való kiválásuk reális veszély, ezzel való „fenyegetésüket” a többi szereplőnek komolyan kell
vennie. A mag az olyan elosztások halmaza, amelyeknél ilyen
megalapozott fenyegetése egyetlen koalíciónak sem lehet. A mag tehát
az
1. x1+ x2+…+ xn
= v(N) (Pareto-hatékonyság)
2. x(S) ≥ v(S) minden S koalícióra
(csoportos elfogadhatóság)
feltételeket kielégítő kifizetés-vektorok halmaza, ahol x(S)=∑iεSxi
jelöli az x-nél az S-nek jutó összkifizetést. Az összes
elképzelhető társulás általi elfogadhatóság jóval szigorúbb
követelményt jelent a szétosztandó v(N) nagyságára nézve, mint
a csak az egyszemélyes koalíciók általi. A magot meghatározó lineáris
feltételrendszer megoldhatósága elvileg könnyen eldönthető (például
egy lineáris programozási feladat megoldásával), az egyedüli
nehézséget a feltételek nagy száma jelentheti. A mag szuperadditív
játékokban is lehet üres, habár konkrét példáink egyikében sem az.
Nézzük őket.
A Lóvásár játékban a magot meghatározó
feltételek között szereplő xA+xB+xC=100,
xA+xC≥100, xB≥0
feltételeknek csak az (xA=p, xB=0,
xC=100-p) alakú kifizetések felelnek meg. Az xA+xB≥80
miatt az eladási ár p≥80, az xC≥0 miatt pedig p≤100.
Az xB+xC≥0, illetve xA≥0
feltételek ugyanakkor már semmilyen további megszorítást nem
jelentenek. A magbeli elosztások kifejezik a helyzet versenyjellegét.
A gyengébbik vételi pozícióban lévő B vevő üres kézzel megy haza,
mivel bármilyen legfeljebb 80 talléros ajánlatára C vevő rá tud
ígérni. Ugyanakkor éppen B érdeklődése miatt tud A eladó legalább 80
talléros árat kialkudni C vevőtől, hiszen C bármilyen 80 tallér alatti
vételi ajánlatával szembe tud állítani egy picit magasabb árajánlatot
B-től.
A Kesztyűpiac játék magjában ez a jelenség még
szembetűnőbb. Ha a balkezes, illetve jobbkezes kesztyűt birtokló
aranyásók egyenlő számban vannak jelen (a piac kiegyensúlyozott),
akkor a mag az olyan elosztások halmaza, amelyben mindegyik balkezes
kesztyűs szereplő kifizetése p, míg mindegyik jobbkezes
kesztyűs szereplő kifizetése 1–p, valamilyen 0 és 1 közötti
p-vel. A mag tehát egyformán jutalmazza az ugyanolyan típusú
kesztyűvel rendelkezőket, de nem mond semmit a két kesztyűtípus
egymáshoz viszonyított értékével kapcsolatban. Ugyanakkor ha akár csak
eggyel is több balkezes kesztyű van a piacon, mint jobbkezes, a játék
magja egyedül a p=0-hoz tartozó előbbi típusú elosztást
tartalmazza. A túlkínálatban lévő áru teljesen leértékelődik.
A Talmudból vett csődhelyzetekhez tartozó
csődjátékokban sem üres a mag. Könnyen ellenőrizhető, hogy például a
rabbi által javasolt elosztás mindhárom esetben a magba tartozik.
Hamarosan látjuk majd, hogy ez nem véletlen.
A TVA megtakarítási játék magja sem üres, például
az egyenlő (x1=47, x2=47, x3=47)
elosztás magbeli. Ez persze egyáltalán nem szükségszerű, ebben a
játékban azért teljesül, mert a v(N) értéke kimondottan magas a többi
koalíció értékéhez képest. Magbeliek ugyanakkor a (0, 3, 138), (0,
106, 35), (3, 0, 138), (117, 0, 24), (35, 106, 0) és (117, 24, 0)
elosztások is. Most a mag pontosan azon elosztások halmaza, amelyek
előállnak mint e hat elosztás valamilyen (nem negatívan) súlyozott
átlagai. A mag most túl sokféle elosztást tartalmaz, nem nagy
segítség a költségmegosztási probléma megoldásában. Megragad
ugyanakkor olyan fontos alapelveket, amelyeket már a TVA munkatársai
is hangsúlyoztak.
