| 
          Az állati és emberi viselkedés és 
          elmeműködés kutatói számára folyamatos kihívást jelent az az 
          emberiséggel egyidős kérdés, hogy „mi teszi az embert emberré?” A 
          kognitív tudományok különböző diszciplínái az elmúlt évtizedekben 
          nagyon sokat tettek azért, hogy a természettudomány sajátos 
          eszközeivel egyre hitelesebb válaszokat kaphassunk erre a kérdésre. 
          A viselkedés- és elmekutatás 
          számára az összehasonlító evolúciós megközelítés adja meg azt a 
          keretet, mely leginkább sikerrel kecsegtet. Az összehasonlító 
          elmekutatás dinamikusan fejlődő tudományterület, melynek egyik fő oka, 
          hogy a kognitív pszichológia saját kutatási stratégiájaként egyre 
          inkább sikerrel integrálja az evolúciós és etológiai szemléletet, 
          valamint az összehasonlító módszert. Az emberi elmeképességek ezen új 
          perspektívába való helyezése pedig lehetőséget teremt arra, hogy 
          mélyebb belátást nyerhessünk a kognitív képességek evolúciójának és 
          működésének titkaiba. Jelen tanulmány az ember és a kutya 
          viselkedésének és elmeműködésének egyik sajátos megnyilvánulásán 
          keresztül próbál bepillantást nyújtani e megismerési folyamatba. 
          
          Természetes pedagógia – a tudás átadásának humánspecifikus formája
 
          A kutatás kiindulópontját a Csibra Gergely és Gergely György nevéhez 
          köthető új hipotézis jelentette (Csibra–Gergely, 2009), amely nemcsak 
          új szempontokkal gazdagítja elképzeléseinket az emberi kultúra, és az 
          annak alapját képező ismeretátadási folyamatok evolúciós 
          megjelenéséről, hanem átformálhatja a kutya háziasításának 
          következményeiről alkotott elképzeléseinket is.
 
