Kálvin időszerűségét talán éppen a 21. században
lehet majd felmutatni. Merész és nehéz vállalkozás lesz, melynek egyik
első lépésére az alább ismertetendő tanulmánykötet vállalkozott.
Kálvin maga ritka korokban volt időszerű vagy korszerű. Az egyén
társadalmi-politikai jogaiért kibontakozó újkori közéleti küzdelmekben
mintha anakronisztikussá vált volna Kálvin némely hittétele, főként az
eleve elrendelésről szóló tan, amely ugyan csak az egyén túlvilági
üdvösségére (vagy elkárhozására) vonatkozott, de mégis alapvetően más
áramlatot képviselt, mint az egyén szinte korlátlan cselekvési
szabadságát hirdető újabb, sikeresebb tanok. A kálvinizmus a szellemi
életben inkább negatív értelemben lett használatos, a protestáns
ortodoxiát, dogmatizmust jelentette. Még maguk a református egyházak
sem nagyon hivatkoztak Kálvinra (nemcsak a magyar református egyház,
amellyel a kötet több tanulmánya foglalkozik, hanem elmondhatjuk ezt
akár a francia hugenottákról is). Az eszmék világias szempontból
elavultnak látszottak. Emellett sokaknak Kálvin gyakorlati működése
sem volt rokonszenves. Genfben megvalósított kormányzati rendszere,
szigora, a magánélet felett gyakorolt egyházi kontrollja, az egyszerű
életvitel szorgalmazása előbb az ipari társadalom felső rétegeiben,
majd – a fogyasztói társadalom kialakulása után – össztársadalmi
méretekben tette népszerűtlenné. Ráadásul sok helyen az első
asszociáció, amelyet Kálvin neve előhívott, Szervét Mihály
megégettetése volt, amelynek révén a nagy reformátor már-már
valamiféle protestáns inkivizítorrá stilizálódott át. A református
egyházak hitvallási iratai tapintatosan kerülték Kálvin nevét és a
műveire való hivatkozásokat. Sokan elfogadták, hogy Kálvin csak Genf
városának 16. századi történetével kapcsolható egybe, nincs akkora
európai kisugárzása, mint a többi reformátornak.
Kálvin újrafelfedezése végül a 20. században
történt meg, egyik első alkalmát születésének 400. évfordulója hozta
(1909-ben), de a liberalizmus eszméinek akkor kibontakozó válsága adta
az igazi hátteret. Most, az 500. évforduló alkalmával, megint
újragondolható lesz Kálvin és a modernitás kapcsolata.
Mindezt kissé tudálékosan azért bocsátottuk előre,
mert az előttünk lévő kötet egésze azt próbálja megmagyarázni, hogy
Kálvin hogyan és miért szorult hátra a magyar protestáns
közgondolkodásban. Magunk azt hangsúlyoznánk: európai jelenségről van
itt szó. A magyar református teológiának és egyháztörténetnek nincs
miért szégyenkeznie: a magyarországi (református) egyházi, illetve a
világi Kálvin-kép lényegében együtt haladt az európai recepcióval.
Sajnáljuk is, hogy a kötet nem tartalmaz európai összehasonlító
tanulmányt. Ami viszont a kötetben benne van, az az imponáló tematikai
sokféleség, számos új eredmény, s nem utolsósorban Kálvin megértése és
megértetése. A tematikailag szerteágazó tanulmányok egy irányba
mutatnak: Kálvin időszerűségét kívánják bizonyítani.
A kötetet a szerkesztő, Fazakas Sándor, három részre osztotta. Az első
rész Kálvin közvetlen, személyes magyarországi hatásával foglalkozik
(két tanulmány), a második Kálvin teológiáját vizsgálja (négy
tanulmány), a harmadik Kálvin utóéletét tárgyalja a magyar kultúrában
és a református egyházban (nyolc tanulmány).
