Bevezetés
Az első mezozoikumi ősmadárlelet felfedezése óta lezajlott tudományos
viták a mai napig sem tisztázták a madarak evolúciójának folyamatát és
még kevésbé az aktív repülőképesség megszerzéséét.
Számtalan magyarázat, feltevés született eme
kérdések megválaszolásának érdekében, de gyakorlatilag nem sikerült
előrelépni. Az új fosszíliák felfedezése növelte ugyan a vizsgálható
anyagok számát és tisztázott bizonyos kérdéseket (például a toll
megjelenése más hüllőcsoportoknál, egyes, csak madaraknak
tulajdonított, vázjellegek felfedezése a teropodák bizonyos típusainál
s egyebek), de az alapvető problémákra nem adott választ. Továbbra is
vita folyik a madarak megjelenésének idejéről, a hüllőcsoportról,
amelyből származtathatók, a szárny kialakulásának folyamatáról, a
tollak szerepéről, az aktív repüléshez vezető útról stb. A számos
hipotézisből egy sem tudott valamennyi felsorolt kérdésre érdemi és
elfogadható választ adni. Ezt a helyzetet próbálom meg körüljárni
ebben a dolgozatban.
Mit tudunk, és mit nem?
A madárőslénytannak a madáreredettel foglalkozó 1861 és 2009 közti
időszakát áttekintve megállapítható, hogy biztosra vehetőek a
következők:
A madarak a hüllőktől származtathatók, az
Archaeosauria típusú őshüllők ma még nem pontosan ismert/azonosított
csoportjából.
A madárelőd már a triász végéig s legkésőbb a kora
juráig meg kellett jelenjen, mivel a primitívebb típusok későbbről már
nem ismertek, és ahhoz, hogy a legalsó krétában már a valódi madarak
is jelen lehessenek.
A madárfejlődés későbbi szakaszait már ismerve,
kistermetű, biped, tojásokkal szaporodó, állati vagy vegyes eredetű
eledellel táplálkozó, hőszigetelő szaruképletekkel fedett testű típus
jöhet csak számításba.
A járás feladata alól felszabadult mellső végtag és
függesztő öve már más jellegű tevékenységre specializálódhatott
(táplálékszerzés, védekezés, kapaszkodás stb.).
A madárevolúció során nem egyetlen fejlődési vonal
alakult ki, hanem – csak a ma ismert típusok alapján is – több eltérő
változat, amelyek számos okból kifolyólag sem származtathatóak
egymásból.
A harmadidőszakot csak a ma is élő valódi madarak
élték meg, és fejlődtek tovább. A másik két ismert fejlődési vonal
(Archaeornithes és Enantiornithes) a kréta végéig kihalt.
Mivel a mezozoikumból ismert fosszíliák csak csont-
és tojásmaradványok, illetve toll-lenyomatok formájában ismertek,
zsigereik és DNS-ük örökre elveszett a kutathatóság szempontjából.
Ismert és meghatározott fajaik száma a feltételezhetően éltekéhez
viszonyítva elenyésző, jellegeikre csak a mai madarak vizsgálata
alapján tudunk visszakövetkeztetni. Ezek viszont csak az
Ornithurae-kra vonatkozóan érvényesek visszamenőleg is, míg a
többi fejlődési vonal esetében már kérdésesek.
A repülés tekintetében az egész állatvilágra
érvényes megállapítás az, hogy míg az aktívan repülők képesek
siklórepülésre is, fordítva ezt még nem sikerült kimutatni. Ennek oka
az, hogy az aktív repüléshez elengedhetetlen mind a megfelelő
repülőszerkezet (szárny, patagium), mind a felhajtóerő biztosításához
szükséges „motor” (repülőizomzat) egységes jelenléte és
működőképessége. A passzívan repülő típusok esetében az utóbbi
feltétel nem teljesítődik, és mivel ez olyan szerkezeti jellegeket
követel meg, amelyek a siklórepülés bármiféle gyakorlásakor sem
fejlődnek ki (legalábbis nincs példa rá az élővilágban, annál inkább a
továbbspecializálódásra), az áttérés az aktív repülésre
bizonyíthatatlan.
A ma élő madarak jól vizsgálható jellegei is azt
bizonyítják, hogy a fejlődés az aljzatról nehezebben felemelkedő,
kevésbé pneumatizált csontozatú, fészekhagyó (s főleg talajon, vízi
növényeken költő) típusoktól, a virtuóz módon repülő, könnyű csontú és
testű, fészeklakó fiókákat nevelő (s főleg nehezen hozzáférhető
helyeken – fákon, szikla és faüregekben – fészkelő) és rendkívül
változatos táplálékra specializálódó típusok felé haladt.
S végül megjegyzendő, hogy az ismert madárevolúciós
elképzelésekhez hasonlóan, minden új hipotézis mindaddig
bizonyíthatatlan és csupán elméleti jelentőségű marad, amíg a késő
triászból vagy a kora jurából felszínre nem kerülnek olyan fosszilis
maradványok, amelyek minden kétséget kizárólag eldöntik majd a
kérdést.
Továbbra is vitatottak maradnak a következő
problémák:
• Az állandó testhőmérséklet kialakulásának ideje
és folyamata.
• A tollazat elsődleges funkciója (hőszabályozás,
költés, ivari jelleg, repülés?).
• A szárnyszerkezet kialakulásának kiváltó okai és
folyamata.
• A röpképtelenség elsődleges vagy másodlagos
jellege, a már kihalt, illetve a ma is élő úszó- és futómadaraknál.
• A Sauriurae és az Ornithurae
fejlődési vonalak, valamint a madarak és a dinoszauruszok
feltételezett rokonsági kapcsolatai.
Milyen magyarázatokkal szolgálnak
az ismert madáreredet-elméletek?
