Magyar Tudomány, 2008/07 799. o.

Tanulmány



Észrevételek és javaslatok az Akadémia szervezetének és mûködésének reformjával kapcsolatban1


Szentes Tamás


az MTA rendes tagja

tamas . szentes uni-corvinus . hu


A Magyar Tudományos Akadémia nemzetünk egyik legjelentõsebb kulturális öröksége, a 19. századi reformkor egyik legnagyobb alkotása. Közel két évszázados fennállása alatt nemcsak átvészelte a legkülönfélébb politikai rezsimek, sõt idegen hatalmak uralmát, hanem mindvégig megõrizte tekintélyét és viszonylagos függetlenségét is, és minden más közintézménynél jobban ellenállt a felülrõl és kívülrõl jövõ beavatkozásokkal szemben, miközben tagjai kimutatható (ha pontosan nem is mérhetõ) jelentõs hozzájárulással gyarapították az ország gazdaságát, kultúráját és nemzetközi tekintélyét. Nem véletlen, hogy a közvélemény-kutatások szerint ma is a legnagyobb tekintélynek örvendõ intézmény hazánkban. És bizonyára az sem véletlen, hogy az Országgyûlés az MTA elnökének legutóbbi beszámolóját egyhangúlag, a megjelent 309 parlamenti képviselõ „igen” szavazatával, tartózkodás és ellenszavazat nélkül fogadta el, hogy valamennyi párt kitûnõnek értékelte az MTA munkáját, és a vezérszónokok hangsúlyozták az Akadémia tudományos állásfoglalásainak és javaslatainak fontosságát az ország számára.

Mindezek ellenére az MTA-t, annak intézményeit, szervezetét, mûködését és megválasztott tagjait az elmúlt másfél évtizedben több kritika, megalapozatlan és indokolatlan támadás is érte a nyilvánosság elõtt. Ezek nagyrészt tájékozatlanságból (olykor persze rosszindulatból és személyes indulatokból is) táplálkoztak, de némi indítékot leltek az érvényben lévõ akadémiai törvénynek és alapszabálynak néhány módosításra, kiegészítésre vagy pontosításra szoruló és ezért vitákat kiváltó pontjai által is. Éppen ezért, és mert a médiában közzétett támadások (bármennyire is alaptalanok és könnyen cáfolhatók,2 mindazonáltal) megtévesztõ és félrevezetõ hatásúak lehetnek a közvélemény számára és a politikai döntéshozók körében is, szükségét érezzük annak, hogy állást foglaljunk az Akadémia reformjával, az akadémiai törvény és alapszabály módosításával kapcsolatos alapvetõ kérdésekben. Mégpedig úgy, hogy figyelembe vesszük Akadémiánk megalapításának eredeti célját, gazdag múltját és mûködésének az ország életében betöltött szerepét, valamint tagjainak tevékenységét és tudományos eredményességét is, nem utolsósorban pedig az ország és tudósai elõtt álló mai feladatokat és kihívásokat is.


(1) Akadémiánk intézményi státusza, felelõssége, kötelezettségei és jogai


A Magyar Tudományos Akadémiát, hazánk 19. századi reformkorának egyik legjelentõsebb intézményét alapítói, Széchenyi István kezdeményezésére, azzal a céllal hozták létre, hogy gondozója és ápolója legyen a hazai tudományok és a magyar nyelv fejlõdésének. Amint azt az 1923-ban hozott törvény is leszögezte: „a Magyar Tudományos Akadémia – eltérõen a többi európai hasonló intézettõl – nem állami, nem fejedelmi, hanem nemzeti alapítás.” Az 1989-ben elfogadott új alapszabály is ezt erõsítette meg: „Az Akadémia történetébõl következõen és funkciójánál fogva az egész nemzet, nem pedig egy adott kormányzat intézménye.” Az Akadémia korábbi alapszabályai rendre megállapították, hogy az MTA feladata az egész magyar tudományos életnek az elvi irányítása és a kutatómunka fõ irányainak összehangolása, a tudományok alkotó mûvelésérõl való gondoskodás, továbbá a tudományos kutatások szabadsága és a tudományos közélet tisztasága és demokratizmusa fölötti õrködés. Az 1989-ben megfogalmazott új alapszabály bevezetõje utalt arra, hogy erõsíteni kell az Akadémia érdekképviseleti, önkormányzati és köztestületi jellegét, felépítésének és mûködésének demokratizmusát. (Kónya, 1994) A még ma is érvényben lévõ, 1994. évi XL. törvény szerint: „A Magyar Tudományos Akadémia önkormányzati elven alapuló, jogi személyként mûködõ köztestület. Köztestületként a tudomány mûvelésével, támogatásával és képviseletével kapcsolatos közfeladatokat lát el.”

