
Köpeczi Béla annak idején tanulságos televíziós
beszélgetésben adott képet tudományos pályájáról és törekvéseiről. E
beszélgetés során a következőkben foglalta össze munkásságának
„vezérgondolatát”: „Ez a vezérgondolat talán így fogalmazható meg: mit
mond az irodalom, a művészet, a tudomány, általában a kultúra az
emberről, miért mondja, és az, amit mond, hogyan használható fel az
ember formálására. Azt hiszem, hogy ez egyszerre tudományos és
gyakorlati program, s ezt azért hangsúlyozom, mert csak a kettő
együttesében tudom munkám vezérgondolatát megfogalmazni.” A tudományos
és gyakorlati program gondolata hitelesen képviselte Köpeczit, a
tudóst és a művelődéspolitikust: kutató tudósként ugyanis sohasem
zárkózott be a könyvtár szűk körébe, tudományos munkásságának számos
olyan területe van, amely a művelődéspolitikai gyakorlat elméleti
kiindulása lehetett, a művelődéspolitikai munka mozgalmas feladatköre
pedig nem egyszer jelölt meg elméleti feladatokat. A magyar
tizenhetedik–tizennyolcadik század – a Thököly-féle mozgalom és a
Rákóczi-féle szabadságharc – historikusa ugyan talán elvonulhatott
volna a kutatás csendjébe, jóllehet éppen Köpeczi tudta és hirdette,
hogy a nemzeti jelen formálása sohasem nélkülözheti a történelem
tanulságainak, tanácsainak figyelembe vételét; a jelenkor
történészének feladatköre azonban már maga is a gyakorlati
művelődéspolitikai tennivalók megfogalmazásának kötelezettségével járt
együtt. A korszerű művelődés szerkezetének, a nemzeti hagyományok
érvényesülésének vagy a huszadik század viszonyainak megfelelő
szellemi stratégiák tudományos megközelítése már önmagában hatással
van a művelődéspolitikai gyakorlatra, kivált akkor, ha a tudós és a
politikus személye közé nem kell közvetítő tényezőknek ékelődniük.
A tudós és a politikus szerepe mindazonáltal – a
huszadik század magyar történelme figyelemreméltó tanulságokkal jár
ebben a tekintetben – meglehetősen eltér egymástól. Köpeczi Béla mint
történelemtudós, mint a Rákóczi-kor és a magyar–francia történelmi és
kulturális kapcsolatok kutatója, hatalmas munkát végzett, és
megkerülhetetlen tudományos eredményekkel gazdagította nemzeti
önismeretünket. Erdélyből
|
|
származott: Nagyenyeden született, és ennek a
városnak a történelmi környezetében ismerkedett meg a magyar és az
erdélyi magyar (valamint a román és a német) kultúra hagyományaival,
szellemiségével. A budapesti Eötvös Collegium és a budapesti egyetem
nevelő közösségében vált tudóssá, majd a párizsi Sorbonne
hallgatójaként kötelezte el magát a francia kultúrának. Könyvkiadók
szerkesztőjeként, a Kiadói Főigazgatóság vezetőjeként, a budapesti
egyetem francia professzoraként, a Magyar Tudományos Akadémia
főtitkáraként vállalt igen eredményes szolgálatot. Első tudományos
munkája – Zur Frage der rumänischen Lehnwörter im Ungarischen
címmel – nyelvészeti jellegű volt, ezt követték a II. Rákóczi
Ferenc-féle szabadságharcot, diplomáciatörténetét és a fejedelem
életét bemutató művei, közöttük számos olyan munka, amely a korszak
dokumentumait: a történetírás forrásait tárta fel. Ezek a művei ma is
megkerülhetetlenek: ifjú nemzedékek és beérkezett tudósok mindig
szellemi haszonnal forgatják (és forgathatják) őket.
Az imént arról szóltam, hogy a tudósként és
művelődéspolitikusként vállalt szerep között volt némi disszonancia.
Kétségtelen, Köpeczi Béla igen fontos művelődéspolitikai posztokon
képviselte és szolgálta azt a politikai stratégiát, amelyről
mostanában kevés jót szoktunk mondani. Szerepvállalását az
államigazgatásban és a kommunista párt irányító testületeiben
bizonyára érheti bírálat, nem ismerem ennek a szerepvállalásnak a
belső: lelki és etikai indítékait. Azt azonban el kell mondanom, hogy
a húsz esztendeje megbukott diktatórikus rendszernek is voltak olyan
reprezentánsai és tisztségviselői, akik „jó ügyek” szolgálatában, így
a nemzeti kultúra védelmében és külföldi elismertségének
megalapozásában érvényesítették hivatali lehetőségeiket. Közéjük
tartozott Köpeczi Béla is, aki különben partnernek tekintette azokat
is, akiktől ideológiai és politikai ellentétek választották el. Ő is
azok közé a nem túlságosan számosak közé tartozott, akik „humanizálni”
szerették volna az úgynevezett „létező szocializmust” – holott ez a
személyes vállalkozás az eleve lehetetlenek közé tartozott.
Végezetül egy személyes élmény. Néhány esztendeje
egy erdélyi kulturális találkozón együtt voltam Köpeczi Bélával,
szomszédos szobákban laktunk, alkalmam volt megfigyelni nemcsak
lenyűgöző tudását és mindig eleven érdeklődését, de szelíd humorát is.
Ahogy ott, a Nagyenyed melletti turistaszálló éjszakai csendjében
eltűnődtünk közös gondjaink, így az erdélyi magyarság sorsa felett,
ugyanazt: bölcsességet, jóindulatot, érzékenységet tapasztaltam, mint
azoknál a barátaimnál, akik nagyon is távol állottak a kommunista
rendszertől. Könyvei mellett, amelyeket nem csak őrzök, forgatok is,
ezt a kései szelíd élményt viszem magammal a tudós csendes távozása
után.
(A felvételt Majoros Klára készítette)
A Magyar Tudomány szerkesztősége tisztelettel és kegyelettel
emlékezik a volt főszerkesztőre.
|
|