Az Archaeopteryx-példányok XIX. századi felfedezése
meghatározta a madáreredet kutatásának irányát is. A mai madarakra
tollazatukban és külalakjukban nagyon hasonlító, láb- és kézujjaikon
karmokkal ellátott fosszíliák sugallták az aktívan repülő, fán élő,
karmaikat kapaszkodásra használó ősmadárkép elfogadtatását. De már a
kezdetektől felmerültek más elképzelések is (Williston, 1879; Nopcsa,
1923; majd Ostrom, 1986; és mások), amelyek különböző érvekkel
próbálták meg bizonyítani a talajon futó, mellső végtagjait
szárnyszerűen mozgató, biped madárős létezését. Mivel ez utóbbi
elképzelés összekötődött a madarak dinoszauruszoktól való
származásával, manapság széles körben elterjedt ez a felfogás.
Ennek ellenére a kutatók többsége a mai napig egy
fára kapaszkodó, majd onnan kiterjesztett szárnyakkal leugró, és
siklórepülésben elvitorlázó madárőst képzel el. Természetesen több
variációban (fejjel felfele, illetve lefele kapaszkodó, kúszó
típusokat feltételező hipotézisek formájában). Ebből a kezdeti
siklórepülésből vezetve le azután az aktív repülésre való átállást. A
témában könyvtárnyi szakirodalom született, de a kérdést a mai napig
sem sikerült meggyőzően lezárni.
Ennek oka, hogy ezek a hipotézisek számos evolúciós
törvényszerűséget nem vesznek figyelembe. Egyik ilyen, hogy a
folyamatos átmenet egyik generációról a másikra csak sikeres variánsok
sorozatain keresztül mehet végbe. Az adott környezeti viszonyok közé
nem tökéletesen beilleszkedő egyedeknek már a túlélési (nemhogy
szaporodási) lehetőségei is teljességgel bizonytalanok, esélytelenek.
Ezért azután a hipotézisek által sugallt fokozatos
szárnyfejlesztgetések, aktív repülési próbálgatások stb. csak
elméletileg lehetségesek. Így például a futás, ugrálás révén szárnyra
kapó madárős esetében a hipotézis szorgalmazói nem veszik figyelembe,
hogy csupán a mellső végtag emelő és lecsapó mozgatása révén nem lehet
elegendően fejlett repülőizomzatot kialakítani. A fejlett láb- és
medenceizomzattal rendelkező, és így elég súlyos test levegőbe
emeléséhez még tökéletesen kialakult szárnyszerkezet és repülőizomzat
megléte esetén is súlykorlátok léteznek. A legsúlyosabb mai
repülőmadár-fajok egyedei sem haladják meg a húsz-huszonöt kilónyi
testsúlyt. Márpedig a nyílt területen futással eledelt szerző, illetve
menekülő egyednek csak nagyobb termet és hosszú, erős lábak birtokában
van túlélési esélye. Ebből a típusból saját maga veszélyeztetése
nélkül nem alakulhat ki még gyengén repülő típus sem. Fordítva viszont
igen (például a tinamú, vagy a már kihalt, röpképtelen, de szárnyakkal
bíró fajok esetében). Még a kisebb termetű madár számára is előnyösebb
a futás, bujkálás a magas fűben vagy bozótban, mint a védő
környezetből való felröpködés. A bizonyítottan eredményes gyors futás
repülésre való felcserélése csak még gyorsabb mozgás elnyerésével
lehetne hasznos. Ez egyből nem alakulhat ki, másképp viszont
előnytelen. De a fák törzsén fejjel lefele történő ereszkedésből
illetve elrugaszkodásból kiinduló siklórepülés (Palm, 1997) sem lehet
túl eredményes menekülési mód. Csak kellő magasságból tud az állat
megfelelő távolságra jutni, és akárcsak más vitorlázó repülési módnál,
a nem kellően nyitott, illetve csapkodó szárny egyensúlyvesztéssel és
lezuhanással járhat. Az aktívan repülő állatok képesek siklórepülésre
is, s mivel korrekciós lehetőséggel rendelkeznek, nemigen kerülnek
ilyen veszélyhelyzetbe.
Az ismert elméletek, hipotézisek nem adnak választ
arra a kérdésre sem, hogy a szárny megfelelő mozgatásához okvetlenül
szükséges repülőizomzat és a számára elegendő méretű eredési felületet
biztosító széles, tarajos mellcsont milyen folyamatban, milyen
tényezők hatására alakult ki, illetve került nyerőhelyzetbe, a keskeny
mellcsontú és aránylag gyengén fejlett mellizomzatú elődökkel szemben?
Az aktív repülőképesség gyakran hangoztatott
bizonyítékaként van emlegetve az Archaeopteryx aszimmetrikus
vitorlájú evezőtollainak léte is. Ezek valós voltát csak hamisítás
vádjával lehet tagadni (lásd Fred Hoyle és Chandra Wicramassinge
[1986] sokat vitatott cikkét). De erre nincs is szükség, mivel a
vitorla aszimmetrikussága önmagában még nem bizonyítja az aktív
repülés képességét. Az egymást fedő és közösen egy zárt lemezfelületet
képező evezőtollak a siklórepüléshez is elengedhetetlenek. Az a tény,
hogy a tollvitorlának a másik toll alá kerülő része keskenyebb a
felszínre kerülőnél, csak egy anyagtakarékossági módozat (a
tetőcserépnél, illetve palánál, zsindelynél is keskenyebb a fedett
rész, mint a fedetlen). E forma jelentősége az aktívan repülő madarak
esetében másképpen is megmutatkozik. A szárny felemelésének ideje
alatt a tengelyük mentén elforduló evezőtollak átengedik maguk közt a
levegőt, s a szárny lecsapásakor visszatérve eredeti helyzetükbe, újra
zárt lemezt alkotnak. Az elfordulást inak biztosítják. A singcsont
esetében a külső élen elhelyezkedő II. rendű evezőtollak megtapadására
jellegzetes csontszemölcsök alakultak ki. Ezek hiányoznak a gyíkfarkú
(Sauriurae) madarak két ismert csoportjánál, de a
futómadaraknál és a pingvineknél is, valamint igen ritkán az olyan
aktívan repülőknél is, amelyek rendkívül keskeny szárnyakkal
rendelkeznek (például sarlósfecskék).
Volt más út is?
