|   
        
          
            | 
          
          Motivációk 
          Több évtizede foglalkoztatnak bennünket a három centrum 
          versenyképességi küzdelmeinek kérdései. A társadalombiztosítási (TB) 
          rendszerek versenyképességet befolyásoló szerepére a rendszerváltozás 
          körül irányult rá az érdeklődésünk. (Botos J. 1997, 1999)
 
          A közpénzügyekbe és a társadalombiztosítási 
          rendszerekbe való alaposabb gyakorlati elmélyedés arra döbbentett rá 
          bennünket, hogy a TB mind a két változata, a tőkefedezeti és a 
          felosztó-kirovó rendszer is inkább gátolja, mint segíti a humántőke 
          újratermelődését. Amennyi jót hozott a társadalombiztosítás az aktív 
          generációknak a személyes időskori létbiztonság megteremtésével, annyi 
          távlati kárt okozott a gyermekvállalás fontosságának csökkentésével. A 
          fertilitási ráták alakulásába természetesen számos más fontos tényező 
          is belejátszott, így mindenekelőtt a születésszabályozási lehetőségek 
          elterjedése. Bizonyos azonban, hogy a TB-nek is szerepe van a 
          gyermekvállalás csökkenésében. Megfogalmazódott bennünk egy ezt 
          feloldó komplex reform szükségessége, amely tizenhét-tizennyolc évvel 
          ezelőtt még koraszülöttnek hatott, legalábbis a magyar közéletben. Ma 
          már tudjuk, hogy több mint ötven éve hasonló gondolatot vetett fel 
          Adenauer kancellár tanácsadója, Wilfrid Schreiber is, de akkor még 
          Németországban sem volt hozzá politikai támogatás. (Althammer et al., 
          2004)  
          Úgy tűnik, hogy most már a külföldi szaktudomány 
          ismét hasonló gondolatokat vet fel, s a hazai szakirodalomban is 
          megjelentek ilyen tanulmányok. Munkánknak tehát esetleg lehet némi 
          érdemi eredménye is. 
          Ugyanakkor a globalizáció tőkeáramlási tendenciái 
          is számtalan újdonságot hoztak. A terv és piac dilemma 1990-ben eldőlt 
          az utóbbi javára, de azonnal megindult a szociális piacgazdaság és a 
          fundamentális piacgazdaság vetélkedése a Washingtoni Konszenzussal. 
          Utóbbi a liberalizáció, dereguláció és privatizáció világméretű 
          elterjedésével járt. Megkíséreltük tehát a nemzetközi gazdasági 
          egyensúlyhiányokat a társadalombiztosítási modellekkel összekapcsolni 
          és ezáltal a régiók és egyben a társadalmi modellek versengésének 
          magyarázatához némi hozzájárulást adni. A három centrum versenyének 
          legújabb szakaszát – melyben a harmadik centrum immár nem csupán 
          Japánt, de a hatalmas népességű Kínát is jelenti –, megpróbáljuk úgy 
          értékelni, hogy abból az európai és hazai reformokra érvényes 
          következtetések levonhatóak legyenek. 
          A kutatás előzményei
 
          A téma gyökerei az időben messzire nyúlnak. 1988 óta találkoztunk a TB 
          konszolidálásának, vagyonnal való ellátásának kérdésével. Már akkor 
          látható volt a társadalombiztosítás rejtett adóssága, amit csak egy 
          később felhasználható vagyon juttatása enyhített volna. Az elmúlt 
          évtizedben pedig az került figyelmünk középpontjába, hogy a nemzetközi 
          versenyképességnek milyen kapcsolata van a társadalombiztosítás 
          rendszerével. Természetesen igyekeztünk feldolgozni a téma csaknem 
          teljes hazai, és jelentős mértékben a releváns külföldi szakirodalmát 
          is. (Amely óriási, így csak szemelvényekre szorítkozhattunk.) Néhány 
          cikkben, tanulmányban foglalkoztunk ezzel a kérdéssel. (Botos K., 
          2006a, 2007e; Botos J., 2007)
 
