Tisztelt Olvasó!
A
kutatók utánpótlásával –
fiatal tudósokkal foglalkozó melléklet 21.
számában Csépe Valériának,
az MTA fõtitkárhelyettesének
gondolatébresztõ
írását közöljük a nõk
helyzetérõl a
tudományos kutatók között. A tanulmány
elemzi a nõk tudományos
karrierjét gátló tényezõket,
és javaslatokat fogalmaz meg változtatásukra.
Kérjük, ha a nõk
tudományban betöltött helyzetével vagy az
ifjú kutatókkal kapcsolatos témában
bármilyen megjegyzése vagy javaslata lenne, keresse meg
a melléklet szerkesztõjét,
Csermely Pétert a csermely puskin . sote . hu email címen .
Csermely Péter
az MTA doktora,
Semmelweis Egyetem, Orvosi Vegytani Intézet
„ÉDES
TEHER”
SZEREPVÁLSÁGBAN
VANNAK-E
A KUTATÓNÕK?1
„Hétköznapi
felfogásban – akár pejoratív, akár
pozitív kicsengéssel – a karrier azt jelenti,
hogy az ember „vitte valamire”, elért valamilyen
társadalmilag nagyra értékelt pozíciót”.
Többek között ezzel kezdi, Monica Belcourt és
munkatársai 1996-os felméréseire hivatkozva,
Koncz Katalin a Nõk a
munkaerõpiacon címû,
2008-ban megjelent tanulmányának elsõ
fejezetét. Koncz Katalin munkája és kiváló
szakmai elemzései rávilágítanak azokra az
összetett társadalmi jelenségekre, amiért a
nõk karrierje ma is
vitatéma, s maga a karrier szó pedig különösen
rosszul cseng a köznapi beszédben, különösen,
ha nõ az, aki azt elérte.
E furcsa jelenség ott is megfigyelhetõ,
ahol a sikeres munkának, a szakma által elismert
teljesítménynek a következménye,
elválaszthatatlan eleme a karrier. A kutatás,
fejlesztés, innováció területén
végzett sikeres teljesítményrõl
nincs véleményeltérés, hiszen újat,
eredetit hoz, mûvelõje
számára intellektuális öröm. A
fokozatokban, címekben, vezetõi
megbízatásban kifejezõdõ
szakmai elõmenetel, tehát
a karrier megítélése már nem ilyen
egyértelmû.
A
nõk munkavállalásával,
karrierlehetõségeivel
számos szakterület foglalkozik, a gender study-k
korszakát éljük. Sok, szakmailag ezen a
területen kevésbé jártas kutatótársammal
együtt ezeknek a kutatásoknak az a hozama érdekel
leginkább, amely azt teszi mérhetõvé,
számszerûsíthetõvé,
hogy a 21. század elején a kutatónõk
szerepe miként változik. Változnak-e a
lehetõségeik?
Szerepválságként élik-e meg a családi
feladatok és a kutatói elfoglaltságok egymásnak
feszülését? Enyhíti-e bármilyen
intézményesített segítség a
gyermekszülés és nevelés édes, ám
a szakmai munka ütemét lassító terheit? Az
átfogó elemzésekben sokan azt a választ
keressük, amely arra a kérdésünkre felel,
hogy mit kellene tenni. Minél elõbb.
Melyek azok a változások, amelyek ahhoz kellenének,
hogy az általában (de nem kizárólag) a
nõk által vállalt
nagyobb családi teher ne vesse vissza véglegesen a
tudományos teljesítményt, hogy a rátermett,
teljesítményt felmutató nõk
közül a jelenleginél többen juthassanak el a
vezetõi pozíciókba.
A
nõk megjelenése a
tudományos élet vezetõi
pozícióiban a fejlett országokban ma egyre
erõteljesebb, pedig arányuk
már most is jelentõsen
meghaladja a posztszocialista országokra jellemzõt.
