|   
        
          
            | 
          
          Katonai felsőoktatásunk a múlt 
          század második felében. A Zrínyi Miklós Katonai Akadémia története 1961–1969
 
          Az elmúlt évben emlékeztek meg arról, hogy a magyar országgyűlés 1808. 
          november 5-én törvénybe iktatta a hadi tudományok önálló felsőfokú 
          tanintézete, a Nemzeti Katonai Ludovika Akadémia felállítását. Ezen a 
          napon megszületett az első történelmi jelentőségű törvény a magyar 
          oktatástörténet, a hazai oktatási-nevelési rendszer szerves részét is 
          alkotó katonai felsőoktatási intézmény létrehozásáról. A kutatás már 
          sok mindent feltárt abból a hosszú és rögös, válságokkal és 
          kihagyásokkal terhes történelmi útból, amelyet katonai felsőoktatásunk 
          két évszázad alatt megtett: a 19. század elejétől a 21. század 
          elejéig, a nemzeti katonai akadémiától a nemzetvédelmi egyetemig. A 
          gondolat meghirdetésétől a megvalósításig; a különböző katonai 
          felsőoktatási koncepcióktól, a látszólag létező katonai felsőoktatási 
          intézménytől, a valóban élő, működő, a kutatás és tanítás egységét 
          hordozó, a tudomány és oktatás egységét megvalósító, korszerű 
          felsőfokú hadiiskola létrejöttéig.
 
          Az ismert hadtörténész jól 
          időzítette a magyar katonai felsőoktatás intézménye 1961 és 1969 
          közötti történetének monografikus áttekintését tárgyaló könyvének 
          közreadását. Műve szervesen beleilleszkedett katonai felsőoktatásunk 
          két évszázadának reális históriáját feltáró írások egyre gyarapodó 
          sorába. Ez a gazdag kútfőket feltáró és feldolgozó alkotás, a 
          hadtudomány iskolája fejlődéstörténete a bicentenárium évfordulóján 
          került közreadásra a Zrínyi Kiadó gondozásában. A Zrínyi Miklós 
          Katonai Akadémia története 1961–1969 című munka eredeti értékkel 
          járult hozzá a hadtudomány és a katonai oktatás intézményei kérdésköre 
          elmúlt félévszázados bonyolult históriájának feltárásához.  
          M. Szabó Miklós közel négy 
          évtizedes kiemelkedő tudományos kutatói tevékenysége mindenekelőtt a 
          második világháború hadügyi változásai, a magyar katonai részvétel, a 
          magyarországi hadműveletek, a Magyar Királyi Honvéd Légierő története 
          és háborús alkalmazása feltárásával, feldolgozásával vált elismertté 
          tudományszakának, a hadtudomány, a hadtörténet mértékadó hazai és 
          nemzetközi körei előtt. Tudósi hírnevéhez azonban jelentősen 
          hozzájárult az a tény is, hogy a magyar katonai felsőoktatás 
          történetének egyik legkiválóbb kutatója. A hazai katonai felsőoktatás 
          feldolgozásával kapcsolatos tudományos eredményeit magyar és angol 
          nyelvű monográfiákban (A magyar katonai felsőoktatás története 
          1947–1956. Budapest: Zrínyi Kiadó, 2004; The History of the 
          Hungarian Military Higher Education 1947–1956. New York: Columbia 
          University Press, 2006; A Zrínyi Miklós Katonai Akadémia története, 
          1955–1960. Budapest: Zrínyi Kiadó, 2007), valamint hazai és 
          külföldi szakfolyóiratokban közreadott tanulmányokban jelentette meg. 
          Könyve egész mondanivalójának 
          színvonalát, a téma iránti erős személyes elkötelezettsége és 
          jelentőségének meggyőződése alapozta meg. Több mint harmincöt éves 
          katonai felsőoktatási (hadtörténeti) tanári, 1991-től a Zrínyi Miklós 
          Katona Akadémia parancsnoki, majd 1996-tól 2007-ig a Zrínyi Miklós 
          Nemzetvédelmi Egyetem rektori tapasztalatait is felhasználva végezte 
          kutatásait, amelyet a reális történelmi kép kialakítására való 
          törekvés jellemez. M. Szabó Miklós nyugállományú altábornagy, az MTA 
          rendes tagja, több mint másfél évtizeden át volt a magyar 
          felsőoktatás, a hazai és az európai (a NATO) katonai felsőoktatás 
          egyik megbecsült szereplője. Vezető szerepet játszott az elmúlt 
          tizenhét esztendőben a magyar katonai felsőoktatás megújításában, a 
          nemzetközi viszonylatban is szinte egyedülálló, az elmúlt években 
          hazai felsőoktatási tanintézetek között is rangos helyet elfoglaló, 
          Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem létrehozásában. Rektori működése 
          alatt a civil és az előd katonai tanintézetek legjobb hagyományaiból 
          és történelmi tanulságaiból merítve, korunk állandó oktatói és kutatói 
          kihívásainak megfelelő válaszokat keresve vált az egyetem korszerű 
          felsőoktatási intézménnyé, a hazai hadtudományi kutatások központjává 
          és a magyar és európai egyetemek, akadémiák elismert tagjává. Új munkájával hozzájárult ahhoz, hogy jobban megértsük egy rövid 
          időszak hazai történetét, hadtörténetét. Az érdeklődő olvasó 
          plasztikus és újszerű életképeket ismer meg a múlt század 60-as 
          évtizedének katonai akadémiája zárt, sok vonatkozásban „Titkos!” 
          minősítésű mindennapjairól. A szerző művében egyértelműen a 
          hadtörténetírásnak azt a szakmai irányzatát képviseli, amely a téma 
          feldolgozásakor mindig vizsgálja a korabeli politikailag és katonailag 
          megosztott világ és szövetségi rendszerek problémakörét. A katonai 
          tanintézet kérdéseinek felvetésekor nem mulasztja el a nemzetközi és 
          hazai társadalmi, gazdasági és politikai, kulturális és tudományos, 
          biztonsági és katonai állapotokba, viszonyokba, változásokba ágyazott 
          alapos történeti elemzést. A kútfők kritikus kezelésével, objektív 
          szemléletű feldolgozásával érzékelteti a hazai katonai felsőoktatás 
          sokszínű folyamatait és erőfeszítéseit, a hiányosságokat, a 
          félmegoldásokat és a szakmai alulteljesítéseket. Ám emellett tényekkel 
          és objektív elemzésekkel mutatja be a ma számára is az értékmegőrző- 
          és közvetítő elemeket.
 
