|   
        
          
            | 
          Hazánk nemzetközi elismerésében számos tényező 
          játszik szerepet. A rendszerváltozás előtt elsősorban a kultúra, a 
          tudomány és a sport terén értünk el sikereket. Ebben jelentős érdemük 
          volt azoknak, akik – bár tudásukat más országokban is kamatoztatni 
          tudták volna – a nehéz időszakban is itthon maradtak, és megszállottan 
          dolgoztak, nemcsak saját érvényesülésükért, hanem hazájuk kulturális 
          gyarapodásáért. A beköszöntő demokrácia egyebek mellett a fiatalok 
          önmegvalósítási lehetőségeiben is alapvető változást hozott. A 
          kiemelkedés reményében manapság már lényegesen kevesebben választják a 
          sok lemondással járó versenysportot vagy a kutatói pályát. Mindez 
          előbb-utóbb óhatatlanul befolyásolja a két terület képviselőinek 
          teljesítményét is, gondoljunk csak a legutóbbi olimpiai 
          szereplésünkre, mely számos kritikát és segítő elemzést váltott ki. 
          Örvendetesnek tartom, hogy – amint hírlik – a kormány 4,2 
          milliárddal(!) megemeli a sport támogatását, megelőzendő végzetes 
          hanyatlást.  
          1. Mi a helyzet a kutatás terén?
 
          Bírálatokban és megoldandó feladatokban itt sincs hiány. A magyar 
          tudományosságról időről időre lesújtó vélemények jelennek meg a 
          médiában, elsősorban a külföldre szakadt hazánkfiaitól. Nem kímélnek 
          bennünket azonban a kevésbé tájékozott politikusok sem. Emlékezzünk 
          arra, amikor az SZDSZ jelenlegi frakcióvezetője minisztersége idején a 
          következő kijelentést tette: „az MTA-nak azon területeit, amelyek nem 
          szolgálják közvetlenül a versenyképességet, a földdel kell egyenlővé 
          tenni, mert csak porosodó iratokat gyártanak […] A magyar tudósokkal 
          az a gond, hogy akik meghatározók vagy alkottak valamit, már nem 
          élnek”. Saját reputációjuk érdekében némi szerénységre inteném a 
          nagyotmondó politikusokat, már azért is, mert a lakosságban könnyen 
          felmerülhet a kérdés: miért kell neki az adójából egyáltalán 
          támogatnia a drága és fölösleges kutatásokat, mennyivel hasznosabb 
          lenne számára, ha a kormányok az adóforintjait közvetlenül az ő 
          életének jobbítására fordítanák. Ezt a gondolatmenetet tovább 
          folytatva szörnyű következményekhez juthatunk, hiszen kutatás nélkül 
          egyetemi oktatásról, korszerű tudású szakemberek képzéséről sem 
          beszélhetünk. Ha a különböző szakterületeken nem lesznek eredményesen 
          kutató tanárok, akik képesek átadni az új generációnak a legújabb 
          ismereteket, akkor bezárhatjuk egyetemeinket is. Innen bizony már csak 
          néhány lépés, hogy az ország végleg leszakadjon, hogy csupán bérmunkát 
          végző nemzetté váljon. Akkor – hasonlóan, mint a középkorban – 
          fiataljaink csaknem kizárólag csak a nyugati egyetemeken sajátíthatják 
          el a szükséges tudást. Kérdés: érdemes lesz-e nekik visszatérniük ebbe 
          a szellemileg és gazdaságilag lerobbant országba? Az efféle jövőképbe 
          nem törődhetünk bele, és mindent meg kell tennünk ennek az állapotnak 
          az elkerüléséért.
 
          2. Valóban kevés a jó kutatónk?
 
          Molnár Károly, a tudományért felelős miniszter a Népszabadságnak 
          (2008. december 8.) adott interjúban kijelentette: „nagyon kevés a jó 
          kutatónk”, s ehhez még hozzáfűzte: „Ha Magyarország többet költene 
          kutatás-fejlesztésre, akkor sem lenne elegendő jó kutató”. Miniszter 
          úr állítását továbbgondolva érdemes megvizsgálni, mi ennek az oka, és 
          mit kell tennünk, hogy több kiváló kutatónk legyen, hogy a magyar 
          tudományosság az eddigieknél hatékonyabban szolgálja az országot.
 