          A magyar közgazdászok – hagyományaikhoz méltóan – 
          élen jártak a fontos folyamatok felismerésében. Így a nyugdíjreform 
          szükségességének megfogalmazásában és megvalósításában is az elsők 
          között voltak, s nem csupán a régióban. Már 1993-ban megszületett az 
          önkéntes biztosító pénztárakról szóló törvény, majd – éppen tíz 
          esztendeje –, a magyar parlament létrehozta a kötelező 
          magánnyugdíjpénztár pillérét. Maga a változtatás abból a felismerésből 
          indult ki, hogy nem kis mértékben a demográfiai tényezők következtében 
          a társadalombiztosítás rendszere sürgős reformra szorul, mert 
          hosszabb-rövidebb távon fenntarthatatlanná válik. (Volt olyan érvelés 
          is, hogy az implicit adósságok explicitté tétele segíteni fogja a 
          gazdaságpolitikát a helyes igazodás szükségességének felismerésében. 
          Kár, hogy ez nem vált valóra. Így a változás nem kevés nehézséget 
          okozott – de ezért nem a reformerek a felelősek.) A nyugdíjrendszer 
          változtatásával kapcsolatos szakmai vita napjainkban is folytatódik. 
          Eredetileg azzal indult, hogy át kell térni a tőkefedezeti 
          nyugdíjrendszerre, s az megoldja a fenntarthatóság problémáját. Igaz, 
          meglehetősen lecsökkenti a rendszer szolidaritási elemeit. Tíz év 
          elteltével már itthon is belátják – ami a nemzetközi szakirodalomban 
          már elismert –, hogy korántsem feltétlenül igaz ez az állítás. 
          Tagadhatatlan, hogy a tőkefedezeti rendszer növelheti a megtakarítási 
          kedvet. A magunk részéről (Botos J. – Botos K., 2006a, 2006b) 
          hangsúlyoztuk, hogy ez csak pénzügytechnikai változás, mert 
          előbb-utóbb felosztó-kirovóvá válik minden tőkefedezeti rendszer, ha 
          éretté válik. Ez akkor következik be, amikor a demográfiai folyamatok 
          hatására a megtakarítások túlsúlya átvált a kifizetésekre. Ezt most 
          már széleskörű nemzetközi szakirodalom támasztja alá. A tőkefedezeti 
          rendszer – másként fogalmazva – azt jelenti, hogy a kötelező 
          újraelosztási rendszerből, az államháztartásból – melynek a TB részét 
          képezi –, áttoltuk a problémát az önkéntes újraelosztás, a bank és 
          biztosítás körébe. De az alapvető gondokat ezzel még messze nem 
          oldottuk meg!  
          „Igazi”, tényleges reformot azon paraméterek 
          megváltoztatása jelenti, amelyek a rendszer egyensúlyát – formától 
          függetlenül – biztosíthatják: a nyugdíjkorhatár s a járulékok, 
          befizetések emelése, a szolgáltatások csökkentése, a kibúvók, korai 
          nyugdíjba menetelek megszüntetése. A hazai kutatások ma arra 
          irányulnak, hogy milyen portfólióval biztosítható a megfelelő hozam. A 
          jelen számítások szerint a most „kihozható” nyugdíj a tőkefedezeti 
          rendszert választóknál kisebb, mint azoknál, akik, bár választhattak, 
          de benne maradtak a felosztó-kirovó rendszer szabályaiban. A 
          magánnyugdíjpénztárak fel is ajánlják a választást a befektetési 
          csomagok között a tagjaiknak, olyan pénzügyi kultúrát tételezve fel, 
          amely gyakorlatilag a lakosság széles körében meg sincs. 
          A jelen kutatási szakasz célkitűzései
 
          A nyugdíjreform magyar szakértői nemzetközi színtéren is elismert 
          szakemberek mind a mai napig. Kapcsolódunk hozzájuk a kiegészítés 
          szándékával. Mi azonban nem a most folyó nyugdíjvita középtávú 
          részkérdéseit vesszük célba. A napi politikát a menedzselhetőség, a 
          költségvetés terhelésének elkerülése, a magánosítás és az alacsonyabb 
          járulékterhek révén a versenyképesség emelésének kérdései érdeklik. 
          Ezeket mi is rendkívül fontosnak tartjuk. Jelen kutatásunk azonban 
          kimondottan a hosszú távú hatásokra van figyelemmel, amelyek nem egy 
          választási ciklus vagy egy évtized alatt, hanem emberöltőnyi idő alatt 
          jelentkeznek. Ez meghatározza munkánk alapkutatás jellegét. Azokat a 
          társadalompolitikai összefüggéseket keressük, amelyek a hosszú távú 
          közösségi politika (ha tetszik, nemzetpolitika) megalapozását 
          szolgálhatják.
 