Az egyik a „csináld magad”-elv, amely kimondja,
hogy egyetlen célcsoport se fizessen többet annál, mint amennyibe egy
az ő céljaikat megvalósító megoldás kerülne. A megtakarításokra
átfogalmazva ez éppen a csoportos elfogadhatóság követelménye. Az
esetleges különválással való fenyegetés a TVA-esethez hasonlóan sok
költségmegosztási problémában puszta gondolatkísérlet, mert eleve
rögzített, hogy az összes célra alkalmas megoldást kell megvalósítani.
A hatékonyságra apellálni ilyenkor kevéssé meggyőző. Az ilyen
helyzetekben az „igazságosság” fontosabb szempont. Egy ilyen jellegű
elv a „fizesd magad”, amely kimondja, hogy összességében mindegyik
célcsoport fizessen legalább annyit, mint amennyi kizárólag az ő
céljaik megvalósítása miatt jelenik meg a teljes költségben. Az S
célcsoport igényei nélkül egy C(N \S) költségű megoldás is megfelelne,
a C(N) összköltségből tehát kimondottan az S számlájára írandó
C(N)–C(N\S). Ha összességében legalább ennyit nem rónak ki az S
elemeire, akkor bizonyos fokig a többi cél „szubvencionálja” az S-beli
célok elérését. Ha a teljes költséget a célok között kell felosztani
(a megtakarításokra átfogalmazva ez éppen a Pareto-hatékonyság), akkor
a „csináld magad” és a „fizesd magad” elvek ekvivalensek, a
hatékonysági és az igazságossági szempontok tehát erősítik egymást.
A nukleolusz
A mag egy intuitíven nagyon természetes stabilitási követelményeket
megfogalmazó megoldási koncepció, de vagy túl sok elosztást tartalmaz,
vagy egyet sem. Példáinkhoz hasonlóan sok alkalmazásban a játék magja
nem üres, de nem is egyértelmű. Van tér tehát további kívánalmakat
támasztani a megoldással szemben anélkül, hogy feladnánk a
stabilitást. Egy ilyen koncepció a David Schmeidler (1969) által
bevezetett nukleolusz. Ez mindig egy magbeli elosztást ad, ha a mag
nem üres. Sőt ilyenkor a nukleolusz a mag „legbelsőbb” pontja,
elnevezése is ebből a tulajdonságából származik (a mag magja). A
nukleolusz egyébként akkor is létezik, ha a mag üres, ilyen játékokban
a nukleolusz a (mag által képviselt) stabilitást „legjobban közelítő”
elosztás.
A nukleolusz az egyetlen az elosztások között,
amelyik mindegyik koalíciónak olyan összkifizetést biztosít, ami úgy
haladja meg a lehető legnagyobb mértékben a koalíció értékét, hogy
ezzel egyetlen, az adott koalíciónál kevésbé túlfizetett koalíció
túlfizetését sem csökkenti. Ezen elv szerint mindig azoknak a
legrosszabb helyzetben lévő koalícióknak a helyzetén akarunk javítani,
amelyekén még lehet segíteni úgy, hogy ezzel egyetlen náluk rosszabb
helyzetben lévő koalíció helyzetén se rontsunk. Ez a (lexikografikus)
optimalitási elv egyben módszert is ad a nukleolusz kiszámítására.
Nézzünk egy példát.
