A közelmúltban kétszer is beszámolt
a Science a Magyarországon folyó kutyakutatásokról. Az ELTE
Etológia Tanszékének munkáját képes riport mutatta be, s egy hétre rá
az MTA Pszichológiai Intézetében dolgozó kutatók cikke jelent meg
csecsemőkkel és kutyákkal folytatott tanulási kísérleteikről. Lapunk
Csányi Vilmostól, az ELTE Etológia Tanszékének alapítójától és
utódjától, Miklósi Ádám tanszékvezetőtől kért interjút, a beszélgetés
után pedig Topál József cikkét közüljük a Pszichológiai Intézetben
folytatott munkáról.
A Science-cikk szerint az egész történet úgy kezdődött, hogy sétált az
erdőben, és egy kóbor kutya önhöz csapódott. Magához vette, de
viselkedésében annyi érdekeset látott, hogy úgy gondolta, érdemes
lenne a kutyát – a kutyákat – mint kutatásának tárgyát tanulmányozni.
Valóban ilyen anekdotikus a mára nemzetközi hírű munka kezdete?
Csányi Vilmos: Az élet mindig bonyolultabb, mint a róla szóló
mesék. Valaha egyszer már volt a tanszéken vagy harminc kutya, mert a
korai, még a halakat megelőző periódusban volt egy lehetőség, hogy a
Pszichológiai Intézettel közösen kutyákkal fogunk dolgozni. Ebből
aztán nem lett semmi, és bár mi megterveztünk egy kísérletet, végül az
sem sikerült. Én viszont rájöttem, hogy a kutyák a tanszék különböző
tagjaival különböző viszonyba kerülnek, az embereket bevonják a
rangsorukba, és mindenféle nagyon furcsa dolgot csinálnak, ami engem
nagyon meglepett. Viszont akkor úgy gondoltam, hogy ez nem etológia,
hanem pszichológia, amihez én nem értek. Gondoltam rá, hogy egyszer
majd érdemes lesz visszatérni a kutyákhoz, de akkor másba kellett
kezdeni. Elajándékoztuk hát a kutyákat, és halakkal, halak tanulásával
kezdtünk foglalkozni. Ez a kutatás nagyon sikeres volt, de amikor
befejeztük, úgy gondoltam, tartozom annyival magamnak, hogy ezt a
kutya-dolgot megnézzük közelebbről. Akkorra már többet tudtunk,
jobban értettünk az etológiához, a munkatársaim mégis úgy néztek rám,
mintha megbolondultam volna, annyira távol állt ez az ötlet az akkori
fősodortól. Én csak annyit tudtam, hogy egész más módszereket kell
kitalálnunk, mint amikkel eddig dolgoztunk – vagy dolgozott bárki. És
persze az is igaz, hogy ott volt Bukfenc, akit én tényleg találtam, és
meséltem a történeteit a fiúknak, de ezek anekdoták voltak, és csak
élénkítették a tanszéki beszélgetéseket.
Amikor Konrad Lorenz elkezdte kutatásait, még teljesen szűz volt ez a
tudományterület. Akármibe fogott, biztos lehetett benne, hogy azt még
nem írta le senki. Amikor másfél évtizeddel ezelőtt ön elkezdett
kutyákkal foglalkozni, az is ilyen helyzet volt, nem? A kutya
viselkedésének bármely területét kezdték el tanulmányozni, az lett a
tudomány – mert más még nemigen volt.