          Nem elsősorban a befektetések oldalán keressük a 
          megoldásokat – bár végeztünk bizonyos elemzéseket a pénzügyi kultúra 
          hazai felmérésére is. A globális pénzügyi piacok kapcsán ezt a kérdést 
          mindenképpen érinteni fogjuk. Látni való, hogy a nyugati 
          megtakarításokból képzett befektetések mobilizálásakor – az idősödés 
          miatt – gyakorlatilag a gyorsan fejlődő és fiatalabb korösszetételű 
          ázsiai vásárlókra számíthat Európa nagyobb mértékben. 
          Az elöregedő fejlett ipari – ipar utáni – 
          országokban, az európai társadalmakban általános annak felismerése, 
          hogy a jelen nyugdíjrendszerek „igazi reformja” elkerülhetetlen. Ma 
          már a hazai és nemzetközi szakirodalomban is megtalálhatók azok az 
          érvek, amelyeket a magunk részéről az 1990-es évek elejétől 
          hangsúlyozunk, miszerint a társadalombiztosítási rendszerek vissza is 
          hatnak a demográfiai helyzetre, a gyermekvállalásra, ami a problémák 
          egyik fő okozója. (Cigno–Werding, 2007; Mészáros, 2005) Egyrészt ezt a 
          visszahatást szeretnénk kiemelten a vizsgálat fókuszába állítani, 
          másrészt a reformviták legfrissebb nemzetközi eredményeit is 
          szeretnénk feldolgozni. 
          A szakirodalom vitatja, hogy demográfiai kérdések 
          determinálják-e a folyamatokat vagy egyéb tényezők. Jeles képviselőik 
          (nálunk például Augusztinovics Mária) kiemelik, hogy a magasabb 
          aktivitási és foglalkoztatottsági szint a jelen paraméterek mellett is 
          hosszabb időre egyensúlyba hozná a nyugdíjalapokat, s általában a TB 
          költségvetését. Vagyis, a technológiai haladás, a termelékenység 
          emelkedése és a megfelelő, munkahelyteremtő gazdaságpolitika az 
          elsődleges fontosságú. Ezzel teljes mértékben egyetértve utalunk 
          azokra a nyugati szakirodalomban megjelent nézetekre, amelyek 
          rámutatnak: a demográfiai problémák előbb-utóbb ebben az esetben is 
          jelentkeznek. (Barr, 2004) 
          Ha a kohorszok mérete jelentősen különbözik, s azt 
          a termelékenység emelkedésével járó bérnövekedés nem képes 
          ellensúlyozni, maximális aktivitás és foglalkoztatottság mellett is 
          lesznek problémák a fenntarthatósággal, hiszen a foglalkoztatottság és 
          aktivitás nem növelhető 100% fölé. Természetesen, a termelékenység 
          emelkedésével még ez is részben orvosolható. Az elemzések szerint 
          azonban nem várható a termelékenység emelkedésének olyan mértéke, hogy 
          az teljes egészében kompenzálhatóvá tegye az aktív népesség fokozatos 
          számbeli csökkenését.Azt a véleményt azonban magunk is osztjuk, hogy a fenntartható 
          nyugdíjrendszer valójában a fenntartható társadalom kérdését jelenti. 
          Ez pedig komplex gazdaságpolitikát követel meg a lakáspolitikától a 
          rugalmas részfoglalkoztatás elterjesztéséig, az infrastruktúra 
          fejlesztéséig, bölcsődék, óvodák biztosításától az adórendszerig.
 
          A legfontosabb kérdés értelemszerűen továbbra is a 
          társadalombiztosítási rendszerek működőképességének, 
          fenntarthatóságának biztosítása, amit – mint utaltunk rá –, a kisebb 
          kohorszok megjelenése (még ha átlagjövedelmük nagyobb is) 
          veszélyeztet. Túl nagy a társadalom azon hányada, amelynek számára 
          biztosítani kell a megígért időskori jövedelmi – így fogyasztási – 
          szintet, s a kevés számú aktív munkavállaló jövedelme nem lesz 
          elegendő (a járulékok révén) e kiadások biztosítására. Ebben magának a 
          társadalombiztosításnak is szerepe van. Ez kutatásunk egyik sajátos 
          nézőpontja, hisz a mai rendszer szinte ellene hat a 
          gyermekvállalásnak, mivel azt abszolút magánüggyé degradálja, és nem 
          veszi számításba a járulékfizetésnél a humántőkébe történő beruházások 
          értékét. Így az, aki gyermeket nevel, kettős módon járul hozzá a 
          majdani jövedelemtermeléshez: a pénztőke- és a humántőke-képződés 
          biztosításával. Az egyiket a befizetett járulékösszegek képezik, a 
          másikat a gyermeknevelésre költött összegek. 
          Amellett kívánunk érvelni, hogy a reformoknak erre 
          a szempontra is ki kellene terjedniük, méghozzá nemcsak egy-egy 
          országban, de európai méretekben is. Szaktudományi szinten a 
          gyermekvállalás fontossága már eléggé hangsúlyosan megjelent, de a 
          nemzetközi irodalom tanúsága szerint a politikai döntéshozók még nem 
          érzékelik kellően a fontosságát. 
          Áttekintve a szakirodalmat, látszik, hogy az eddig 
          körvonalazódó reformok törekvése – ha kimondják, ha nem – minden 
          országban a garantált állami nyugdíjak szintjének csökkentése lesz. 
          Ezt ki lehet – sőt kell – majd pótolni tőkefedezeti rendszerű 
          megoldásokkal, magánmegtakarításokkal. Lehet önkéntes megtakarítás a 
          tőkefedezeti rész, de lehet – mint hazánkban – a felosztó-kirovó 
          rendszerrel kombinált kötelező rendszer is. Az angolszász országokban 
          pedig a változás lényegét úgy fogalmazzák meg, hogy a garantált 
          járadékok kifizetése helyett a garantált járulékok befizetésén alapuló 
          rendszerre kell áttérni. 
          A széleskörű nemzetközi kutatásokból kiemelhetjük a 
          Gordon Clark vezette londoni kutatócsoport munkáját, amelyet 
          részletesebben fel kívánunk dolgozni. (Clark – Monk, 2007) 
          E nemzetközi kutatások komplexitásával nem kívánjuk 
          felvenni a versenyt, mi csupán a kapcsolati lánc determinációit 
          keressük, a szűkebben vett témánkhoz való hozzájárulást. Külön 
          figyelemmel hasznosítanánk az európai és ázsiai rendszereket 
          összehasonlító elemzéseket. (Monk, 2008) E megközelítésnek az a 
          magyarázata, hogy a társadalombiztosítás költségeire mint nemzetközi 
          versenyképességi tényezőre tekintünk. 
          Közpénzügyek és versenyképesség
 