          Központi gondolata, hogy a 
          primátákon belül megjelent homo vonalat egy olyan specifikus 
          adaptáció tette szociális és kognitív értelemben kiemelkedővé, melyet 
          találó elnevezéssel természetes pedagógia névvel illettek. E szerint 
          az emberré válás egyik fontos evolúciós kihívása lehetett az a 
          probléma, amely abban jelentkezett, hogy a zárt és egyre inkább 
          individualizálódó csoportok kialakulásával a csoporttagok között 
          gyorsan és hatékonyan kellett megosztani az ismereteket. Ennek 
          megoldását jelentette fajunk evolúciójának az a kulcsfontosságú 
          lépése, melynek lényege, hogy az emberi kommunikáció a homini-záció 
          során egy olyan interaktív mechanizmussá alakult, amely az állati 
          kommunikációs rendszerekhez képest két lényeges vonatkozásban is 
          „minőségi ugrásnak” számít. Egyrészt ez tette lehetővé az ember 
          számára az állatvilágban egyedülállóan gyors és hatékony szociális 
          tanulást akár az olyan komplex esetekben is, amikor a közvetíteni 
          kívánt tudás a „naiv tanuló” számára okokozati összefüggéseiben 
          nehezen belátható. Másrészt pedig ez a mechanizmus képes volt 
          biztosítani azt is, hogy a tanuló már egyetlen vagy néhány 
          megfigyelést követően általános tudásra, tehát a konkrét tanulási 
          helyzettől nagymértékben függetleníthető ismeretre tegyen szert. 
          Utóbbi szempont érvényesítése 
          nehéz, ugyanis a szociális tanulási helyzetekben a tapasztalt egyed 
          részéről kinyilvánított tudás mindig epizodikus és egyedi, vagyis az 
          adott helyen, adott időben, adott objektummal kapcsolatban nyilvánul 
          meg. Ugyanakkor fontos tényező, hiszen a csoporttagok közötti ismeret 
          megosztása gyakran csak akkor adaptív, ha a naiv egyed nem a konkrét 
          helyzethez köthető epizodikus, hanem generikus (általánosítható) 
          tudásra tesz szert a megfigyelés révén. Más szóval a tanultakat 
          később, a tanulási helyzet konkrét körülményeitől függetlenül is képes 
          megfelelő módon alkalmazni. 
          Amikor például egy naiv egyed 
          megfigyeli, amint tapasztalt csoporttársa egy kemény csonthéjas 
          termést egy kődarab segítségével feltör, akkor az így megjelenített 
          epizodikus ismeret („ezt a konkrét diót, ezzel a kőeszközzel, ilyen 
          módon lehet feltörni”) önmagában nem sokat ér. A naiv egyednek ugyanis 
          valamiképpen arra az általános ismeretre kell szert tennie, hogy 
          bármely hasonló típusú csonthéjas termést, bármely, a 
          „tanító/demonstrátor” által használt kődarabhoz lényeges elemeiben 
          hasonló formájú kővel fel lehet törni a megfigyelt mozdulatsor 
          alkalmazásával. 
          Az embert nem tekintve, még a 
          legfejlettebb szociális tanulási mechanizmusokkal bíró fajokra is 
          igaz, hogy ahhoz, hogy a naiv megfigyelők általánosítható, tehát 
          különböző kontextusokban rugalmasan alkalmazható tudáshoz jussanak, az 
          szükséges, hogy ismételten szembesüljenek az adott ismerettel (például 
          a tapasztalt egyedek különböző helyzetekben történő többszöri 
          megfigyelése által). Ez egy meglehetősen lassú és bizonytalan 
          folyamat, hiszen a generikus ismeret megszerzése azon áll vagy bukik, 
          hogy a naiv egyed az egyes tanulási/tanítási helyzetekben megfigyelt 
          epizodikus jellegű információk invariáns, közös elemeit képes-e 
          felismerni és megjegyezni, és ezeket, mint a feladat megoldása 
          szempontjából releváns és fontos elemeket általános, új helyzetekben 
          is alkalmazható tudássá felépíteni. 
          Nem véletlen tehát, hogy a mégoly 
          intelligens csimpánz esetében is több mint 3,5 év kell ahhoz, hogy 
          anyja ismételt megfigyelése után a kölyök elkezdje használni azokat a 
          kőeszközöket, amelyek a diótöréshez szükségesek, és még több évnek 
          kell eltelnie, mire valóban elsajátítja a diótörés mesterségét 
          (Nakamura – Matsuzawa, 1997). 
          Pedig a csimpánzbébit körülvevő 
          tárgyi világ komplexitását tekintve messze elmarad attól, ami az ember 
          környezetét jellemzi. Fajunk fejlett konstrukciós aktivitása egy olyan 
          bonyolult tárgyi világot hozott létre, amely áttekinthetetlen, 
          ok-okozati összefüggéseiben, céljában gyakran homályos 
          tudástartalmakat jelenít meg, s ennek ellenére ezt a naiv 
          megfigyelőknek valahogyan el kell sajátítaniuk. Mindez egy új típusú 
          tanulási problémaként jelentkezett az ember evolúciójának azon 
          szakaszában, amikor a tárgyi kultúra is megjelent. Ugyanis az 
          ismeretek hatékony közvetítése a meglévő szociális tanulási 
          mechanizmusokkal megoldhatatlannak bizonyult, s ez veszélyeztette az 
          innovációk, készségek sikeres, generációról generációra történő 
          átadását, azaz a kultúra megjelenését és fennmaradását. 
          Erre válasz a természetes 
          pedagógia, e sajátos tanulási mechanizmus, amely a tudás 
          osztenzív-referenciális jegyekkel kiegészített demonstrációján alapul, 
          vagyis nemcsak az elsajátítandó ismeretet jeleníti meg (pl. mag 
          feltörése kővel), hanem azt olyan kommunikációs jelzésekkel kíséri, 
          amely a közlési szándék kifejezése mellett ráutaló (referenciális) 
          jelzésekkel emeli ki az elsajátítandó tudás lényeges és 
          általánosítható momentumait. 
          Fontos jellemzője az efféle 
          kommunikatív tudás-átadásnak, hogy a tapasztalt demonstrátor aktívan 
          vezeti a naiv tanulót, szelektív módon jelenítve meg saját tárgyi 
          tudásának azon elemeit, melyeket tapasztalatlan partnerének érdemes 
          elsajátítania anélkül, hogy ezen elemek okokozati összefüggé-seit az 
          feltétlenül megértené. A természetes pedagógia mint szociális tanulási 
          mechanizmus tehát mintegy lerövidíti, ill. megkerüli azt a hosszú és 
          komplex kognitív folyamatot, amikor a naiv egyednek megfigyeléses 
          tanulás révén kell egy nehezen átlátható akció szerkezetét és kognitív 
          hátterét megértenie ahhoz, hogy később azt releváns módon reprodukálni 
          tudja. Ez lényeges tulajdonsága a rendszernek, hisz az adott 
          kulturális konstrukciókkal jellemzett csoportba való integrálódás, és 
          az ehhez szükséges ismeretek megszerzése az embernél már 
          csecsemőkorban elkezdődik, amikor a „tanuló” megértőképessége, 
          kognitív kapacitásai még meglehetősen korlátozottak. 
          A csecsemő mint a természetes pedagógia alanya
 