Figyelembe véve azt a kétségbesenki által sem vont tényt, hogy már a
jura–kréta határán és azután a kréta végéig mind a négy csoport
képviselői (a gyíkfarkúak két csoportja és a valódi madarak, valamint
a tollas/tollatlan teropodák is) egyidejűleg jelen vannak, bátran
kijelenthetjük, hogy ebben az időszakban már párhuzamos fejlődési
vonalakról van szó. Mivel a megelőző időkből fosszíliákkal nem
bizonyítható közös eredetük, ezt a leszármazást elfogadhatjuk vagy
elvethetjük, de semmiképpen sem tekinthetjük biztos kiindulópontnak.
A valódi madarak a legalsó krétától a mai napig
éltek/élnek a Földön, és szárnyszerkezetükben egy jellegzetes,
összenőtt kézközépcsontos szerkezettel rendelkeznek, valamint
farkcsonttal, tipikus madármedencével és hátsó végtagokkal bírnak. A
legrégebbi ismert maradványaik csonttanilag alig különböznek (a
taxonómiai eltérésnek megfelelő határok között) a mai fajokétól,
amiből feltételezhető, hogy egyéb jellegeik is hasonlóak lehettek.
Figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a
madarak egy sor olyan morfológiai, anatómiai, élettani, etológiai stb.
tulajdonsággal bírnak, amelyeknek a létéről semmiféle információval
nem rendelkeznénk, ha a madarak a késő jégkorszak jellemző állataival
(mamut, barlangi medve, barlangi oroszlán, gyapjas orrszarvú stb.)
együtt kb. tíz-tizenötezer éve teljesen kipusztultak volna. Arról nem
is beszélve, hogy ha ez még előbb történt volna meg, és már csak
teljesen mineralizálódott csontmaradványok állnának a
rendelkezésünkre. Tudnánk-e valamit is a madártüdő szerkezetéről? Az
alsó gégefőről, a begyről, a zúzáról, a Fabricius-féle mirigyről, a
tojás felépítéséről, s a madarak rendkívül változatos
viselkedésmódjáról, ökológiájáról.
Mint tudjuk, a legrégebbi Ornithurae-maradványokat
már a jura–kréta határról, a legalsó krétából ismerjük (a Gansus-,
Ambiortus-, Apatornis-, Enaliornis-, Eurolimnornis-, Palaeocursornis-
stb., és a problematikus Chayoangia-, Patagopteryx-maradványokat)
(Feduccia, 1999; Kessler, 2009; Kurochkin, 1995, 2006). Jellemző, hogy
Európán át Közép- és Kelet-Ázsiáig, Észak- és Dél-Amerikáig el voltak
már terjedve ebben az időben. Vannak köztük csökevényes szárnyú
vízimadarak, vízparti röpképes fajok, sőt, feltehetően futómadár is.
Közös bennük, hogy csonttanilag már a valódi madarakhoz tartoznak (az
ismert szárnymaradványok is ezt igazolják), nagymértékben eltérve a
Sauriurae-csoportoknál ismert jellegektől. Ha viszont egy ilyen
korai szakaszban már ennyire homogén jellegekkel bírnak, de ugyanekkor
már ilyen mértékben specializálódtak a különböző ökológiai
viszonyokhoz (sőt már redukált szárnyak is megjelennek), akkor ezt
csak egy jóval korábbi kialakulással lehet magyarázni (a felső
triásztól a középső juráig terjedően). Ez a megállapítás viszont
kizárja, hogy a tőlük számos jellegben (elsősorban végtagszerkezetben)
eltérő Sauriurae vagy Theropoda kortársaiktól
származtathatnánk őket.
Feltevésünk azon alapul, hogy ismerve a
kiindulópontot (lásd a szinte minden szakember által elfogadott
Archosauria ős létét), valamint a végeredményt (a valódi madarak
megjelenését), és a két pont közti időintervallumot
(ötven-hetvenmillió év), bőven volt idő és lehetőség a madárjellegek
kialakulásához, a szinte egész Földön való elterjedéshez és
specializálódáshoz (még bizonyos jellegek – pl. a szárny –
elcsökevényesedéséhez is).
A problémát „csupán” az őslénytani bizonyítékoknak a fenti idősávból
való teljes hiánya okozza. Csak spekulatív úton lehet áthidalni ezt a
szakadékot, kiindulva a hipotetikus ős jellegeiből, eljutva a valódi
madarakig. Ehhez fel kell tenni négy kérdést, amelyekre csak részben
tudunk felelni, illetve a feleleteket is csak részben vagy sehogy sem
tudjuk közvetlen leletekkel bizonyítani: mikor, hol, miért és hogyan
alakult ki a madárvilág?
1. A mikor-ra az alsó és középső jura lehet
a válasz. Erre vonatkozóan csak közvetett bizonyítékokkal
rendelkezünk, de figyelembe kell venni a Pangea, illetve majd a
Gondwana feldarabolódásának idejét is:
– tudjuk, hogy az Archosauria hüllők a
triászban és legkésőbb az alsó jura végéig éltek;
– tudjuk, hogy a valódi madarak már a legalsó
krétában maihoz hasonló jellegekkel rendelkeztek;
– tudjuk, hogy a Hesperornisok
specializálódása és a szárny elcsökevényesedése már a jurában végbe
kellett menjen.
Mindebből az is következik, hogy a madárrá válás
legfontosabb állomásait a jura első és középső harmadában lehet
elhelyezni, de figyelembe kell venni, hogy tekintettel egyes fajok
feltételezhető elsődleges röpképtelenségére, kialakulásuk és
diverszifikálódásuk még a Pangea teljes feldarabolása előtt meg
kellett történjen. A szakirodalomban erre a kérdésre csak
részfeleleteket kapunk (Feduccia, 1980, 1999).
2. A hol-ra a leletek hiányában nem lehet
érdemben válaszolni. Ez csak azzal magyarázható, hogy egyrészt a
kialakulás helye nem lehetett túlságosan kiterjedt terület (s
feltehetően az őskontinens parti részein kellett lennie, ahol
megfelelő növényzet, víz és élelem állt rendelkezésre), másrészt, hogy
a kéregmozgások, transzgressziók, vulkanikus tevékenységek stb. nyomán
ez a terület, illetve a még aránylag ritka madárvilág által
meghódított új területek leletanyaga vagy megsemmisült, vagy a mai
napig feltárhatatlanná vált. Ezt elősegíthette, ha a különböző
életterekhez alkalmazkodó és kialakuló típusok fosszilizálódásra
kevésbé megfelelő tafonómiai jellegzetességekkel bíró környezetben
pusztultak el.