Csányi Vilmos: Az az igazság, hogy akkoriban nemigen létezett
kutyaetológia. Amikor elkezdtünk dolgozni, négy-öt cikket találtunk a
nemzetközi irodalomban, és azok is régiek voltak. Ahogy ebben a
Science-cikkben is benne van, a kutyát nem tartották alkalmasnak
etológiai vizsgálatokra. Azért nem, mert mereven ragaszkodtak a régi
módszerekhez, mi viszont egy egészen más úton indultunk el. A nagy
újítás, ami a sikert hozta, az volt, hogy mi családi kutyákkal
dolgoztunk, és a kutyát a gazdával együtt vizsgáltuk. Elméleti
oldalról pedig az volt fontos, és az „jött be”, hogy én azt gondoltam,
hogy a kutya viselkedésének tanulmányozása az emberi kognitív
képességek evolúciójához szolgáltathat fontos adatokat, mert a kutya
is, az ember is a maga nyelv előtti fejlődési szakaszában azonos
niche-ben fejlődött: emberi közösségekben. Az emberi közösségekben
szükséges együttműködés, információcsere és kommunikáció szelekciós
tényezőként hatott a kutyára és az emberre is. És lényegében hasonló
tulajdonságok kialakulását eredményezte mindkét fajban. Ez a folyamat
az embernél azután, persze jóval hosszabb idő alatt, a nyelv
kialakulásához vezetett. Emlékszem, 1997-ben jelent meg az első
közlemény ezekről a munkákról, és ma már csak a mi laboratóriumunknak
több mint nyolcvan publikációja van. Az új módszernek és teóriának
tehát nagyon gyorsan felfutó és nagyon sikeres munka lett az
eredménye.
Hogy fogadta a nemzetközi közönség
az első tanulmányokat?
Csányi Vilmos: Az első években sokat kínlódtunk. Volt olyan,
hogy visszaküldtek egy cikket azzal, hogy ugyan minden jónak tűnik
benne, de a szerkesztők nem hitték el. Amire nagyon nehéz bármit is
mondani, mert hát nem a szerkesztők hiedelmén kellene, hogy múljon egy
cikk sorsa, hanem azon, hogy mások tudják-e reprodukálni a
kísérleteket, s hogy azonos eredményre jutnak-e. Eleinte hát nagyon
küzdelmes volt ez a dolog, de aztán szép lassan kezdték elfogadni az
eredményeinket. Jöttek aztán a sikerek is. Az Amerikai Pszichológiai
Társaság minden évben kiválasztja az év legjobb tanulmányát, és amikor
ezt a díjat mi kaptuk meg, az is hozzásegített minket a nemzetközi
elismeréshez. Itthon sokkal nehezebb dolgunk volt. Itthon azt
gondolták, hogy mi csak szórakozunk, játszunk a kutyákkal, ahelyett,
hogy valami komoly tudományt csinálnánk. Még az akadémiai csoportunkat
is felszámolták, mert igaz ugyan, hogy az egyik bíráló a maximális
pontszámot adta a pályázatunkra, de a másik csak mintegy negyven
százalékot, mert ő feltehetőleg úgy gondolta, hogy amivel mi az időt
töltjük, az nem komoly dolog. A nemzetközi közönség persze már régen
elfogadott bennünket, de azért persze nagyon örülünk, hogy most egy
tőlünk teljesen független nemzetközi forrástól is megerősítést
kaptunk.
Milyen érzés volt önnek olvasni ezt a cikket? Tizenöt évvel ezelőtt ön
belekezdett egy olyan kutatásba, amelynek akkor senki nem jósolt
fényes jövőt. Évekig „szél ellen” kellett dolgozniuk, amíg a világgal
elfogadtatták, hogy amit csinálnak, az tényleg tudomány, de amikorra
sikerül, és a Science fényképes riportban számol be a magyar
etológusok világszínvonalú kutyakutatásairól, akkor már – bár
tanítványai természetesen elmondják, hogy ön kezdte el ezt a munkát –
mégiscsak ők aratják le, amit ön vetett.
Csányi Vilmos: Én mindig olyan dolgokba szerettem belevágni,
amelyek első nekifutásra reménytelennek tűnnek, mert ezek a
legizgalmasabbak. A jól kitaposott úton talán könnyű haladni, de
nagyon unalmas. Amikor a tanítványaimmal ezt a munkát elkezdtük, még
fogalmunk sem volt arról, hogy mi lesz belőle. Azt tudtam, hogy a
kutya-gyerek hasonlóság nagyon fontos elem lehet, de ők ezt sem
hitték, úgyhogy eleinte nekem nagyon kellett őket győzködnöm a
Bukfencről szóló történeteimmel, hogy ebbe az irányba menjünk. Aztán
szép lassan beérett a munkánk. Nagyon jó csoport jött ott össze. És
nem csak Miklósi Ádám és Topál József, hanem például Gácsi Márta is,
akinek egy időben mind a hárman tanárai is voltunk. Rendkívül jó
hangulatú,
|
|
együttműködő társaság alakult ott
ki. És el ne felejtsem Kubinyi Enikőt, akinek jó esélye van, hogy idén
megkapja a Junior Príma Díjat.