Mindjárt az első tanulmány, amelyet Hörcsik Richárd
jegyez, merészen szembeszáll Révész Imre lassan nyolc évtizedes,
meggyökeresedett tézisével, amely szerint a 16. században alig van
nyoma Kálvin közvetlen hatásának, a magyar reformátusok kezdettől más
irányba tájékozódtak. Bár a bizonyítás teológiatörténeti oldala hagy
még elvégzendő feladatokat, az előnkbe tárt kapcsolattörténeti,
könyvészeti adatok eléggé meggyőzőek ahhoz, hogy a Révész Imre tézise
mellé állított kérdőjelet elfogadjuk. Változatlanul maradt a tény:
Kálvin életében csak egyetlen magyarral találkozott – de figyelemmel
kísérte a Magyarországon történteket (mind a török háborúkat, mind a
reformációt). Hörcsik számos adatot, korábbi közlést összegezve joggal
emeli ki, hogy Kálvin művei már egykorúan eljutottak a magyar
könyvtárakba, hivatkoztak rájuk (érdekes módon inkább műveinek címére
mint nevére) a zsinatok végzéseiben, tanították nézeteit. Kálvin tanai
soha nem váltak egyeduralkodóvá a református egyházban, de hatása
jelentősebb volt, mint korábban gondolták.
A Kálvin egyházépítési rendszerében oly fontos
presbitériumok Magyarországon csak a 17. században kezdenek
megalakulni. Márkus Mihály tanulmánya bemutatja, hogy a korabeli
zsinati végzések átvették ugyan a presbitériumok létesítésének
szorgalmazását, de az eltérő magyarországi társadalmi feltételek
miatt; a parasztok feudális alávetettsége, a rendi viszonyok
összetettsége és a patrónusok ellenkezése folytán azok létesítésére
csak nehézkesen kerülhetett sor. Az első presbitérium 1617-ben alakult
Pápán. Ezek a legrégebbi presbitériumok azonban inkább az erkölcsre,
hitéletre, a tanítóra felügyelő testületek voltak; a gyülekezet
vagyonkezelésébe szemlátomást nem volt beleszólásuk, tehát nem voltak
a szó mai értelmében vett presbitériumok.
A kötet második részének tanulmányai, amelyek
magával Kálvinnal foglalkoznak, számunkra a legizgalmasabbak.
Ismeretes, hogy Kálvin számára, még reformátor elődeinél is jóval
határozottabban, a Biblia volt az egyedüli forrása vallási nézetei
kifejtésének (sola Scriptura). Eredetileg nem prédikátornak és
egyházszervezőnek, hanem teológusnak készült, s igen komoly nyelvi,
irodalmi készültséget tudott felmutatni. Peres Imre tanulmánya szerint
Faber Jacobus Stapulensis 15. századi humanista teológus volt az, aki
elfogadtatta vele, hogy csak a Szentlélek érintettsége által (vagyis
hittel, őszinte odafordulással, tisztelettel) lehet tanulmányozni a
Bibliát, amelynek szövegét a Szentlélek inspirálta, s a mű egészében
befejezett, tökéletességében ránk maradt alkotás. (Kálvin itt tehát
dogmatikus teológusnak mutatkozik – magának kíván szilárd
fundamentumot teremteni.) A reformátor fő műve, az Institutio
saját értelmezésében latin nyelvű olvasási kalauz kíván lenni a Biblia
tanulmányozásához.
Az Institutio, illetve a kálvini teológia
áll Szűcs Ferenc elemzéseinek középpontjában. Kálvin a Biblia szövegét
kívánta kommentálni, értelmezni, s eközben arra is rámutatott, hogy az
isteni kinyilatkoztatásnak tekintett szöveg maga is az ember
felfogóképességéhez képest alkottatott meg. Kálvin értelmezési
eljárásai tehát nagyon közel járnak a modern szövegelemzési
módszerekhez, filológiai és történeti szempontokat egyaránt alkalmaz,
s figyelembe veszi a korábbi értelmezéseket, a kialakult egyházi
álláspontokat. A predesztináció, az eleve elrendeltetés gondolata
például már jóval korábban, Augustinusnál felbukkan, és Kálvinnál nem
is áll annyira a középpontban. Csak mint az üdvösség megszerzéséről
(vagy az elkárhozásról) szóló tételként tárgyalja, a predesztináció
erre vonatkozik, s csak ebben az összefüggésben van értelme. Az eleve
elrendelés az emberi élet alapkérdésében (üdvösség) és vele szemben az
ember mindennapi szabadsága „olyan útvesztő – mondja Kálvin –,
amelyből az emberi szellem a maga erejéből semmi módon nem tud
kitalálni”. Kálvin igazi problémája nem annyira a szabad akarat és a
predesztináció ellentéte, mint inkább Krisztus váltsága (általa minden
ember üdvözülhet) és a kárhozatra mégis elrendeltek sorsa közötti
feszültség. Kálvin itt sem oldja fel az ellentmondást, nem zavarja a
formális logikának ellentmondó két tétel. „Kálvin tisztában van az
emberi logika korlátaival” – szögezi le a szerző. Szűcs foglalkozik
Kálvin egyházszervezési gyakorlatával is, óva intve attól, hogy
rendszerét egészében az újkori demokrácia közvetlen előzményének
tekintsük – ám a hatalommegosztás elve kétségkívül Kálvin hatása
nyomán vált a demokráciák egyik alapelvévé.