Ha fenn is maradtak ilyen maradványok, azok az
illető terület többi fosszilis maradványaival együtt valószínűleg
hozzáférhetetlenné váltak a kéregmozgások vagy a különböző eredetű
üledékek rárakódása következtében.
Emellett az ősmadár-populációk még feltehetően
alacsony egyedszáma is hozzájárulhatott a leletek hiányához és
ismeretlenségben maradásához.
3. A miért-re a gyíkszerű, biped
Archosauria-ős fogó, kapaszkodó és más funkciókat ellátó mellső
végtagjainak fokozatosan szárnyakká való átalakulása adhat választ.
Talán ez a legkényesebb kérdés. Meg kell találni ugyanis azt a
környezetet, azt az életmódot, amely létrehozta, hogy a hüllőszerű
ősből madárszerű lény váljon (a kis termetű, könnyű csontozatú, fürge,
két lábon járó és szabad mellső végtagjait fogásra, kapaszkodásra
használó, hosszúfarkú, megnyúlt állkapcsú, pikkelyekkel fedett,
változó testhőmérsékletű hüllőből fogásra és kapaszkodásra már
alkalmatlan, szárnyszerű mellső végtagú, csökevényes farkcsontú,
tollakkal borított, és igen változatos csőrtípusokkal rendelkező,
melegvérű madár).
Erre már sok hipotézis, elmélet, elképzelés
született, de a kérdéseket egyik sem tudta elfogadhatóan
megválaszolni, s ez azt mutatja, hogy eddig valószínűleg nem a
megfelelő úton jártak.
Ha ezektől eltérő, új felfogásban próbáljuk meg
rekonstruálni a folyamatot, amelyben a hüllőből madár válik, akkor a
következő észrevételekre/következtetésekre jutunk:
a.) az egész folyamat kiváltó oka az lehet, hogy a
járás funkciója alól már felszabadult mellső végtagok szerepe
fokozatosan megváltozott. Elvesztették fogó, kapaszkodó, védő/támadó
funkcióikat, és kizárólag az új élettérben való mozgás szolgálatába
álltak. Ez természetesen jelentős szerkezetátalakulással is járt, és
ennek az eredménye a levegőben vagy vízben végzendő evezőmozgás
létrehozására alkalmas szárnyak létrejötte.
A gyíkfarkú madaraknál az eredeti funkciók nem
szűnnek meg teljesen (és így a szárny sem alakul át kizárólagosan a
mozgás szolgálatába álló szervvé), míg számos teropodánál a funkciók
elvesztése a mellső végtagok elcsökevényesedésével járt.
b.) A megváltozott szerkezetű mellső végtag már nem
képes ellátni addigi funkcióit . Ezeket a valódi madaraknál a csőr
veszi át, amelynek igen nagy változatossága alakul ki már a krétában.
A nyak mozgékonyságának megnövekedését a valódi madarakra jellemző
heterocoel típusú csigolyák révén érték el.
Ezzel szemben, a fogó és kapaszkodó funkciót
megtartó, karmos és különálló ujjakkal rendelkező Sauriurae típusnál a
csőr jellege és a csigolyák típusa a késő krétai fajokig sem módosul
jelentősen!
c.) Az erőteljes evező mozdulatokat végző szárny
kialakulása megkövetelte a háttájék megszilárdulását is, a támaszkodás
biztosítása céljából. Ez a hátcsigolyák csontoszlopokkal való
összekötése révén jön létre.
Ez sem jellemző a Sauriurae típusra, de
általános jellegű az Ornithurae-knál.
d.) A mellkas felépítése hasonló a krokodilokéhoz
és több más, már nem Archosauria hüllőcsoporthoz, de eltér a
Dinosauriáknál és a gyíkfarkú madaraknál tapasztalhatóktól. Az
viszont jelzés értékű, hogy ez utóbbi két típusé mennyire hasonlít az
emlős mellkas felépítésére. A valódi madarak, illetve a dinoszauruszok
és a gyíkfarkú madarak bordáinak jellege, és ennek következtében
légzésük mechanizmusa is jelentősen eltér egymástól. Ebből akár a
tüdőszerkezet különbözőségére is lehet következtetni.
e.) A pusztán hátsó/alsó végtagok révén való járás
egy szilárd medence kialakulását követelte meg. A madaraknál ez a
hüllőmedencéhez viszonyítva a medencecsontok összenövését jelenti az
ágyékcsigolyával és a keresztcsonttal. Így alakul ki a madármedence
(synsacrum). A kemény héjú tojások lerakásának feltétele viszont a
ventrálisan nyitott medence, amelynél hiányzik a szeméremcsontok közti
kapcsolat. Jellemző az is, hogy madármedencéhez némileg hasonlító
típussal nem a teropodáknál és a gyíkfarkú ősmadaraknál, hanem a
dinoszauruszok másik ágánál (Ornitischia) találkozhatunk.
f.) A gerinc farktájéka, elvesztve támasztó,
egyensúlyozó, illetve kormányzó funkcióját, visszafejlődött (lásd
ugyanezt a jelenséget a békák, fókák, illetve fejlettebb
Pterosaurusok és denevérek esetében is), és farkcsontot hoz létre
a már csupán kormánytollakból álló farok számára (amely el tudja látni
az előbbi feladatokat is, de jelentős testsúlycsökkenéssel is jár).
g.) A mellcsont és a vállöv biztosítja a mellső
végtagokat mozgató izomzat megfelelő kiterjedésű eredési/tapadási
felületét (a mellcsont taraja is ezt hivatott megnövelni). A vállövben
a fő szerep a
|
|
hollócsőrcsontra hárul, amely összeköti a
mellcsontot mind a másik két övcsonttal, mind a felkarcsonttal. A
lapockák szerepe csökken, és a bordákon feküdve támasztékként
szolgálnak a mellső végtagok mozgatásához, míg az összenőtt
kulcscsontok (furcula=villacsont) ennek a mozgásnak a szinkronizmusát
teszik lehetővé. Ez utóbbi azonban több más hüllőcsoportnál is
előfordul (a teropodákon és a Sauriurae-kon kívül a
hidasgyíknál is).