          A szerző érdeme a magyar katonai 
          felsőoktatás egy rövid évtizedének gazdag források alapján való, 
          úttörő feldolgozása. A szemléletes ábrázoláshoz felhasználta HM 
          Hadtörténeti Múzeum és a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 
          fotóarchívumából származó képeket. Kutatta, feltárta és feldolgozta a 
          HM Hadtörténelmi Levéltár gyűjteményeiből az 1945 utáni időszak nagy 
          levéltári testét alkotó, a Magyar Néphadsereg VIII–XIII. 
          fondfőcsoportba sorolt iratait. Különösen sokat merített a (VIII.) 
          országos katonai hatóságok, a Honvédelmi Minisztérium és (XII.) a 
          katonai tanintézetek, mindenekelőtt a Zrínyi Miklós Katonai Akadémia 
          iratanyagaiból. A szerző szakmai-kutatói tevékenysége, 
          mondanivalójának logikája egyértelműen meghatározta könyve szerkezetét 
          is. Nyolc fejezetben mutatja be a katonai akadémia 1961 és 1969 
          közötti történetét, a hazai katonai felsőoktatás kívánatos és 
          nemkívánatos elemeit. 
          A Zrínyi Miklós Katonai Akadémia 
          tevékenységét befolyásoló kül-, illetve belpolitikai viszonyok, 
          1961–1969 címet viselő első fejezetben (5–16.) a szerző közreadott 
          történeti és hadtörténeti munkák elemzései és saját kutatási 
          eredményei alapján mutatja be a hidegháború „leghidegebb” időszakának 
          rövid históriáját és fő szerepvivőit. Vázlatosan áttekinti a 
          nemzetközi és hazai eseményeket, kiemelve azokat a politikai, 
          gazdasági, tudományos, katonai és más lényeges jellemzőket, amelyek 
          nem kis hatást gyakoroltak a katonai akadémia életére és 
          tevékenységére. Igy a két nagyhatalom űrkutatási versenyét, amely 
          változást idézet elő az USA és a Szovjetunió katonai stratégiájában és 
          háborús terveiben. A korszak helyi (francia–algériai, arab–izraeli, 
          vietnami) háborúit, a berlini fal felépítését, a kubai rakétaválságot, 
          és Csehszlovákia megszállását, amelyek súlyos belpolitikai és 
          külpolitikai feszültséget váltottak ki időről időre a világ sok 
          országában, és elmélyítették a hidegháborús válságot. Vizsgálva a 
          magyar belpolitika alakulását rámutat arra, hogy Kádár Jánossal az 
          élen a párt vezetésének ténykedése, hogy feledtesse a megtorlásokat, 
          arra irányult, hogy a gazdaság lehetőségeit meghaladó mértékben 
          javítsa a lakosság életszínvonalát, és az „Aki nincs ellenünk, az 
          velünk van” jelszóval a társadalom közérzetét, politikai hangulatát. 
          A második (17–218.), 
          legterjedelmesebb fejezetben (A Zrínyi Miklós Katonai Akadémia 
          tevékenységét meghatározó Magyar Néphadseregi viszonyok [1961–1969]) a 
          közreadott nyílt és az általa feltárt „titkos” párt-, kormány- és 
          katonai dokumentumok, kútfők feldolgozásával tárgyalja a 
          legmeghatározóbb elemeket. Az MSZMP 1959. novemberi VII. kongresszusán 
          elfogadott hadseregfejlesztési és korszerűsítési program 
          végrehajtásának állapotát, eredményeit és nehézségeit; a világban 
          kibontakozott hadügyi forradalom hatását a Magyar Néphadsereg 
          korszerűsítésére; a Varsói Szerződés és a koalíciós érdekek befolyását 
          a néphadsereg jövőjére. Elemzése tényszerű adatokkal és számokkal 
          igazolja, hogy a VSZ Egyesített Fegyveres Erők főparancsnoka és törzse 
          követeléseire, a kormány és a Honvédelmi Minisztérium a szovjet 
          igények szerint meghatározott fejlesztési ütemterve szerint először a 
          honi légvédelmi rendszer, majd a szárazföldi csapatok és a 
          hátországvédelmi erők korszerűsítésére, kifejlesztésére került sor. Az 
          olvasó reális történeti képet kap a Honvédelmi Minisztérium, a Magyar 
          Néphadsereg és fegyvernemei (szervezet, fegyverzet, kiképzés, 
          hivatásos és sorállomány béke és háborús létszáma, katonai objektumok, 