Ebben az általános tendenciában az is
megmutatkozik, hogy a korábbi passzív szerepek
átalakulnak, a nõk a
korábbinál nagyobb szerepet vállalnának a
kutatásirányításban is, jóllehet
ez gyakran vezet a „karrier versus család”
szerepkonfliktushoz. Ennek ellenére az látható,
hogy a kutatómunka és a magánélet
egyeztetésének lehetõségei
minõségileg új
szakaszukba léptek. A nõk
tudományos szerepvállalása, beleértve a
vezetõi pozíciókat
is, erõsödik. Bár
ennek tényezõit nem
lehet és nem szabad leegyszerûsíteni,
kétségtelen, hogy az egyik meghatározó
faktor az, hogy a modern, tudásalapú társadalom
aligha engedheti meg magának, hogy lemondjon a magasan képzett
nõkrõl,
a K+F+I szektorból kiszoruljanak a kutatónõk.
A
közelmúltban több olyan átfogó
tanulmány is született, amely a kutatónõk
helyzetét elemzi, ezen belül különös
tekintettel a vezetésben, döntéshozatalban
betöltött szerepre és arányokra. A
szélesebb felmérésekre épülõ
tanulmányok közül elsõsorban
kettõre fogok
hivatkozni annak alátámasztására, hogy a
kutatásban aktív nõk
helyzetének áttekintésére és
az ajánlások gyakorlatba történõ
átültetésére megérett az idõ.
Az egyik tanulmány egy EU-szintû
átfogó felmérés és helyzetelemzés:
Mapping the Maze: Getting More Women to the Top in Research
(2008). A beszédes cím már önmagában
azt sugallja, hogy a tudományos hierarchia tetején
nincsenek rendben a dolgok. Az EU huszonhét országára,
továbbá Izraelre, Svájcra és Norvégiára
kiterjedõ elemzésbõl
kiderül, hogy 1990 óta alig változtak a nõk
esélyei arra, hogy vezetõ
tudományos pozícióba jussanak, a férfiak
karrieresélyei pedig mindenben meghaladják a nõkét.
Az EU-jelentés elég egyértelmûen
fogalmaz, amikor felsorolja ezeknek az érezhetõ
és mérhetõ
következményeit: a tudománypolitikában, a
kutatási források elosztásában nem
érvényesül eléggé a nõk
véleménye, szemléletük nincs vagy alig van
jelen, így a kutatási prioritásokra, K+F+I
kérdésekre vonatkozó döntések nem
eléggé kiegyenlítettek, így adott
irányban elfogult döntések is születnek.
Érdemes megjegyezni, hogy a tudományban vezetõ
szerepet betöltõ nõk
helyzetét elemzõ
beszámolót készítõ
szakértõi csoport –
Nõk a Kutatási
Döntésekben (Women In Research Decision Making,
WIRDEM) – munkáját svájci elnök
vezette, a beszámoló pedig egy észt kutatónõ
irányításával készült. Az
EU-15 országaihoz 2004-ben csatlakozó tíz ország
közül tehát Észtország az egyik vezetõ
résztvevõ, a tagok
között pedig ott van Szlovákia, Szlovénia és
Románia is. A magyar kutatónõk
helyzetére vonatkozóan is számos adattal
szolgál a tanulmány, ezeket azonban egy késõbbi
részben elemzem, összehasonlítva azzal a
munkával, amely egy magyar vezetéssel készült,
az EU 6. Keretprogramban végzett projekt (Women in
Science Debate) eredményeit foglalja össze (Palasik –
Papp, 2007)
Tudnunk
kell, hogy Európában, így Magyarországon
is, a nõk tudományos
szerepvállalásának gyökerei valamivel
messzebbre nyúlnak vissza, mint a világ más
régióiban. A magasan képzett nõk
ma is képviseltetik magukat a tudományos munkában,
a probléma elsõsorban
nem ezzel, hanem a pályán való elakadással
van Az európai országokban, így Magyarországon
sem az a probléma, hogy nem jut el elég nõ
az egyetemekre, vagy nem jut be a doktori iskolákba. A
tényleges problémák a tudományos pálya
késõbbi, a
gyermekvállalással egybeesõ
szakaszában jelennek meg, s a pályán töltött
évek elõrehaladásával
pedig hatványozódnak. A sikeres pálya, s a
kutatásban való irányító részvétel
számos feltételhez, például megfelelõ
tudományos fokozathoz kötött. Ez az a feltétel,
amely teljesítendõ,
éppen ezért nem érdemes félremagyarázni
az ehhez nyújtott segítségre irányuló
törekvéseket. Nem szabad abba a hibába esnünk,
hogy azt mondjuk, azok keresik az új lehetõségeket,
akik egyébként alkalmatlanok a megfelelõ
szakmai teljesítményre. Az ilyen törekvéseket
maguknak a kutatónõknek
kell megakadályozniuk.