h.) A mellső végtag egyetlen, minden irányban
mozgatható ízületét, a vállízület képezi. A másik két
mellsővégtag-ízület (könyök és csukló) olyan módon változik a
fogó/kapaszkodó végtaghoz képest, hogy csak egy síkban való mozgást
tesznek lehetővé. Ennek következtében mind a könyök, mind a csukló
csak a hajlítást és a kiegyenesedést képes végrehajtani, ezeket is
csak korlátozott mértékben. A legmélyrehatóbb változás a kéz
szerkezetében jön létre. A kéztőcsontok közül csak kettő marad meg
önállóan, és szerepük az egy síkban való elmozdulás korlátozása. A
többi összeolvad a három kézközépcsont proximális epifízisével, és egy
jellegzetes ízületi vápát hoznak létre. A három kézközépcsontból kettő
disztálisan is összenő. Előző tanulmányomban (Kessler, 2009) már
jeleztem, hogy embriológiai kutatásokkal bizonyították a többi hüllő
(így a dinoszauruszok), illetve a madarak eltérő ujjszerkezetének
kialakulását. Az ujjak végén már nem találunk karomcsontokat, ezek
csak embrionális állapotban, illetve a sokat hivatkozott hoacin-
(Opisthocomus hoazin) fiókáknál jelennek meg atavisztikusan (a
felnőtt madárnál már leesnek).
i.) A biped dinoszauruszokhoz viszonyítva a szintén
hátsó lábakon és ujjon járó madarak hátsó végtagja aránylag kevés
különbséget mutat. Ez a hasonló járásmód következtében kialakult
jellegként fogható fel. A különbségek a térdízület szerkezetében,
illetve a lábszár és a csüd felépítésében érhetők tetten. A
szárkapocscsont szerepe nagyban lecsökken, a lábtőcsontok meg részben
a sípcsonttal, részben a lábközépcsonttal összenőve jellegzetes
ízületeket hoznak létre.
j.) A zsigerek ősi állapotáról csak sejtéseink
lehetnek, mivel ezek a mezozoikumi, sőt a későbbi leleteknél sem
fosszilizálódtak. A hüllőjellegekhez képest a főbb változások
elsősorban a tüdőszerkezet, illetve a légzési mechanizmus, a baloldali
aortaív és a jobboldali petefészek és petevezeték elsorvadása,
valamint a szemszerkezet és a belső fülben a lagena (bár még nem alkot
csigát) fejlettsége, az anyagcsere felgyorsulása, a melegvérűség
stabilizálódása terén mutatható ki. A hüllőkhöz képest általában
jelentősen csökken – ritka kivételekkel – a legtöbb érzékszerv szerepe
(bőrérzékelés, szaglás, ízlelés), viszont a látás és hallás igen
fejletté válik.
A fentiekből látható, hogy az Ornithurae
típus esetében a mellső végtagok átalakulása teljes. A mellső végtagok
valamennyi előző funkciójukat elvesztik, és kizárólag a mozgás
szolgálatába állnak. Az elvesztett funkciókat a csőr veszi át, és
ennek következtében mind a csőr alakja (s ennek számos változata),
mind a nyak mobilitása megváltozik.
A szárnyaknak a helyváltoztatásban betöltött
funkcióhoz való alkalmazkodása nemcsak a végtag, de a törzs és a farok
jelentős átalakulásával is jár.
A Sauriurae típus esetében a mellső végtagok csak kis részben
vesztik el eredeti funkcióikat. Ezért a csőr és nyak sem módosul
jelentős mértékben. A törzs és jórészt a farok jellegeinek megmaradása
pedig azt mutatja, hogy esetükben nem következett be jelentős
életmódváltozás.
4. A hogyan kérdésre annak a taglalása révén
sikerül választ adni, hogy milyen közegben és milyen mozgásforma révén
juthatott el a madárős az aktív repülésre alkalmas szárnyakhoz és az
új mozgásformát kiszolgáló testfelépítéshez. Bonyolultnak tűnő
fejlődési folyamat, úgy, hogy közben az egymást váltó generációk
életképessége se csökkenjen! Ugyanis az evolúció nem „dolgozik”
félkész „termékekkel”! Minden élőlény, amely képes megélni életterében
és szaporodva továbbadni tulajdonságait, a maga nemében tökéletes és
kész állapotban van! Csak a környezeti viszonyok drasztikus változása
kényszerítheti ki elmenekülését vagy kipusztulását. Tehát, a kezdeti
állapot jellegeit viselő élőlény (archosauria hüllő) és a végeredmény
(valódi madár) nemcsak önmagukban tökéletesek, de minden generáció,
amely kettőjük közt helyet foglal, úgyszintén az volt! Valamennyi
morfológiai különbség, amelyet eddig láthattunk, úgy alakult ki, hogy
viselőjük eközben teljes értékű része volt az élővilágnak. Nem csupán
ideiglenes, átmeneti alakokat képeztek!
Mivel az eddigiekből jól kivehetően az
következtethető ki, hogy a fent leírt változások és módosulások
forrása, indoka a mellső végtagok funkcióváltása, meg kell keresni azt
az új közeget és a benne való új szerepvállalást, amely egyrészt
biztosította az evolúciós vonal fennmaradását, másrészt elvezetett a
leírt változásokhoz.
Az eddigi eredménytelen hipotézis-próbálkozások oka
szerintünk az, hogy ezt a módosulást szerzőik kizárólag a repülésre
való átállásban vélték megtalálni. Jórészt az Archaeopteryx
felfedezése vitte félre, tévútra az elképzeléseket. Belőle próbálták
meg rekonstruálni az addig megtett utat a gyíkszerű hüllőtől a tollas,
repülő madárig. Csak hát az Archaeopteryx minden valószínűség
szerint nem madár, hanem tollas dinoszaurusz, ahogy azt már
felfedezésekor is vélték egyesek, és ez a múlt évtizedekben
felfedezett más tollas dinoszauruszok révén jórészt be is
bizonyosodott. A madarakhoz való feltűnő hasonlatossága megtévesztő,
mert elsősorban a külalakra és a tollazatra épül, míg magának a
csontváznak a vizsgálata során gyakorlatilag egyetlen valódi
madárjelleget sem lehet rajta felfedezni. Teropoda-jelleget
viszont annál többet. Az Archaeornithes típusból kialakuló
(vagy vele közös ősből származó és párhuzamosan fejlődő)
Enantiornithes típus egyes jellegeiben már jóval közelebb áll a
valódi madarakhoz (mellcsonti taraj, farkcsont), de lényegében ők sem
mások, mint a félig-meddig repülő életmódra tért tollas dinoszauruszok
képviselői.