          hadgyakorlatok, díszszemlék, tisztképzés, polgári tanári és 
          szaktechnikusi diploma, illetmények, ellátás, díszlokáció, 
          harckészültség, felső katonai vezetés, parancsnokok stb.) alapvető 
          változásairól, tevékenységük pozitív értékeiről és árnyoldalairól. A 
          szerző kiemeli, hogy ebben az időben a Zrínyi Miklós Katonai Akadémia 
          bizonyos mértékig felértékelődött, mivel gondot jelentett, hogy a 
          rendszeresített akadémiai végzettséget igénylő katonai vezető 
          beosztások mintegy hatvan százalékában szolgált csak diplomás. S „az 
          akadémiát 1967-ig várhatóan csak 675 fő végzi el.” (91.) Áttekintést 
          ad a hadseregbeli tudományos kutatómunka és a tudományos intézetek 
          (ZMKA, Hadtörténeti Intézet, Haditechnikai Intézet és más 
          kutatóhelyek) munkájának eredményeiről, az 1962 óta folyó hadtudományi 
          aspiránsképzés és a tudományos fokozatosok helyzetéről is. A szerző 
          még számos érdekes, eddig ismeretlen adattal mutatja be a Zrínyi 
          Miklós Katonai Akadémia fejlődését befolyásoló tényezőket.  
          A szerző a harmadik fejezetnek 
          (219–278.) Az akadémiai képzés korszerűsítésének megalapozása – az 
          1960–1961-es tanév találó címet adta. Ebben a részben bemutatja, hogy 
          a honvédelmi miniszter kiképzési irányelvei alapján hogy 
          tevékenykedett a legmagasabb szintű hazai katonai tanintézet. A 
          „bonyolult viszonyok között végrehajtandó hadműveletek (harcok)” 
          tanulmányozása érdekében milyen átalakuláson ment keresztül az 
          akadémia vezetői, tanári (tanszéki), alapfakultása I–IV. évfolyamainak 
          összfegyvernemi, páncélos, tábori tüzér, légvédelmi tüzér és más 
          tagozata szervezete, valamint személyi és hallgatói állománya. A 
          tanintézeti életet, egy tanév fejlődő munkáját bemutató fejezetet több 
          mint húsz korabeli fotó, különböző (állomány, tanulmányi, államvizsga, 
          szociális helyzet stb.) táblázatok teszik még hitelesebbé az olvasó 
          számára. 
          A reformok fokozatos beindítása, az 
          1961–1962-es kiképzési év című negyedik (279–314.) fejezetben kapunk 
          képet arról, hogy a Magyar Néphadseregben folyó nagyütemű szervezeti 
          és technikai korszerűsítés milyen igényeket fogalmazott meg a Zrínyi 
          Miklós Katonai Akadémián folyó képzéssel szemben. A Honvédelmi 
          Minisztérium és a Művelődésügyi Minisztérium, a Vezérkar és a ZMKA 
          együttesen indította el az akadémiai képzés felülvizsgálatának hosszú 
          és bonyolult folyamatát, a képzés korszerűsítése érdekében. Reális és 
          részletes képet kapunk a különböző parancsok és intézkedések tükrében 
          az akadémia szervezeti és személyi, tantárgyi és tanórai 
          változásairól, az akadémiai hallgatók feszített képzéséről és a 
          vizsgák menetéről, az ún. főtiszti tanfolyam történetéről. Vagy arról, 
          hogy a személyi állományban „magasabb szintre kell emelni a politikai 
          és a szakmai munka egységét”. De értékes feldolgozást kapunk a 
          diszciplína továbbfejlődését elősegítő 1962. február 10-én kiadott 3. 
          számú miniszteri utasításról, „az aspiránsképzésről és a tudományos 
          fokozatokról szóló 41/1959.(X.3.) számú kormányrendelet végrehajtása a 
          hadtudományok területén a Magyar Néphadseregben” amely 14 oldalban 
          fejti ki a tennivalókat. A közölt adatok szerint 1962-től 2008. január 
          31-ig 345 fő szerzett kandidátusi, 269 fő PhD, 45 fő doktori/MTA 
          doktori fokozatot illetve címet, ketten válhattak az MTA rendes, 
          illetve külső tagjává. 
          Egy tartalmas rövid fejezetben, az 
          ötödikben (315–340.) kapunk képet az akadémia 1962–1963-as kiképzési 
          éve és az első hadtudományi kandidátusi védések történetéről. A 
          hadseregben szolgáló tisztek közül többen már korábban megszerezték az 