Foglalkozás,
fokozat, felemelkedés
A
kutatónõk számát
tekintve Magyarország nem marad el az EU országaitól.
Az elemzõk (pl. WIRDEM)
szerint ez nem csak pozitív mutató. Az elemzõk
szerint a posztszocialista országokban, így
Magyarországon is ez a magas arány részben
annak köszönhetõ,
hogy a közalkalmazotti fizetések a kutatói pálya
presztízsét kikezdték, s ennek következtében
nõtt a nõk
létszáma a kutatásban, lett kiegyenlített
a férfi-nõ arány.
Ma azonban a K+F területen már látszanak a jelei
annak, hogy a vállalkozói szférában
emelkednek a fizetések. Ennek várható hatásaként
sokan azt jósolják, hogy a K+F területérõl
kiszorulnak majd a nõk.
Egyelõre ennek még
látványos jelei nem láthatók, de érdemes
lehet rá felkészülni. Igaz viszont, hogy bármely
szektorról legyen szó, a vezetõ
pozíciót betöltõ
kutatónõk aránya
igen alacsony. Míg a diploma megszerzésekor a nõk
aránya 50 % feletti, a kutatás és felsõoktatás
vezetõi pozícióiban
évek óta 12 % körül mozog.
Magyarországon
a kutatásban foglalkoztatott nõk
helyzete meglehetõsen
vegyes képet mutat. A tudományos fokozatok tekintetében
már a PhD szinten is van eltérés (a nõk
aránya átlagosan 37 %), holott az egyetemen, sõt
még a doktori iskolákban sincs a nemek száma
szerint jelentõs eltérés
(kivételt csupán néhány szakterület
jelent). Az igazán robusztus eltérés az MTA
doktora fokozatot szerzettek esetében figyelhetõ
meg, a nõk aránya az
úgynevezett „nagydoktori” teljes létszámra
(tudomány doktora és MTA doktora) viszonyítva a
2008. május 31-i állapotnak megfelelõen
13,5 %. Ettõl azonban
jelentõsen eltér a
2000 után MTA doktora fokozatot szerzettek körében
a nõk aránya, itt
ugyanis, amint az 1. ábra mutatja, a nõk
aránya jelentõsebb,
már 18 %, szemben a 2000 elõtt
fokozatot szerzettek 11 %-ával.
A
második ábrán az is jól látható,
hogy az adott évi teljes létszámra vonatkoztatva
ez az arány 2000 és 2008 között fokozatosan
javult, mégpedig olyan szigorodó körülmények
között, amelyben a benyújtott pályázatok
nem kis hányada sikertelen, azaz a tudományos osztályok
bizottságaiban erõsödõ
minõségi szempontok
érvényesülnek. Az ábrán
természetesen az is jól látható, hogy a
gyakran hangoztatott vélemény, miszerint katasztrofális
tempóban nõ az
akadémiai doktorok száma, nem felel meg az
adatoknak. Nyolc év alatt (2000 és 2007 között)
325 fõvel, azaz átlag
évi 40 fõvel nõtt
a létszám.
Az
MTA tagjai a tudomány doktora, illetve MTA doktora fokozattal
rendelkezõk közül
jelölhetõk, illetve
választhatók. Figyelembe véve tehát azt,
hogy a szükséges fokozattal rendelkezõk
között jóval magasabb a férfiak aránya,
könnyen belátható, hogy az MTA levelezõ
és rendes tagjai között is több férfinak
kellene lennie. A probléma „csupán” annyi,
hogy a nagydoktorok, tehát a jelölhetõk
és választhatók számára vetítve
a férfiak aránya 14 %, a nõké
pedig 6 %, azaz a létszámában kisebb csoportból
kisebb számban is választanak. Bár a 2007. év
az akadémiai tagválasztás szempontjából
kivételes, hiszen soha ennyi nõt
még nem választottak az akadémikusok tagjaik
sorába, a választásnak ezt az arányát
követve lassú változás várható.
