| 
          3. A Debreceni Egyetem Tehetséggondozó 
          Programjának finanszírozására címzett támogatás különítendő el, ennek 
          kezelése külön rovaton történik, vagyis csak e célra használható. 
          • az eddigi szétszórt és át nem látható 
          finanszírozást váltja fel e céltámogatás, amely döntő mértékben az 
          egyes képzési formák „gazdáinál”, vagyis a karoknál és 
          szakkollégiumoknál jelenik meg; 
          • a támogatás elsősorban a hallgatói kutatási 
          feltételek megteremtését szolgálja (más kari célokra nem fordítható), 
          valamint a hallgatói teljesítmények elismeréséhez biztosít forrást; 
          • a költségvetési támogatás elosztásában részben a 
          kari létszámarányokat, részben a tehetséggondozásban eddig elért 
          eredményeket kell figyelembe venni; 
          • évente változó mértékű lehet, mert például az 
          OTDK évében (minden második évben) a nevezési és részvételi költségek 
          többletterhet jelentenek; 
          • a költségvetési támogatásokon túl várhatóan 
          pályázati források is rendelkezésre állnak majd e terület 
          támogatására, e források terhére a tehetséggondozó program kinyitható 
          a doktorképzés felé is (például pótlólagos ösztöndíjak nyújtásával). 
          Debreczeni Attila rektorhelyettes záró 
          gondolataiban megerősítette: a Debreceni Egyetem készen áll arra, hogy 
          a Tehetségpont-hálózatban jelentős szerepet vállaljon a hétköznapi 
          feladatok megoldásában regionális és országos szinten is. A plenáris 
          ülés zárásaként Csermely Péter professzor, a Nemzeti Tehetségsegítő 
          Tanács elnöke tartott előadást a Tehetségpontok aktuális problémáiról. 
          A működésnek különböző szintjeihez kapcsolódó követelmények a 
          következők:  
          
          Részlegesen funkcionáló Tehetségpont 
          • elérhetőség, tanácsadás, részvétel a hálózatos 
          együttműködésben 
          • tehetségazonosítás tudományos megalapozottsággal 
          • tehetséggondozás legalább egy területen, 
          hatásvizsgálattal 
          • helyi, térségi tehetségbarát társadalom 
          szervezése 
          
          Teljesen funkcionáló Tehetségpont 
          • tehetséggondozás több területen 
          • más Tehetségpontok megalakulásának, működésének 
          segítése 
          
          Kiváló Tehetségpont (2009-től) 
          • komplex tehetséggondozó programok 
          • tudományos megalapozottságú elemzések, kutatások 
          • országos jelentőség 
          Csermely professzor a Tehetségpontok működésének 
          kulcselemeit is vázolta, ezek a következők: 
          • szakmai korrektség (tehetséget csak tehetséggel 
          lehet gondozni: harmincórás akkreditált továbbképzést végzett 
          pedagógus és/vagy diplomás pszichológus)  
          • egyéni fejlesztés, személyesség (ugyanez a 
          környezettel, a szülőkkel is) 
          • az egyéniség tisztelete (az egyes lépések gondos 
          magyarázata + adatvédelem) 
          • hálózatos együttműködés (helyben + országosan) 
          • regionális Tehetségpont: megegyezés alapján
 