          orvostudományi és a történelemtudományi kandidátusi fokozatot. Ám a 
          hadtudományok első kandidátusa (majd 1970-ben első „nagy”-doktora), 
          Dr. Lóránt Imre (1910–1987) vezérőrnagy lett A csövestüzérség 
          jelentősége, szerepe és harcbani alkalmazásának néhány kérdése az 
          atomfegyverek használatának tükrében című értekezésének 1963. június 
          24-i megvédésével. 
          A hatodik fejezetben (341–394.) a 
          szerző a korviszonyokat és a hadseregbeli állapotokat figyelembe véve 
          tárgyilagosan elemzi a ZMKA további korszerűsítési erőfeszítéseit és 
          az elért tudományos sikereket az 1963–1965-ös kiképzési években. 
          Részletesen megismerkedhetünk Borbás Máté vezérőrnagy 
          akadémiaparancsnok a kiképzés minden területére és a felsőfokú 
          tanintézet életére vonatkozó feladatokat meghatározó parancsával és 
          annak végrehajtási menetével; a különböző tanszékek és tantárgyak 
          fejlődésével, az oktató-nevelő munka eredményeivel és problémáival. A 
          legnagyobb gondot jól tükrözte egy 1964. január 1-jei adat, mely 
          szerint a Magyar Néphadseregben rendszeresített 3160 akadémiai 
          végzettséget előírt beosztásban csak kétezer diplomás tiszt szolgált. 
          Értékes képet kaphatunk a MTA TMB Hadtudományi Szakbizottság 
          anyagainak feldolgozása alapján a hadseregbeli tudományos közélet 
          szereplőiről. A sikeres hadtudományi kandidátusi védésekről, nem 
          elhallgatva a problémákat, ma már a hazai tudománytörténet részét 
          képező diszciplína állapotáról, pozitív és negatív elemek hatásáról; a 
          kutatók munkájának fejlődési dinamikájáról, kapcsolódásáról az 
          egyetemes és a szovjet hadtudományhoz. 
          A VII. fejezetben (395–428.) szerző 
          bemutatja, hogy az 1965–1967-es kiképzési években milyen parancsok, és 
          milyen politikai, katonai, harcászati és hadműveleti művészeti, 
          haditechnikai indokok alapján gyorsították fel a korszerűsítési; a 
          tisztek háromévi akadémiai kiképzésére történő áttérésének folyamatát. 
          Számos értékes adat illusztrálja a feladat nehézségét, az 
          eredményeket, a problémákat és a számokból, ismertetésekből és 
          elemzésekből megtudja az érdeklődő, hogy név szerinti kik voltak az 
          akadémia törzs-tanári és hallgató állományából a fő szereplők. Ebben 
          az időben a ZMKA állandó állományának létszáma 1109 fő és a hallgatói 
          állomány létszáma 992+78 fő volt (398.). De érdekes statisztikát 
          ismerhetünk meg az államvizsgák eredményeiről, amelyeknek 1967-ben 
          3,93 lett az átlaguk.(423.) 
          Az utolsó, nyolcadik fejezetben 
          (429–452.) a szerző a ZMKA új tanintézeti szervezet próbaműködésének 
          és az új kiképzési rendszer kialakításának 1967–1969-es történetét 
          foglalta össze. A források és tények vizsgálata alapján kitűnik, hogy 
          a katonai akadémia „fennállása 19 évében 3700 magasabb képesítésű 
          tisztet bocsátott a Magyar Néphadsereg, a BM karhatalom és Határőrség 
          rendelkezésére.” Az Akadémiát végzett tisztek a „Népköztársaság 
          egyetemei (főiskolái) által kiadott diplomákkal (oklevelekkel) 
          egyenértékű diplomát” kaptak. A diplomával rendelkező ZMKA tanári 
          karának több mint 20%-a más főiskolai vagy egyetemi diplomával is 
          rendelkezett, közülük tizenegy a hadtudomány, ketten a 
          történettudomány és egy a szociológiatudomány kandidátusa volt. Az 
          akadémián tíz szárazföldi hadműveleti-harcászati és technikai, négy 
          honi légvédelmi, négy társadalomtudományi és öt általános rendeltetésű 
          tanszék működött. Az 1968–69-es tanévben kilencvenhat tiszt fejezte be 
          tanulmányait, de rajtuk kívül az akadémiai kibocsátó ünnepségen „részt 
          vesz a szovjet katonai tanintézetekben végzett 27 fő is.”(452.) |    |   
        
