
Június 3-án, 78 éves korában Palo Altóban meghalt
Moravcsik Gyula Márton Emil, az Akadémia tiszteleti tagja. Julius –
magyar barátai és tisztelői is így hívták – tizenhét éves korában
hagyta el Magyarországot, huszonkét éves korában szerzett doktorátust
filozófiából a Harvard Egyetemen. Doktorátusának megszerzése után egy
évig a philadelphiai Drexel Intézet (ma: Drexel Egyetem) professzora.
1968-ban került a Stanfordi Egye-temre, ahol 2007-ben bekövetkezett
nyugdíjazásáig az egyetem Filozófia Tanszékének meghatározó egyénisége
volt. Fő érdeklődési területe a görög filozófia, elsősorban Platón és
Arisztotelész volt (Plato and Platonism, 1992), de sokat
foglalkozott általános filozófiával, ontológiai, elmefilozófiai és
nyelvfilozófiai kérdésekkel is: a jelentés mibenlé-tének és a nyelv
lényegének filozófiai megközelíté-sével. A nyelv problémája iránti
érdeklődését főbb műveinek címe jelzi: Understanding Language
(1975), Thought and Language (1990), Meaning, Creativity,
and the Partial Inscrutability of the Human Mind (1998). Ezt az
érdeklődést egyrészt az antik és modern nyelvek tanulmányozása során
szerzett tapasztalatai ébresztették fel benne, másrészt az a
szerencsés körülmény, hogy az ötvenes évek közepén harvardi diákként
közvetlen kapcsolatba kerülhetett Willard Van Orman Quine-nal, aki már
akkor is Amerika vezető filozófusa volt, és Noam Chomskyval, aki pedig
kezdetén állt annak, hogy kibontakoztassa a nevéhez fűződő nyelvészeti
forradalmat.
Moravcsik rendkívül eredeti elméletet dolgozott ki
a nyelv természetéről, mely az utóbbi fél évszázad uralkodó
felfogásaitól célkitűzésében és átfogó jellegét tekintve jelentősen
különbözik. Jelszava volt, hogy nem árt néha, ha az erdőt nézzük, s
nem a fákat. Munkáiban ő is a gondolkodás és a nyelv szoros
kapcsolatát hangsúlyozta, ami önmagában persze nem újdonság. Ám úgy
vélte, s ebben a skolasztika nagy filozófusaihoz hasonlíthatjuk, hogy
a részletkérdéseken túllépve a nyelv általános elméletét a gondolkodás
általános elméletébe, utóbbit viszont egy általános ontológiába kell
illeszteni. Anélkül, hogy állást foglalnánk végső ontológiai
kérdésekben (milyen létezők vannak, s mi ezek természete), nem tudjuk
megoldani sem a gondolkodás, sem a nyelv problémáját.
Filozófiai koncepciójának alapjául, már csak
Platón-specialistaként is, a platonizmust választotta, de a platonista
realizmus mellett szem előtt tartotta, s beépítette elméletébe a
nominalista hagyományt is, kimutatva, hogy ezek számos esetben
nincsenek
|
|
egymással ellentétben. Kettősségük a nyelv
kutatásának legkülönbözőbb területein érvényesít-hető. Az ontológia fő
kérdéseiben mindenesetre a realizmus mellett kötelezte el magát.
Realista volt az univerzálék kérdésében, leszögezve, hogy „az
univerzálék és a partikulárék egyaránt fundamentális ontológiai
kategóriák”. Realista volt a modalitások, valamint az univerzálékra és
a partikulárékra egyaránt vonatkoztatható individuációs elvek
tekintetében is. Végül pedig az eseményeket ugyanolyan alapvető
ontológiai kategóriának tartotta, mint az anyagi tárgyakat. Egyébként
az eseményekre vonatkozó koncepciója az egyik olyan pont, ahol a
legmeggyőzőbben tudja az ontológiát, a gondolkodást és a nyelvet
összekapcsolni.