Mindebbõl, vagyis az alapítók eredeti szándékából és az Akadémia eddigi történelmébõl, alapszabályaiból és a vonatkozó törvényes rendelkezésekbõl is következik, hogy a Magyar Tudományos Akadémia mint autonóm nemzeti intézményként mûködõ köztestület ex definitione több olyan közfeladatot lát el, amelyekért az egész országnak, vagyis az azt képviselõ Országgyûlésnek tartozik felelõsséggel (nem pedig az egyes kormányzatoknak vagy minisztériumoknak). Ezek a közfeladatok, illetve kötelezettségek és a velük együtt járó jogok – megítélésünk szerint és az eddigi törvényi szabályozások, illetve alapszabályok vagy tervezetek figyelembevételével – a következõk:

Elõmozdítani, serkenteni és támogatni a tudományok hazai mûvelését és eredményeinek az oktatásban és a gyakorlatban való felhasználását, valamint a tudományos könyv- és folyóirat-kiadást.

Irányítani és fejleszteni a magyar tudományos közéletet, õrködni annak tisztaságán, etikusságán és demokratizmusán, a tudományos kutatás és véleménynyilvánítás szabadságán.

Rendszeresen értékelni a hazai tudomány eredményeit a tudomány nemzetközi fejlõdésének tükrében, és lebonyolítani a meghatározott követelmények következetes érvényesítésével a tudományos minõsítési eljárásokat.

Közremûködni, és kezdeményezõen lépni fel a hazai tudománypolitika alakításában, együttmûködve a mindenkori kormányzat illetékes vezetõ tisztségviselõivel, ill. bizottságaival a vonatkozó témakörökben, beleértve a tudományos kutatások pénzügyi támogatásával és általában a kutatási és fejlesztési kapacitások fejlesztésével, valamint a tudományos életpálya vonzó feltételeinek kialakításával kapcsolatos kérdéseket.

Képviselni és védeni a tudományok hazai mûvelõinek, elsõsorban az Akadémia tagjainak és doktorainak, valamint a kutatóintézetekben és egyetemi kutatócsoportokban dolgozó munkatársaknak, de általában minden, tudományos munkát végzõ kollégának is a szakmai tevékenységükkel és annak anyagi és erkölcsi megbecsülésével kapcsolatos érdekeit.

Támogatni a határainkon kívül élõ és ott tevékenykedõ magyar kutatók tudományos tevékenységét.

Ápolni és a tudományos terminológia terén fejleszteni a magyar nyelvet és nyelvi kultúrát.

Az ország, illetve a nemzet életében és fejlõdésében felvetõdõ fontos kérdésekben – különösen a törvényhozói, végrehajtói vagy bírói hatalom képviselõinek felkérésére, de anélkül is – szakmai véleményt, állásfoglalást fogalmazni meg, illetve tanácsot adni, vagyis a „nemzet tanácsadójának” funkcióját betölteni.

Irányítani, fejleszteni saját kutatóintézeti hálózatát és az annak keretei között folyó tudományos munkát, gondoskodva annak összehangolásáról és az akadémiai intézetek és az egyetemek közötti együttmûködésrõl.

Közremûködni a felsõoktatási intézményekkel kötött megállapodások alapján az oktatás, különösen a doktorképzés fejlesztésében, színvonalának javításában és az egyetemeken folyó kutatások irányításában.

Ápolni és fejleszteni a nemzetközi tudományos kapcsolatokat a hazai és a külföldi kutatók, illetve intézmények között, és képviselni a magyar tudományt a nemzetközi tudományos fórumokon.

