|   
        
          
            | 
          A tudomány kérdése, annak ellenére, hogy sokaknak 
          úri passziónak tűnik, mégis az ország további fejlődésének 
          legfontosabb záloga. Ez természetesen az agrártudományra is igaz. Az, 
          hogy tíz, tizenöt év múlva lehet-e nagyobb nyugdíjat fizetni, nagyobb 
          fizetéseket adni, azon múlik, hogy az a hozzáadott érték, ami ehhez 
          kell, az itthon, hazai tulajdonú vállalkozásoknál teremtődjön meg. Ez 
          már mindenkit érint, mindenkinek a húsába vág. Ma a 
          kutatásba-fejlesztésbe a GDP 0,7%-át ruházzuk be a 2% feletti 
          EU-átlag, vagy a 3% feletti finn adat mellett. Mivel az egy főre jutó 
          GDP legfeljebb a fele az EU-átlagnak, az egy főre jutó kutatói 
          ráfordítás az EU-átlag hatoda-tizede (a finnhez képest).  
          A globalizációnak nemcsak vesztesei lehetnek, mint 
          eddig mi, hanem nyertesei is, ahogy az írek vagy a finnek, akik három 
          évtizede a magyar szinten voltak, vagy talán még ott sem. Ez 
          természetesen azon múlik, hogy ki tudjuk-e használni a 
          lehetőségeinket.  
          A magyar tudomány még mindig sokkal jobban 
          teljesít, mint ami a finanszírozásából következnék, ehhez érdemes a 
          Magyar Tudomány augusztusi számában megjelent tudománymetriai 
          elemzéseket átnézni. Ma még megvan az az alap, amire még lehet 
          építeni. Lehet, hogy holnap már késő lesz. 
          Mégis, mi az a modell, ami a legjobban működne és a 
          beruházott összegek leghatékonyabb visszatérülését tenné lehetővé? 
          A tudomány-, illetve kutatásfinanszírozásnak három 
          fő pillére van.  
          Intézményfenntartó állami finanszírozás
 
          Ez korábban hosszú távú megrendeléseken alapult, és ez az, ami igen 
          gyorsan épül le. Itt minden területen igen gyors a romlás, az 
          MTA-hálózat még úgy-ahogy, romló színvonalon, de tartja magát. A 
          korábbi ágazati minisztériumi kutatóintézetek többségét már a 
          rendszerváltozás után felszámolták, az agrár kutatóhelyek felszámolása 
          most van folyamatban, annyira, hogy nyom nélküli megszűnésük is 
          reális lehetőség, vagyonukat privatizálják, a tevékenység pedig 
          megszűnik. Ma már egyetlen, növényekkel foglakozó intézet sincs az FVM 
          kezelésében, a tehetséges fiatalok pedig külföldre vagy hazai 
          nemzetközi vállalatok leánycégeihez mennek háromszoros fizetésért. Más 
          területek sem állnak sokkal jobban. Szegeden ötszáz PhD-hallgató van, 
          de állás csak töredékük számára lesz.
 
          A mezőgazdasági kutatóhelyek felszámolása állami 
          politika, a szakállamtitkár nyilatkozata szerint Magyarországnak nincs 
          szüksége agrárkutatásra, mert a nemzetközi cégek majd megoldják a 
          magyar problémákat. Ez alapvető tévedés, bármely magánvállalat a saját 
          profitjával törődik, egyetlen hazai és külföldi vállalattól sem 
          várható el, hogy hazai közhasznú kutatásokat végezzen. A nemzetközi 
          globalizált vállalatok – éppen a mostani válság mutatja – még saját 
          cégük, saját hazájuk hosszú távú érdekeivel is szembemennek a rövid 
          távú profitmaximalizálás parancsa miatt. Miért pont egy külföldi 
          ország érdekei érdekelnék őket? Világossá kell tenni azt a döntéshozók 
          előtt, hogy arra a kutatásra, amely nem hoz közvetlen profitot, arra 
          egyetlen vállalkozás sem fog pénzt adni. De ettől még lehet az ország 
          számára létfontosságú. Ez állami feladat, és az is marad, bármit 
          mondjanak is az aktuális kormányok. A magyar kutatóegyetemek mítosza 
          is a múlté, ott is a lassú leépülés folyik jelentős minőségromlással. 