Valójában azonban nem ez a szint, ahol áttörésnek
kell lennie, hanem a jelölhetõk
arányának kellene változnia. Ehhez azt kell
megnézni, hogy hol, a pálya milyen szakaszában
akadnak el a nõk a
tudományos elõmenetelben.
Melyek azok a tényezõk,
amelyek az egyéni döntést befolyásolhatják,
s melyek azok, amelyek a kutatói közösség
karrier-visz-szafogó tulajdonságaiból
következhetnek.
Karriergátak
a nõk kutatói
pályáján
Szinte
alig van olyan tanulmány, amely ne térne ki arra a
szerepdilemmára, amely a család és a pálya
kettõs terheibõl
következik, s amely sokszor választási kényszert
is jelent, alapvetõen
meghatározva a nõk
elõbbrejutását.
A kutatói pályán a fokozatszerzés és
ebbõl következõen
a késõbbi vezetõvé
válás esélyeit csökkenti a kutatói
munka és a gyerekvállalás ütközése.
A „kutatói munka összeegyeztethetõ
a gyerekvállalással” kihívásnak
azok tudnak megfelelni, ahol az egyéni vállalás
és a családi segítség ötvözõdik.
A szülõképes
korú nõk vagy a
doktori képzés vagy a disszertáció
elkészítésének idõszakában
vállalnak gyereket, többségük nem tud mindkét
feladatnak megfelelni. Sem a jelenlegi ösztöndíj,
sem az azt követõen
várható segédmunkatársi vagy tanársegédi
fizetés nem teszi lehetõvé,
hogy megfizetendõ
segítséget igénybe vegyenek. A kutatómunka
családi segítség esetén is kifejezett
egyéni erõfeszítést
igényel, a legtöbb család nem engedheti meg
magának, hogy az anya részmunkaidõben
dolgozzék. Számos kutatóhely, legyen egyetemi,
akadémiai vagy más, nem veszi szívesen a
korlátozott jelenlétet és az idõi
határok közé szorított kutatómunkát.
Az már csupán plusz nehezítõ
körülmény, hogy az otthoni munkához szükséges
infrastruktúra (pl. ADSL) anyagi vonzata kevés
közalkalmazottként foglalkoztatott kutató számára
vállalható.
A
gyermeket vállaló nõket
a PhD-fokozat megszerzésében akkor lehet hathatósan
segíteni, ha elõbb
felmérjük, mi az az intézményes vagy a
disszertációját készítõ
kismama által pályázható segítség,
amely a kutatói munkára fordítható idõt
növeli. A már fokozattal rendelkezõ
kisgyermekes kutatónõk
számára is nélkülözhetetlen az a
segítség, amit a részmunkaidõ
vagy az otthoni munkavégzés feltételeinek
megteremtése jelenthet. Ugyancsak ebbe a körbe, bár
másként megoldandó kérdésként
tartozik a megfelelõ
színvonalú gyermekintézmények és a
családbarát munkahelyek kialakítása.
Ezek változása nélkül a kisgyermekes
kutatónõk szakmai
felemelkedése változatlanul lassú marad,
megfelelõ teljesítmény
és fokozatok megszerzése is az egyén és a
család vállalásának függvénye.
Statisztikai adatok bizonyítják, hogy erre késõbb
sem, sõt sokszor egyáltalán
nem kerül sor.
Megvizsgálandó
például, hogy mindazon a kutatók számára
kiírt pályázatok esetén, amelyek
életkorhoz, a diplomaszerzés vagy fokozatszerzés
idejéhez kötik a részvételt, miként
lehet a pályázati korhatárt a gyermekes nõknél
(esetleg azoknál a férfiaknál is, akik
gyermekgondozási szabadságon vannak, vagy voltak)
meghosszabbítani. Lehet-e például a gyermeket
vállaló kutatónõ
néhány (például gyermekenként két)
évvel tovább „fiatal”, azaz sérti-e
bárki érdekeit, ha eltér az életkori
határ. Érdemes megvizsgálni tehát, hogy a
karriertámogató intézkedések közül
miként vezethetõ be
úgy minél több, hogy az ne vezessen a másik
nem hátrányához. A nõk
elakadása a kutatói pályán azonban nem
csupán olyan okokra vezethetõ
vissza, amelyek a fentebb felsorolt külsõ
faktorok következményei. A belsõ,
azaz a kutatónõ
attitûdjében,
döntési preferenciáiban keresendõ
okok közé sorolható a szociológusok igen
szemléletes szakkifejezésével jelölt
üvegplafon hatás és az esélytudatosság
hiánya. Míg az elõbbi
szinte minden országban megfigyelhetõen
befolyásolja az adott pozíció elfogadásáról
hozott döntést, az utóbbi a posztszocialista
országokban különösen kifejezett. Az üvegplafon
hatás lényege, hogy a nõk
minden pozícióra vonatkozó döntésüknél
azt mérlegelik, hogy az ebbõl
következõ
kötelezettségek miként befolyásolhatják
a családot, a férfiakénál lényegesen
magasabb óraszámban végzett otthoni munkát
miként tudják a karrierrel járó
feladatokkal összeegyeztetni. A nõk
tehát, különösen, ha kicsi gyerekük van,
nem vállalnak el egy magasabb pozíciót, jóllehet
pontosan látják a kihívást, de a család
miatt nem merik vállalni.