E feladatainak megfelelõ ellátása céljából az Akadémia saját maga alakíthatja belsõ szervezetét, annak osztály- és bizottsági struktúráját; saját kutatóintézeteket és más akadémiai intézményeket létesíthet, illetve tarthat fenn; együttmûködési megállapodásokat köthet hazai és külföldi, illetve nemzetközi tudományos intézményekkel és társaságokkal; támogatást nyújthat tudományos kutatásokhoz, programokhoz, és pályázatokat írhat ki; díjakat, kitüntetéseket adhat tudományos eredmények elismeréseként. Mindezek mellett és magától értetõdõen maga határozza meg a törvényileg szabályozott létszámkeretek és a tudományos teljesítményre, elismert érdemekre vonatkozó szigorú követelmények figyelembevételével az akadémikus tagok megválasztásával kapcsolatos eljárást, valamint annak a tudományos minõsítési eljárásnak a szabályait is, amely az „MTA doktora” cím adományozására vonatkozik.

A fentiekben felsorolt közfeladatoknak a teljesítésében az Akadémia mint autonóm köztestület önálló jogi személyként és közhasznú (nonprofit) szervezetként, illetve intézményként az önkormányzati elvek szerint mûködik, saját vagyonnal és költségvetéssel. Közfeladatainak ellátásához – saját bevételein kívül – állami támogatást kap, amelynek nagyságát a központi költségvetésben önálló fejezetként az Országgyûlés hagyja jóvá.

Megjegyzendõ, hogy vannak, akik (bár nem támadó szándékkal, hanem inkább a reform érdekében) a Magyar Tudományos Akadémiát egyik-másik nyugati akadémiához hasonló, jelenlegi tevékenységének és hatáskörének nagyobb részétõl, köztestületi tagságától, intézeteitõl, sõt osztályaitól és bizottságaitól, valamint akadémiai doktoraitól is megfosztott testületté kívánják átalakítani. Vagyis a többnyire idõs, tekintélyes akadémikusok afféle elõkelõ „klubjává” változtatnák át, amely nem foglalkozik országos, nemzeti ügyekkel, tudománypolitikával és kutatásszervezéssel, és nem játszik szerepet sem a tudományos minõsítésben, sem a tudósutánpótlás nevelésében.

Egy ilyen javaslat azonban nemcsak azért utasítandó el, mert egyszerûen másolni kívánja az eltérõ történelmi körülmények és mai viszonyok figyelmen kívül hagyása mellett, vagyis némiképp szolgai módon más országok mintáját, ami igencsak ellentétben áll Zrínyi Miklós híres mondatával, hogy ti. „egyetlen nemzetnél sem vagyunk alábbvalók”. A szóban forgó javaslat ezen túlmenõen azért is elvetendõ, mert az MTA – miként arra a fentiekben hivatkoztunk is – már megalakulásakor is, vagyis neves létrehozója és elsõ vezetõi szándéka szerint is nemzeti feladatok ellátására volt hivatott, és eddigi történelme során az ajánlott nyugati példáktól eltérõen nagyobb feladatkört és hatáskört vállalt, és töltött is be. A legutóbbi évtizedekben, különösen a rendszerváltást követõ reformok óta és az érvényben lévõ akadémiai törvénynek megfelelõen az egész magyar tudományos élet gondozójaként, a „nemzet tanácsadójaként” és a tudományos tevékenységet folytatók igen széles közösségének érdekképviselõjeként is országos, illetve nemzeti funkciókat lát el, vagyis voltaképpen egy társadalmilag jelentõsebb, felelõsebb és fejlettebb intézménynek minõsíthetõ, mint sok más külföldi társa.