          Ahol egy egyetemi tanszék évente egymillió forint ellátmányt kap, hogy 
          ebből fedezze az összes infrastrukturális kiadást, folyóiratot, krétát 
          stb., ott nem lehet kutatóegyetemekről beszélni. A minimális 
          működéshez még öt-hatmilliót pályázatból vagy egyéb forrásból kellene 
          még beszerezni, ez vagy sikerül, vagy nem. A tudósképzés, egy 
          nemzetközi rangú kutató kinevelése tíz-tizenöt év. Ehhez stabil 
          intézményrendszer kell, különben elkezdeni sincs értelme a munkát, 
          hiszen semmi garancia nincs rá, hogy be is lehet fejezni. Ez azután a 
          kutatóintézmények pályázóképességét is tönkreteszi, hiszen számos 
          intézményben már alig van olyan szakember, akinek olyan nemzetközi 
          rangú publikációi lennének, amelyek révén a kutatóhelyek gond nélkül 
          pályázatképesek. Az is egyre fenyegetőbb, hogy a legtöbb pályázatnál 
          szükséges önerő biztosítása a romló feltételek miatt egyre nehezebb, 
          akár lehetetlenné is válhat. Ha a jelenlegi intézményekből a részben 
          már nyugdíjkorban, utánpótlás nélkül dolgozó kutatók eltávoznak, akkor 
          fog kiderülni, hogy csak hosszú évtizedes munkával lehet pótolni a 
          hiányzó nemzedéket, ha lehet egyáltalán. Lassan elérünk oda, hogy a 
          szétrohadó intézményrendszer totálisan alkalmatlan lesz pályázásra, 
          mert már szakembere sem lesz, pénze sem lesz, és ha véletlenül nyer, 
          akkor meg az a tragédia, hogy akár egy éven túl is visszatartják a 
          pénzét, s akkor abba megy tönkre. Ráadásul az állam arra kényszerít 
          minden, jobb sorsra érdemes kutatót, hogy munkaidejének minimum a 
          felét vagy nagyobb hányadát jelentős túlmunka mellett abszolút 
          bizonytalan eredményű munkába fektesse.  
          A pályázati rendszer és reformja
 
          A döntéshozók világszerte a pályázati rendszert tartják a tudományos 
          problémák megoldása legfontosabb elemének. Ennek az az oka, hogy a 
          források gazdaságos felhasználásában ezt gondolják a leghatékonyabb 
          elemnek, ez az oka, hogy a magyar kutatásfejlesztési kiadásoknak is 
          egyre növekvő hányada pályázati úton jut el a címzettekhez. A részben, 
          vagy teljesen pályázatokra alapuló kutatási kiadások megtérülése 
          azonban messze nem igazolja az optimista elvárásokat, sőt, egyre romló 
          hatékonysággal működik. Mivel a hivatal nem tudja az alkotó embert 
          ellenőrizni, hiszen a fürdőszobában is támadhat kiváló ötlet munkaidőn 
          kívül, ezért ezer meg ezer trükkel próbálkozik. Ezt hívják pályázatnak 
          (de sok egyéb ötlet is van) egyre bonyolultabb és átláthatatlanabb 
          szabályozás mellett. A legújabb ötlet, hogy a százoldalas 
          dokumentációt már a magyar mellett angolul is megkövetelik. Felmérte 
          valaki, hogy ez mennyi munkát jelent? Elég lenne az angol is, ha már 
          nemzetközi bírálókat is be akarnak vonni. Tavaly három nagy pályázatra 
          négy hónapi munkám ment rá napi tizenkét órával a hét minden napján. 