A
fentebb említett 2008-as EU-jelentés hosszan
foglalkozik azzal, hogy a posztszocialista országokban
milyen alacsony a K+F-szektorban dolgozó nõk
esélytudatossága. A jelentés készítõi
például több mutató mentén
Németországot hasonlították össze a
posztszocialista tagállamokkal. Hasonlóság
mutatkozott abban, hogy valamennyi országban a kutatásban
tradicionálisan hierarchikus, férfiközpontú
rendszerek mûködnek, a
döntéshozó testületekben férfitöbbség
van, a magas beosztásúak többsége
férfi, a férfiak pályája töretlen és
gyors, nincs valódi támogató rendszer, a
kutatónõk speciális
problémáira nem fókuszálnak.
A
legjellemzõbb eltérést
a nõk esélytudatosságában
találták. A kutatónõk
egy része irtózik attól, hogy megemlítse,
illetve tegyen azért, hogy a kutatónõk
helyzete, karrieresélyei javuljanak. Sokan feminizmus
bélyegétõl
rettegnek, mások viszont valóban vélt vagy valós
sérelmeiket szeretnék egy ilyen köntösbe
bújtatni. A kutatónõk
teljesítményét, karrieresélyeit
segítõ egészséges
törekvések egyik ismérve, hogy nem valakik ellen
szólnak, hanem valakikért, nevezetesen a nõkért.
Nem jogtalan elõnyöket
szeretnének, hanem intézményes segítséget
ahhoz, hogy a nõk
megszerzett tudásukat hasznosíthassák, és
a családról se kelljen lemondaniuk. Ez nem csak a
kutatónõk
pszichológiai jóllétét (wellbeing)
szolgálja, hanem megfelelõ
módszerekkel társadalmi haszna is mérhetõ.
Valamennyi korszerû
fejlõdéspszichológiai
kutatás azt mutatja, hogy a gyerekek intellektuális
fejlõdése, iskolai
elõmenetele, felnõttkori
beválása legszorosabban az anya iskolázottságával
korrelál. Nehéz tehát elfogadni, hogy egy ország
hajlandó arról lemondani, hogy a magasan képzett
nõk gyermeket vállaljanak.
Az MTA-n hamarosan megalakuló, a kutatónõk
helyzetét elemzõ, s
a hazai és EU-kutatások alapján ajánlásokat
kidolgozó munkacsoport olyanokból áll majd, akik
kiemelkedõ teljesítményûek,
maguk is anyák és nagymamák, akik a család
és munka nyomásában érintettként
és vezetõként
is ismerik a kutatónõk
sürgõsen kezelendõ
problémáit.
Adatok
a magyar kutatónõkrõl
Az
egyes tudományterületeken dolgozó kutatók
nemek szerinti eloszlásáról nagyon hiányos
adatok állnak rendelkezésre, az EU-ban és
Magyarországon is. Mégis elmondható néhány
korábbi statisztika alapján, hogy a magyar tendenciák
hasonlóak más országokéhoz: a nõk
aránya a legmagasabb bölcsészettudományokban,
ezt az orvostudomány, a társadalom- és az
agrártudományok követik. A mûszaki
tudományok területén a legalacsonyabb a
kutatónõk aránya.