          Azt a hipotézist, hogy az ember specifikusan szelektálódott arra, hogy 
          természetes pedagógián alapuló interakciók nyomán ismeretekhez jusson, 
          indirekt módon támasztják alá azok a megfigye-lések, melyek szerint a 
          pedagógiai receptivitás alapvető ismérvei már fiatal csecsemőknél 
          tetten érhetők.
 
          Egyrészt a természetes pedagógián 
          alapuló interakciók alapvetően osztenzív jellegűek, vagyis tipikus 
          velejárói azok a szándékkifejező jegyek, melyek egyértelművé teszik, 
          hogy az azt követő akció (például eszközhasználat) ismeretközlési 
          szándékkal kerül bemutatásra, és meghatározzák a tudásátadás 
          címzettjét is, akinek a bemutató szól. Mivel bármely rákövetkező 
          jelzés értelmezése függ attól, hogy az akciót kommunikációként 
          tekinti-e az alany, a szándékkifejező jelekre való érzékenység fontos 
          feltétele annak, hogy valaki képes legyen ezúton ismeretet szerezni. 
          Az emberi kommunikáció 
          legnyilvánvalóbb kommunikációs szándék kifejező jelzése a célszemélyre 
          való rátekintés, amely gyakran kölcsönös szemkontaktushoz vezet. A 
          csecsemők már újszülött kortól kezdve kifejezett fogadókészséget 
          mutatnak a felnőttek efféle kommunikációja iránt, megfigyelhető 
          például, hogy preferálják a rájuk tekintő arcokat azokkal szemben, 
          amelyek tekintetüket elfordítják (Farroni et al., 2006). Sőt úgy 
          tűnik, hogy négyhónaposan már képesek úgy értelmezni a dinamikus 
          szemkontaktust, mint szándékkifejező jelzést, amit az is alátámaszt, 
          hogy ilyen ingerekre ugyanazok az idegi struktúrák aktiválódnak 
          bennük, mint a felnőttekben (Kampe et al., 2003). Más adatok szerint 
          ugyanazok az idegi struktúrák aktiválódnak bennük az olyan merőben 
          különböző arcjelzésekre, mint a szemöldök megemelése és a rápillantás, 
          melyekben „csupán” az a közös, hogy a felnőttek mindkettőt 
          kommunikációs szándékot kifejező jelként értelmezik (Grossmann et al., 
          2008). 
          Persze a kommunikációs szándékot 
          kifejező jelek nemcsak vizuálisak lehetnek, így például a csecsemőre 
          irányuló, nagyon jellegzetes intonációval kísért ún. dajkabeszédnek is 
          alapvetően az a funkciója, hogy a baba felé a közlési szándékot 
          kinyilvánítsa, és jelezze számára, hogy ő a címzettje a következő 
          kommunikációnak.  
          Fontos, hogy a kommunikációs 
          szándékot kifejező jelzések hatására a gyerek nem egyszerűen aktívabb 
          figyelmi állapotba kerül, hanem ez azt is jelenti számára, hogy itt és 
          most alkalom adódik arra, hogy ismereteket szerezzen a környezetében 
          lévő dolgokról. Erre utal az is, hogy az ilyen szándékkifejező jegyek 
          hatására a csecsemő hajlamos a rákövetkező kommunikációs 
          viselkedéseket referenciális, tehát valami külső dologra vonatkozóként 
          értelmezni. 
          Bár nyilvánvaló, hogy néhány 
          hónaposan a csecsemő még egyáltalán nem, vagy csak korlátozott 
          mértékben képes megérteni a nyelvi vagy egyéb szimbolikus referens 
          meghatározási módokat, az olyan irányjelző gesztusok értelmezése nem 
          okoz számára gondot, mint például a tekintet átirányítása az alanyról 
          a céltárgyra. A babák már nagyon korán követik az interaktív partner 