De akkor hogyan mehetett végbe a valódi madarak
fejlődésmenete? Mint láthattuk, már a kréta legelején jelen vannak, és
már a maihoz szinte teljes mértékben hasonló jellegekkel. Mivel a
jurából nem rendelkezünk leletekkel, kialakulásukat csupán közvetett
bizonyítékok és következtetések révén tudjuk levezetni.
Elsősorban azt kell vizsgálni, hogy a mellső végtag
funkcióváltása mit is jelenthetett.
Az eredeti funkció minden négylábú gerincesnél a
járás. Az Archosauria csoportnál – de másoknál is az őshüllők
közül – már megjelenik a biped járásmód, tehát a mellső végtagok
felszabadulása a járás funkciója alól. Egy ilyen csoportból
származtathatjuk a madarak ősét is. Tehát a mellső végtag még fejlett,
és feltehetően öt, karmokkal ellátott ujjal rendelkezett. A táplálék
megragadására, elejtésére, fogására és esetleg kapaszkodásra, de
támadásra és védekezésre is szolgálhatott. Élettere a talaj felszíne,
esetleg a sziklák falai, a fák koronája lehetett. Funkcióváltás csak a
másik két élettér valamelyikének a meghódítása révén képzelhető el. E
két másik élettér közül az egyik a légtér, a másik pedig a víz.
Az eddigi elképzelések az előbbiről szólnak. Azt
próbálták megfejteni, hogy a talajon szaladgáló (cursorius, vagyis
futó elmélet, képviselői Samuel Wendell Williston, Nopcsa Ferenc, John
H. Ostrom és mások) és onnan felemelkedő és repülni kezdő madárős,
vagy a fák törzsére és azok koronájába felkapaszkodó, és onnan magát
levető és vitorlázó „ősmadár” (arboreal hipotézis, ebbe tartozik a
legtöbb elképzelés) hogyan is alakulhatott olyanná, amilyen már a
kréta elején volt, illetve mint amilyen most is?
A sikló, vitorlázó repüléssel nincs is probléma.
Számos gerinces megoldotta már azt a feladatot, hogy az elrugaszkodás
energiájának és a légáramlatok fenntartó erejének felhasználásával a
levegőben rövidebb-hosszabb utat tegyen meg (repülő halak, repülő
béka, repülő gyíkok – ismertek már a triászból is! – valamint a
vitorlázó erszényes és méhlepényes emlősök példái). Ez ráadásul az
állat részéről semmiféle különleges anatómiai és élettani változással
nem jár. Maximum egy, a repülés után összehajtható vitorlaszerű
képletre van szükség, de például a halaknál vagy a repülőbékánál még
arra sem. Csak hát a siklórepülés levegőben való megszakítása (a
vitorla összecsukása következtében) a kezdeti energia elvesztésével és
lezuhanással jár. Egy újabb indulás új kezdeti energiát (lásd az
atléták hármasugrását) követel meg. Az aktív repülésnél viszont a
szárnyakat mozgató izomerő fel kell tudja emelni az állatot a
levegőbe, és az újabb szárnycsapások révén ott meg is kell tartania.
Ez az erő viszont testsúlytól függő. Emiatt a madarak és más aktívan
repülő gerincesek testsúlya is behatárolt. A nagyon nagy méretű repülő
állatok (az óriási Pterosaurusok, illetve a kihalt madarak
közül dél-amerikai óriáskeselyűk) feltehetően igen könnyűek lehettek
méretükhöz képest, és igen nagy szárnyfelülettel rendelkeztek, mint a
mai sasok, keselyűk és albatroszok.
A szükséges izomerő mindig a megfelelő izomzat
létének a függvénye. Nem alakul ki kiváltó ok nélkül. Mivel, mint
láthattuk, vitorlázó repülés közben nem lehet fejleszteni a repülést
szolgáló izomzatot, vagyis szárnycsapásokat végezni, a mellkas és
mellső végtag izomzatának specifikus fejlesztésére más lehetőség, a
talajon vagy a fák koronájában élve, nem létezik. Mellesleg, a
vitorlázással repülő gerincesek vázán és izomzatán nem lehet kimutatni
jelentős morfológiai elváltozásokat. Így a siklórepülésről az aktív
repülésre való áttérés feltételezése nem járható út az evolúció során.
Egyébként példát sem ismerünk rá a természetből. Ugyanakkor közismert,
hogy az aktívan repülő állatok képesek vitorlázó, sikló repülést is
végezni, felhasználva a légáramlatok erejét is (lásd a kondorok
felemelkedését az Andokban vagy a viharmadarak repülését az óceán
felett).
Úgyszintén megtévesztő tényező, hogy az aktív
repülést kialakító három gerinces állatcsoport nem ugyanabból az
alapállásból indult el! Ugyanis, míg a madarak őse eleve biped volt,
és a járás funkciója alól már felszabadult mellső végtagokkal
rendelkezett, mind a repülő sárkánygyíkok, mind a denevérek négy
lábról indultak neki a repülés elsajátításának és a légtér
meghódításának láthatóan nem könnyű útján. Erre utal utólagos
végtagszerkezetük és mozgásuk is.
