Széchenyi halálának híre bő 150 esztendővel ezelőtt
mélyen megrendítette az önkényuralom válsága nyomán ocsúdó magyar
közvéleményt. Elegendő csak elolvasni az egykorú sajtó nekrológjait, s
a hosszú heteken át megjelenő méltatásokat, emlékezéseket, hogy
érzékeljük a gyász közvetlenségét. A „fájdalom elzsibbasztó behatásai
közt” – fejezte ki a közhangulatot a korszak vezető politikai
hírlapjának gyászkeretes száma (Pesti Napló, 1860. április 10.) – „a
milliók szeméből egymás után fakadó könny beszél” a leghívebben.
Természetesen Kemény Zsigmond báró, aki a nekrológot írta, miközben
megélte-kifejezte a nemzeti közösség veszteségélményét, a gróf
tetteinek méltatásával emlékezett. Felidézte a Vaskapu „szelídítőjét”,
a hídépítőt, a Duna- és Tisza-szabályozót, a „vállalkozási szellem
géniuszát,” a „gyökeres haladást” elindító törvények kezdeményezőjét,
és a gróf „irodalmi munkásságának óriási eredményeit” (stb.). Mintha
Arany János csodálatos képvilágú Széchenyi-ódájának alapvázát
olvasnánk itt. S az érdemek sorakoztatása után Keménynél jött az
1860-as mának szóló üzenet: „Jelszavad […] így hangzott: »Sokan azt
mondják a magyar volt; én azt hiszem a magyar lesz.«” A Hitelt záró
tételmondat eredetileg nem így hangzott („Sokan azt gondolják:
»Magyarország – volt; – én azt szeretem hinni: lesz!«” – írta egykor
Széchenyi), ami elsősorban azt fejezi ki, hogy a Széchenyi-szállóigék
természetes nyelvi panelként (s ezért nem könyvből kikeresett
pontossággal) voltak már beépülve az akkori politikai (itt emlékező)
retorikába. Például a Széchenyi nevét helyettesítő „legnagyobb magyar”
metafora is ekkor lett a közbeszéd természetes-megszokott eleme. Sokat
tett ezért a Széchenyi-ismeretért éppen Kemény is 1850–51-ben
megjelentetett röpirataival és jellemrajzával, ahogy az egykori
munkatárs Török János is, aki az 1850-es évekbeli Széchenyi-kultusz
letéteményese volt. Török a gróf halálakor a Pesti Hírnök
főmunkatársaként azzal a „kínos gondolattal” igyekezett számot vetni
(április 17.) hogy „hogyan tud, és akar-e” az utókor Széchenyinek
„hálás lenni”. Lesz-e elég bölcsesség benne élni a „szent örökséggel?”
Török egyértelműen a „Széchenyi útjához való visszatérés” gondolatát
hirdette, azaz aktuális nemzeti cselekvésirányként jelölte meg a gróf
(általa torzan interpretált) szellemi hagyatékát.
Széchenyi a pályakezdet nagy gesztusa (1825) után
tragikus halálával lett tehát ismét a nemzeti összetartozás jelképe.
Nem véletlen, hogy az emigráns Kossuth, aki osztozott a gyászban,
érzékenyen reagált az értékelésekre. Jósika Miklóstól hírét véve „az
egységben” kifejeződő hazai közérzületnek, kételyeit és politikai
fenntartásait hangoztatta: „Messze vagyunk még a cselekvő egységtől,
barátom. A negatív egységtől a pozitívumig még nagy az út! […] Azt
mondod: nincs párt, minden egy gyönyörű egység. Igen, az akadémiára, a
magyar ruhára, a Széchenyi-istenítésre stb. De a forradalomra? – Te
igazán
|
|
hiszed? Sajnállak. Keservesen fogsz kiábrándulni.”
Utóbb visszatekintve még erősebben fogalmazott: „a Széchenyi-kultusz
rőzsekötegei” számára „rakattak a gyűlölet máglyájává.”
A nemzeti gyásznak egykor is sokrétű szólamai
voltak: a megrendültség, az emlékezés, a méltatás mellett a kor
politikai várakozása benne izzott a Széchenyire vonatkozó szavakban,
mint ahogyan a gyász eseményei hol nyíltan, hol burkoltan az
önkényuralommal szembeni tüntetés jegyeit hordozták. Kultusszá
terebélyesedve pedig egyszerre járultak hozzá a „legnagyobb magyar”
szellemi hagyatékának fenntartásához és Széchenyi „kiüresítéséhez”
vagy szoborrá merevítéséhez. Így van ez napjainkban is. A Széchenyi
István halálának 150. évfordulójára meghirdetett 2010-es
Széchenyi-emlékév alkalmat adott/ad a kollektív tudattartalmak
elmélyítésére, az „emlékezésre”, kultikus cselekvésre, kiállítások
létrehozására, politikai üzenetek „széchenyiánus” alátámasztására, s
persze ugyanúgy áltudományos nézetek terjesztésére és
népszerűsítésére, mint mélyebb szakmunkák megszületésére. Nincs még
ideje annak, hogy mérlegre tegyük az emlékév eredményeit, s nem is
könnyű feladat, hiszen az év programja a „Széchenyi Emlékbizottság
2010” honlapja szerint közel kétszáz tételből áll, s természetesen
ehhez még hozzá kellene vennünk a számtalan nem jelölt kisebb-nagyobb
alkalmat, vagy eseményként nyilván nem értelmezett kötetet,
tanulmányt, cikket. A szellemi „össztermék” természetesen egyenetlen,
úgyhogy a tudomány mértéktartó közlönyeinek nem lehet más feladatuk,
mint hogy igyekezzenek bevezetni a művelt olvasóközönséget az árnyalt
szakmai eredmények világába. A Magyar Tudomány e száma ezért Széchenyi
és az Akadémia kapcsolatát történelmi dimenziójában és jelenében
egyszerre mutatja meg. Így egyrészt Széchenyi alapító gesztusát
egykorú kontextusában, az Akadémia történetét széles összefüggésében,
Széchenyi tudomány- és nyelvművelő tevékenységét nemzetközi és hazai
párhuzamait megjelölve vizsgálja, másrészt felhívja a figyelmet az MTA
Könyvtára színvonalas Széchenyi kiállítására, s elemezi azt. A szerzők
úgy „tisztelegnek Széchenyi emléke előtt,” hogy a „tisztelgést” mint
olyat mellőzik, s inkább a legújabb szakmai eredményekre építve
értelmezési stratégiát jelölnek meg néhány visszatérően félreértett
témában (a modern attitűdű magánember; a politikus, illetve a beteg
Széchenyi). A lényegét tekintve követik Széchenyinek a Hitelben
olvasható megfogalmazását (még ha a 21. század elején már nem is lehet
maradéktalanul osztani a grófnak a tudományos megismerés igen
optimista verzióját tükröző szavait): „csak mindenoldalú vizsgálat
által lelhetni fel az igazságot”.
Kulcsszavak: Széchenyi István, Széchenyi-évforduló,
Széchenyi-kutatás
|
|