          A járulékemeléssel mint egyensúlyba hozó tényezővel – ami évtizedeken 
          át követett gyakorlat volt Európában – semmiképp nem lehet a 
          továbbiakban számolni, mert az éles globális versenyben rontaná a 
          vállalatok, vállalkozások pozícióit. (Botos K., 2006b)
 
          Európa különösképpen nem engedheti meg magának, 
          hogy olyan további szociális közkiadásokat vállaljon magára, amelyek 
          forrásait a vállalkozói szektor egyszerűen nem képes előteremteni. 
          Ezért megvizsgáljuk, hogy a jelenlegi modellek szerint milyen hatása 
          lesz Európában az idősödésnek a kötelező újraelosztási rendszerekre, 
          azaz a közpénzügyekre. Ezek a kiadások, ha a feltételek nem változnak, 
          növekedni fognak, amit aligha lehet a közpénzügyekre terhelni, mert 
          így is passzívumban van a legtöbb ország költségvetése. Valójában nem 
          is feltétlenül indokolt, hiszen az Európai Uniót a szegény állam – 
          gazdag polgárok kettőssége jellemzi. Az önkéntes újraelosztási 
          rendszerekben viszonylag magas a lakossági megtakarítás; az 
          államháztartás az EU-országok többségében mínuszban van.  
          A közpénzügyek szempontjából összefoglaljuk, hogy 
          tágabban szemlélve, milyen hatással van illetve lesz a demográfiai 
          helyzet az európai gazdaságra, munkaerőpiacokra, a várható 
          fogyasztásra, gazdasági növekedésre. A témának gazdag irodalma van. A 
          várható költségalakulást a demográfiai szcenáriók függvényében az ECB, 
          az IMF, illetve WB s az OECD is modellezte. (Maddaloni et al., 2006) 
          Nemcsak a nyugdíjkiadások növekedését nézzük a továbbiakban, de azt 
          is, hogyan alakulnak várhatóan az egészségügyi, oktatási kiadások, a 
          szociális gondozási költségek, azaz a jóléti kiadások döntő tételei. 
          Az áttanulmányozott, széleskörű szakirodalom alapján látható, hogy a 
          közkiadások e jogcímek többségén néhány százalékkal növekedni fognak, 
          ami – figyelembe véve az adó- és járulékterhek már most is magas 
          szintjét –, az egyensúly felborításával járhatnak Európaszerte. Ez 
          pedig ellene mondana a maastrichti kritériumoknak – éppen ezért 
          terjedt ki rá a Központi Bank figyelme is. A maga részéről, monetáris 
          politikai kompetenciája alapján sürgeti az Unió tagjait a megfelelő 
          fiskális és gazdaságpolitikai kiigazításokra.  
          Ezt követően arra is vetünk egy pillantást, hogy az 
          önkéntes újraelosztási rendszerekre, azaz a pénz- és tőkepiac 
          intézményrendszerére miként hat az idősödés. 
          Külön kitérünk a közép-kelet-európai országok 
          helyzetére, hiszen minden elvontsága ellenére a kutatás a magyar 
          gazdaságpolitika számára hasznos tanulságokat szeretne levonni, s 
          hazánk beékelődése az átalakuló országok régiójába egyértelmű. |    |   
        