A másik út a vízi életmódra való áttérés révén
jöhet szóba. A mellső végtagok úszó mozdulatokra való használata a
pingvinek és az alkák, de egyes récefajok evező mozgására jellemző, de
ugyanezt találjuk a vízi teknősök, más gerincesek úszásánál (de az
emberek mellúszásánál) is. Ez a mozgásmód ugyanannak a mell/hát- és
vállizomzatnak a fejlettségét követeli meg, amely a repüléshez is
kell, és eredménye az ugyanolyan áramvonalas végtag (megnyúló és a
hegye felé elkeskenyedő) kialakulása, mint a repülő szárny esetében. A
hátsó lábak szerepe az ebben a szárnyakkal való evező úszásban igen
csekély. A farok pedig funkció nélkül maradva fokozatosan
elcsökevényesedik. A testalkatra szintén az áramvonalasság a jellemző,
de ugyanez szükségeltetik aktív repülés közben is. Láthatjuk tehát,
hogy a vízi életformára való átállásnak és a mellső lábakkal történő
evezésnek a következtében létrejön ama izomzat és izomerő-kifejtési
lehetőség, amelyet a talajról vagy fákról elrugaszkodó madárősnél
hiányoltunk. Csak hát ebben az esetben viszont hiányzik a szükséges
szárnyfelület, illetve az azt jórészt meghatározó evezőtollak
jelenléte.
Mivel tollszerű keratinképletek már a felső
triászban megjelentek a hüllők világában (lásd a Longisquama
insignis példáját), joggal feltételezhető, hogy a hüllők testét
borító szarupikkelyek felhasadozása révén piheszerű vagy akár már
tollszerű képletek jöhettek létre, és borították be az állat testét.
Ezek már hőszigetelő rétegként is szerepelhettek, és lehetővé tehették
a belső hő megtartását és az állandó testhőmérséklet kialakulását.
Ilyen, még gerinc nélküli, ecsetszerű-piheszerű tollakat találunk a
mai pingvinek testén és ezek módosult formáját (pikkelyekhez
hasonlítóan) a szárnyakon. Ennek jelentősége egyrészt a fiókák
kiköltésénél, másrészt a hidegebb vizekben való hosszabb idejű
tartózkodásnál nyilvánul meg. Ez utóbbi révén egy új ökológiai élettér
meghódítása vált lehetségessé a hüllők eme csoportja számára, segítve
a szárazföldi konkurencia elől való kitérést. Ez a mai alkáknál,
pingvineknél a mai napig érvényes, ahogy sok vízi életre áttért
emlősre nézve is (vidrák, fókák, cetek).
A fentebb leírt folyamat révén létrejöhettek
mindazon ősmadártípusok, amelyekkel a kihalt és a ma is élő valódi
madaraknál találkozunk.
A vízben mai napig a mellső végtagjait, míg a
szárazon a lábait használó, primitív tollazatú, csak ősi típusú
tüdővel rendelkező lényben a pingvinekre ismerhetünk.
A szintén elsősorban vízben élő, de a lábbal való
evezésre áttérő, elcsökevényesedett mellső végtagú típus a
Hesperornis-félékkel azonosítható.
A szárazföldön a lábai erejét, gyorsaságát
hasznosító típus a futómadarak változatos formáihoz vezetett.
A vízből kiugró, vizet taposó futásból nekilendülve
felrepülő típus pedig a repülésre képes fajok sokaságát hozta létre.
A pingvinek a mai napig primitív tollazattal és
tüdőszerkezettel, valamint erősen specializálódott mellső végtagokkal
rendelkeznek. Hiányzik náluk (nem alakult ki) a neopulmon (vagyis a
légzsákokból visszavezető hörgőcskehálózat, tehát ún. paleopulmonnal
rendelkeznek), és ama ritka madárcsoportok közé tartoznak, ahol a
tollmezsgyék sem alakultak ki. Életmódjuk nem sokat változhatott az
elmúlt jó százötvenmillió év alatt: képesek igen mélyre lebukni a
tengerben, és hosszú ideig tartózkodni benne. Vázleleteik már a
paleocéntól ismert alakoknál is teljes mértékben megegyeznek a recens
egyedek jellegeivel (Lowe, 1933).
A másik csoport (Hesperornithiformes) csak
annyiban különbözött a primitív pingvinektől, hogy a mellső
végtagokkal való evezést felváltotta a lábakkal való. Ennek
következménye nemcsak a hátsó végtag fejlettsége, de a mellsők szinte
teljes elcsökevényesedése is (csak a felkarcsont maradványa található
meg náluk), valamint a váll- és mellizomzat feleslegessé válása
következtében a melltaraj eltűnése is. A késő krétai alakjaik már igen
nagy termetűek, de kimutatható leszármazottak nélkül kihalnak a kréta
végén. A mai lábbal evező madarakra is jellemző, hogy inkább a
sekélyebb vizekben halásznak, feltehető tehát, hogy a Hesperornisok
esetében sem volt ez másképpen, és az is feltételezhető, hogy a
tengeri mélyvizekről a sekélyebb parti vagy szárazföldi vizekre való
környezetcsere váltotta ki az átállást a szárnyakkal való evezésről a
lábakkal valóra. Minden következményével együtt. Kihalásuk is
magyarázható azzal, hogy a kréta végi környezetváltozást nem tudták
elviselni, de alkatuk miatt elmenekülni sem tudtak a hatása alól. Ezt
repülőképességük nyilvánvaló hiánya és az evezőlábak feltehetően nem
túl nagy hatékonysága is okozhatta.
A hipotetikus ősmadárból tehát nem jelent
különösebb nehézséget a fenti két valódi madárcsoport levezetése.
Sokkal bonyolultabb viszont a futó és a repülő madarak
leszármaztatása.
Valamivel könnyebb eset a futómadaraké. Náluk a vízi környezetből a
szárazföldre való visszatérés jelenthette a külalakváltozás okát. A
szárazföldön ugyanis ismét megnő a hátsó lábak szerepe egy
repülésképtelen, madárszerű lénynél. A szelekció nyilvánvalóan nyílt
terepen a termetesebb, de leggyorsabban, legfürgébben járó,
leghosszabb lábakkal rendelkezőket, míg a sűrűbb növényzetben a kisebb
termetű, de szintén hosszú lábú változatokat favorizálta. Így
elsősorban a lábak és a nyak hossza növekedett meg, a tollazat is
változott, mivel vízhatlanító funkciója jelentősen lecsökkent. A
szárny evező szerepének elvesztése következtében pedig
elcsökevényesedett a mellcsont taraja. Kialakulásuk idejét eléggé jól
behatárolja a Pangea, illetve a Gondwana feldarabolódásának kora.
