Nagy vihart kavart könyvében Andrew Keen (2007) az
amatőrök kultuszáról ír. Megítélése szerint a Web 2.0 fenekestől
felforgatja intellektuális hagyományainkat. Ez talán túlzás.
Kétségtelen viszont, hogy sokakat tévútra visz a túlzott aggodalom,
hogy nehogy lemaradjanak valami újról, hogy lépést tartsanak az
internetes technológia fejlődésével.
Magát a Web 2.0 elnevezést bizonytalanság terheli,
mivel különböző dolgokat jelölnek vele, amelyek ráadásul nem
kompatibilisek egymással. Nehéz megmondani, hogy mit is soroljunk a
körébe, mivel a Web 2.0 egyszerre szól elgondolásokról,
viselkedésmódokról, technológiákról és ideálokról. Számos internetes
fejlesztés, alkalmazás, tevékenység tekinthető a Web 2.0 példájának,
önmagukban azonban nem képezik annak alkotórészét. A Web 2.0 inkább
fogalmi keretet ad, amely lehetővé teszi, hogy az egyszerűség kedvéért
Web 2.0 elnevezéssel illetett sokféle jelenséget és eseményt egymással
összefüggésbe hozzuk, és értelmezzük.
Ha a Web 2.0 fogalmát annak kulturális
kontextusától izolálva vizsgáljuk, túl alaktalanná és definiálatlanná
válik ahhoz, hogy kritikusan tudjunk hozzá viszonyulni, ezért aztán
van, akinek a kultúra halálát jelenti, míg más éppen annak
újjászületését üdvözli, a demokrácia zálogát vagy éppen a legrosszabb
hatalomkoncentrációt látja benne. Akad, akinek a számára a Web 2.0 a
kollektív intelligencia hasznosítását testesíti meg, míg mások úgy
ítélik meg, hogy a tömeg butaságának eluralkodását segíti elő (Everitt
– Mills, 2009).
A Web 2.0-vel kapcsolatban alapvető kritikákat
kapott a „verziószám” kérdése. Az állítás ugyanis, hogy fő jellemzője
a Web 1.0-ből a Web 2.0-be történő átalakulás, állapotváltozás,
felveti annak kérdését, hogy milyen mértékben történt meg, vagy zajlik
ez a változás, amelyet valami új váltott ki. Kérdezhetjük azt is, hogy
nem arról van-e szó, hogy mindez annak újra kimondása, amit korábban
egyszerűen a web néven emlegettünk, és csak új elrendezésben kapjuk,
avagy új fényben tűnik fel, ráadásul a Web 1.0 elnevezést korábban
soha senki nem használta (Allen, 2008).
Tévedés volna azt gondolnunk, hogy a Web 2.0
megjelenését a technológia fejlődése váltotta ki. A szükséges
technológiák régebb óta megvoltak, az információ terjesztését,
megosztását, a nyílt vitát lehetővé tevő számos alkalmazás közel
harminc éve rendelkezésre áll. Ezeket használjuk is. A talán
legismertebb példa erre a Listserv szoftver és utódai, amelyek az
elektronikus levelezésen alapuló vitafórumok működését teszik lehetővé
1982 óta.
A Web 2.0-s környezet nem a tudományosságot
támogatja. A felszínen ugyan azt látjuk, hogy számos olyan Web 2.0-ás
alkalmazás van, amelynek az a rendeltetése, hogy közvetlenül is
szolgálja a kutatókat. A csak előfizetéssel elérhető bibliográfiai
szoftverek mellett az olyan oldalak, amelyek a szakirodalom és a
hivatkozások kezelését segítik. Ilyen például a CiteULike
(http://www.citeulike.org/). Ez az oldal nagymértékben úgy működik,
mint a közösségi oldalak, tehát az információ egymással való
megosztását is segíti.