        
          | 
          Az Utószóban a szerző néhány 
          bekezdésben méltatja a felsőfokú katonai tanintézet rendkívül 
          izgalmas, nehéz, ugyanakkor eredményes évtizedes históriáját, melynek 
          utolsó mondatában ez olvasható: „Ezen nagy jelentőségű munka 
          irányítóinak és „napszámosainak” teljesítménye előtt kívántam 
          tisztelegni ezzel a könyvvel a késői utódok és az ÜGY folytatói 
          nevében!” 
          M. Szabó Miklós könyve markáns 
          vonásokkal és adalékokkal gazdagította a huszadik század második 
          felének magyar hadtörténetét és történetét, a hazai felsőoktatás és a 
          pedagógia tudomány históriáját. De művének nem egy adatával, 
          megállapításával és összefüggésével új értékkel és színekkel járult 
          hozzá a hazai tudománytörténet, a szociológia és más 
          társadalomtudomány fejlődés-történetének kiegészítéséhez. (M. Szabó 
          Miklós: A Zrínyi Miklós Katonai Akadémia története 1961–1969. Bp.: 
          Zrínyi Kiadó, 2008. 455 p.) 
          Ács Tiborhadtörténész
 
            
            
 
            
          Géczi János: A rózsa és 
          jelképei. A reneszánsz
 
 Géczi János a rózsa jelképtörténetéről szóló, többkötetesre tervezett 
          sorozatának harmadik része, a reneszánsz rózsáit tárgyaló írása nem 
          régen jelent meg a Gondolat Kiadó gondozásában. A sorozat elsősorban 
          irodalmi, művészet- és botanikatörténeti szempontok alapján tárgyalja 
          a hétköznapinak nem nevezhető növény előfordulását az európai 
          gondolkodás- és művészettörténet nagy fejezetei alapján. A munka 
          különlegessége, hogy a nagyon kevés hazai mentalitástörténeti 
          kutatások közé tartozik, amely valóban multidiszciplinaként kezeli a 
          művelődéstörténetet, arra szolgáltat bőségesen adatot, hogy különböző 
          korszakokban miként alakul egyetlen jelképalakzat, a rózsa nem 
          intézményes és intézményekben történő hagyományozódása. Géczi az 
          ikonográfiai elemzés egyik neves képviselője, ezért a hermeneutikai 
          elemzések mellett az ikonológiai megközelítés is erőteljesen 
          érvényesül. A kötet gazdag képi forrást közöl.
 