A Talmud-beli E=200-as esethez tartozó
csődjátékban v(123)=200, v(23)=100, az összes többi
koalíció értéke 0. Az x=(0, 0, 200) szétosztás elfogadható
mindegyik koalíció számára, tehát magbeli. Igen ám, de az x
szerint az (1), (2) és (12) koalíciók éppen csak annyit kapnak, mint
amennyit önmaguk is el tudnak érni, míg a többi koalíció
túlfizetésben, azaz az értékét meghaladó összkifizetésben részesül. Az
x-nél a legkisebb túlfizetésben részesülő (1), (2) és (12) koalíciók
helyzetén egyszerre tudunk javítani, például a mag „belsejében” lévő
y=(50, 50, 100) elosztással. Ekkor már mindegyik koalíció
legalább 50-nel többet kapna, mint az értéke (kivéve persze a minden
elosztásban az értékével megegyező összkifizetésben részesülő
nagykoalíciót, lásd Pareto-hatékonyság). Az (1) és (2) koalíciók az
y-nál is a legkevésbé (a pontosan 50-nel) túlfizetettek közé tartoznak
(az (12) koalíció túlfizetése 100-ra nőtt), lecsúszott viszont
hozzájuk a (23) koalíció. Mivel az (1) koalíció összkifizetését csak a
többi játékost tartalmazó komplementer (23) koalíció
összkifizetésének terhére tudnánk növelni, és fordítva; látjuk, hogy
50-nél magasabb túlfizetést ennek a két koalíciónak egyszerre
semmilyen elosztás sem tud garantálni. A túlfizetésüket (s így az
elosztással való „megelégedettségük szintjét”) ezért tovább már nem
tudjuk emelni. Rögzítsük tehát, hogy az (1)-nek 50-et, a (23)-nak
összesen 150-et, a többi koalíciónak pedig az értéküket legalább
50-nel meghaladó összkifizetést kell kapnia. Az y mellett
ezeknek a feltételeknek sok más elosztás is megfelel, a keresés tehát
folytatódik, de már a leszűkített elosztáshalmazon. A „versenyben”
maradó (2), (3), (12) és (13) koalíciók mindegyikének legalább 75-ös
túlfizetést nyújt a leszűkített elosztáshalmaz „belsejében” lévő
z=(50, 75, 75) elosztás. Ekkor a második legrosszabb helyzetben lévő
(a pontosan 75-tel túlfizetett) koalíciók a (2) és a (3). Tovább már
rajtuk sem segíthetünk, mert különben együtt már 150-nél többet
kapnának, ami viszont a náluk rosszabb helyzetben lévő (1) helyzetét
rontaná. Rögzíteni kell tehát ezeket a követelményeket is. A z-n
kívül azonban nincs másik olyan elosztás, amelyik az (1)-nek 50-es, a
(2)-nek 75-ös, és a (3)-nak 75-ös túlfizetést biztosítana. A
keresésnek vége, a z elosztás a csődjáték nukleolusza. Érdemes
ellenőrizni, hogy Nathan rabbi döntései a Talmudban szereplő másik két
esetben is megegyeznek-e a megfelelő csődjátékok nukleoluszaival.
Lássuk röviden a másik három példánkat is: A
Lóvásár játékban a nukleolusz az (xA=90, xB=0,
xC=10) elosztás, pontosan a magon belül az eladó
számára legkedvezőbb p=100 talléros eladási árhoz tartozó (100, 0, 0)
és a tényleges C vevő számára legkedvezőbb p=80 talléros
árhoz tartozó (80, 0, 20) elosztások egyenlő súllyal vett átlaga.
A Kesztyűpiac játék nukleoluszában mindegyik
B-beli játékos kifizetése p=0, ha |B|>|J|;
illetve p=1, ha |B|<|J|, hiszen a
kiegyensúlyozatlan esetekben ezek az egyetlen magbeli elosztások. A
kiegyensúlyozott kesztyűjátékokban viszont a nukleolusz mindegyik
játékosnak p=1/2 kifizetést ad, ami itt is a magbeli két
extrém elosztás egyenlő súllyal vett átlaga.
A TVA költségmegtakarítási játék nukleolusza az
egyenlő (x1=47, x2=47, x3=47)
elosztás. Ez a Talmud-beli E=100 esethez hasonlóan azért van
így, mert a kétszereplős koalíciók értéke jóval közelebb van az
egyszereplősökéhez, mint a nagykoalíció értékéhez. A megtakarításoknak
a nukleolusz alapján történő elosztása esetén a költségek
allokációjára tett javaslat tehát a következő lett volna: C(1)–x1
=117 M $ (hajózás), C(2)–x2=94 M $
(árvízvédelem) és C(3)–x3=203 M $
(áramtermelés).