Némileg eltérő példa a Slideshare
http://www.slideshare.net/, amely a prezentációk megosztását teszi
lehetővé. A különbség abból az egyszerű tényből adódik, hogy
prezentációkkal illusztrált előadásokat nemcsak kutatók tartanak, sőt
nagyobb számban fordulnak elő az oktatásban, elsősorban a
felsőoktatásban, viszont itt is az információk megosztásáról van szó,
ami számos Web 2.0-s alkalmazás működési mechanizmusát jellemzi. Azért
nem mondhatjuk, hogy az információk megosztása ezeknek az
alkalmazásoknak a célja, mert a valódi cél kereskedelmi érdekek
kiszolgálása. A hirdetők egyre több aktivitást akarnak a fájlmegosztó
és közösségi oldalakon, mert ez segíti elő a legjobban, hogy pontosan
célzott marketingkommunikációval érjék el azokat a felhasználókat,
akik várhatóan leginkább elfogadják ezt a marketinget (Allen, 2008).
Ez nem mellesleg azt eredményezi, hogy a minőség a legkevésbé sem
érdekes, ilyen módon bármiféle kritikai hozzáállásnak sincsen tere
(Everitt – Mills, 2009). Ne felejtsük el azt sem, hogy a „tudományos
alkalmazások” valódi hasznát, értékét még nem ismerjük.
Az egyenlőség és nyíltság hangoztatása a Web 2.0-s
retorika fontos része. Ennek jegyében vannak, akik a Web 2.0 ernyője
alá tartozónak tekintik a tudományos publikációkhoz való nyílt
hozzáférés (Open Access) támogatását is. Bár tudjuk, hogy a Web 2.0
definiálatlansága folytán sok mindent magában foglalhat, a nyílt
hozzáférésnek semmi köze a Web 2.0 amatőr világához. Ezt a mozgalmat
jóval a Web 2.0 megjelenése előtt kutatók indították elsősorban azért,
mert tarthatatlanak látták (és látják ma is) azt az állapotot, hogy a
tudományos publikációk továbbítási technikájának megváltozásával
szemben közgazdasági keretei alig változtak.
A nyílt hozzáférés négy fontosabb csatornája: az
elektronikus, lektorált tudományos folyóiratok nyílt hozzáférésű
kiadása, a kutatási területenként szerveződő preprint-archívumok, az
egyes egyetemek intézményi repozitóriumai, valamint az anyagoknak a
szerzők saját honlapjain történő elhelyezése, a tevékenységek jelentős
részének öntevékeny jellegénél fogva kétségkívül emlékeztet a Web 2.0
„csináld magad” szellemére. A legfontosabb különbség azonban az, hogy
a nyílt hozzáférés tudományos tartalmak publikálásáról szól, méghozzá
úgy, hogy annak integráns része a lektorálás (peer review, szakértői
véleményezés) (Björk, 2004). Ez akkor is így van, ha tudjuk, hogy a
lektorálást mint a tudományos publikációk minőségbiztosításának
legfőbb eszközét számos jogos kritika érte. Az elektronikus, digitális
technológia viszont nemhogy szükségtelenné tette volna a
minőségellenőrzést, a hálózati környezetben még nagyobb szükség van
rá, mivel ott nincs meg a bizonyosságnak az a foka, amely a nyomtatott
dokumentumok világát jellemzi.
Ez azért is van így, mert sok minden, amit az
interneten találunk, ugyanazt a jól ismert sekélyes gondolkodást
tükrözi, amely a hétköznapi társalgásban is előfordul. Ezért a kutató
számára különösen fontos, hogy ne fogadja el azt, hogy amit sok ember
hisz, az igaz is. A sokak által osztott vélemény nem azonos a
tényekkel. Hogy megfelelő szintű bizonyosságot nyerjünk, az
információt értékelnünk kell. Ezért fontosak a minőségellenőrzési
mechanizmusok (Badke, 2004).