„Kálvin szociáletikája” a következő tanulmány címe,
szerzője Fazakas Sándor. Bizonyítja abban, hogy Kálvin ugyan
teológiájából vezette le szociáletikáját, de a konkrét cselekvésben az
adott társadalmi viszonyokra is figyelt. Ismerteti, de nem ért egyet
Max Weber híres tézisével, amely szerint a protestáns etika a
legszorosabb összefüggésben áll a „kapitalizmus szellemével”. Éppen a
kálvini teológia tükrében (s nem a reális életvilág elemzésén
keresztül) tartja ezt Fazakas megcáfolhatónak. Kálvin szerint a
szociálpolitika alapja a keresztyéni méltányosság, a felebaráti
szeretet. A gazdasági cselekvésekben is mindent ezeknek a biblikus
felebaráti elveknek kell alárendelni. A kamatszedés például
lehetséges, de annak mértékét a méltányosság jelöli ki. (Az igazán
rászorulóktól, a megszorultaktól pedig nem lehet kamatot szedni.) A
hitből való élet mindenekelőtt közösségi élet, amelyet a „látható
egyház” szabályoz, kijelölve a társadalmi-gazdasági cselekvés
határait, elkötelezvén a közösség tagjait a rászorultak megsegítésére.
Kálvin az államot is organikus közösségnek tekinti
– tudjuk meg Fazakas fejtegetéseiből. Számára nem a hatalmi viszonyok
fontosak, hanem
|
|
az egymásrautaltság felismerése. Az állam feladata
a szociális gondoskodás! Ha azután a vezetők visszaélnek hatalmukkal,
az egyes embernek csak passzív ellenálláshoz van joga. Kivételes
helyzetben egy-egy már létező legfelső vezető csoport, intézmény lehet
jogosult az ellenállásra. (Hitbéli szempontból ekkor az isteni
elhívást kell felismerni és érvényesíteni.)
Az istentiszteletet illetően Kálvin meglepően
engedékeny – állapítja meg Fekete Károly tanulmánya. A formai elemeket
tekintve a már adott istentiszteleti formákat elfogadja,
helybenhagyja. Még a legfontosabb szertartás, az úrvacsora
kiszolgáltatása is történhet különböző módokon. Ugyanakkor a képeket,
szobrokat, orgonát nem tűri a templomban. (A „képrombolás”, a
templomok díszeinek, kultikus tárgyainak megsemmisítése a kálvini
reformációhoz való csatlakozás látványos jele.) A középpontban az
anyanyelvű igehirdetés áll, minden annak rendelődik alá. A prédikációt
az imádság és a szentségek kiszolgáltatása (keresztség, úrvacsora)
egészítette ki. Kálvin a gyakori úrvacsoráztatás híve volt, de ebben
nem tudta áttörni a genfiek ellenállását, maradt az európaszerte
szokásos évenként négyszeri úrvacsora. A híveknek viszont a
presbitériumtól igazolást, legalábbis nyilatkozatot kellett
beszerezniük arról, hogy erényes, kifogásoktól mentes életük folytán
jogosan járulnak az úr asztalához. (Európa számos református
közösségében a megkapott igazolási érméket kellett az úrvacsora
alkalmával leadni.) Ez az a pont, ahol Kálvin szigorát, „terrorját”
emlegetik. Fekete Károly tanulmánya Kálvin istentiszteleti rendjének
rekonstrukciójával zárul, amelyet egybevet a magyar istentiszteleti
gyakorlattal.