          tekintetének irányváltásait, és ez alapján meg tudják határozni, hogy 
          az illető mire néz (Gredebäck et al., 2008). Úgy tűnik, ez részükről 
          nem pusztán egy asszociatív kapcsolat felismerése a mások tekintete 
          és a külvilág objektumai között, hanem a tekintet követése egyben 
          kommunikációs aktus is. Ezt igazolja, hogy hathónapos csecsemők a 
          tekintet átfordítását csak akkor követik, ha azt valamilyen 
          kommunikációs szándékot kifejező jelzés előzte meg (például 
          szemkontaktus vagy kifejezetten nekik címzett megszólítás, Senju – 
          Csibra, 2008). Ugyanakkor a természetes pedagógia működésének az is 
          jellemzője, hogy a közlési szándékot kifejező referenciális 
          jelzésekkel kombinált kommunikáció a megfigyelőben olyan specifikus 
          elvárást indukál, miszerint a megfigyelt partner (tanító) nem 
          egyszerűen az aktuális helyzetben érvényes ismereteket közli, hanem 
          viselkedésével valami általánosítható tudást jelenít meg. Ennek a 
          speciális értelmezési „elfogultságnak” már csecsemőkorban is vannak 
          megnyilvánuló jelei. Nyilvánvaló például, hogy a tárgyak felismeréséhez, megfelelő 
          kategóriákba való besorolásához a csecsemőnek a tárgy általános 
          (időben tartósan fennmaradó) tulajdonságait kell rögzítenie. A tárgy 
          vizuális sajátosságai (színe, formája) általában tartós tulajdonságnak 
          tekinthetők, és ezért jó támpontot adnak ahhoz, hogy a baba eldöntse, 
          hogy egy tárgy azonos-e a korábban látottal, avagy legalábbis 
          ugyanabba a kategóriába sorolható-e. Ezzel szemben egy manipulálható 
          mozgatható tárgy esetén a térbeli elhelyezkedés, az aktuális fizikai 
          környezet csak epizodikus, átmeneti jelleg, amely nem hordoz 
          általános, a tárgy sajátosságait, funkcióját érintő információt, és 
          így nem is használható a későbbi azonosításkor.
 
          Vizsgálatok szerint a csecsemők már 
          kilenc hónaposan attól függően figyelnek egy tárgy epizodikus vagy 
          általános sajátosságaira, hogy természetes pedagógiai helyzetben 
          (osztenzív-kommunikatív jelekkel kísérve) mutatják-e nekik a tárgyat 
          (Yoon et al., 2008). Azaz egy nem kommunikatív helyzetben inkább 
          észreveszik egy tárgy elhelyezésében bekövetkezett változást, mintsem 
          egyedi sajátosságainak (színe, formája) megváltozását. Ilyenkor 
          ugyanis elsősorban az epizodikus információkra, a térbeli 
          elhelyezkedésre fókuszálják figyelmüket, s nem tanulnak a tárgy 
          egyedi, időben állandó sajátosságairól. Viszont éppen fordított a 
          helyzet, ha a tárgyat kommunikatív helyzetben érzékelik. Ez utóbbi 
          esetben sokkal feltűnőbb számukra, ha a tárgy kinézete (tehát a 
          kommunikatív bemutató során általános és időben állandó 
          tulajdonságként memorizált sajátossága) változik meg, s nem 
          foglalkoznak a tárgy helyének változásával. 
          A kommunikációs jelzések specifikus 
          befolyásoló hatása tehát elősegíti, hogy a korlátozott figyelmi és 
          memóriakapacitású csecsemő kognitív erőforrásait egy szociális 
          tanulási helyzetben ne ossza meg a lényeges (általánosítható tudást 
          hordozó) és lényegtelen (epizodikus) elemek között, hanem a megfelelő 
          tényezőkre fókuszáljon anélkül, hogy erről tudatos döntést kellene 
          hoznia. 
          