          És akkor még megkövetelik az impaktfaktoros dolgozatokat – csak azt 
          kérdezem: mikor írjuk? –; a munkahely pedig az eredményt. A magyar 
          rendszer is kezdi mutatni, de az EU-tapasztalatok is azt igazolják, 
          hogy a jelen pályázati rendszer sokkal inkább rombolja a tudományt, 
          mint fejleszti. Ennek legfontosabb okai a következők:
 
          1. A pályázatok túlnyomó része két-három éves. 
          Számos – agrárkutatási, élelmiszerbiztonsági, orvosi stb. – témában ez 
          az időtartam nem alkalmas az adott témában folyó kutatás befejezésére, 
          annak pedig kicsi az esélye, hogy a témát egy következő pályázatban is 
          folytatni lehessen. Persze, két-három éves túlélést biztosít, ez sem 
          kevés, de így is az íróasztalfiókokban gyűlnek a soha nem befejezhető, 
          félig kész kutatási eredmények, melyek a felhasználásig nagy 
          valószínűséggel sohasem jutnak el, és nemcsak ebben a témakörben. Ez 
          azt jelenti, hogy a rájuk fordított energia úgy elvész, mint a 
          sivatagi esőzés utáni időszakos vízfolyások a forró homokban.  
          2. Mivel a tematika, a kiírások állandóan 
          változnak, a kutatók is kénytelenek témát váltani. Ma Magyarországon 
          egyre több intézmény és kutatócsoport kizárólag pályázatokból tartja 
          fenn a kutatómunkát. Így a kutató élete során akár nyolc-tíz, 
          egymáshoz jószerivel alig kapcsolódó témával kénytelen foglalkozni, ez 
          pedig kizárja annak lehetőségét, hogy az adott szakterületen 
          nemzetközi rangú szakember lehessen. Mire beletanul az új feladatba, 
          már vége is; amikor kezdenének jönni a jó dolgozatok, de még kellene 
          egy-két év munka, akkor vége. Ha nem jön be egy adott pályázat, 
          szélnek lehet ereszteni az egész gárdát, és ennek újraalkotása már nem 
          fog menni. Tehát a humán tőkébe való beruházás optimális hatékonysága 
          szempontjából is rossz. Mi most Szegeden éppen ilyen egyszeri és 
          megismételhetetlen „lehetőség” előtt állunk. 
          3. Igen komoly probléma, hogy a rövid távon 
          valamilyen eredményt hozó témák felé irányítja a pályázókat, így a 
          hosszú távú, országos érdekeket szolgáló kutatómunkák visszaszorulnak, 
          ami stratégiai szempontból megint csak értelmezhetetlen. Ahogy a 
          honvédelmet sem lehet zsoldosokra bízni, úgy ezt sem. Igaz, ha nincs 
          állami stratégia, akkor ez senkinek sem fog hiányozni, amíg valami rá 
          nem világít a problémára. 
          4. Az állami közhasznú finanszírozás megszűnése az 
          államnak, a közösségnek is rengeteg kárt okoz, mert teret ad 
          megalapozatlan döntéseknek, amelyek rendre be is következnek. Ez a 
          jogalkotástól kezdve mindenre kiterjed.  
          5. Ha megnéznénk, hogy az elmúlt két évtizedben 
          mely kutatóintézmények jutottak jelentős pályázati forrásokhoz, nem 
          lepődnék meg, ha a stabil, jelentős állami forrásokkal is 
          finanszírozott kutatóhelyek vitték volna el a fejlesztési pénzek 
          túlnyomó részét. A kutatóintézetek jelentős része azonban ma már 
          forráshiányos, ezért esélye sincs pályázatban való részvételre, hiszen 
          intézményfinanszírozásra sincs pénze, a pályázati pénzből viszont 
          olyan kicsi a rezsirész, hogy az intézményfinanszírozási feladatokat 
          képtelen ellátni.  