A hazai Kálvin-hatásokkal foglalkozó harmadik, a
kötet több mint felét kitevő tanulmánycsoport legelsője a genfi
zsoltárok magyarországi elterjedésével foglalkozik. Fekete Csaba
tanulmánya a legterjedelmesebb a kötetben, hisz vállalása szerint „az
énekelt imádság teológiáját, a magyar református énekeskönyv egész
szerkezetét, tipográfiáját, kántoraink liturgikus minőségét,
képzettségét, az énekversek strófikáját, a nemzeti költészetben
elfoglalt helyét, a szertartási énekkart, lelkiségét, az
istentisztelet és kegyesség segédleteinek esztétikai minőségét,
szerkesztésének egyháztársadalmi hátterét” kell bemutatnia. S mindezt
a 16–20. századot átívelően! – Tanulságosak az énekeskönyvek itteni
elemzései, amelyek segítségével sikerült bemutatnia, hogy a bibliai
gyökerű százötven zsoltár mint került fokozatosan háttérbe, e körből
mind kevesebb dallam maradt meg, avagy a még megtűrt dallam mellett
mind kevesebb szöveg (vers, strófa) számíthatott gyakoribb éneklésre.
Szabó András tanulmánya címével (Szenczi Molnár
Albert Kálvin-fordítása) némileg ellentétben nem filológiai-fordítási
problémákkal foglalkozik, hanem Szenczi Molnár magyar nyelvű
Institutio-kiadását mutatja be, amely 1624-ben jelent meg
Hanauban. Szabó nagy figyelmet szentel a címlap – egy nyolc képet és a
címleírást tartalmazó metszet – elemzésének. Bemutatja továbbá, hogy
Szenczi Molnár híven követte a mű szerkezetét, jól fordított. „Kálvin
fő munkája 1624-ben megszólalt magyarul: pontosan, érthetően,
hajlékonyan és élvezhetően.”
A Kálvinizmus a periférián tanulmánycím Ősz Sándor
Elődnél nem azt jelenti, hogy az európai perifériára, hanem Erdélyen
belül is Hunyad és Zaránd megyére gondol, amelynek román többségű
lakossága volt. Gazdag anyagon dokumentálja, hogy ezen a vidéken
gyakoriak voltak a kétnyelvű istentiszteletek, sőt voltak román
gyülekezetek, amelyek a református egyházhoz csatlakoztak (megtartva
hagyományos szertartásaikat). Sor került közös templomhasználatra is
az ortodox vagy görögkatolikus eklézsiákkal. A források főként az
előforduló konfliktusok révén tudósítanak minderről, de a
mindennapokban inkább együttműködés érvényesülhetett.
A kálvini etikára épített egyházközségi
vagyongazdálkodás című tanulmány ugyancsak erdélyi vonatkozású.
Buzogány Dezső írása sorra veszi a 17–18. századi erdélyi református
gyülekezetekben fellelhető tisztségeket. A szó mai értelmében vett
presbitériumokkal a kutató nem találkozott, ám a 17. században már
megjelennek a törekvések valamiféle világi képviselőtestület
kialakítására. Ezt követően az egyházközségek bevételi forrásait
elemzi, amelyeknek sokágú rendszerét inkább a szükség, mint a kálvini
etika alakította ki.
A magyarországi kálvinizmus irányzatait a 20. század első felében
Bogárdi Szabó István dolgozata tekinti át. Felvázolja a 19–20. század
fordulójának református egyházi helyzetét: azt a „diadalt”, amely a
századvégi egyházügyi törvényekben testesült meg (egyenlő státus a
katolikus egyházzal), s azt az ugyanekkor körvonalazódó kudarcot, az
egyház hanyatlását, amely a szekularizációval (világiasodással, az
egyháztól való elfordulással) járt együtt. Trianon pedig magát a
református egyházat tépte darabokra. A teológiában a dualizmus
korában a kálvini irányzat (szavakban hirdetett) követése helyett
„lanyhaság, jellegnélküliség és következetlenség” vált jellemzővé.