A gondolkodásról alkotott elméletét „tárgyi
elmé-letnek” (Objectual Theory) nevezi, arra az intuícióra
támaszkodva, hogy egy gondolatot csak tárgyára vonatkozóan lehet
azonosítani. Így a gondolkodás-hoz és a megismeréshez is a realizmus
szellemé-ben közeledik. Nagy gondot fordít azonban arra, hogy
megmutassa: a realizmus nem jelent natura-lizmust. Az elme uralkodó
naturalista felfogásával ellentétben tehát szigorúan antinaturalista
álláspon-tot foglal el. Egyben elveti a pragmatikus felfogást is, mely
a gondolkodás fő funkcióját a cselekvés orientálásában látja. Ezért
szilárdan tartja magát ahhoz a chomskyánus elvhez, hogy a nyelv
funkciója nem más, mint a gondolkodás artikulálása.
Nyelvelméletének központi része annak magya-rázata,
hogy mi a deskriptív szavak jelentése, kiindulópontja pedig az az
antropológiai tétel, hogy az emberek „magyarázatkereső lények”
(explanation seeking creatures), aminek tükröződ-nie kell a
szemantikai struktúrában. Ebből vezeti le, hogy a magyarázatok
kidolgozása során „magya-rázó fogalmakat” (explanatory concepts)
alkotunk, melyek a deskriptív szavak potenciális jelentései.
Jelentéselméletét, melyet „a jelentés lexikális elméletének” nevez, a
fregei-carnapi, ill. a kripkei modellhez méri, de mindkettőtől
radikálisan elhatárolja magát. Fenntartja viszont a tételt, hogy a
jelentés meghatározza a referenciát.
Szigorúan nyelvtudományi szempontból leghatásosabb
munkája a szójelentés mibenlétére vonatkozik. A szójelentés a
legáltalánosabban az R(m, s, f, a) formulával ábrázolható, ahol m a
szó szemantikai osztálya (pl.: elvont főnév, anyagnév, tulajdonnév), s
az a tulajdonság, amely a szót az azonos osztályba tartozó többi
szótól megkülön-bözteti (például ha m az absztrakt dolgok osztálya, a
’szám’ is ennek az osztálynak az eleme, s ebben az esetben
meghatározza, hogy miben különbözik a ’szám’ például a ’halmaz’-tól),
az f elem a funkciót jelöli (persze amennyiben a funkció szóba
kerülhet, az egyetem, parlament, rendőrség szó esetében például ez a
helyzet), végül az a az ágens, a cselekvő jele (amely ismét nem
szükséges része minden szójelenésnek, jelen kell viszont lennie a
cselekvést jelölő igék, például az olvas, ír esetében). Az R reláció
kapcsolja össze a jelentés összetevőit. Moravcsik elméletén alapul a
szemantika generatív voltát hangsúlyozó, James Pustejovsky és kollégái
által művelt szójelentéstan.
Moravcsik egész munkásságára jellemző, hogy a
nyelv, a gondolkodás és a valóság bonyolult viszo-nyairól új és
sokszor provokatív megállapításokat tesz, amelyek termékenyítőleg
hatnak a filozófiára és a nyelvtudományra egyaránt.
Magyarországi kapcsolatai sohasem szűntek meg, a
rokoni szálak mellett a hetvenes évektől egyre erősödtek
szakmai-baráti kapcsolatai is. Bár nem volt nyelvész, a generatív
nyelvészetet tekintette a kor vezető paradigmájának (Chomskyhoz
szemé-lyes barátság fűzte, amihez szakmai-tudományos szempontból hozzá
kell tennünk, hogy Chomsky számos esetben nagy elismeréssel szólt
munkáiról). Sokat köszönhet neki a fiatalabb magyar
nyelvész-generáció, akiknek amerikai kapcsolatait egyen-gette. Julius
sajátos akcentusa ellenére szívében, lelkében magyar maradt, érzelmi
kötődéseit itthoni ifjúkori élményei határozták meg.
|
|