          • aktív forrásteremtés  
          • nonprofit, maximum önköltségi ár 
          • önkéntes munka 
          • pályázatok (ÚMFT) 
          • törekvés a fenntarthatóságra 
          • regisztráció (háromévente megújítva, egy év 
          türelmi idő, bürokráciamentesség). 
          Végül a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke a 
          konferencia főbb feladatait összegezte: 
          • legyünk büszkék önmagunkra, hogy itt vagyunk 
          • értsük meg jobban, hogy mi a Tehetségpont 
          • adjuk át a tapasztalatainkat 
          • állapodjunk meg a szabályokban a következő egy 
          évre 
          • vizsgáljuk meg a módszertani útmutatóra adott 
          listát: megfelelőek-e ezek a témák?; mi másban kell még segítség?; 
          melyik útmutatók lennének a legfontosabbak? 
          • végül pedig: új tervekkel feltöltődve, és a 
          többiek bevonásának a szándékával menjünk haza. 
          A nagysikerű plenáris ülés Gajda Attila üléselnök 
          zárszavával ért véget, amelyben hangsúlyozta, hogy már az eddig 
          hallottak is jelentős muníciót adnak a Tehetségpontok munkájának 
          erősítéséhez, s kifejezte reményét, hogy a munkaebéd 
          asztaltársaságainak vitája újabb fontos megállapításokat hoz.  
          Ezt követően kezdetét vette a konferencia második 
          felvonása, mely során az ebéd közben tizennégy asztalnál beszélgettek 
          a szakértők egyes előre megadott aktuális kérdéskörökről. Ezek a 
          következők voltak. 
          • A tehetségpontok működésének szakmai minimuma 
          (három szekció: moderátorok: Gönczi Sándor, dr. Mező Ferenc, dr. 
          Velkey László) 
          • Hányféle tehetségpont van? Milyen kategóriákba 
          sorolhatóak ezek? (két szekció, moderátorok: dr. Bodnár Gabriella, 
          dr. Herskovits Mária) 
          • Milyen az optimális tehetségpont? (három szekció: 
          moderátorok: Bozsikné Víg Marianna, Pappné Gyulai Katalin, Sarka 
          Ferenc) 
          • Miben igényel támogatást egy tehetségpont, és 
          miben tud segíteni más tehetségpontoknak? (Moderátor: Munkácsy László) 
          • Hogyan érdemes a tehetségpontok működésének 
          színvonalát és megbízhatóságát minősíteni, ellenőrizni? (Moderátor: 
          Tóth Tamás) 
          • A tehetségpontok együttműködése (két szekció, 
          moderátorok: dr. H. Nagy Anna, dr. Horváth László)  
          • A tehetségpont-hálózat szervezésének kérdései 
          (Moderátor: dr. Csermely Péter) 
          • A tehetségpontok működésének fenntarthatósága 
          (Moderátor: Rajnai Gábor) 
          A konferencia harmadik nagy részét a záró plenáris 
          ülés jelentette. Ezen a vitaasztalok vezetői röviden beszámoltak az 
          egyes témákhoz kapcsolódó főbb következtetésekről, a fennmaradó 
          nyitott kérdésekről. (A beszámolókat lásd részletesen a 
          http://www.tehetsegpont.hu/96-17531.php web-oldalon.) Ezt követően 
          Balogh László, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elméleti és képzési 
          munkabizottságának elnöke összegezte a hallottakat. A beszámolók 
          egyértelműen hangsúlyozták a következőket. 
          A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács „Elméleti és 
          képzési”, valamint „Hálózati” munkabizottságai által kidolgozott 
          tervezetet, amely a Tehetségpontok alapfogalmaira, akkreditációs 
          követelményeire és a módszertani útmutatók témaköreire vonatkozott, a 
          munkaasztalok megfelelő kiindulópontnak tartják a további munkához. 
          Fontos, hogy sokszínűek legyenek a Tehetségpontok.  
          Elengedhetetlen a sikeres működéséhez az ezek 
          közötti élő kapcsolatok kialakítása.  
          Fontos az egyes Tehetségpontok programjának 
          folyamatos újragondolása, fejlesztése; ennek alapvető feltétele a 
          belső kontroll. 
          Kiemelt szerepe lehet a Tehetségpontok sikeres 
          működésében az oktatási intézményekkel való kapcsolatnak, amely 
          kétirányú hatást eredményezhet: a tehetséggondozás „bölcsői”, az 
          iskolák, felsőoktatási intézmények segíthetik a szakszerű munkát a 
          Tehetségpontokon, ez utóbbiak pedig sokszínűbbé tehetik az oktatási 
          intézmények tehetséggondozó palettáját, sokat segíthetnek a tehetségek 
          felkutatásában. 
          Meg kell teremteni a sikerhez a személyes 
          feltételeket is, fontos a közreműködő szakemberek tanfolyamokon, 
          posztgraduális képzéseken történő felkészítése. 
          A folyamatos továbbképzéshez elengedhetetlen a 
          Tehetségpontok műhelytalálkozóit rendszeresen megszervezni, biztosítva 
          a keretet a jó tapasztalatok átadásához.  
          A kistérségi Tehetségpontoknak kiemelkedő 
          jelentőségük lehet e hálózati programban. 
          A tehetségpontoknak nem egymás ellen kell 
          dolgozniuk, hanem éppen ellenkezőleg: azt kell keresni, hogyan tudnak 
          az egyes tehetségpontok a saját lehetőségeik kihasználásával minél 
          többet nyújtani a tehetségesek fejlődéséhez – egymás segítésével is. 
          Ha „kinövi” a fiatal az adott Tehetségpont kereteit, tovább kell adni 
          a következő Tehetségpontnak, amely az eddigieknél többet tud adni a 
          fejlődéshez. 
          A működéshez szükséges anyagi feltételek 
          megteremtésénél több lábon kell állni a hosszú távú fennmaradáshoz, 
          ehhez a Magyar Géniusz Program forrásai csak az egyik bázist 
          jelenthetik. 
          Nagyon szoros kapcsolat kialakítása szükséges a 
          tehetséges fiatalok szüleivel, a kölcsönös tájékoztatás, egyes 
          esetekben szemléletformálás elengedhetetlen a sikeres 
          tehetséggondozáshoz. 
          Végezetül Balogh László megköszönte a rendező 
          Debreceni Egyetemnek a konferenciához biztosított kitűnő 
          körülményeket; nem csak a „dologi” feltételek voltak elismerésre 
          méltóak, a családias légkör inspirálólag hatott a személyes 
          kapcsolatok alakulására. Ennek is köszönhető, hogy már a konferencián 
          elindult az együttműködés az egyes Tehetségpontok képviselői között, 
          ami a hosszú távú siker egyik fontos feltétele. 
            |