Kálvin érdemi recepciója ugyanakkor, ha nem is
uralkodó áramlatként, már a 19. század közepén megindult. Elsőként a
„történelmi kálvinizmus” irányzata jelentkezett, belmissziós
igényekkel is, de főként társadalmi mozgalomként, nem utolsósorban
holland mintára. Párhuzamosan bontakozott ki az „egyházias
kálvinizmus”, vagyis egy, az egyházon belüli irányzat a „liberális
teológiával” való szembefordulásra. Végül említenünk kell a lelki vagy
„pietista kálvinizmust”, amely a létező, teológiai közvetítések nélkül
is jelentkező „kálvini” hatásokra épített. 1949-től az irányzatokat –
egyszerűen fogalmazva – betiltották. A huszadik század második felében
megjelent a kommunizmushoz igazodó „keskeny út”, majd a „szolgáló
egyház” teológiája, amely irányzatok viszont már
pszeudo-kálvinizmusnak tekinthetők.
Kálvin János alakja a magyar irodalomban bizony
ugyancsak halovány. Győri L. Jánosnak mégis sikerült számos adatot
egybegyűjtenie, de így is meg kellett állapítania, hogy „a reformációt
követő három évszázad szépirodalmában szinte egyáltalán nem jelenik
meg Kálvin János alakja”. A szerény verselők közül Áprily Lajos és Ady
Endre emelkedik ki. Utódaik közül Illyés Gyula gondolati költeménye (A
reformáció genfi emlékműve előtt) és Lászlóffy Aladár verse (A
genfi katedrálisban) említhető nyomatékkal. Páskándi Géza és Sütő
András erdélyi írók viszont drámáikban Kálvinnal szemben Szervét
Mihályt állítják piedesztálra.
Rövid összefoglalásában Tőkéczki László a magyar
szellemi élet vonatkozásában mutatja be Kálvin és a „kálvinizmus”
hatását. Hagyományosnak tekinthető történelmi vázlatában főként a 17.
századra fókuszál, amikor a kálvini világnézet a református főurak,
fejedelmek révén szélesebb körben is elterjedt, végül szinte
általánossá lett („magyar vallás”).
Kálvin a kortársunk? – teszi fel végül a könyv
címét kérdés formájában Szathmáry Béla. Ismerteti Kálvin
államelméletét, majd felvázolja azokat a szálakat, amelyek, sokszor
csak közvetve, a felvilágosodás áramlataihoz vezetnek tovább. Ezt
követően a túlzott individualizáció és a szinte vele járó túlzott
állami gyámság következményeit tekinti át, melynek nyomán felteszi a
kérdést: segíthet-e itt Kálvin szellemiségének érvényesítése? – Nem
Kálvin 16. századi városállami modelljét kell átvenni, hanem új
modellt szükséges kidolgozni – hangsúlyozza Szathmáry. Előbb a
„látható” egyházat kell átalakítani, főként a gyülekezetek jogainak
erősítésével. Ezt követheti a teljes egyházi reform, majd a hívek
odafordulhatnak a társadalom és az állam gondjai felé. Ha Kálvint
„kortársunkként tekintjük, a siker nem maradhat el”.
A tizenhat tanulmány közül „szinte valamennyi
tanulmány keresi a tárgyának megfelelő aktualitást” – szögezi le
előszavában a szerkesztő, Fazakas Sándor. Valóban érzékelhető a
törekvés, hogy közelebb hozzák egyházukat és az olvasót Kálvinhoz.
Vannak ugyan a szövegekben itt-ott átfedések, ismétlődések, de ezek
nem utolsósorban azért fordulnak elő, mert a közös cél – Kálvin
időszerűségének bizonyítása – mellett egyetértenek Kálvin teológiai
álláspontját, társadalmi nézeteit illetően. Mintha az európai
tendenciákkal egyezően el akarnák fordítani a Kárpát-medencei
református egyházak szekérrúdját Kálvin felé. (A vállalkozás ilyetén
jellegét erősíti, hogy a szerzők többsége református püspök vagy
teológiai professzor, s a könyv az egyház kiadásában jelent meg.)
(Fazakas Sándor szerkesztő: Kálvin időszerűsége. Tanulmányok Kálvin
János teológiájának maradandó értékéről és magyarországi hatásáról.
Budapest: A Magyarországi Református Egyház Kálvin János Kiadója,
2009, 410 p.)
Kulcsszavak: Kálvin, kálvinizmus, magyar kultúra
|
|