Szembetűnő, hogy a nukleolusz nem veszi figyelembe
a koalíciók nagyságát, azonos összegű túlfizetés (költségmegosztási
problémákban a megtakarítás) azonos mértékű ösztönzésnek minősül kis-
és nagyméretű koalíciókra egyformán. Emiatt egyébként a nukleoluszra
nem feltétlenül teljesül egy intuitíven elvárható monotonitási
tulajdonság. Nevezetesen, ha változatlan egyéb körülmények között a
nagykoalíció értéke megnő, előfordulhat, hogy a nukleolusznál egy
játékos kifizetése csökken. Költségmegosztási alkalmazásokban ez azt
jelenti, hogy ha a projekt tényleges végösszege meghaladja a
tervezettet (amire bizony bőven akad példa), de a költségfüggvény
többi értékén nem változtatnak, akkor előfordulhat, hogy a
nukleolusz-allokáció bizonyos célokra a tervezettnél kisebb
hozzájárulást ró ki. Az egy főre jutó túlfizetést a fenti
lexikografikus értelemben maximalizáló per capita nukleolusz már
teljesíti az említett monotonitási elvárást. Megsértheti viszont a
nukleolusznak azt a tulajdonságát, hogy egy sallangjátékos (aki
bármelyik koalícióhoz való csatlakozásával a saját értékével azonos
értékváltozást idéz elő) kifizetését mindig a játékos értékével
egyenlőnek határozza meg. Ezzel és egyéb nukleolusz változatok
tulajdonságaival is foglalkozik Young (1994) tanulmánya.
A Shapley-érték
A kooperatív játékok egyértelmű megoldását eredményező koncepciók
közül kétségkívül a legismertebb a Lloyd Shapley rövid, de nagy hatású
PhD-dolgozatában bevezetett (és már róla elnevezett) Shapley-érték.
Ebben minden játékos az egyes koalíciókhoz való egyéni
hozzájárulásainak átlagát kapja. Ez így első látásra elég esetlegesnek
tűnhet, ám Shapley (1953) megmutatta, hogy ha egy megoldási
koncepciótól megköveteljük az alábbi négy tulajdonságot, akkor csak az
általa javasolt szétosztást alkalmazhatjuk, és ez szuperadditív
játékokban biztosan egyénileg elfogadható is lesz.
A Pareto-hatékonyság axiómája előírja, hogy a játékosok kifizetéseinek
összege egyezzen meg a nagykoalíció értékével. Az anonimitás axiómája
megköveteli, hogy egyetlen játékos kifizetése se függjön a nevétől,
„érdemei” megállapításakor csak a játékban betöltött szerepe
számítson. A sallangmentesség axiómája szerint bármelyik
sallangjátékos pontosan a saját értékével megegyező kifizetésben
részesüljön. Az additivitás axiómája előírja, hogy ha szétválasztható
komponensekből álló helyzetet vizsgálunk, akkor a játékosok
kifizetését is a komponensekben külön-külön, a kölcsönhatást kizárva
állapítsák meg.
Shapley (1953) nemcsak azt mutatta meg, hogy e négy
axiómának csak egyetlen értékelési függvény felel meg, hanem
expliciten meg is adta ezt a függvényt, sőt rögtön két ekvivalens
alakban is. Itt csak a könnyebben értelmezhető változatot ismertetjük,
bár a kiszámítás szempontjából ez a kevésbé hatékony.
Tegyük fel, hogy a játékosok sorban egymás után
érkeznek egy szobába, ahol az együttműködési megbeszélések folynak. Ha
mindegyik érkező játékos pontosan akkora kifizetést kap, mint amekkora
értéknövekedést előidézett a szobában (azaz a már a szobában lévő
koalíció értékéhez való határhozzájárulását), akkor az érkezési
sorrend nagyon is számít. Amennyiben a játékosok bármelyik érkezési
sorrendje egyformán valószínű, akkor egy játékos várható kifizetése
egyenlő az összes lehetséges sorrendre vett határhozzájárulásának az
átlagával. Éppen ez a várható kifizetés az adott játékos
Shapley-értéke.