        
          | 
          A Világbank egyik legutóbbi tanulmánya (Chawla et 
          al., 2007) behatóan elemezi a térség elöregedésével kapcsolatos 
          hatásokat. Ebből leszűrhető, hogy a térség országai nem elsődlegesen a 
          hazai megtakarításokra, hanem a bevont külső forrásokra alapozták 
          növekedésüket, s ezért – bár elöregedési mutatóik súlyos képet 
          festenek – nem a demográfiai hatások lesznek elsődlegesek a növekedési 
          lehetőségek meghatározása terén. A reformok és a társadalombiztosítás 
          konszolidálása itt is szükséges, de ugyancsak sok még a tennivaló a 
          pénz- és tőkepiaci intézményrendszer fejlesztése terén is. 
          Megjegyezzük, ez a következtetés – bár igaz –, elmulasztja annak 
          megemlítését, hogy ez a térség – különösen Közép-Európa – nem 
          véletlenül maradt le a piaci intézményrendszer fejlesztésében, hanem 
          ez a jaltai döntések egyenes következménye. A Nyugat saját fejlődését, 
          békéjét többek között ezen világfelosztás árán vásárolta meg, amely 
          Kelet-Közép-Európát a szocialista bürokratikus tervgazdálkodás – 
          megbukott – kísérletének vetette alá. E régióban mindenesetre még nem 
          villognak vészjelek a demográfiai hatások terén, mert igen nagyok a 
          lehetőségek a termelékenység emelésére és a növekedés élénkítésére. 
          Ezek ellensúlyozhatják a negatív demográfiai hatásokat. Legalábbis így 
          látja a Világbank. Ez a szemlélet azonban, éppúgy, mint Ázsia 
          esetében, erőteljes exportorientáció mellett valósulhat csak meg, amit 
          nagyon nehéz lesz a szoros versenyben megvalósítani, az ázsiai 
          kihívásokat figyelembe véve a bérek fölzárkózása a nyugati 
          színvonalhoz igen valószerűtlen. Úgyhogy a radikális – és lakossági 
          kihatásukban kedvezőtlen, sok feszültséggel járó – reformok a 
          közpénzügyek terén elkerülhetetlennek látszanak.  
          Megtakarítások és pénzáramlások a világban
 
          A világgazdaságban kialakuló nemzetközi pénzügyi 
          egyensúlytalanságoknak egyik lehetséges tényezője a megtakarítások 
          eltérő alakulása az egyes régiókban. Ez nyilvánvalóan összefügg a 
          demográfiai helyzetképpel is. Külön vizsgáljuk a megtakarítások 
          régiónkénti alakulását, összefüggésbe hozva – egyebek mellett – a 
          népesség elöregedésével. Természetesen, az egyensúlyhiányoknak más 
          fontos okai is vannak, a kereskedelmi versenyképességben, illetve a 
          nemzetközi pénzügyi rendszer működésében rejlő tényezők. A téma 
          bonyolultságát jelzi, hogy ezek sem függetlenek a társadalombiztosítás 
          terheitől, amelyek a nemzetközi versenyképességet befolyásoló 
          tényezők. A másik fontos oka az egyensúlyhiányoknak az, hogy az egyes 
          gazdaságokban – mindenekelőtt az USA-ban – tapasztalható reál 
          túlköltekezést a nemzetközi pénzügyek megfinanszírozták. Ebben nem 
          csupán a megtakarítások egyenlőtlen eloszlásából eredő tőkemozgások 
          játszottak szerepet, hanem az ár- és árfolyamtorzulások következtében 
          kialakuló dollártöbbletek az egyes régiókban. Ezek befektetést 
          kerestek, s visszaáramlottak az USA-ba, ahol az alacsony 
          megtakarítások miatt erre nagy szükség is volt. A dollártöbbleteknek 
          alapvetően két okuk van: az energiaár-emelések, amelyek bizonyos 
          országcsoportokat juttattak viszonylag tartós árelőnyökhöz (az arab 
          országok, Oroszország és az olajban gazdag szovjet utódállamok), 
          valamint az erőteljes exportoffenzívát folytató ázsiai országok, 
          mindenekelőtt Kína, amelynek hatalmas dollártartalékai halmozódtak 
          fel.
 
