körében további tanulmányok írására készülök,
amelyek a várható jövőben aktuálissá váló kérdésfelvetésekre is
rezonálnak majd. A múlt ugyanis nem rögzített entitás, hanem olyasmi,
aminek a jelentősége és kivált a jelentése ki van téve a történész
folytonosan változó jelenidejének. Nem valószínű, hogy a jövőben egy
vagy több monográfiát írnék majd, bár ez sem teljesen kizárt. Az
utóbbi időben kialakult munkastílusomhoz, és nem utolsósorban az
aktualitásoktól sarkallt rugalmas szellemi reflexió fontosnak érzett
kívánalmához jobban igazodik ugyanis a rövidebb tanulmány, olykor a
tudományos esszé műfaja, ezért az utóbbiakat kívánom a jövőben is
előnyben részesíteni.
Kit tart az egyetemes tudománytörténetben
példaképének – nem feltétlenül saját tudományterületéről –, és miért
éppen őt…?
Kétségbeejtően nehéz őszintén felelni a kérdésre, mivel olyan sok
gondolkodó és szaktudós gyakorolt rám hatást az egyetemes tudomány
világából, hogy hosszú listába kellene őket foglalnom. Ami nemcsak,
hogy lehetetlen vállalkozás, de egyúttal semmitmondóvá is tenné a
választ. Történészként közvetlenül hatott rám az angolszász
társadalomtörténet-írás egy sereg kiemelkedő képviselője, így többek
között az angol E. P. Thompson vagy az amerikai Charles Tilly, hogy
kettejük emblematikus alakjának megnevezésénél maradjak ezúttal.
Elméleti tekintetben pedig Michel Foucault és Hayden White jelentette
számomra talán a legtöbbet. Az ő elméleti inspirációjuk nélkül aligha
lettem volna képes úgy beszélni a múltról, és persze magáról a
történeti megismerésről, mint ahogyan erre szüntelenül törekedtem. Nem
állítom, hogy a megnevezettek mind a példaképeim lennének, igaz:
elementáris hatással voltak történetírói működésemre. A példakép
eszményként elgondolt és így is kezelt személy, aki az egyedül fontos
mérce számunkra. Miközben mindig lebilincselt az a mód, ahogyan az
előbb említett tudósok (és persze még sokan mások) kutattak és
gondolkodtak, a hozzájuk fűződő szellemi viszonyomban mindig
távolságot igyekeztem tartani. Talán azért is, mert olyan, szellemi
tekintetben, dogmatikus beidegződésekkel teli világban nőttem fel,
amely arra tanított, ajánlatos lesz tartózkodni a feltétlen
intellektuális odaadástól, a kritikátlan szellemi azonosulás
magatartásától valamely eszmerendszer és gondolkodó iránt, mert abból
soha semmi jó nem sülhet ki.
Milyen tudományos eredményt szeretne látni
a legszívesebben a következő tíz évben?
Akár a saját, akár más diszciplínák köréből…?
Történészi identitásom a legerősebb, s ez egyúttal a hivatalos imázsom
is, ennek ellenére nem egyetlen diszciplína keretei közé beszorított
tudósnak képzelem magam. Ez okból arról szólnék tehát, hogy milyen
felismeréseket (és nem „eredményeket”) látnék legszívesebben a tágan
vett humaniórák és a társadalomtudományok közeli jövőjében. Egyik
ilyen óhajom az önreflexió elmélyülése, ami arra képesíti a
megismerőt, hogy ne tekintse magát többé a racionális tudás mindenható
urának. Ha tisztában vagyunk a racionális megismerés korlátaival,
kevésbé képzeljük magunkat valamiféle orákulumnak, amikor a társadalom
közös tapasztalati világának kutatójaként a nyilvánosság előtt
megszólalunk. Ezzel nem a tudomány önbecsülését kívánom roncsolni és
tovább gyengíteni, hanem a tudományos gondolkodás feltétlen
magasabbrendűségébe vetett hit magabiztosságát szeretném csupán
megkérdőjelezni. Ez a dolog többoldalú: benne van egyrészt a nem
tudományos, ún. köznapi gondolkodás „racionalizmusának” a méltánylása,
másrészt az, hogy a tudományos kánonok egyidejű pluralizmusa a dolgok
természetes rendje.
Ami mármost szűkebb tudományomat, a történetírást
illeti, azt várom (sőt: erősen remélem), hogy a következő tíz évben
megizmosodik, egyszersmind a szélesebb körű elfogadottságot is kivívja
magának a múlt nem szűken államközpontú történeti elbeszélése.
Szívesen látnám továbbá, hogy a magyar történészek a mainál
nyitottabbá váljanak a transznacionális történelem iránt; ez azzal
járna, hogy legalább részben szakítanak a nemzeti történeti paradigma
kizárólagosságával, és hogy a mainál inkább képesek lesznek
bekapcsolódni a nemzetközi tudományos diskurzus vérkeringésébe. Mindez
azt eredményezi végül, hogy leveti végre magáról a történetírás azt a
19. századból megörökölt kötelező gúnyát, amely úgyszólván előírta
számára a nemzeti öntudat és közösségi identitás szolgálatát mint
egyedüli intellektuális hivatást. Nem leváltaná, hanem gazdagítaná ez
az általam hőn óhajtott fejlemény a történetírói megismerés eddig volt
gyakorlatát. |