          A feltett kérdésekre adandó válaszokban figyelembe 
          kell vennünk, milyen feltételeket biztosítunk hazánkban a kutatás 
          számára? Talán kevésbé ismert, hogy az ország lakosságához 
          viszonyítva(!) nálunk van a legkevesebb kutató, aminek nyilvánvaló 
          következménye (lehetne), hogy a jó kutatók számában is lemaradásban 
          vagyunk. Ez különösen a természettudományok területén jelent hátrányt, 
          ahol a hatékonyság, a kutatás színvonala nemcsak a modern eszközök 
          számától és minőségétől, hanem attól is függ, hogy a szenior kutatók, 
          a professzorok hány munkatárs, hány doktorandusz munkáját irányítják, 
          más szavakkal: milyen nagy létszámú az egy-egy témával foglalkozó 
          kutatóegység. Ez nemcsak a közölt tudományos dolgozatok számát, hanem 
          minőségét is befolyásolja, hiszen egy népesebb csoportban lehetőség 
          van arra, hogy a kísérletekben egyidejűleg különböző módszereket 
          alkalmazzanak. Míg a nyugati országok professzorai, vezető kutatói 
          tíz-huszonöt fiatallal – köztük számos Ázsiából érkezett diplomással – 
          dolgoznak együtt, addig magyarországi kollegáiknak – egy-két 
          kivételtől eltekintve – átlagosan csupán két-három munkatársuk van. A 
          magyar tudományos kutatás elismerését jelenti, hogy a távol-keleti 
          országok fiatal diplomásai hozzánk is szívesen jönnének kutatni: nincs 
          olyan hét, hogy ne keresnének bennünket ilyen kéréssel. Sajnos a 
          felajánlott ösztöndíj – ha egyáltalán van) –, olyan alacsony, hogy 
          ezért bizony nem érdemes útra kelniük. Hogyan lehet így versenyezni? A 
          jelenlegi állapot megváltoztatása érdekében fordultak az elmúlt évben 
          a szegedi Széchenyi-díjas akadémikusok hazánk száz leggazdagabb 
          vállalkozójához, hogy  |    |   
        
        
          | 
          doktoranduszok és posztdoktoranduszok részére 
          létesített ösztöndíjakkal segítsék a tudomány száz legeredményesebb 
          művelőjét. Bár elgondolásunk nem mindenütt kapott pozitív fogadtatást, 
          bízunk benne, hogy ha a jelenlegi pénzügyi válság megoldódik, akkor 
          lehetőség nyílik a gazdasági és a szellemi elit együttműködésére. 
          Mindezeket szem előtt tartva a magyar kutatók hatékony munkáját 
          dicséri, hogy ha a tudományos dolgozatok és a hivatkozások számát a 
          kutatók létszámához és a ráfordított pénzügyi támogatáshoz 
          viszonyítjuk, akkor a magyar tudományos kutatás még mindig az országok 
          élvonalához tartozik (Magyar Tudomány, 2008/8)! 
          A tudományos világ azonban nem a relatív mutatókat 
          nézi, hanem azt, hogy ténylegesen hány és milyen színvonalú dolgozat 
          került ki tudományos műhelyből, azok milyen visszhangot keltenek, 
          mennyivel járulnak hozzá a szakterület fejlődéséhez. Való igaz, hogy 
          az itthon dolgozó kutatóink közül Szent-Györgyi óta senki nem kapott 
          Nobel-díjat – kérdés, hogy a szerény hazai körülmények között van-e 
          erre egyáltalán esély. Ettől függetlenül minden területen vannak 
          nemzetközileg is kiemelkedően teljesítő kutatóink, kutatóegységeink, 
          akik és amelyek a kutatás eredményességét tükröző nemzetközi 
          rangsorokban – bármennyire is hihetetlen – megelőznek számos, náluknál 
          összehasonlíthatatlanul jobb körülmények között tevékenykedő kollegát, 
          illetve kutatócsoportot (lásd például Applied Catalyis. 1998, 169, 
          2,). Az sem érdektelen, hogy a kínai kollegák összeállításában a 
          szegedi egyetem évek óta ott szerepel a világ legjobb négyszáz 
          egyeteme között, ami döntően az itt folyó tudományos kutatómunkának 
          köszönhető. Az is a magyar tudomány elismerését jelenti, hogy a 
          németek által 2007-ben közzétett felmérés szerint az európai(?) 
          egyetemek rangsorában a szegedi egyetem és a Budapesti Műszaki Egyetem 
          a kémia, az ELTE pedig a matematika és a fizika terén végzett 
          kutatásai alapján bekerült a második, az úgynevezett „top” 
          kategóriába. Mindez nem jelenti azt, hogy nyugodtan ülhetünk nem 
          létező babérjainkon, hiszen az a tény több mint riasztó, hogy volt 
          olyan év, amikor háromezer PhD-hallgató közül csak háromszáz végzett, 
          a többiek elmentek jól fizető külföldi állásokba!  
          