(2) Az Akadémia mint köztestület

szervezete és mûködése


A Magyar Tudományos Akadémia – megalapítása céljának megfelelõen és fejlõdéstörténete során, különösen pedig a rendszerváltást követõ reformja eredményeként – ma olyan „tudós társaság” köztestületeként mûködik, amely akadémikus tagjain kívül az idõrõl idõre megválasztott doktorképviselõket és más köztestületi tagokat, valamint a szervezetéhez tartozó osztályok tudományos bizottságaiban közremûködõ egyetemi és kutatóintézeti munkatársakat is magában foglalja, vagyis széles hálózatával a tudományos tevékenységet folytató értelmiségiek hatalmas közösségét öleli fel. Ezáltal nemcsak igen jelentõs, a politikai pártoktól és azok mindennapos csatározásaitól független társadalmi erõt képvisel, hanem annak a szellemi tõkének a rendkívüli koncentrációját is megtestesíti, amely általában is, de hazánk esetében különösen, a társadalmi fejlõdés legfõbb meghatározója. Akadémiánk szervezeti felépítése és mûködése ily módon – sok más külföldi akadémiáétól eltérõen – lehetõséget teremt a hazai szellemi tõke célirányos mobilizálására és hatékony felhasználására, valamint, és nem utolsósorban a tudományos közéletnek is a demokratizálására. Következésképpen ezt a szervezeti és mûködési rendszert nem szabad – más országok „mintáinak” másolása jegyében – feláldozni, hanem azt hazánk és nemzetünk érdekében meg kell õrizni, és inkább tovább kell fejleszteni, mind a hatékonyság javítása, mind pedig a demokratizálódás fokozása irányában.3

Az MTA jelenlegi szervezeti és mûködési rendjét egyesek arra való hivatkozással kifogásolják, hogy az a „szocialista” rendszer öröksége. Aligha vitatható, hogy e szervezetnek és mûködésének néhány eleme az 1949 utáni, ún. „szocialista” rendszer idõszakában és hatása alatt alakult ki, és hogy a „rendszerváltás” ténye (bárhogyan értelmezzük is azt) szükségessé tett az Akadémia mûködésében is reformokat, sõt, mélyreható változásokat.

Egy ilyen intézmény esetében azonban semmi nem indokolhatja azt, hogy sorsának, belsõ megújulásának vagy akárcsak finanszírozásának ügye a gazdasági rendszerekhez és politikai rezsimekhez fûzõdõ ideológiáknak, még kevésbé a napjainkban folyó pártpolitikai csatáknak és a mindenkori kormányt támadó vagy védelmezõ érveléseknek (vagy éppen az állami költségvetés átmenetileg súlyos problémájának) az összefüggésében kerüljön napirendre. Az MTA – miként a múltban, úgy a jelenben is, és a jövõben még inkább – képes a szükséges reformokat saját maga, külsõ beavatkozások nélkül megvalósítani.

Az Akadémia szervezeti felépítésében és mûködésében egyébként nemcsak 1949 után, hanem már korábban is történtek jelentõs változások, mint ahogy lényeges reformra került sor a rendszerváltást követõen is. Vagyis Akadémiánk korántsem „betonozta be magát” valamilyen status quóba! Ezzel vádolni éppúgy megalapozatlan, mint azt követelni korszerûsítés címén, hogy alakuljon vissza olyanná, mint 1949 elõtt volt, vagy olyanná, mint egyes nyugati, illetve amerikai akadémiák.

Az 1949 után, vagyis a „szocializmus” idején (kétségkívül szovjet mintára, parancsra vagy önként vállalt politikai döntés nyomán) történt szervezeti változás az MTA olyan szerkezetét és osztálystruktúráját hozta létre, amelyben helyet, sõt a humán, illetve társadalomtudományokéhoz képest nagyobb súlyt is kaptak a természettudományokat képviselõ osztályok. Erre minden bizonnyal ideológiai vagy éppen katonai megfontolásból került sor, tekintettel az anyagi termelés prioritását hirdetõ nézetekre, illetve a haditechnika fejlesztésének igényeire, és mindkét szempontból a természettudományoknak tulajdonított nagyobb jelentõségre. Ezáltal viszont az MTA – eltérõen a második világháború elõtti szerkezetétõl, amikor is elsõsorban a humán tudományok tartoztak hozzá, és eltérõen az olyan országok gyakorlatától is, amelyekben külön akadémiája van a humán és külön a természettudományoknak – voltaképpen az összes tudományterületet átfogó intézménnyé vált. Minthogy a mai világban már egyre inkább elmosódnak a határok a természettudományok, a biológiai és orvostudományok, valamint a humán és társadalomtudományok között, ebbõl a szempontból nézve az MTA mai szerkezete nemcsak korszerûbb, de az interdiszciplináris kutatások tekintetében sokkalta kedvezõbb is.