          6. A vezető kutatók rendkívül túlterheltek, messze 
          a kötelező munkaidőn túl dolgoznak, túlnyomórészt minden plusz 
          fizetség nélkül. Ez egy ideig lehetséges, de biztosan nem évekig. Ha 
          az állam a tizedét vállalná annak a felelősségnek, amit ezek a 
          kutatócsoportok vállalnak az ország kutatási kapacitásainak átmentése 
          érdekében, már nem is állnánk olyan rosszul. A fiatalok ezt már aligha 
          fogják utánozni, különösen nem minimálbér körüli fizetésekért.  
          A jelenlegi, túlterjeszkedő pályázati finanszírozás 
          tudománygyilkos, és nem hozza be a szükséges eredményeket. Ezért még a 
          maradék kapacitások is leépülnek, megszűnnek. Ebből tudásalapú 
          társadalom legfeljebb a vágyálmok szintjén lesz, gazdasági 
          felemelkedés pedig még úgy sem.  
          Ugyanez a helyzet az EU-pályázatok esetében is. Az 
          ország eddig többet szerzett vissza, mint amennyit befizetett, ez 
          azonban aligha lesz tartható, különösen nem az agrárkutatások 
          területén. Ráadásul, az FP7-es programnál már saját részt is le kell 
          tenni. Ugyan miből? 
          Az már csak szomorú adalék, hogy a megnyert 
          pályázatok elszámolása is rendkívül vontatott, gyakori az egyévesnél 
          is hosszabb kifizetés, ami sok intézménynél önmagában gazdasági 
          krízishelyzetet eredményez. Az is probléma, hogy volt olyan kiírás, 
          amelynél csak néhány nap volt a beadási határidő.  |    |   
        
        
          | 
          Át kell gondolni sürgősen azt a hibás, káros és 
          megalapozatlan elképzelést, hogy a pályázatos kutatás a leghatékonyabb 
          finanszírozási forma. A tapasztalat azt mutatja, hogy azok tudnak ma 
          is igazán sikeresen pályázni, akik az elmúlt évtizedek alatt 
          folyamatosan dolgozhattak. Tehát a sikeres pályázás alapja a jól 
          működő intézményrendszer. Ezekre már ráépülhetnek azok a rövidebb távú 
          pályázatos munkák, amelyek további fejlődési lehetőséget hoznak. Ez 
          megakadályozna számos esetlegességet, ami a mai rendszert uralja. Így 
          a pályázat befejezése után is folytatni lehet a munkát, nem vesznek el 
          az eredmények, még ha átmenetileg kisebb energiával folyhat is tovább 
          a kutatás. Mindenképpen meg kell erősíteni az akadémiai intézeteket, s 
          valószínűleg a még nem akadémiai intézetek egy részét is az MTA alá 
          lehetne rendelni a megfelelő támogatási háttérrel együtt. Itt 
          elsősorban az agrárintézményekre gondolok, ahol már olyan is van, hogy 
          hónapok óta bért sem fizetnek.  
          A másik fontos kérdés, mit kutassunk, hol hasznosul 
          legjobban a felhasznált adóforint. Az elv egyszerű. Kutassuk 
          elsősorban azt, ami a legnagyobb hozzáadott értéket termeli meg az 
          egész nemzetgazdaság részére. Nem gondolom, hogy ezeket a 
          tudományágakat most nekem lenne tisztem felsorolni, de az biztos, hogy 
          az agrárkutatásnak és az egészséggel kapcsolatos tudományágaknak 
          kiemelt szerepük kell, hogy legyen. Nem véletlen a biotechnológia 
          kiemelt szerepe. Azt gondolom, hogy az MTA Agrárosztálya segítségével 
          kialakulhatna egy olyan kutatóintézet-hálózati és egyetemi fejlesztési 
          javaslat, amely megszilárdíthatja a továbblépés zálogát jelentő 
          szellemi bázist. Meggyőződésem, hogy most már konkrétumokról kellene 
          beszélni és nem ötven-hatvan évre előre naponta változó ötletparádékat 
          tartani. 