          Itt nem pusztán arról van szó, hogy az 
          exportbevételek meghaladták az importot, hanem arról is, hogy az 
          árfolyam-befolyásolásból a jegybank hatalmas tartalékokat halmozott 
          fel. (Botos K., 2007b, 2007a) 
          Ezek a jegybanki tartalékok olyan szuverén 
          befektetési alapok működéséhez vezettek, amelyek markánsan 
          befolyásolják a nemzetközi tőkepiacokat, beleértve az itt tevékenykedő 
          nyugdíjalapokat is. Befektetési termékek iránti keresletükkel hatással 
          lehettek az értékpapírok árára, s így közvetve a nyugdíjalapok 
          hozamára is. Kutatásunk ezt az összefüggésrendszert próbálja nyomon 
          követni. 
          A nemzetközi egyensúlytalanságoknak csak egy 
          vetülete a demográfiai. Távolról sem gondoljuk, hogy mindent 
          megmagyarázna. A lehetőségek mértékéig belemélyedünk az egyéb okok 
          vizsgálatába is. Az azonban biztos, hogy a tőkeáramlások 
          tankönyvtételeit a jelen nemzetközi helyzet radikálisan cáfolja. Nem a 
          fejlettből a fejlődőbe, de még csak nem is a Lucas-paradoxon szerint a 
          fejlett országokból a fejlett országokba áramlik a tőke: a 
          legújabbkori tőkeáramlási tendenciák jellemzője, hogy a fejlődő 
          országokból a fejlettekbe irányul a tőkemozgás nagyobb része. Az is 
          rendkívül izgalmas, hogy e folyamatban az USA a fordítókorong szerepét 
          játssza, hiszen sok portfolió beruházást fogad be, de jelentős FDI-t 
          eszközöl a dinamikusan fejlődő régiókban. Nemzetközi jövedelemmérlege 
          viszont annak ellenére pozitív, hogy a kivitt tőke volumene valamivel 
          elmarad a behozottétól. A hozamok ugyanis ellensúlyoznak: akkora a 
          külföldi befektetések jövedelmezősége, hogy az felülmúlta a viszonylag 
          olcsó külföldi kölcsönök költségét. Vizsgálódásaink arra irányulnak, 
          hogy e tendencia milyen tartós lehet, s melyek a változásokra 
          figyelmeztető jelek. 
          A pénzközvetítő szektor és az idősödés
 
          Az idősödés hat a pénzközvetítő szektorra is, túl azon, amit már a 
          tőkefedezeti nyugdíjalapok tárgyalásakor erről említettünk. A 
          megtakarítások ugyanis e közvetítőkön keresztül kerülnek vissza a 
          reálgazdaságba, s végső soron ezen áll vagy bukik a gazdasági 
          növekedés. Megvizsgáljuk, hogyan van felkészülve a bankbiztosítási és 
          alapkezelő intézményrendszer a longevity-risk kezelésére. Kisebb 
          publikációnk nemzetközi konferenciakötetben már jelent meg a tárgyban. 
          (Botos K. – Halmosi, 2007) Elemezzük az idevágó szakirodalmat, s 
          értékeljük, milyen következményei lehetnek annak, ha egy nagyobb 
          idősödő korosztály a megtakarításaiból képzett befektetéseit egy 
          időben kívánja pénzzé tenni: hogyan hat ez az ingatlan- és értékpapír 
          árakra, s mi közük lehet mindezeknek a monetáris politikához. Ez az 
          elemzési szegmens is kapcsolódik a nemzetközi gazdasághoz, hiszen 
          minél globalizáltabbak a tőkepiacok, annál nagyobb lehetőség van arra, 
          hogy a befektetést értékesítők vevőre találjanak. Kutatásunk azonban 
          kitér továbbá arra, hogy milyen következményei lehetnek a 
          nyugdíjalapok által értékesített papírok nagyarányú külföldi 
          felvásárlásának. Ezáltal a tulajdonosi szerkezet jelentősen 
          átalakulhat a fejlett országokban. Ahogy Peter Drucker megállapította, 
          Amerika a nyugdíjas lakosság tulajdonába megy át a nyugdíjalapokon 
          keresztül. Megjósolhatjuk, hogy ez valóban bekövetkezhet – de jelentős 
          részben nem az amerikai polgárok, hanem az ázsiai megtakarítók javára. 
          Egy ilyen folyamatnak nyilván lesz kihatása a fejlett országok 
          társadalmára is.
 
          Az ingatlanok formájában lévő megtakarítások, 
          illetve befektetések értékesítése külön kérdés, hiszen csak nagyobb 
          migráció – pontosabban: bevándorlási többlet – esetén nem okoz 
          problémát. A helyben lakó, csökkenő lélekszámú lakosság feltehetően 
          kisebb vevőpotenciált jelentene, ami nyilvánvalóan lefelé szorítaná az 
          árakat, s ezáltal leolvasztaná a megtakarítások, különösképpen a 
          nyugdíjcélú megtakarítások értékét.(Azzal eredetileg nem kívántunk 
          foglalkozni, hogy az ingatlanárak buborékszerű feltornászása milyen 
          veszélyekkel járhat. A 2008-as válság fényében ez is vizsgálandóvá 
          válik.) 
          A TB és a versenyképesség: esettanulmányok
 