A különbségek okainak feltárása
részletes, módszereiben tudományosan alapozott
munkát igényel. Mégis megkockáztatom,
hogy ott tudnak a nõk a
kutatásban a ma még nem mûködõ,
illetve nem elég hatékony támogatórendszer
ellenére a leginkább megmaradni, ahol egyszemélyes
kutatások végezhetõk,
nincs a kutatómunka jelentõs
mértékben laboratóriumhoz, terephez kötve.
Ezeknek az egyszemélyes kutatásoknak a kora azonban
nagyon sok diszciplínában egyre inkább lejár,
a K+F átalakuló finanszírozási rendszere
pedig biztosan nem ebben az irányban mozdul el. A nõk
helyzete tehát akkor javul, ha számosan jelen lehetnek
a kutatásban, és teljesítményüket,
az élvonalba történõ
bejutásukat segíti a társadalmi környezet
és mindenek elõtt a
környezet. A család különleges segítsége
eddig is adott volt, legalábbis a sikeres kutatónõknél.
A hazai helyzetre vonatkozóan álljon itt egy idézet
a Women in Science Debate projekt összefoglalójából
(Palasik – Papp, 2007, 4–5.): „A kutatások
azt is igazolták, hogy a diplomás nõk
karrierépítése jóval lassúbb, mint
a diplomás férfiaké. Még ehhez képest
is nehezebb helyzetben vannak a nõk,
ha a tudományos kutatást választják
hivatásul. 2005-ben Magyarországon 31 407 kutatót
regisztráltak a költségvetési
intézményekhez és a vállalkozói
szektorhoz tartozó kutatóintézetekben, valamint
az egyetemeken. Együttesen 34,2 %-uk volt nõ.
A költségvetési intézményekben
foglalkoztatnak legnagyobb arányban nõket
a kutatók-fejlesztõk
között, ugyanakkor a létszámuk ebben a
szektorban nem sokban különbözik a vállalkozói
szektorban dolgozó kutatókétól, míg
a felsõoktatásban,
ahol összesen és a nõket
tekintve is háromszor annyi kutató dolgozik, a nõk
aránya már némileg alacsonyabb. Ugyanakkor
a felsõoktatás
alkalmazza a legnagyobb arányban (és számban) a
nõket segéd- és
egyéb személyzeti pozícióban.” …
„2005-ben Magyarországon a magánszektor
kutatóhelyei költötték a legtöbbet
K+F-re, ugyanakkor ebben a szférában a legalacsonyabb a
nõk aránya.
Ugyanakkor az egy kutatóra jutó ráfordítás
és a nõi kutatók
arányának összehasonlítása alapján
azt mondhatjuk, Magyarországon nem minden tudományterületre
igaz, hogy ott a legalacsonyabb az egy kutatóra jutó
ráfordítás, ahol a legmagasabb a nõk
aránya.” A tanulmány megállapításai
egybecsengenek a 2008-as EU-jelentéssel, és még
sok más hazai tanulmány megállapításaival.
Elérkezett az ideje, hogy ezeket együtt, összefogva
elemezzük, és a megszívlelhetõ,
különösebb anyagi ráfordítást nem
igénylõ
intézkedéseket valósítsunk meg. Enélkül
nem fog az az arány változni, amely évek óta
stagnál, amint az 1. táblázatban jól
látható.
A
Palasik Mária–Papp Eszter-tanulmány számos
hasznos megállapítása mellett arra is felhívja
a figyelmet, hogy egy adott csoport helyzetének értékelése
és a változások elindításához
szükséges lépések kidolgozása
tudományosan megalapozott elemzést és
hatástanulmányt igényel. Meglepõ
lehet, de pont a tudomány területén dolgozó
nõk helyzetével
foglalkozó döntéshozók feledkeznek meg
arról, hogy ezeknek az elemzéseknek is az érintett
tudományterületek feltételeinek megfelelõ
adatfelvétel és elemzés szabályainak kell
megfelelniük. Így derülhet ki például,
hogy a nõk tudományterületi
foglalkoztatottságára vonatkozó vélemények
nem állják meg a helyüket. Az említett
tanulmány szerint kimutatható, hogy „szektorok
szerint vizsgálva nem érvényesülnek
bizonyos általánosnak tekintett törvényszerûségek,
például az, hogy mindig a bölcsészettudományban
a legmagasabb a nõk aránya
és az ipari kutatásban a legalacsonyabb.”