          Ha az ország elitje ezt a problémát nem tudja 
          megnyugtatóan rendezni, akkor elfelejthetünk mindenféle felzárkózást, 
          életszínvonalemelkedést, csak a nyomor fog egyre jobban terjedni, mint 
          rákos daganat, amely megfojtja azokat is, akik ma még úgy gondolják, 
          hogy a nyertes oldalon állnak.  
          A vállalkozások kutatási kiadásai
 
          Ma e finanszírozási szegmens csak igen kis részét teszi ki a 
          finanszírozásnak, s középtávon sem számíthatunk arra, hogy jelentős 
          változás következzen be. Itt három csoport van.
 
          1. A külföldi tulajdonú nagyvállalatok nálunk vagy 
          nem kutatnak, vagy egyes részfejlesztéseket hoznak ide. A profit egyik 
          esetben sem marad itt, azt általában repatriálják; az esetleges itteni 
          kutatóhelyen elért szabadalmak külföldi tulajdonban vannak, a 
          hozzáadott érték sem itthon realizálódik. Ez annak a néhány száz 
          kutatónak jelent megoldást, akinek nem kell elmennie itthonról, hanem 
          itthon kaphat viszonylag jól fizető állást. Tehát ennek a hosszú távú, 
          a magyar gazdaság versenyképességére gyakorolt hatása erősen 
          korlátozott, de igen előnyös a nemzetközi vállalatoknak.  
          2. Számos külföldi nagyvállalat dolgoztat 
          magyarországi kutatóhelyekkel és egyetemekkel. Ezek a megrendelések az 
          adott intézménynél és nálunk is létfontosságúak, de a hozzáadott érték 
          itt is a külföldi vállalatnál realizálódik. A kutatási eredmény 
          természetesen az ő tulajdona, ennélfogva az ország versenyképessége 
          szempontjából, mivel nem itthoni termék készül belőle, csak 
          korlátozott jelentősége van. 
          3. Magyarországi székhelyű és magyar tulajdonú 
          nagyvállalat alig van, a kis- és középvállalkozások kutatási 
          ráfordításai – tisztelet a mindenkori kivételeknek – minimálisak vagy 
          zéró értéket adnak. Ezektől olyan kutatási megbízásokat remélni, 
          melyeknek komoly nemzetgazdasági hatásuk van, csak nagy optimizmussal 
          lehet, túlnyomó részüknél a napi túlélés a probléma. Ez azért nagy 
          baj, mert az EU-ban az állami finanszírozási arány nagyjából a magyar 
          szinten van (0,7–0,9%), de ott a vállalati kutatások, fejlesztések 
          igen jelentősek. Ezért olyan kutatáspolitikára, adópolitikára van 
          szükség, amely a fejlesztések gazdasági hasznát magyar tulajdonú 
          vállalkozásoknál segíti, ezek jövedelme itthon marad, és jó esetben 
          kis multikká is kinőhetik magukat az innovatív termékek kifejlesztése 
          után.  