Más kérdés, amelyet nagyon is indokolt és aktuális széles körben megvitatni, az, hogy milyen változásokra lenne szükség a kialakult szerkezeten belül, illetve az osztályok száma és tudományterületi elhatárolása, valamint az osztályok és bizottságaik viszonya tekintetében.

(a) A meglévõ osztálystruktúra problémája a sokat vitatott kérdések egyike, és aktualitása egyre inkább nõ. Akadémiánk jelenlegi osztályszerkezete ugyanis több szempontból is kifogásolható.

Egyfelõl túlságosan is tagolt, fragmentált, szétaprózott, ami akadályozhatja a mindinkább kívánatos, sõt szükséges inter- és multidiszciplináris szemlélet érvényesülését.

Másfelõl viszont túl „szûk” és merev, ami megnehezíti az akadémikus tagokkal még nem képviselt, különösen pedig az újabb, illetve újonnan kibontakozó tudományos szakterületek jeles képviselõinek taggá választhatóságát, egyenlõ esélyeinek biztosítását. Vagyis nem segíti elõ, sõt, talán akadályozza is az új, köztük olyan gyorsan felfejlõdõ diszciplínák és interdiszciplináris szakterületek akadémiai intézményesülését és megfelelõ képviseletét, mint például az informatika és a környezettudomány, vagy éppen az új és széles értelemben vett „fejlõdéstan”, a globalizáció és regionális integráció, a „fenntartható” nemzeti és globális fejlõdés tana stb.

Az is nyilvánvaló, hogy van különbség az egyes osztályok között diszciplináris összetételük „heterogenitása” mértékében, ami egyik-másik osztály kettéosztását vagy éppen mások összevonását indokolhatná – azon túlmenõen is, hogy mennyire „arányos” a (meglehetõsen mereven és ma már anakronisztikusan elválasztott) három nagy tudományterület tekintetében a jelenlegi osztályszerkezet.

Kétségtelen, hogy (mint minden struktúra) az MTA jelenlegi osztálystruktúrája is hajlamos önmagát – bõvített módon – reprodukálni. Ez az arányok további romlását okozhatja, és akadályozhatja új tudományos szakterületek akadémikusi tagokkal való képviselethez jutását is, legalábbis annyiban, amennyiben a tagválasztási kvóták elosztása teljes egészében a meglévõ osztálystruktúra alapján történik.

Az osztálystruktúra korszerûsítése azt kívánná, hogy az igazodjék a diszciplínák valamely tudományos kritériumok alapján készült nómenklatúrájához, amelyben már helyet kaptak az újonnan kifejlõdõ tudományos szakterületek, illetve diszciplínák is, beleértve azok interdiszciplináris változatait is, vagy legalábbis harmonizálódjék a nemzetközileg kialakult gyakorlathoz.

A problémát azonban e tekintetben az okozza, hogy tudományosan kellõen megalapozott, többé-kevésbé tökéletes nómenklatúra nincs. Sõt, ilyen nem is igen alakítható ki az állandó változás, az egyes tudományterületek állandó, de egyenlõtlen fejlõdése, a közöttük korábban kialakult határvonalak elmosódása, újabb és újabb diszciplínák keletkezése stb. miatt. De a nemzetközi vagy akárcsak a nyugat-európai gyakorlatban általánosnak és elfogadottnak tekinthetõ változat sem létezik.

A jelenlegi osztálystruktúra korszerûsítésében az is fontos szempont lehet, hogy milyen annak „menedzselhetõsége” (és milyen az osztályok számának költségvetési vonzata). A menedzselhetõség tekintetében leginkább gondot, gyakorlati nehézséget az okoz, ha nem biztosított az osztályülések állandó szavazóképessége, és ha nincs elegendõ számban olyan osztálytag, akit a különféle akadémiai testületekbe, bizottságokba, alkalmi feladatok elvégzésére jelölni lehet. Ez a probléma viszont összefügg azzal a szerencsétlen és indokolatlan szabállyal, hogy ti. a „korhatár” feletti, vagyis a hetven évnél idõsebb akadémikusok már nem kötelesek az osztályok munkájában részt venni.

Ez a szabály két szempontból is furcsa, támadható és ésszerûtlen.