Lássuk példáinkat:
A Lóvásár játékban a három szereplő hat
különböző érkezési sorrendjéhez tartozó határhozzájárulások, illetve
azok átlagai, azaz a szereplők Shapley-értékei a következők:
|
xA |
xB |
xC |
ABC |
0 |
80 |
20 |
ACB |
0 |
0 |
100 |
BAC |
80 |
0 |
20 |
BCA |
100 |
0 |
0 |
CAB |
100 |
0 |
0 |
CBA |
100 |
0 |
0 |
átlag |
63⅓ |
13⅓ |
23⅓ |
Az egyes játékosok Shapley-értékéből álló elosztás
nincs a magban, hisz B vevő kifizetése most nem 0, mert ha hamarabb ér
a vásárba, mint C, és rögtön meg is köti az üzletet A-val, akkor C
vevő már csak vele tud üzletet kötni, így B üres kézzel már biztos nem
megy haza.
A Shapley-érték anonimitásából következik, hogy
tetszőleges méretű Kesztyűpiac játékban az azonos típusú
kesztyűvel rendelkezők azonos kifizetést kapnak. Nem számít tehát a
testsúly vagy a hangerő, csak az értéknövelő képesség.
Kiegyensúlyozott esetben ez az egységes kifizetés mindkét típus esetén
1/2, a Shapley-érték és a nukleolusz szerinti elosztás ilyenkor tehát
egybeesik. Nem kiegyensúlyozott esetben viszont a Shapley-elosztás
különbözik az egyetlen magbeli elosztástól (azaz a nukleolusztól),
mert a túlkínálattal rendelkező aranyásók szerepét is jutalmazza
valamennyire. Ha valaki úgy érkezik az ivóba, hogy kesztyűjével rögtön
egy újabb pár keletkezik és azt rögtön whiskyre váltva nyomban el is
fogyasztja, akkor a nap végén a jutalma már nem lehet 0.
A Talmud-beli E=100-as esethez tartozó
csődjátékban a Shapley-érték is az egyenlő (33⅓, 33⅓, 33⅓) elosztást
írja elő. Szintén a Talmud-belivel (és a nukleolusszal) megegyező, a
követelésekkel arányos (50, 100, 150) elosztást kapjuk az E=300-as
esetben. Az E=200-as esetre a Shapley-érték a (33⅓, 83⅓, 83⅓)
elosztást adja, amely jellegében ugyancsak hasonlít a Talmud-belihez.
A d2=200 és d3=300 követelések
különbözősége a csődjátékban nem jelenik meg, mert az E=200
feletti követelésrész úgyis reménytelen. A két nagyobb hitelezőnek
ezért felcserélhető a szerepe a játékban, az anonimitás miatt tehát
kifizetésüknek azonosnak kell lennie. A d1=100-as
hitelező ugyanakkor csak a vagyon felére tart eleve igényt. A másik
két hitelezőtől való különbözőségét a Shapley-érték viszont a
Talmud-belitől eltérően ítéli meg.
Ebben a három csődjátékban a Shapley-érték szerinti
elosztás magbeli. Ez egyébként minden csődjátékra igaz, mert
tetszőleges csődhelyzethez tartozó csődjáték konvex (azaz tetszőleges
S és T koalíciók esetén v(S)+v(T) ≤v(SÈT)+v(S∩T)
teljesül), és mint Shapley (1971) megmutatta, tetszőleges konvex
játékban a Shapley-érték magbeli. O’Neill (1982) vizsgál olyan szintén
a Talmudban előforduló eljárásokat, amelyek jellegükben a
Shapley-értékhez hasonló elosztást eredményeznek.
