekete színek által dominált
magyaros öltözet. Mindehhez a Duna és a sziklás táj alkot kékes
színezetű, korántsem barátságos, egyáltalán nem idealizált hátteret.
Piros, lábra simuló a nadrág (a csizma nem látszik), piros a csak
kivillanó mellény, piros az öv, piros a bőven láttatott kabát- és
mentebélés, vörös bársony az ülő alak mellé letett föveg – mindez
érdekes kontrasztban áll a fekete kabáttal és mentével.
Fantázia-öltözékről van szó, a művész eredetileg frakkban akarta
ábrázolni Széchenyit, és Crescence kérésére festette meg végül magyar
ruhában. Mai érzésünk szerint mégis egy magyar bűvész, egy magyar
varázsló fekete-vörös öltözete ez – aki majd rövidesen megbűvöli a
mögötte látható vad tájat. A festmény metszet formájában az egyik
legelterjedtebb Széchenyi-ábrázolássá vált.
Ez a festmény 1836-ban készült, már a
Széchenyi-kultusz idejében. Mellette láthatjuk a kultusz további
korabeli dokumentumait, köztük díszpolgári okleveleket, ahol egy
pillanatra megint érdemes megállnunk: feltűnő, hogy Debrecen városa
csak akkor választotta díszpolgárrá Széchenyit, amikor a gróf 1845-ben
a Tisza-szabályozás kapcsán ellátogatott a városba. Az óvatos (vagy
éppen konzervatív) debreceniek csak ekkor, viszonylag későn tisztelték
meg.
„Széchenyi a kortársak szemével” - mutatja be a
következő terem. A gazdag anyagból kiemeljük itt Marastoni József
metszetét, mivel ő Kazinczy, Berzsenyi és Kisfaludy Sándor
társaságában jeleníti meg Széchenyit, tehát nem a politikusokkal,
közéleti emberekkel csoportosítja együvé, hanem Széchenyit a magyar
(szép)irodalom történetébe, kultuszába illeszti. Széchenyi ebben a
képi ábrázolásban szépíró, nem pedig gazdag, áldozatkész arisztokrata.
„Széchenyi mint író” – vezetnek tovább a tárlók,
amelyek itt elsőként a naplóírót, illetve magát a naplóköteteket
mutatják be. Nagyon érdekes szemügyre venni ezeket a viszonylag kis,
négyzetes formátumú köteteket, amelyek nem olyan reprezentatívak, mint
az utóbb kiadott-kinyomtatott naplókötetek után az ember azt várná. A
felnyitott kötetekben a többnyire német nyelvű kézírás kis gyakorlás
után a látogató számára is jól olvasható. A rendezők a legérdekesebb
szövegeknél tárták fel a naplóköteteket, illetve fontosnak tartották,
hogy bemutassák azokat a vastag áthúzásokat, illetve a kivágatokat is,
amelyeket a naplók örököse, Tasner Antal végzett el, mivel Széchenyi
arra kérte, semmisítse meg azokat a részeket, amelyek kortársait
esetleg kompromittálhatnák. (A tintás satírozásokat átvilágítás útján
sem sikerült utólag olvashatóvá tenni.) A naplók motivációjából,
anyagából jöttek létre aztán a nyilvánosságnak szánt munkák: láthatjuk
a nyomtatásban megjelent műveket, az általa 1848-ig megjelentetett
harminckilenc önálló munkával együtt huszonötöt. A kiállításon
végigmenve persze találkozhatunk például a Hitel dedikált példányaival
(Kazinczynak, Crescence-nek, Esterházy Mihálynak), azután a könyvek
kézirataival (így a Hitel kézirata a nevezetes zárómondatnál nyílik
fel Magyarország jövőjéről). A Széchenyi–Kossuth-vitát is a korabeli
nyomtatott röpiratok kiállítása prezentálja.
Az utolsó, 1847-ben megjelent Széchenyi-röpiratok
már átvezetnek 1848-hoz, a forradalom időszakához. Még a forradalom
előtt, március 12-én – látjuk a meghívandók listáját – próbálja az
események irányítását kezébe ragadni egy tanácskozás szervezésével. De
a legtöbb név mellett a „látta de nem írta alá” megjegyzést találjuk.
Egy Kossuth-ellenes március 12-i tanácskozással, amely köré olyan szép
elbeszélést kanyarított Kosztolányi Dezső, már nem tudott érdemi
eredményt elérni. A márciusi napok forradalmi áttörését azután
Széchenyi titkárának, Kovács Lajosnak egy levele jelzi, amelyben
Pestről azt írja Széchenyinek, hogy „Petőfi előtt emeljük kalapunkat!