Egyrészt azért, mert a tudomány területén (sõt, miként az USA-ban, a felsõoktatás terén is) bármiféle „korhatár” megszabása eleve ellentmond annak az általánosítható ténynek, hogy a kutatói tapasztalatok és a tudományos ismeretek felhalmozása és egyben kritikai szemlélete inkább egyenesen, mintsem fordítottan arányos az életkorral. Ellentmond annak is, hogy nagyon sok tudományos eredmény, különösen pedig számos eredményes kutatás irányítása, a tudományos ismeretek intelligens átadása, fõként pedig az ifjabb tudós generációk felnevelése éppenséggel az idõsebb korhoz kötõdik.

Másrészt a közvélemény szemében is furcsállható, legalábbis az akadémikusi illetmény rendszere miatt, hogy ti. azok is kapják azt, akik pusztán koruk miatt és nem egészségi állapotukra való tekintettel mentesülnek minden akadémiai, illetve tudományos közéleti feladat alól.

Ráadásul a szóban forgó szabályra idõs akadémikusaink nagy része rá is cáfol, ameny-nyiben – hacsak betegség nem korlátozza – nagyon is aktívan vesz részt a köztestületi munkában és az osztályok tevékenységében. Ugyanakkor akadnak ifjabb akadémikusok, akik csak nagy ritkán jelennek meg osztályüléseken, és akik csak minden további kötelezettség nélküli „díjnak” tekintik akadémiai tagságukat.

A tudományos osztályok mûködésének feltételeit nem utolsósorban oly módon lehetne javítani, hogy

megszûnne (vagy jóval késõbbre tolódna) a „korhatár”, illetve az annak alapján nyert felmentés, és

sor kerülne az akadémikus tagok kötelezettségeinek meghatározására, hivatalos dokumentumba foglalására vagy legalábbis a jogos elvárásoknak egyfajta etikai kódexben való megnevezésére.

Amennyire nemcsak elfogadható, de mindenképpen helyeselhetõ is, hogy adminisztratív vezetõ pozícióban (sajnos, olykor csak elvileg) nem maradhat a korhatár feletti személy, annyira furcsa e szabályt kiterjeszteni a tudományos köztestületi tevékenységre, sõt, a doktori iskolák, illetve programok, valamint az MTA által támogatott kutatások szellemi irányítására.

Akár kifogásolható, akár nem, és akár fenntartható, akár módosítandó a meglévõ osztályszerkezet, vagyis a 11 tudományos osztály léte és mûködtetése, az abból következõ bizonyos arányok, illetve méltányos arányosság érvényesítése mindenképpen szükséges. Legalábbis mindazoknak az ügyeknek, kereteknek, kvótáknak, költségvetési forrásoknak és támogatásoknak, valamint a megválasztható levelezõ tagok és a kiosztható különféle díjak számára vonatkozó kvótáknak a kezelésében, illetve elosztásában, amelyek az alapszabály szerint az osztályokra tartoznak. Az arányosság elve persze nem értelmezendõ mechanikusan és mereven (már csak az érdemek szerinti kiválasztás követelménye miatt és a hátrányos helyzetû tudományágakra való tekintettel sem).

(b) Az osztályok eredményes mûködése nem utolsósorban persze a hozzájuk tartozó tudományos bizottságok tevékenységétõl és a bizottságoknak a „gazda”-osztállyal való szerves kapcsolatától is függ.

Az akadémiai törvény és alapszabály olyan új funkciókat (is) az osztályok tudományos bizottságaira rótt, amelyek korábban nem tartoztak reájuk (mint amilyen jelesül a tudományos minõsítési eljárás feladatai, vagy pl. a parlamenti beszámoló jelentésekhez, illetve az ún. „diszciplínavitákhoz” a vonatkozó tudományágazat hazai állapotáról, problémáiról, fejlõdésérõl készítendõ beszámolók stb.), és amelyek elvégzésére egyik-másik bizottság (szûkebb szakterülete vagy összetétele folytán) adott esetben nem is feltétlenül alkalmas. Ezt a problémát egyes osztályok – miként a IX. Osztály is – úgy igyekeznek megoldani, hogy néhány bizottságot bizonyos feladatok (mint például a doktori eljárás feladatának) elvégzésére összevonnak – meghagyva azonban viszonylagos önállóságukat eredeti funkciójuk és tevékenységük tekintetében. Más osztályok a korlátozott számú bizottságokon belül állítanak fel albizottságokat, illetve munkacsoportokat e probléma megoldására.