Mindez felveti az információ létrehozói és fogyasztói közötti
különbségtétel problémáját is. A Web 2.0 világában mindenki egyszerre
lehet író és olvasó, az információ fogyasztója és előállítója, így az
írások egyaránt szólhatnak szakembereknek és laikusoknak.
|
|
Ezzel összefüggésben kérdés az, hogy mindez milyen
mértékben fog hatni a tudományos kommunikációra. Bill Cope és Mary
Kalantzis (2009) egyik ide vonatkozó jóslata, miszerint együttműködés
fog kialakulni a tudás létrehozói és felhasználói között, ahhoz
vezethet, hogy a felhasználói kommentárok magának a tudásnak válnak
részévé. Beláthatjuk, hogy ez semmiképpen sem idegen a tudományos
kommunikációtól, hiszen a preprintek nyomtatott, vagy – korunkban
egyre inkább – elektronikus formában való körözése, amely több
tudományterületen bevett gyakorlat, jelentős részben éppen erről szól.
Nem szabad viszont elfelejtenünk, hogy a Web 2.0 fontos jellemzője,
hogy nyilvánossá teszi a magánéletet, amihez az is kapcsolódik, hogy
az amatőr produktumok kerülnek előtérbe. A kommentároknak tehát
sokszor semmi közük a tudományhoz, sem témájuk sem a megközelítésükre
használt módszerek alapján.
A jóslat másik része, miszerint megszűnik a tudás
előállításának lineáris, zárt jellege, már kérdéseket vet fel. A zárt
rendszer ugyanis a minőségbiztosítás egyik záloga.
A Web 2.0 kapcsán olvashatunk arról, hogy az a
tömegek bölcsességének érvényesülése, ilyen módon, hozzájárul a tudás
demokratizálásához. Ne felejtsük el azonban, hogy tömegek nem
szükségképpen értelmesebbek, mint az egyének külön-külön. A kollektív
felelőtlenség és a szakértelem hiánya miatt a tömegekből a kibertérben
is hiányzik a hibák kölcsönös korrigálásának képessége. A közjó és a
kibertér kapcsolata ma még teljesen kiderítetlen, viszont tudjuk, hogy
a szemét, a téves információk, a valóság hibás reprezentációi
kiszűrődésére nincs biztosíték, ha inkompetensek a résztvevők
(Csepeli, 2008).
Az amatőrök nem feltétlenül inkompetensek. Amatőr
az, aki szeret valamit csinálni, függetlenül attól, hogy ért-e az
adott dologhoz – nincs képesítve arra, amit végez (Keen, 2007).
A Web 2.0 világában különösen igaz, hogy az emberek
leginkább olyan információkhoz vonzódnak szívesen, amelyek már meglevő
nézeteket támasztanak alá, amit az új információs technológiák
virtuálisan garantálnak, sőt könnyen megtalálhatóvá is tesznek
(Ginsparg, 2007). Ez látszólag hasonlít a tudományos gondolkodáshoz
abban a tekintetben, hogy a megismerés új elemeit be kell illeszteni a
tudományos gondolkodás addigi folyamatába. Az új eredmények azonban
módosít(hat)ják a tudományos gondolkodás addigi tartalmát, sőt tudjuk,
hogy vannak paradigmaváltások is. A tudomány jelszava tehát nem lehet
ez: Legyünk ott, ahol mások vannak! Csináljuk azt, amit mások
csinálnak!
Van ennek a kérdéskörnek egy másik fontos aspektusa is, az identitás
kérdése. A kutatók viszonylag homogén hovatartozásával szemben az
amatőrök a web sokfélesége és hajlékonysága folytán egyszerre nagyon
sokféle közösséghez tartozhatnak, ami azt eredményezi, hogy nincs
rögzült identitásuk. Az amatőr tartalmak előállítói és tökéletesítői
alapvetően névtelenek (Csepeli, 2008).
Azt bizonyosan mondhatjuk, hogy a névtelenség nem jellemzi a
tudományt, hiszen formális csatornákon, főleg folyóiratokban
publikálják eredményeiket. Ezt nem lehet névtelenül megtenni, és
értelmetlen is volna, mivel az eredmények közzétételének fontos eleme
a prioritás kimutatása.