Ez egyik legnagyobbszerű embere az országnak.” Petőfi mérséklő
szerepének ez a kiemelése (március 20-án) jelzi a helyzet teljes
átértékelődését. Jól mutatja ezt egy korabeli karikatúra is, amely
Deákot, Széchenyit, Kossuthot egyaránt a jobboldalon ábrázolja, s
velük szemben ágál a baloldalon a „törpe minoritás”. Itt a
kiállítóknak be lehetett volna mutatni, például a falon az újságlapot
kinagyítva, Széchenyi április 8-i Mi lesz belőlünk magyarokbúl? című
cikkét, amely jelzi teljes politikai fordulatát. Az 1848-i békés
hónapokból láthatjuk a minisztérium fizetési jegyzékét, egy-két iratot
Széchenyi miniszterelnök-helyettesi működéséből (amire akkor került
sor, amikor Batthyányi Bécsbe utazott), aztán Széchenyi útlevelét
(amellyel Innsbruckba indult az ott időző udvarhoz). Érdekes, hogy az
előnyomtatott szövegű útlevél – az eufórikus hónapokra jellemző módon
– kizárólag magyar nyelvű, csak a személyleírásnál vannak a rovatok
németül is föltüntetve, amelyek azonban Széchenyi esetében nincsenek
kitöltve. A '48-as naplókból sajnos nem láthatunk oldalakat (lévén
annak lapjai az Országos Levéltárban), de ott van utolsóként egy
tragikus dokumentum, egy szeptember 5-i, Széchenyi által széttépett
rövid levél, amelyet Pázmándy Déneshez, az országgyűlés elnökéhez
intézett, s amelyben képviselőként saját betegsége miatt és már
elutazott felesége és gyermekei betegsége folytán szabadságolását
kéri. A tisztázat esetében csak a levél szétszakítottsága jelzi
Széchenyi zaklatott lelkiállapotát, ha azonban a mellette lévő
fogalmazványt alaposabban megnézzük, láthatjuk, hogy a torzult betűk,
a kusza beszúrások már egyértelműen a személyiség felbomlására,
idegösszeroppanásra vallanak.
A döblingi Széchenyiről, legalábbis ami az első
éveket illeti, nincsenek dokumentumaink. Négy év némaság, súlyos
idegbetegség következett. Széchenyi lassan-lassan felépült, 1856-tól
újra dolgozni kezdett. Idegrendszere, kedélye – talán kisebb
defektusokkal, de – helyreállott. Láthatjuk, hogy 1859-ben már maga
készíti a szanatóriumtulajdonos Gustav Goergen dr. számára az
elszámolást. Megnézhetjük könyvrendelését (1859. július-december
között 119 kötetet és folyóiratot rendelt meg), azután a Magyar
Tudományos Akadémiának írt nevezetes levelét 1858. november 6-ról,
amelyben az Akadémiát támogatásának megvonásával fenyegeti meg, ha
hatalmi nyomásra törlik alapszabályaik közül a tudományok magyar
nyelven történő művelésére vonatkozó pontozatokat, vagy egy „Széchenyi
István, a vén Oroszlány” formában aláírt levelét. Ott a tiltott
könyvek jegyzéke, amelyre Széchenyi Blick…-je „felségsértés és az
uralkodóház tagjainak megsértése” miatt került. Széchenyit tehát – a
Blick szerzőségének lelepleződése óta – főbenjáró per fenyegette. Ez
volt a döntő oka, amiért a halálba menekült. S ott van a végzetes út
felé vezető szerény eszköz, utolsó, fanyelű, rézvégű írótolla.
Az utolsó, kisebb terem a Széchenyi-gyász
emlékeinek van szentelve. A gyászbeszédek, emléklapok,
részvétnyilvánítások, posztumusz szobrok között a kis terem mértani
középpontjában egy naplókötet áll, az utolsó, az is utolsó lapján
kinyitva, a nevezetes bejegyzéssel: „kann mich nicht retten” – nem
tudom megmenteni magam.
A kiállítás koncepcióját Bicskei Éva, az MTA Művészettörténeti
Kutatóintézet munkatársa és Mázi Béla, az MTA Könyvtára Kézirattára
vezetője készítette. A tájékoztató szövegeket előbbiek és Szentesi
Edit írta meg. Az Akadémia mellett hét közgyűjtemény, egy egyházi
gyűjtemény (a pannonhalmi Főapátsági Gyűjtemény) és egy külföldi
múzeum (Kammerhof, Besztercebánya) anyagából állították össze a
kiállítást, amely elsősorban az MTA anyagi áldozatkészsége révén
valósulhatott meg. A kiállításhoz – ha késve is – reprezentatív
katalógus jelenik meg.
Kulcsszavak: Széchenyi István (1791–1860), a Magyar Tudományos
Akadémia története, reformkor, az MTA Könyvtára Kézirattára kincsei
|
|