Ugyanakkor semmi sem bizonyítja a különböző futómadártípusok
feltételezett egykori repülőképességét, illetve elvesztésének
folyamatát, amelyre az ismert elméletek alapján okvetlenül sor kellett
volna kerüljön valamikor. Hasonlóképpen nehezen magyarázható ezen
hipotézisekkel az egykori Gondwana őskontinens darabjaiból kialakult
szárazföldeken élő futómadarak nagyméretű hasonlósága, azután, hogy
ezek a szárazföldek már korán elváltak egymástól.
Legnehezebb a repülésre való átállást levezetni a
pingvinszerű ősmadárból. De lehetséges.
Az ősnek elsősorban a megfelelő szárnyfelülete
hiányzott a repüléshez. A szárnyakat mozgató izomzat már rendelkezésre
áll. A madarak szárnyfelületét az evezőtollak biztosítják legnagyobb
részben. Ezek kialakulása szükséges tehát a repüléshez. Ha valamilyen
szelekciós nyomás favorizálni tudta a hosszabb tollazattal rendelkező
szárnyakkal evező változatokat az eredeti típussal szemben, akkor ez
számos generáció során elvezethetett a megfelelő szárnymérethez is.
Elvégre a mai alkák és egyes récefélék repülésre alkalmas
szárnyfelülettel is képesek víz alatti evezésre. Ami meg a vízből való
kiemelkedési próbálkozásokat illeti, ezeket egyrészt a ragadozók
támadásai is kikényszeríthették, másrészt, a vízből kiemelkedve, s a
vizet taposva a visszaesés nem okoz problémát az állatnak, ellentétben
a fáról vagy szikláról való elrugaszkodás utáni földhöz csapódással. A
mai nagyobb testű vízimadarak (gödények, hattyúk, ludak stb.) ma is
ilyen módon szálnak fel a vízről! A rövidebb sikeres próbálkozásokat
generációról generációra az egyre hosszabb táv megtétele követhette,
míg megjelenhettek az első aktívan repülő, a vízi környezethez egyre
kevésbé kötődő, valódi szárazföldi repülő madarak, amelyek már
életmódjuknak, táplálkozásmódjuknak, környezetüknek megfelelően
specializálódhattak a tízmillió évek alatt. Elterjedésüknek,
fennmaradásuknak sem az éghajlatváltozások, sem a környezetváltozások,
a természeti katasztrófák nem képezhettek akadályt. Melegvérűségük,
repülőképességük lehetővé tette, hogy gyorsan kivonhassák magukat a
káros környezeti hatások alól. Ezért lehetséges, hogy a kihalt
Hesperornisokkal, a déli félgömb tengereire, sőt az Antarktisz
jégmezőire kényszerült pingvinekkel, és a szárazföldet elhagyni
képtelen futómadarakkal ellentétben a repülésre képes madárfajok az
egész Földet benépesítik majd 9000 recens fajjal. Hozzájuk képest a
pingvin- és a futómadárfajok száma elenyésző hányad.
Összefoglalásként megismételhetjük: valamennyi
felsorolt valódi madártípus csontváza azonos jellegeket mutat.
Szárnyszerkezetük hasonló (bár a Hesperornisoknál csak a felső
része ismert). Minden, valamikor is repülő alaknál megvannak a
szekunder evezőtollak rögzülésére szolgáló csontszemölcsök a
singcsonton, sőt egyes fajoknál a kézközépcsonton is. Valamenyiük
csontváza könnyűszerrel megkülönböztethető – még részleges, töredékes
fennmaradás mellett is – a Theropodák, Archaeornithesek
vagy Enantiornithesek megfelelő maradványaitól. Ez az
egyöntetűség csak a valódi madarak közös eredetével magyarázható, s
valószínűleg a fentebb leírt módhoz hasonló folyamatok révén.
Természetesen, amint már jeleztük, ennek a kialakulási folyamatnak
csak a kezdetét és az eredményét ismerjük konkrétan, leletek révén.
Nem állítható, hogy másként és máshogy nem történhetett meg, viszont
egy a lehetséges utak közül. Az igazságot csak a jurabeli leletek
valamikori esetleges felfedezése fogja teljesen kibontani.
Kulcsszavak: madáreredet, evolúció, mezozoikum, Sauriurae,
Ornithurae
IRODALOM
Feduccia, Alan (1980): The Age of Birds.
Harvard University Press, Cambridge
Feduccia, Alan (1999): The Origin and
Evolution of Birds (Second Edition). Yale University Press, New
Haven–London
Hoyle, Fred – Wicramasinghe, Chandra
(1986): Archaeopteryx, the Primordial Bird: A Case of Fossil Forgery.
Cristopher Davis, London
Kessler Jenő (2009): Madárevolúció:
fajképződés, fajöltő, kihalás vagy változás? Magyar Tudomány. 5,
586–595.
Kurochkin, Evgeny N. (1995): Synopsis and
Evolution of Mesozoic Birds and Early Evolution of Class Aves.
Archaeopteryx. 13, 47–66.
Kurochkin, Evgeny N. (2006): Parallel
Evolution of the Theropod Dinosaurs and Birds. Entomological Review.
86, Suppl. 1, 45–58.
Lowe, Percy Roycroft (1933): On the
Primitive Characters of the Penguins and Their Bearing on the
Phylogeny of Birds, Proceedings of the Zoological Society of London.
Part 2. 483–538.
Nopcsa Ferenc [Franz] (1923): On the
Origin of Flight in Birds. Proceedings of the Zoological Society of
London. 463-477.
Ostrom, John H. (1986): The Cursorial
Origin of Avian Flight. In: Padian, Kevin (ed.) Origin of Birds and
Evolution of Flight. 73-81.
Palm, Sven (1997): The Origin of Flapping
Flight in Birds. A Theory on the Origin of Birds and the Power of
Flapping Flight. Online.
Williston, Samuel Wendell (1879): Are Bird
Derived from Dinosaurs? Kansas City Revue Sciences. 3, 457–460.
|
|