          Kutatásunk másik ága esettanulmányok segítségével próbál majd 
          elmélyedni más országok társadalombiztosítási rendszerének 
          megismerésében. A kutatás célja a társadalombiztosítási rendszerek 
          versenyképességet befolyásoló szerepére irányul. Ennek érdekében a 
          Szegedi Egyetem Közgazdasági Doktori Iskolájának hallgatóival már 
          2007/8-ban elkezdtük néhány, a világgazdaságban jelentős gazdasági 
          súlyú ország társadalombiztosítási rendszerének tanulmányozását, s 
          eredményeinket egy konferencián mutattuk be 2008 őszén. Ezt a munkát 
          folytatni kívánjuk. Hosszabb ideje felfigyeltünk ugyanis arra, hogy 
          jelentősen eltérnek a társadalombiztosítási terhek a világ három 
          centrumában. (Botos K., 2005, 2007a, 2007c, 2008)
 
          Értelemszerűen Európában, (pontosabban, az EU-ban) 
          a legmagasabbak a TB- járulékok. Jóval alatta maradnak az USA és Japán 
          terhei. Sőt, az egyéb közterhek – adók – mértéke is magasabb 
          Európában, ami visszafogó hatású a nemzetközi versenyben. Mindehhez 
          jön még, hogy a közelmúltban további, nagy súlyú ázsiai versenytársak 
          jelentek meg a világpiacon: India, Kína, akik hasonlóan a 
          kistigrisekhez, erőteljes exportorientált politikát folytatnak, s 
          lényegesen alacsonyabb bérköltségekkel és közterhekkel, mint nyugati 
          versenytársaik. Ezt – különösen Kína tekintetében – a piacgazdaságra 
          való áttérés, s a jelentős FDI beáramlása tette lehetővé. Amerikai és 
          európai cégek versengve telepítettek ki iparokat az olcsó bérű, jó 
          tömegszállítási lehetőségekkel bíró ázsiai (kínai) tengerparti 
          övezetekbe, s ezek termékeinek nagy része visszaáramlik a fejlett 
          országok piacára. India pedig – roppant érdekes módon – nem a 
          feldolgozóipar tengerpartra telepítésével, hanem a szolgáltatási 
          üzletágnak a tudáscentrumokban való kifejlesztésével lett igen 
          jelentős szolgáltatás-exportőr a nemzetközi piacokon. A hatalmas 
          külkereskedelmi robbanásban szerepet játszó olcsó bérek és az 
          alacsonyan fejlett társadalombiztosítás – melynek költségei is 
          alacsonyak – vajon meddig tarthatók fenn? Ezekre a kérdésekre is 
          keressük a választ az esettanulmányok sorozatában. Részletesebben 
          megvizsgáljuk India és Kína mellett néhány fejlett ország – USA, egyes 
          EU-országok – és Oroszország társadalombiztosítási helyzetét is. Túl 
          azon a már említett összefüggésen, hogy a fenntarthatóság érdekében 
          kivétel nélkül reformra szorulnak, elemzés tárgyát képezi, hol 
          tapasztalható a gyökeres társadalompolitikai fordulat megjelenése: a 
          gyermekvállalás ösztönzése, a humántőke-beruházás elismerésével. 
          Oroszország esetében vizsgáljuk, hogy az olajbevételeknek a 
          társadalombiztosítás konszolidálására fordítása –, amit terveztek – 
          megvalósul-e. 
          Összefoglaló
 
          A jelen tanulmány egy átfogó kutatás indító hipotézise. Elvi-általános 
          megközelítésben vizsgálja az idősödés gazdasági hatásait, miközben azt 
          is elemzi, mennyiben oka magának az idősödésnek a TB-rendszer. A jelen 
          szakaszban bemutatjuk, milyen témákat vizsgáltunk, és melyeket 
          tervezünk tovább kutatni, így azt, hogy a társadalom elöregedése 
          hogyan hat ki a munkaerőhelyzetre, a megtakarításokra, a gazdasági 
          növekedésre, a közpénzügyi egyensúlyra és a pénzügyi közvetítő szektor 
          helyzetére. Eddig elért fő megállapításainkat röviden már most 
          megfogalmazzuk.
 
          Kitérünk a jelenség (az elöregedés) sajátosságaira 
          az egyes régiókban, és megvizsgáljuk, hogyan befolyásolja az egyes 
          régiók eltérő demográfiai helyzete a nemzetközi pénzügyi 
          egyensúlyhiányokat. A teljeskörűség igénye nélkül, megvizsgálni 
          tervezzük néhány nagy gazdasági súlyú ország, illetve régió 
          demográfiai és társadalombiztosítási helyzetét, megtakarításainak 
          alakulását, s ennek hatását a nemzetközi tőkeáramlásokra, ami 
          hipotézisünk szerint jelentős lesz. 
            