          A szerző, miként az antik 
          mediterráneum és a középkor rózsaábrázolásaival foglalkozó kötetek (a 
          sorozat első két kötete: Géczi János: A rózsa jelképei, Az antik 
          mediterráneum. Budapest: Gondolat, 2006; A rózsa jelképei, A 
          keresztény középkor Budapest: Gondolat, 2007) kapcsán ez esetben is, 
          messze túllépi eredeti célkitűzését. A reneszánsz rózsajelképeit 
          ismertető füzér újabb területekkel gazdagodik, az író kitüntetett 
          figyelmet szentel immár a magyar vonatkozású rózsajelképek 
          ismertetésének is: A Kárpát-medence rózsatörténete címmel 
          tárgyalja Balassi Bálint, Gergei (Gyergyai) Albert, Mélius Juhász 
          Péter hagyatékát. 
          Vajon miként folytatódhat a szigorú 
          erkölcsi értékrendet mutató keresztény világ rózsatörténete, mely még 
          a görög kultúrában a keresztény aszkézistől nagyon is távol álló, 
          többnyire a szertelen bujaság és szerelem szimbólumaként vált 
          ismertté? „A korai középkorból a skolasztika időszakára hagyományozott 
          rózsajelképek jelentős változásokon esnek át. Az addig leginkább 
          maszkulin tulajdonságokat mutató, a férfi mártírokhoz, mindenekelőtt 
          Krisztus alakjához kötött rózsaszimbólumok egy része elhalványodik […] 
          A hangsúly áthelyeződésével a rózsa immár Mária tulajdonságait kezdi 
          formázni. A növény és a rá hivatkozó, egyre sokasodó rózsajelkép a 
          kolduló szerzetesrendek jóvoltából a 12. századtól a Mária-kultusz 
          eredményeként alkalmassá válik a Szentanya, majd a női tulajdonságok 
          megjelenítésére. A Máriához kötődő szimbólumok dualitásai között több, 
          korábban Krisztus jellemzésére fenntartott jelkép jelenik meg, melyek 
          mind az európai, a civilizációba bevont rózsafajok botanikai 
          tulajdonságai alapján alakulnak ki.” Ennek a kettősségnek változatos 
          ábrázolását mutatja be Géczi a szimbólum etiológiájának harmadik 
          kötetében. Mindezek tükrében a kötet fejezetei változatosan ismertetik 
          hol a rózsa keresztények körében való felbukkanását, például a 
          rózsafüzér szakrális közösségformáló történetét vagy Mária kultuszát, 
          hol pedig a kor antik hagyományokhoz való visszafordulásával 
          összefüggő, kevéssé aszkétikus rózsajelképek sorozatát, vagyis a 
          bujaságot és a szerelmi mámort megidéző rózsa irodalmi felbukkanását 
          Bocaccio, Janus Pannonius, Angelo Poliziano, Ludovico Ariosto, Pierre 
          de Ronsard vagy Shakespeare alkotásaiban. A kor szellemiségének 
          megfelelően ebben a kötetben természetesen a szerelmi líra és a 
          természettudományos rózsaábrázolások nagyobb részben töltik ki a 
          tartalmat, de a szerző vissza-visszatér a késő középkor hagyományára 
          és a keresztény etika rózsaszimbólumainak továbbélésére is, ez utóbbi 
          kapcsán elsősorban a képi ábrázolásokra, elsősorban a Mária és Jézus 
          élettörténetét felidéző kultikus rózsajelkép szimbolikáját értelmezve. 
          Géczi János ebben a kötetben is 
          számottevő terjedelmű írott és képi anyagot dolgoz fel. A témák a 
          kronologikus sorrendnek megfelelően a kora reneszánsztól egészen a 
          késő reneszánsz és a reformáció vallásainak megjelenéséig tartanak. 
          Néhány fontosabb fejezet: Boccaccio rózsái; Mária kultusza; a 
          naturalizmus rózsajelképei; rózsák a kertekben; növényillusztrációk 
          (Mesue: De medicinis universalibus, 1561; Hortus sanitatis, 
          1491; Adam Lonitzer: Kreütterbuch, 1557; John Gerard: The 
          Herball, 1590); a kerti rózsák botanikai megközelítése; 
          Shakespeare rózsái; és végül a már fent kiemelt Kárpát-medence 
          rózsajelképeit feldolgozó fejezet. 
          A fejezetek között válogatva a 
          rózsa botanikai és növényillusztrációs megközelítését ismertető 
          fejezetre térnék ki részletesebben, hisz ez a téma méltatlanul hosszú 
          ideje elhanyagolt a kutatók körében. Az antikvitás hagyományaként 
          lehet elkönyvelni, hogy a rózsa a középkorban az arisztotelészi 
          organikus világkép legfőbb elemének, az aithérnek szimbólumaként 
          rögzült, s ez a tradíció tovább él a teológusok, filozófusok 
          közvetítésével a reneszánszban. Az orvosbotanikai és agronómiai 
          ismeretek gazdagodásának köszönhetően a rózsa a mindennapi praxis 
          révén és a növénytani tudás fejlődésével egyszerű gyógyszerek 
          előállításának alapanyaga is lett. Ennek köszönhetően a növény az 
          orvosi és botanikai kézikönyvek főszereplőjeként is megjelenik. A 