A kutató igénye az, hogy megbecsüljék, tehát
ismerjék el teljesítményét, státusát és a presztízsét. Nyilvánvalóan
vannak kognitív szükségletei is, azaz célja a megismerés és a
megértés. Ugyanakkor kétségtelen, hogy az elfogadás, hovatartozás
szükséglete is megjelenik, ami az amatőrök körében fő motívum. A
kutatók körében azonban megvannak ennek a sajátságai, mivel az
elfogadásban elsődleges szerepet betöltő szakmai közösségek társadalmi
kontextusa és kulturális identitása eltér a köznapi közösségektől,
hiszen egy-egy szakterület sajátos kommunikációs stílusa az adott
terület közösségeihez kötődik, és az ott használatos műfajok hordozzák
és képviselik ezt a stílust (Elmborg, 2006).
Próbáljunk meg ezek után válaszolni a címben
feltett kérdésre! Veszélyes-e a tudományra a Web 2.0? Átfogó választ
egyelőre nem adhatunk. Világos viszont, hogy nem kell törődnünk
például azzal, ha valaki önmegvalósításától motiválva blogot indít, és
ott mindenféle, tudományos szempontból megalapozatlan állítást hoz
nyilvánosságra. Nem helyeselhetjük viszont, ha az ott leírtakat azonos
érvényűnek tekintik egy lektorált folyóiratban megjelent cikk
állításaival. (Ettől függetlenül persze, adott esetben hivatkozhatunk
blogbejegyzésekre is.)
Látnunk kell, hogy a Web 2.0 számos más aspektusa
nem hordoz magában ilyen veszélyeket. Ezeknek az eszközöknek
egyszerűen nincs releváns érintkezésük a szakmai és tudományos
kommunikációval.
Korunkat a magas szintű szakosodás jellemzi, ezért
érték a társadalomban a hosszú tanuláson alapuló hozzáértés. A
tudomány pedig csak a hozzáértést fogadhatja el. Eközben soha nem volt
még ilyen könnyű a tudás létrehozásához szükséges információkat
összegyűjteni, míg a tudást létrehozni az összegyűjtött információkból
soha nem volt ilyen nehéz (Martell, 2009). Ebben a helyzetben egyelőre
csak annyit tehetünk, hogy odafigyelünk, és nem hagyjuk magunkat
semmiféle retorikától elvakítani.
Kulcsszavak: Web 2.0; amatőrizmus; kutatói identitás; információs
technológia
IRODALOM
Allen, Matthew (2008): Web 2.0: An
Argument Against Convergence. First Monday. 13, 3,
WEBCÍM >
Badke, William (2004): Research
Strategies: Finding your Way through the Information Fog. 2nd ed.
iUniverse.com, Lincoln, NE.
Björk, Bo-Christer (2004): Open Access to
Scientific Publications – An Analysis of the Barriers to Change?
Information Research. 9, 2,
WEBCÍM >
Cope, Bill – Kalantzis, Mary (2009): Signs
of Epistemic Disruption: Transformations in the Knowledge System of
the Academic Journal. First Monday. 14, 4–6,
WEBCÍM >
Csepeli György (2008): Wikitudás. Kritika.
37, 4, 2–4.
Elmborg, James (2006): Critical
Information Literacy: Implications for Instructional Practice. Journal
of Academic Librarianship. 32, 2, 192–199.
Everitt, Dave – Mills, Simon (2009):
Cultural anxiety 2.0. Media, Culture & Society. 31, 5, 749–768.
Ginsparg, Paul (2007): Next-Generation
Implications of Open Access. CTWach Quarterly.
WEBCÍM >
Keen, Andrew (2007): The Cult of the
Amateur. Nicholas Brealey Publishing, London
Martell, Charles (2009): Access: The
Social Dimension of a New Paradigm for Academic Librarianship. Journal
of Academic Librarianship. 35, 3, 205–206.
|
|