| 
           felhasználásáról szóló konfuciánus 
          alapértéket állítja szembe az amerikai nagyobb költekezésre serkentő 
          társadalmi nyomással. Ez a pólusváltást valószínűsítő értékkutatási 
          eredmény annyira jelentős, hogy ennek keresztvalidálására más 
          nemzetközi értékkutatók eredményeiben is felleli a saját észlelését 
          visszaigazoló adatokat. 
          „Az Egyesült Államok rövid távú orientációját 
          illusztrálja a tény, hogy a kitartás és a takarékosság nem szerepelnek 
          értékként a Rokeach Értékrendszeri Felmérésben, holott ez az amerikai 
          értékek teljes leltárán alapulva készült 1970 környékén. Úgy tűnik, a 
          huszadik század második felében inkább a költekezés, semmint a 
          takarékosság számított amerikai értéknek nemcsak az egyén, hanem a 
          kormányzat szintjén is.” 
          További külső megerősítés egy közös 
          ázsiai-skandináv kutatás (Helgesen-Kim, 2002) következtetése, mely 
          szerint a jelentörténeti fő tendencia, a globalizáció megdöbbentően 
          azonos azzal, amit Hofstede adatai az USA-ról mutatnak: az elszabaduló 
          globalizációt is végzetesen rövidtávú értékek vezérlik. 
          „E kutatásban résztvevő ázsiai és skandináv 
          országok mindegyikében erősebb a hosszú távú orientáció, mint az 
          Egyesült Államokban. A válaszadók szerint a jó kormányzat a jövőt 
          tartja szem előtt, miközben az USA és az IMF által vezetett 
          globalizáció a gyors megoldásokat preferálja. Mint ahogy Joseph 
          Stiglitz közgazdász szerint is a globalizáció alapja egy piaci 
          fundamentalizmus, ami más fundamentalizmusokhoz hasonlóan a régi 
          helyzetet akarja fenntartani vagy visszaállítani ahelyett, hogy az 
          emberiség egészének a jövőjét biztosító elképzelések szerint működne.” 
          Ez egybevág Hofstede saját értékrendszerét kifejező 
          tételével:  
          „A vallási, politikai és gazdasági fundamentalizmus 
          mindegyike a hosszú távú gondolkodás agresszív ellensége. A múltra 
          támaszkodnak és igyekeznek elkerülni a jövőért való felelősséget, 
          Isten vagy a piaci erők kezébe helyezve azt… A 21. században 
          valószínűleg tovább nő Kelet-Ázsia gazdasági jelentősége. A 
          legértékesebb ajándék, amit a keleti bölcs férfiak és nők adhatnak a 
          világnak, a hosszú távú gondolkodás elterjesztése lehet.” 
          Érdekes, hogy Európából az Amerikát radikálisan 
          bíráló Hofstede került a Wall Street Journal 2008-as felmérésében a 
          világ húsz legbefolyásosabb üzleti gondolkodója listájára. Ezen persze 
          nem csodálkozunk, ha tekintetbe vesszük, hogy Hofstede életműve a 
          tudományos figyelmet a citációs index szerint immár 7000 hivatkozás 
          erejéig magához vonzotta. Ha meggondoljuk, hogy ez a csúcs a magyar 
          tudomány legkiválóbbjai között is vezető pozíciót jelent, s a még 
          mindig nagyon erősek ennek 10 százalékával is megelégedhetnek, (mint 
          ahogy mi, gyalogos kutatók akár egy százalékával is), óhatatlanul 
          felmerül a kérdés: az MTA illetékes grémiumai nem gondolkodhatnának-e 
          el azon, hogy a magyar szociológiával negyven éve élő kutatási 
          kapcsolatban álló Geert Hofstedet nem volna-e méltányos meghívni 
          külföldi tiszteletbeli tagjai sorába. (Geert Hofstede és Gert Jan 
          Hofstede: Kultúrák és szervezetek: Az elme szoftvere. McGraw-Hill, 
          2005–VHE Kft, Pécs, 2009) 
          
          Varga Károly 
          szociológus, Széchenyi István egyetem 
            |