          Az A-nem-B hiba mint a kommunikációs jegyekre való érzékenység 
          indikátora
 
          A természetes pedagógia hipotézise, mint minden olyan elképzelés, 
          amely alapvetőn új szempontok szerint rendezi el az elme evolúciójáról 
          és működéséről alkotott aktuális ismereteinket, alkalmas lehet arra, 
          hogy mint elméleti keretet használva megpróbáljuk újra értelmezni az 
          ember (és más fajok) viselkedésének egyes jelenségeit.
 
          Jó példa erre az úgynevezett 
          A-nem-B hiba, a szakirodalomban több mint fél évszázada leírt és jól 
          ismert jelenség, amely az egy év körüli gyerekek tárgykereső 
          feladathelyzetben megnyilvánuló furcsa viselkedéséről szól (Piaget, 
          1954). E viselkedés könnyen előhívható azzal a hagyományosan 
          alkalmazott feladathelyzettel, amelyben a kísérletvezető a baba szeme 
          láttára ismételten elrejt egy tárgyat két egyforma rejtekhely 
          valamelyike alá (az A helyre) majd hagyja, hogy a baba újra és újra 
          megkeresse azt. Miután kialakult a stabil keresési válasz, a 
          kísérletvezető a rejtéseket úgy folytatja, hogy a tárgyat ugyancsak a 
          baba szeme láttára egymás után akár többször is a másik helyre (B) 
          rejti el. A 8–12 hónapos babák tipikus viselkedése ilyenkor, hogy 
          fenntartva korábban már többször bevált akciójukat, ezúttal is gyakran 
          visszanyúlnak az üres (A) rejtekhelyhez, és ott keresik a tárgyat.  
          Az A-nem-B hiba magyarázatára az 
          elmúlt évtizedekben egész sor eltérő hipotézist fogalmaztak meg a 
          viselkedéskutatók (ezek áttekintését lásd Topál, 2009). Bár ezek 
          sokszor ellentmondanak egymásnak, abban valamennyien megegyeznek, 
          hogy átmeneti, egyedfejlődési éretlenség lehet e keresési hiba (az 
          üres rejtekhelyre való visszanyúlás) oka. Ebben az életkorban ugyanis 
          a rejtett tárgy képének elmében való megjelenítése, az emléknyom 
          előhívása, illetve az elmében őrzött információk és az ezekkel 
          összefüggésbe hozható motoros akciók összehangolása még nem 
          tökéletesen fejlett. 
          Mindannak alapján azonban, amit a 
          természetes pedagógiáról és a csecsemők veleszületett 
          előkészítettségéről korábban kifejtettünk, felvetődik az a lehetőség, 
          hogy egészen másról van szó. Meglehet ugyanis, hogy az A-nem-B 
          hibaként megjelenő viselkedés nem (illetve nem csak) a csecsemők 
          fejletlen figyelmi és reprezentációs képességeit tükrözi, hanem 
          paradox módon az emberi élet korai szakaszában megnyilvánuló 
          kifinomult szociális kompetencia, a társas helyze-tekben létrejövő 
          tanulásra való beállítódás jele. 
          Az efféle tárgyrejtési helyzeteknek 
          ugyanis van egy fontos, de korábban figyelmen kívül hagyott 
          sajátossága is. Mégpedig az, hogy a standard eljárás keretében 
          elvégzett ismételt próbák valójában egy olyan társas kontextusban 
          jelennek meg, ahol a rejtést végző személy szemtől szemben az alannyal 
          egy bonyolult kommunikációs  
            |