Életkorom is indokolta, hogy én
lassan visszavonultam, de az is hozzátartozik, hogy amikor már
egyenesbe kerültek a dolgok, engem már más kezdett érdekelni.
Milyen érzés az embernek a saját
képét látni a Science-ben?
Miklósi Ádám: Persze nagy öröm, de azért mi már régóta tudtuk,
hogy készül ez a cikk, hiszen a lap riportere februárban egy hetet
töltött Magyarországon, amikor bemutattuk neki a tanszéken folyó
kutatást. Utána aztán még sok helyen érdeklődött a világban, hogy
másoktól is kommentárt, véleményt gyűjtsön rólunk, illetve a kutyákkal
folytatott munkáról. Nekünk ez a cikk azért nagyon fontos, mert ebben
sikerült elmondanunk, hogy ez a kutatás Magyarországon indult, magyar
kutatók ötlete alapján, s innen terjedt el a világon. Másfél
évtizeddel ezelőtt Csányi Vilmos kezdte el ezt a munkát, de először
még minket, tanítványait kellett meggyőznie, hogy ennek értelme van,
hogy ebből lesz valami. Azt lehet mondani, hogy mi fedeztük fel a
családi kutyát. A történelemben persze mindig is voltak családi
kutyák, de a tudomány számára az Etológia Tanszék kutatócsoportja
mutatta be azokat a kutatási lehetőségeket, módszereket, amelyek – ha
nagy szavakat akarok mondani – forradalmasították ezt a területet.
Bebizonyítottuk, hogy a családban élő kutyáról megfigyelések,
kísérletek segítségével éppoly releváns ismereteket lehet szerezni,
mint a vadon élő állatokról. Lassan kialakultak saját kutatási
irányaink: a kommunikáció, a tanulás, a szociális viselkedés
vizsgálata, a gyerekek és a kutyák viselkedésének összehasonlítása. Ma
már bármilyen problémával találkozom, úgy érzem, hogy azt a kutyával
lehet a legjobban modellezni.
Régebben azért nem figyeltek a kutyára,
mert domesztikált állat – ma éppen ezért vizsgálják egyre több helyen.
Mi olyan érdekes a kutyában?
Miklósi Ádám: Valóban, ma úgy tűnik, hogy a kutya mindenre
alkalmas. Rengeteg előnye van. Sok van belőle, aránylag gyorsan közel
lehet hozzá férkőzni. Az egyik legnagyobb elismerés az volt, amikor az
év elején a Harvard Egyetem professzora írt lelkendező e-mailt, hogy
akkor ő most megszabadul az eddigi állataitól (apró gyapjasmajmokkal,
tamarinokkal dolgozott), és áttér a kutyára. Rájött ugyanis, hogy
tamarinból lehet neki egész életében húsz, de kutyából akár több ezer
is – ami a kutatónak nagyon fontos, akár a kísérletek
megismételhetőségéről, akár új kísérletről van szó.
Akik kétségbe vonják az önök eredményeit, azok azt állítják, hogy a
kutya olykor fantasztikus teljesítménye egyszerűen tanult viselkedés,
nem pedig az evolúció során kialakult, a fajra jellemző, genetikailag
meghatározott tulajdonság. Ezért aztán önök felneveltek néhány farkast
családban, s ezek azóta egy sor kísérletben kontroll állatként
szerepelnek.