          3. Hogyan emelhetnénk
 a hazai kutatás színvonalát?
 
          Az, hogy a tudományos kutatás, a K+F nagyobb támogatása mennyire 
          fontos az ország fejlődése szempontjából, és hogy ez milyen nagy 
          szerepet játszott az elmúlt évtizedekben például Írország, Finnország 
          és Dél-Korea drámai fejlődésében, gazdagodásában, azt már többen – 
          minden különösebb visszhang és eredmény nélkül – számos tanulmányban 
          leírtuk (lásd Solymosi: Népszabadság. 2006. január 28.; Figyelő, 2008. 
          november 27.). Miniszter úrral egyetértve vallom: „az innováció és a 
          kutatás gyermekeink, unokáink jövőjét határozzák meg”, más szavakkal: 
          ez képezheti felzárkózásunk alapját, az ország sorsát is. Azt a tételt 
          azonban nem fogadhatom el, hogy ha Magyarország többet költene a 
          tudományra, nem lenne több jó magyar kutató, és azt sem, hogy ennek 
          semmi érdemleges hatása nem lenne a hazai tudományos kutatásra. 
          Meggyőződésem, hogy a nehéz pénzügyi-gazdasági helyzet ellenére 
          nemcsak a sport, hanem a tudomány is megérdemelné a megemelt 
          támogatást. Az azonban egyetlen fillérjébe sem kerülne az országnak, 
          ha nemcsak beszélnénk a teljesítmény szükségességéről, hanem azt is 
          rögzítenénk végre, hogy az elmúlt évtizedekben hol folyt és hol folyik 
          ma is nemzetközileg is kiemelkedő munka, és hol az ezt meg sem 
          közelítő tevékenység. Az se kerülne az országnak egy fillérjébe sem, 
          ha egyszer végre eljutnánk oda, hogy a „visszahúzó erőt” leküzdve 
          ezeket az eredményesen, megszállottan dolgozó, sikeres 
          kutatóegységeket, csoportokat kiemelten kezelnénk, megvédenénk a 
          teljesítményt mindig leértékelő és a differenciálást ellenző 
          nézetektől. És az sem, ha a szakterületén nemzetközi rangsorban 
          előkelő helyezést elérő csoportokat nem szüntetnénk meg.
 
          Mindezek alapján természetesen támogatom az 
          Akadémia új elnökének, Pálinkás József akadémikusnak az e gondolatok 
          írása közben elhangzott bejelentését (MTV 1 Napkelte, 2009. január 
          7.), mely szerint négy-hat tehetséges fiatalnak a professzori fizetés 
          dupláját adnák, és kiemelt anyagi támogatással lehetőséget nyújtanának 
          nekik saját kutatócsoport létesítéséhez. Ehhez csupán azt teszem 
          hozzá, hogy nemcsak az ígéretes fiataloknak kell biztosítani jobb 
          kutatási feltételeket, hanem azoknak a már meglévő kutatócsoportoknak 
          is, amelyek már bizonyítottak, melyek a mostohább körülmények ellenére 
          is több évtizede beküzdötték magukat szakterületük nemzetközi 
          élvonalába. Ez biztatást jelentene a külföldön szerencsét próbáló 
          tehetségeknek, hogy érdemes hazatérniük, hogy tudásukkal, 
          tapasztalatukkal, kreativitásukkal hazájuk fejlődését, felzárkózását 
          segítsék. 
 
 
          Kulcsszavak: kutatás támogatása, kevés-e a jó kutatónk? hazai 
          kutatás színvonala, nemzetközi felmérések, ösztöndíjak fiataloknak
 |  |