A TVA költségmegtakarítási játékra a Shapley-érték
a magnál felsorolt hat elosztás átlagát, az (x1=45,33,
x2=39,83, x3=55,83) elosztást
adja. Ezen elv alapján a költségek allokációjára tett javaslat tehát a
következő lett volna: C(1)–x1=118,67 M $
(hajózás), C(2)–x2= 101,17 M $ (árvízvédelem)
és C(3)–x3=194,17 M $ (áramtermelés). Ez az
allokáció megfelel a „fizesd magad”-elvnek, egyik célcsoport sem
szubvencionálja a másikat. Ez egyébként minden olyan esetben igaz,
amikor az adott költségfüggvény konkáv (azaz C(S)+C(T) ≥ C(SÈT)+C(S∩T)
áll fenn bármely két S és T célkombináció esetén), mivel ilyenkor a
megtakarítási játék konvex, és ezért a szereplők bármilyen
sorrendjéhez tartozó határhozzájárulás-vektor, valamint ezek átlaga, a
Shapley-elosztás is magbeli. Amennyiben a megtakarítási játék nem
konvex, a Shapley-értékre alapozott költségallokáció esetleg megsérti
a „fizesd magad”-elvet. Ez kétségkívül hátránya lehet bizonyos
alkalmazásokban. A Shapley-érték ugyanakkor eleget tesz különféle
monotonitási elvárásoknak.
A Shapley-értéknek az ismertetett eredeti
jellemzésen kívül számos egyéb axiomatizációja is létezik. Itt csak H.
Peyton Young (1985) eredményét említjük, aki az additivitás és a
sallangmentesség helyett az ún. erős monotonitást követeli meg a
Pareto-hatékonyság és az anonimitás axiómák mellett. Az erős
monotonitásból következik például, hogy egy játékos kifizetése csak a
határhozzájárulásaitól függ. Young (1985) bizonyította azt is, hogy a
legalább öt játékost tartalmazó játékokon nincs olyan megoldási
koncepció, amelyik egyrészt mindig magbeli elosztást ad, ha a mag nem
üres, másrészt teljesül rá az ún. koalíciós monotonitás (egy, az erős
monotonitásnál valamivel gyengébb tulajdonság). David Housman és Lori
Clark (1998) igazolták, hogy ez már a legalább négyszereplős játékokra
is igaz, de a legfeljebb háromszereplős játékokon a magbeliség és a
koalíciós monotonitás összebékíthető, például a nukleolusz és
különböző variánsai teljesítik mindkét követelményt.
Abban a reményben fejezzük itt be írásunkat, hogy
sikerült bepillantást nyújtani a kooperatív játékok „klasszikus”
elméletébe, a példákon keresztül pedig az alkalmazási lehetőségeibe.
Kulcsszavak: kooperatív játékok, mag, nukleolusz, Shapley-érték
IRODALOM
Aumann, R. J. – Maschler, M. (1985): Game
Theoretic Analysis of a Bankruptcy Problem from the Talmud. Journal of
Economic Theory. 36, 195–213.
Housman, David – Clark, Lori (1998): Core
and Monotonic Allocation Methods. International Journal of Game
Theory. 27, 611–616.
Neumann, John von – Morgenstern, Oskar
(1944): Theory of Games and Economic Behavior. Princeton University
Press, Princeton
O’Neill, Barry (1982): A Problem of Rights
Arbitration from the Talmud. Mathematical Social Sciences. 36,
195–213.
Schmeidler, David (1969): The Nucleolus of
a Characteristic Function Game. SIAM Journal on Applied Mathematics.
17, 1163–1170.
Shapley, Lloyd S. (1953): A Value For
N-Person Games. In: Kuhn, Harold William – Tucker, Albert William et
al. (eds.): Contributions to the Theory of Games. II. Princeton
University Press, Princeton, 307–317.
WEBCÍM >
Shapley, Lloyd S. (1959): The Solutions of
a Symmetric Market Game. In: Tucker, Albert William – Luce, Robert
Duncan (eds.): Contributions to the Theory of Games. IV. Princeton
University Press, Princeton, 145–62.
WEBCÍM
>
Shapley, Lloyd S. (1971): Cores of Convex
Games. International Journal of Game Theory. 1, 11–26.
Straffin, Philip D. – Heaney, James P.
(1981): Game Theory and the Tennessee Valley Authority. International
Journal of Game Theory. 10, 1, 35–43.
Young, H. Peyton (1985): Monotonic
Solutions of Cooperative Games. International Journal of Game Theory.
14, 65–72.
Young, H. Peyton (1994): Cost Allocation.
In: Aumann, Robert J. – Hart, Sergiu (eds.): Handbook of Game Theory
with Economic Applications. II. Elsevier, Amsterdam, 1193–1235.
|