Miklósi Ádám: Igen, az emberekben még ma is él a hiedelem, hogy
szelídítés révén egy farkasból kutyát lehet csinálni. A mi
kísérleteink arra is keresik a választ, hogy egy adott tulajdonság,
viselkedés mögött genetikai meghatározottság van-e, vagy tanulás
eredményét látjuk. Persze az is igaz, hogy a gyakorlatban ezt sokszor
nagyon nehéz kimutatni.
Nagyon messze vagyunk még attól, hogy
a genomban ki tudjuk mutatni a farkas
és a kutya közti különbséget?
Miklósi Ádám: Ettől azért is messze vagyunk még, mert nagyon
kevés farkasunk van. Rettentő intenzív munkával jutottunk el odáig,
hogy van tizenhárom állatunk, és egy Ausztriában most induló program
is csak további húsz felnevelt farkast ad majd a kutatásnak. Én inkább
máshol remélem a genetikai különbséget megtalálni. Általában szoktunk
a kutyáról beszélni, miközben a különböző fajták közt óriási a
variabilitás. Ha a viselkedésüket nézzük, akkor vannak köztük fajták,
amelyek sokkal jobban hasonlítanak a farkasokhoz, és persze vannak
sokkal „kutyaszerűbbek”. Talán a különböző fajták genetikai vizsgálata
gyorsabb eredményt hozhat.
Persze kutya és kutya között óriási méretkülönbségek lehetnek, de ha
valamiféle átlagot veszünk, akkor azt tapasztaljuk, hogy a sokkal
okosabbnak, tanulékonyabbnak tartott kutya agytérfogata az evolúció
során mintegy 25%-kal kisebb lett, mint a farkasé. Ez nem
ellentmondás?
Miklósi Ádám: Igen, ezt az adatot még ma is gyakran előveszik,
de én mint etológus nem látok itt problémát. Ma már egyre kevesebben
állítják, hogy az agy mérete közvetlen összefüggésben van az
intelligenciával, kognitív képességekkel, azt meg pláne nem illik
mondani, hogy a kutya vagy a farkas intelligensebb mint a másik, mert
a teljesítmény a helyzettől függ, azt a körülmények határozzák meg. A
kutya a családban mutat jobb képességeket, a farkas meg a
természetben. A kérdést, hogy a kutya hogyan képes egy 25%-kal
redukált aggyal éppen olyan jól teljesíteni, mint egy farkas a maga
100%-ával, majd az agykutatóknak kell megoldaniuk.
A kutya – mint az önök kísérletei is bizonyítják – az emberrel él egy
családban, és amilyen jól kooperál a gazdájával, annyira nem érdekli a
többi kutyával való együttműködés. Tudjuk, hogy miért?
Miklósi Ádám: Pontosan nem, de én azt gondolom, hogy azért,
mert az együtt töltött évezredek eredményeként a kutya számára ma már
az ember áll a világ közepében. Ez már nem tanult, hanem genetikailag
meghatározott tulajdonság, amit nem könnyű megváltoztatni.
Ma mi a legérdekesebb a kutyában?
Önök milyen kérdésekre keresik a választ?
Miklósi Ádám: A kezdeti nehézségek után a kutatások nagyon
szerteágazóakká váltak, amikor a módszer működött, egyre bátrabban
tettünk fel nehezebb kérdéseket is. Az egyik kedvenc témánk a kutyák
szociális tanulása, azaz hogy az ember vagy egy másik kutya
megfigyelése révén hogyan jutnak hasznosítható információhoz. Kubinyi
Enikővel és Pongrácz Péterrel közösen számos kísérletben sikerült
kimutatni, hogy egyes problémákat a kutyák úgy oldanak meg, hogy
felhasználják az embertől ellesett ismereteket. A másik, érdekes téma
a kutyák vokalizációjának vizsgálata, amely – a farkassal való
összehasonlító vizsgálatok alapján úgy tűnik – fontos változásokon
ment keresztül. Eddigi eredményeink szerint a kutyák az ugatás révén
belső állapotaik, érzelmeik széles skáláját tudják kifejezni.
Kulcsszavak: családi kutya, kognitív képességek etológiája,
tanulási kísérletek, ember–kutya kapcsolat
|
|