          Kiemelt terület az agrárkutatás
 
          Molnár Károly miniszter úr Magyar Hírlapban megjelent interjújában a 
          lehetséges súlypontok között említette az agrárkutatást. Az 
          agrárkutatás azért is telitalálat, mert ennek hozzáadott értéke 
          nagyrészt az országban marad, illetve a magyar agráripar külföldi 
          exportpiacainak növelését is célozná, és annak jövedelme is a hazai 
          gazdaságot erősíthetné. Ezért erre szeretnék kicsit részletesebben 
          kitérni. Az egyik problémát már említettem: ha minden az FVM 
          elgondolásai szerint megy, kő kövön nem marad. Az intézményi hátteret 
          kellene megerősíteni. Miért van erre szükség? A hollandok 
          mezőgazdasági exportja 64 milliárd dollár évente, túlnyomórészt magas 
          hozzáadott értéket jelentő termékkel, vetőmag, dísznövény, 
          tenyészállat, állati termék, kutatási és mezőgazdasági szolgáltatás 
          stb. Ez majdnem akkora, mint az ország teljes adóssága. A háromszor 
          nagyobb agrárterülettel rendelkező Magyarország összes exportja 4–5 
          milliárd euró, és a kivitelben nő az olcsó tömegáruk aránya. 
          Környezeti feltételeink pedig sokszorosan jobbak. A vidéki 
          Magyarországnak az egyik legfontosabb kitörési lehetősége az intenzív 
          tudásigényes agrártermelés lehetne. Az intenzív gabonatermelésnek 
          nincs szüksége emberekre. Egy ezerhektáros üzemet megfelelő 
          gépesítéssel négy-öt ember már ki tud szolgálni. Ma úgy tűnik, hogy a 
          vidéki Magyarországnak nem tudunk se munkát, se jövedelmet adni – de 
          segélyt se. A holland állam hatalmas összegeket fordít a kutatásra, a 
          wageningeni egyetem mellett még ma is egymás után épülnek az új 
          kutatóintézetek. És a ráfordítás kamatostul megtérül. Mi meg 
          ugyanolyan intenzitással építünk le, ahogy a hollandok építenek. Azt 
          gondolom, hogy nekünk sokkal inkább kellene az agrárlehetőségekre 
          építeni távlatilag, és ennek kutatási megalapozását is el kellene 
          végre kezdeni. Az élelmiszer ugyanolyan stratégiai cikk lesz (már ma 
          is az), mint az olaj. Erre fel kellene készülni.
 
          Első lépésként meg kell erősíteni az agrárkutatási 
          és oktatási intézményrendszert. Ez egyébként a többi ágazatra is 
          ráférne, és ezért a kutatási ügyeket egy saját költségvetéssel 
          rendelkező kutatási minisztérium hatáskörébe kellene utalni, az 
          ágazati minisztériumok erre láthatóan alkalmatlanok. Meg kell 
          határozni azokat az állami kötelezettségeket, amelyek a mezőgazdasági 
          hozzáadottérték-növelését távlatilag elősegítik. Ebben a munkában az 
          MTA Agrártudományok Osztályára is számítani lehet. Ez az átmeneti 
          időszakban (legfeljebb két év), ami ez év elejétől értendő, évi 
          legfeljebb két-három milliárd Ft-ból megoldható; a közhasznú 
          megrendelés létező intézmény. Ezzel párhuzamosan el kell készíteni 
          azokat a terveket, amelyek megvalósítása a szükséges termelési értéket 
          létre tudja hozni; itt a biológiai alapoktól az élelmiszerbiztonságon 
          át az agrárgazdaság szabályozásáig mindent át kell tekinteni. Ezekre a 
          munkákra hosszú távú megrendelésekkel kell az adott kutatóintézeteket, 
          kutatócégeket, egyetemi tanszékeket megbízni. Nagyjából az agrárkutató 
          cégek költségvetésének felét kellene tartós közhasznú megbízások 
          keretében folyósítani, a másik felét viszont pályázati források 
          formájában kellene rendelkezésre bocsátani. A Gabonatermesztési Kutató 
          Kft. (ez lett az FVM Gabonatermesztési Kutató Intézetből; még ma is az 
          ország legnagyobb agrárkutatóhelye) nulla forint állami támogatással 
          működik, ennek ellenére világszínvonalú munkát végez, s a gabona 
          élelmiszerbiztonsági kutatások egyik legfontosabb központja a világon. 