 
          Kulcsszavak: humántőke, demográfia, globalizáció, egyensúlyhiány, 
          fenntartható társadalombiztosítás, világméretű megtakarítások, 
          pénzközvetítő szektor, tőkeáramlások
 
 
 
            
          IRODALOM 
          Althammer, Jörg – Habisch, A. – Roos, 
          Lothar (2004): Grundwahrheiten des Schreiben-Plans. Bedingungen für 
          eine ehrliche Socialpolitik. Diskussionsbeiträge 30. BKU, Köln 
          
          WEBCÍM > 
          Barr, Nicholas (2004): Reforming Pensions: 
          Myths, Truths and Policy Choices. In: Whiteford, Peter (ed.): 
          Reforming Public Pensions: Sharing the Experiences of Transition and 
          OECD Countries. OECD, Paris, 99–105. 
          Botos József – Botos Katalin (2006a): A 
          mellényt újra kell gombolni. Polgári Szemle. 4,  
          Botos József – Botos Katalin (2006b): 
          Nyugdíjkilátásaink. Élet és Tudomány. 13,  
          Botos József (1997): A 
          társadalombiztosítás története. In: Botos Katalin (szerk.): 
          Államháztartástan. PPKE JAK–Osiris, Budapest  
          Botos József (1999): A magyar 
          társadalombiztosítás kialakulása és gazdasági kérdései. PPKE 
          JAK–Osiris, Budapest  
          Botos József (2007): A gyermek mint közjó. 
          In: Botos Katalin – Katona Klára (szerk.): Verseny és versenyképesség. 
          Szent István Társulat, Budapest 
          Botos Katalin – Halmosi Péter (2007): 
          Ageing and Insurance. An International Comparison. Uniwersytet 
          Ekonomiczny W Krakowie. Konferencia 2007. december 6–7.  
          Botos Katalin (2005): Az Édentől Keletre. 
          In: Botos Katalin (szerk.): Pénzügyek és globalizáció. SZTE GTK 
          Tudományos Közlemények 
          Botos Katalin (2006a): Public Economics 
          and International Competitivness. In: PPKE JAK Conference Papers. 
          Tarsoly, Budapest 
          Botos Katalin (2006b): Public Economics 
          and International Competitiveness. Justum Aequum Salutare. II, 1–2, 
          PPKE JAK, Budapest 
          Botos Katalin (2007a): A kínai „gazdasági 
          csoda”. Valóság. 9, Botos Katalin (2007b): Árfolyamok és egyensúlytalanság. Külgazdaság.
 
          Botos Katalin (2007c): Európa kettős 
          szorításban /b/. In: VI. Magyar (Jubileumi) Jövőkutatási Konferencia, 
          Győr, 2006. október 6–7. II. kötet. Arisztotelész Studium BT, Budapest 
          Botos Katalin (2007d): Európa kettős 
          szorításban /a/. In: Farkas Beáta (szerk.): A lisszaboni stratégia. 
          SZTE GTK Közleményei, Szeged  
          Botos Katalin (2007e): Pénzügyek és 
          nemzetközi versenyképesség. In: Lentner Csaba (szerk.): 
          Pénzügypolitikai stratégiák a XIX század elején. Akadémiai, Budapest
           
          Botos Katalin (2008): Europe under Double 
          Pressure /c/. Pénzügyi Szemle. 1,  
          Chawla, M. – Betcherman, G. – Banerji, A. 
          – Bakilana, A. M. – Feher, C. (2007): From Red to Gray: The ”Third 
          Transition” of Aging Population in Eastern Europe and the Former 
          Soviet Union. World Bank, Washington 
          Cigno, Alessandro – Werding, Martin 
          (2007): Children and Pension. CES Info Book Series. Cambridge, 
          MA.–London Google Books:  
          
          WEBCÍM > 
          Clark, Gordon – Monk, Ashby (2007): 
          Conceptualizing the Defined Benefit Pension Promise Implications from 
          a Survey of Expert Opinion.  
          
          WEBCÍM > 
          Die Kabinettsprotokolle der 
          Bundesregierung. 
          http://www.bundesarchiv.de/cocoon/barch/0000/index.html Maddaloni, Angela – Musso, A. – Rother, P. et al. (2006): 
          Macroeconomic Implications of Demographic Developments in the Euro 
          Area. ECB Occasional Papers. 51. / August 2006. European Central Bank, 
          Frankfurt am Main  
          
          WEBCÍM >
 
          Mészáros József (2005): A 
          társadalombiztosítási rendszerek mint közjószágok. Közgazdasági 
          Szemle. 3, 
          Monk, Ashby H. B. (2008): Institutional Change in Era of 
          Globalization: A Comparison of Corporate Policies in Japan and the US. 
          Draft study version.  
          
          WEBCÍM > 
          The IMF on Policies Responding to 
          Demographic Change. Population and Development Review. 2004 30, 4, 
          783–789. DOI: 10.1111/j.1728-4457.2004. 00044.x   
            |  |