A
jövõ
A
tanulmány végén szeretném meggyõzni
a kétkedõket arról,
hogy a kutatónõk
helyzete, szakmai elõmenetele
nem valamiféle nõi,
hanem össztársadalmi kérdés. Ehhez ismét
a Palasik–Papp-tanulmányból idézek (29.
oldal): „A jövõre
vonatkozóan nagyon súlyos problémára
szeretnénk felhívni a figyelmet. Ez pedig, hogy
alapvetõen megváltoztak
a diplomások családalapítási szokásai
is. Míg 1980-ban a 85 %-uk családban élt (a
népességen belül családban élõk
aránya 86 % volt), 1990-ben annak ellenére, hogy számuk
tíz év alatt több mint 200 ezer fõvel
nõtt, csupán 39
%-uk élt családban (a népességen belül
családban élõk
aránya 83 % volt). Ez természetesen azt is jelenti,
hogy a diplomások rétege fiatalodik, a családalapítást
pedig késõbbre
halasztja. A családban élõ
diplomás férfiak 79 %-a házas, a nõknek
64 %-a férjezett. A diplomás nõk
34,5 %-a gyermektelen. De még a házasságban élõ
diplomás nõk 11 %-a
is gyermektelen, az egygyermekesek aránya pedig 29 %. A
gyermeküket egyedül nevelõ
diplomás apák aránya 11 %, az anyáké
26 %; utóbbi lényegesen magasabb, mint az országos
átlag, ami 19 % (KSH 1990, 1997, 1999, 1998). Ezek a puszta
számok, de ha belegondolunk a számok mögött
rejlõ várható
társadalmi folyamatokba, eléggé elrettentõ
képet kapunk. Ha ez a tendencia folytatódik, akkor az
elkövetkezõ
évtizedekben a diplomások még kisebb hányada
fog családban élni, a családban élõk
között is még kevesebben vállalnak
gyermeket, mint eddig, tovább nõ
a rétegben az elváltak aránya.”
A
kutatónõk
helyzetével foglalkozni nem divatkérdés és
rosszízû feminizmus.
Azok, akik így gondolkoznak, az életük valamely
szakaszában (például apaként,
nagyapaként) rájönnek, hogy a szakmájukkal
elégedett, kiegyensúlyozott családot szolgáló
diplomás nõk a jövõ
alakulásának fontos szereplõi.
Irodalom
Palasik
Mária – Papp Eszter (2007): Nõk
a tudományban – Áttekintés
Magyarországról. A Cseh Köztársaság
Tudományos Akadémiájának Szociológiai
Intézete, Prága
Mapping
the Maze: Getting More Women to the Top in Research (2008)
EU-jelentés a nõk
helyzetérõl.
Csépe
Valéria
az
MTA levelezõ tagja,
fõtitkárhelyettese
csepe
1.
ábra • A nõk
aránya a legmagasabb akadémiai tudományos
fokozatot szerzettek között (2008. május 31-i
állapot)
nõ Férfi Összesen Nõk
aránya, % 1990 8489 21
767 30
256 28,1 1995 7092 13
767 20
859 34,0 1998 8129 15
418 23
547 34,5 2000 9537 18
339 27
876 34,2 2002 10
039 19
725 29
764 33,7 2003 10
647 19
645 30
292 35,1 2004 10
484 19
936 30
420 34,5 2005 10
731 20
676 31
407 34,2 1.
táblázat • A nõk
számának és arányának változása
a kutatók-fejlesztõk
között
1990
és 2005 között (Palasik – Papp, 2007, a
szerzõk engedélyével)
1
A tanulmány az Esélyegyenlõség
a kutatásban címû
konferencián, 2008. június 23-án elhangzott
Szülni vagy kutatni? – Valóban ez itt a kérdés
címû elõadás
alapján készült.
<--
Vissza a 2008/11 szám tartalomjegyzékére
<--
Vissza a Magyar Tudomány honlapra
[Információk]
[Tartalom] [Akaprint
Kft.]
office . mta . hu
2.
ábra • Az akadémiai doktorok adott évi
teljes létszámán belül a férfiak és
nõk arányának
változása 2000 és 2007 decembere között