          reneszánsz növényismeret már egyértelműen fontos növényként tartja 
          számon a rózsát. De a reneszánsz korában keletkezett herbáriumok és 
          florirégiumok újdonságot is hoznak, a hagyományok továbbítása mellett 
          elkezdődik a folyamat, mely a növények új, művészi ábrázolására is 
          alkalmat teremt, melynek elsősorban gyakorlati célja volt a növények 
          beazonosítása a gyógyszert előállítók számára. A növényillusztrálás 
          nyilván nem előzmény nélküli, ám a reneszánszban e munkák nagyobb 
          hatása azzal az egyszerű ténnyel magyarázható az antikvitás 
          illusztrációihoz képest, hogy több példányban is megjelenve számos 
          tudóshoz, szakértőhöz juthatott el. A könyvhasználók megismerkedhettek 
          az eredeti forrásokkal, az abban feljegyzésre került adatokat pedig 
          kiegészíthették saját megfigyeléseikkel. A növények tanulmányozói a 
          XVI. században az első pillanattól illusztrátorokkal dolgoznak, ami 
          módszertani újítás. A növények ábrázolása nyilvánvalóan egyre 
          művészibb kivitelben történik, amit a szerző gazdag képi anyag 
          ismertetésével mutat be. A középkori növényábrázolás még szinte 
          kezdetleges, olykor arányt tévesztő, ódon hangulatú vázlatszerű 
          rózsa-ábrázolásait felváltják az egyre kidolgozottabb, minden 
          részletre alaposan kiterjedő díszes ábrázolások. A bemutatás 
          változásának egyik magyarázata lehet a reneszánsz korának 
          hangulatváltozása is, miszerint a természeti világ szépségei iránt 
          egyre inkább érdeklődővé váltak a műveltek, a természeti világban 
          megjelenő szépséget – írja a szerző – a reneszánsz ember saját 
          gyönyörködtetéseként ismeri fel, saját hasznára, sőt szellemi 
          felemelésre rendeltettként értékeli. Géczi ezzel magyarázza a 
          humanisták minden új ismeret megszerzése iránti rajongását: a 
          megismerés örömforrás. A fejezet gazdag képi illusztrációi mellett a 
          növénytani könyvek szerzőiről és munkájukról is ad ismertetést a 
          szerző, ugyanakkor rózsaleírásokat az elemzett művekből nem közöl, 
          jóllehet gazdagíthatta volna ezzel az amúgy is nagyon terjedelmes 
          forrásanyagot közlő kötetet. 
          Végezetül a Shakespeare rózsaképeit 
          ismertető fejezetre térek ki néhány szóban. Az angol reneszánsz nagy 
          képviselője az antik hagyományokhoz kapcsolódva elsősorban szerelmi 
          szimbólumként használja a rózsát költészetében. „A rózsa mint 
          szerelemvirág a középkor és reneszánsz neoplatonizmusa szerint ezért 
          lehet ugyanúgy az égi, mint a földi szerelem támogatója. Utalás az 
          Istenre, illetve a testbe bezárt isteni eredetű lélekre, amely révén 
          Isten megközelíthető. Másrészt a rózsa közvetítő szerepű: egy láncolat 
          része. Fölfedezhető benne a szépség, s ez képessé teszi az embert, 
          hogy égi szerelemre gyúljon: a rózsánál is értékeltebb szépre legyen 
          érzékeny. Végső soron a keresztény organikus világkép hierarchiáinak 
          minden tagja, ha fölfedezhető benne egyféle „rózsás” szépség, egyetlen 
          láncba rendezhető. Az Elemi világ növényei között a rózsa a 
          növényhierarchia szintjén képezi a »szép« jegyet, szellemileg 
          értelmezhető tulajdonságai – színe, illata – alapján számos növénnyel 
          szépségtani rokonságban áll.” Géczi János ezekkel a sorokkal vezeti 
          fel a drámaköltő rózsaszimbólumainak eredetvizsgálatát. Adódik a 
          kérdés, hogy a költő valóban ennyire tudatosan gyúrta volna egységbe 
          az antik és saját korának szellemiségét, vagy egyszerűen ösztönösen 
          használja a rózsát, a szép növényt a szerelemre és felvilágosult 
          gondolkodásra való utalás eszközeként. Ezt nehéz eldönteni, és 
          valójában nem is fontos kérdés, hiszen a művelődéstörténet 
          hagyományozódása korról korra, szellemiségről szellemiségre való 
          átörökítése sohasem tudatos, egyszerűen az emberi érdeklődés, 
          kíváncsiság és esztétikai érzék szerint történő, mondhatni 
          tudatosságot éppenséggel nélkülöző tiszta érdeklődés eredménye. A 
          reneszánsz rózsája éppen ezért nem marad meg kizárólag az etikai 
          tisztaság, keresztényi erkölcsök reprezentálójaként, hanem emellett 
          tovább örökíti az antikvitás tiszta szerelmi érzelmekre való utaló 
          jellegét is. (Géczi János: A rózsa és jelképei – A reneszánsz. 
          Budapest: Gondolat, 2008) 
          Szoboszlai-Kiss KatalinPannon Egyetem, Antropológia és Etika Tanszék
 