          Ha egy megbízás vagy pályázat nem jön be, a kutatást forráshiány miatt 
          fel kell számolni. Nagyon nehéz ilyen körülmények között megtartani a 
          tehetséges fiatalokat. Ha a nemzetközi vállalatok magyar képviselőivel 
          tárgyalok, volt kollégák ülnek velem szemben.  
          Itt az a javaslatom, hogy az agrárpályázatokat 
          lényegesen át kell alakítani. Itt a milliárdos vagy ennél is nagyobb 
          összegű pályázatok, amelyek felét vállalkozóknak kell felvenniük, nem 
          igazán hatásosak. Több ilyen projekt kidolgozásában vettünk részt. Nem 
          a vállalkozások jöttek, hogy nekik fejlesztenivalójuk van, hanem a 
          kutatóintézetek keresték meg a vállalatokat. Nekik erre tapasztalati 
          hátterük nem volt, a pályázatot gyakorlatilag a kutatók írták meg, ők 
          formálták a pályázatokat úgy, hogy a vállalkozások is megtalálják 
          benne számításukat. Nem arról van szó, hogy ezt a formát fel kellene 
          számolni, de számukat lényegesen csökkenteni kell. Emellett itt igen 
          nagy a kísértés a döntéshozók befolyásolására (máshol is). Nemzeti 
          agrárstratégia híján pedig a döntések eleve esetlegessé válnak. Ezek 
          mellett a korábbi GAK-pályázatoknak megfelelő rendszert kellene 
          visszahozni, amikor egy pályázat három-négy évre ötven-kétszázmillió 
          közötti összegre pályázhatott, ahol a vállalkozói szféra arányát nem 
          kellett rögzíteni, ha a téma olyan, akár anélkül is elvégezhető lenne 
          a munka. Ez a rendszer biztosíthatná, hogy a valóban nagy 
          kutatásigényű vállalati projektek megvalósulhassanak, de a kisebb 
          költségű, de hasonlóan fontos kutatási feladatokat is el lehessen 
          végezni, s az ország kutatóbázisát ne dróton rángassák. Ez a kutatási 
          pénzek jobb felhasználását is biztosítaná. Ez azért is fontos, mert ma 
          alig néhány agrárcég van, amely elegendő tőkével rendelkezik, s 
          ráadásul mindenki ezeket próbálja beszervezni. Nagyon sok olyan téma 
          van, amelynek nincs közvetlenül gyakorlati eredménye, nehezen tudok 
          elképzelni például olyan agrárüzemet, amelyik a levélrozsda kórokozók 
          rasszmegoszlását kutattatja, holott a rezisztens fajták előállításához 
          ezekre az információkra szükség van.  
          Mi lehet a fenti közhasznú megrendelések és 
          pályázati ráfordítások forrása? Úgy vélem, hogy a cégek innovációs 
          járulékából begyűjtött pénzt kellene erre a célra fordítani. Ez azt 
          jelentené, hogy pályázatokra valamivel kevesebb jutna a majdani 
          kutatásügyi minisztérium, illetve a jelenlegi NKTH költségvetésében, 
          viszont ezzel meg tudnánk őrizni az alapot, amely hosszú távon képes 
          az ország kutatási kapacitásait megőrizni és fejleszteni. Persze ez 
          csak egy lehetőség, más megoldás is elképzelhető. Egy azonban biztos. 
          Ha nem lépünk gyorsan, a még meglévő kutatóhelyeknek kiváló esélyük 
          van a privatizációra, már csak ingatlanjaik miatt is. És senki se 
          gondolja, hogy az új tulajdonosokat más is érdekelné. 
 
 
          Kulcsszavak: tudományfinanszírozás, pályáztatás, 
          intézményfenntartás, nemzeti kutatási stratégia, agrárkutatás, 
          kutatásfinanszírozási reform
 
            |  |