          
 
 
          Kisebbségi magyar közösségek
 a 20. században
 
 A több mint ötszáz oldalas könyvről valóban el lehet mondani, hogy 
          hiánypótló. A kötetben a kérdés legjobb szakértői szólalnak meg, hogy 
          bemutassák az 1918-tól eltelt közel egy évszázad során a magyar 
          kisebbségek helyzetét a környező országokban, kitérve röviden – 
          egy-egy tanulmányban – a nyugat-európai és az amerikai diaszpóra és a 
          magyar anyanyelvű zsidóság és cigányság történetére is.
 
          A könyv hat fejezetben, időrendben 
          csoportosítja a 29 szerző 69 tanulmányát. A fejezeteket meghatározó 
          időközök a következők: 1918–1921 (Impériumváltás és nemzetállamok), 
          1921–1938 (A két világháború közti időszak), 1939–1944 (A II. 
          világháború évei), 1944–1948 (A világháború végétől a kommunista 
          hatalomátvételig), 1989– (A rendszerváltástól napjainkig). A 
          fejezeteken belül az egyes tanulmányok általában végigveszik a helyzet 
          bemutatását, elemzését az egyes országok magyar kisebbségének 
          esetében. Vannak azonban tanulmányok, amelyek vonatkoznak minden 
          magyar kisebbségre, bármelyik utódállamban él is. Ilyenek például 
          Eiler Ferenc A népszövetségi nemzetközi kisebbségvédelmi rendszer 
          működése az első években című tanulmánya, vagy Gyurgyík Lászlóé: A 
          kisebbségi magyar közösségek népesedési folyamatai 1989 után. 
          Mindegyik önállóan olvasható, sőt 
          azt lehet mondani: a könyv legnagyobb erőssége, hogy a kiváló 
          tanulmányok többszöri átfedésben mutatják be az adott korban és 
          országban a magyar kisebbség helyzetét, s az olvasó aszerint veheti 
          elő az egyes tanulmányokat, hogy konkrétan mi érdekli. Ha azonban az 
          ember „egyvégtében” olvassa el az egész könyvet, kirajzolódik előtte a 
          küzdelem, amelyet a magyar kisebbség a teljes időszak első részében 
          négy, majd a mai napig hét országban vív kultúrájáért, 
          fennmaradásáért. Egészében a helyzetet a húzd meg – ereszd meg 
          kifejezéssel lehetne jellemezni. Egymást követik a különböző 
          kormányzatok, amelyek hol többet, hol kevesebbet engednek meg a 
          megfelelő magyar kisebbségnek az iskoláztatás, a nyelvhasználat stb. 
          terén. A „visszalépés” megszokott dolog. Az is kétségtelen, hogy a 
          kommunista korszak azért volt a legnehezebb, a legnagyobb elnyomást 
          hozó időszak a kisebbségek életében is, mert általában lehetetlenné 
          tette a különböző egyesületek szabad alapítását, és erősen 
          beszűkítette az egyházak kisebbségi szempontból is igen fontos 
          tevékenységét. 
          A könyv tárgyalásmódja magas 
          színvonalú, tudományos igényű, sok irodalmi hivatkozással mind az 
          egyes tanulmányoknál, mind a könyv végén. A szerkesztők (Bárdi Nándor, 
          Fedinec Csilla, Szarka László) személyükben is garanciát jelentenek 
          erre. Maguk írják az előszóban: a könyv „… alapismeretekkel rendelkező 
          olvasó számára készül. Különösen fontos lehet a középiskolai 
          történelemtanárok számára…” Ám bárki nyugodtan kézbe veheti – nem fog 
          csalódni. 
          Meg kell említeni a könyv speciális 
          nyomdatechnikai elrendezését is. Minden oldal bal, illetve jobb 
          oldalán egy-egy szürke sáv található, éspedig általában a baloldalon 
          idézetekkel a forrásmunkákból, a jobboldalon pedig a konkrét 
          tanulmánnyal kapcsolatos kronológia található. 
          Ami hiányzik az egyébként 
          hiánypótló és kiváló könyvből, az egy név- és tárgymutató, amely több 
          szempontból is könnyebben kezelhetővé tenné, emelné használhatóságát. 
          Végül még egy hiányosságra hívnám fel a figyelmet. Nem tudni, hogy 
          „köteles” szerénységből vagy valami más okból – hiszen szerkesztők és 
          szerzők szorosabban vagy lazábban, de kapcsolódnak az Akadémiához – az 
          MTA szerepéről a határon túli magyar kisebbségekkel kapcsolatban 
          gyakorlatilag nem esik szó. Az utolsó fejezetben ezzel akár külön 
          tanulmány is foglalkozhatna, vagy legalább A magyar kultúra és 
          tudomány a kisebbségi magyar közösségekben a 20. század végén c. 
          tanulmányban többet lehetne foglalkozni vele. Ismeretes, hogy más 
          szervezeteket megelőzve, az államiakat meg különösen, már a 80-as 
          években megkezdődött a határon túli magyar tudományossággal a 
          kapcsolatépítés, s 1990 februárjában létrejött a külső tagság 
          intézménye a határon túli magyar tudósok részére. Másrészt a 
          határainkon túli felsőoktatási és K+F támogatások hasznosulásával 
          foglalkozó program eredményeiről a Társadalomkutatás különszáma számol 
          be (más források mellett). Ezt is aligha helyes negligálni, mert ez a 
          támogatások hasznosulásán túlmenően bizonyos értelemben a 
          felsőoktatási és kutatási helyzet tükre a magyar kisebbség esetében a 
          volt szocialista országokban a rendszerváltozás után. 
          Föltétlenül említeni kell még a 
          hasznos, informatív táblázatokat, térképeket a könyv végén. (Bárdi 
          Nándor – Fedinec Csilla – Szarka László szerk.: Kisebbségi magyar 
          közösségek a 20. században. Bp.: Gondolat– MTA Kisebbségkutató 
          Intézet, 2008, 508 p.) 
          Berényi Dénesaz MTA rendes tagja
   |  
 |