Az egyes osztályokhoz tartozó bizottságok számát nem lenne célszerû központilag és adminisztratív módon megszabni (és ezáltal korlátozni az azonos vagy hasonló, illetve kapcsolódó szakterületeken mûködõ kutatók együttmûködésére vonatkozó kezdeményezéseket, különösen pedig az interdiszciplináris szakterületen új bizottságok szervezõdésének lehetõségét). Ugyanakkor viszont talán indokolt lenne irányelvként kimondani, hogy egy diszciplínának a képviseletét, minõsítési eljárásainak és átfogó helyzetjelentéseinek feladatait csak egy (ha szükséges: az ilyen feladatok elvégzésére összevont) bizottság láthatja el.

Emellett célszerû még inkább serkenteni az olyan multi-, illetve interdiszciplináris bizottságok szervezõdését is, amelyek egyszerre két vagy több osztályhoz tartoznak, és az ilyen „osztályközi tudományos bizottságok” létét és mûködését intézményesíteni.

Az osztályok tevékenysége és azok tudományos bizottságainak mûködése közötti szorosabb, szerves kapcsolat biztosítása – éppúgy, mint a köztestületi demokrácia elvének érvényesülése e téren – feltételezi a rendszeres és kölcsönös tájékoztatást az értekezletek napirendjérõl, az ott történtekrõl, a tervekrõl, programokról, rendezvényekrõl és feladatokról, valamint az elért eredményekrõl.

Mindenesetre célszerû lenne az alapszabályban konkrétabban is szabályozni a tudományos bizottságoknak egyfelõl a saját „gazdáikhoz”, vagyis az egyes osztályokhoz fûzõdõ kapcsolatait (a kölcsönös információ-áramlást illetõen és más vonatkozásokban is, beleértve a levelezõ tagok választásának elõkészületeiben, a vonatkozó szélesebb közvélemény-kutatásban játszott szerepüket is), másfelõl a vonatkozó szakterület kutatógárdájával való kapcsolatát és demokratikus mûködését is.

(c) A köztestület intézményét és a doktorképviselõket is felölelõ közgyûlést – mint ismeretes – Kosáry Domokos elnöksége idején a döntéshozatal demokratizálása és az Akadémia bázisának kiszélesítése céljából hozták létre, és foglalták az Akadémiára vonatkozó törvénybe. Ez a nagy horderejû szervezeti-intézményi változás Akadémiánknak mind saját múltjához képest, mind pedig más akadémiákkal összehasonlítva egy rendkívüli és kiemelkedõ vonást kölcsönzött, legalábbis formailag, illetve elvileg. Azt tudniillik, hogy az akadémikusok viszonylag szûk és létszámban korlátozott kis csoportját intézményesen összekapcsolta a tudományok többi mûvelõjének hatalmas tömegével, és tette ezáltal az Akadémiát a hazai tudományos kutatók közös társaságává, érdekképviseleti szervezetévé, a közgyûlést pedig a tudomány mûvelõinek „képviselõházává”.

Más kérdés, hogy ez a formai változás elvezetett-e már egy annak megfelelõ demokratikus gyakorlathoz! (Ugyanez a kérdés tehetõ fel persze, sõt még inkább, a hazai demokrácia, annak intézményrendszerének kiépülése kapcsán is.)

E tekintetben különösen fontos és szükséges lenne általános vitát folytatni az akadémiai döntéshozatal demokratizálódásának konkrét módjáról és a tekintélyelvûséggel való viszonyáról, más szóval a demokratikus képviseleti elvnek és a tudományos teljesítményen alapuló tekintélyelvûségnek, illetve az elismert érdemek elvének az összeegyeztetésérõl.

A tudományban ugyan nincs helye a demokráciának és egyenlõségnek – amint ezt több akadémiai elnökünk is indokoltan hangsúlyozta. Csakhogy itt nem a tudomány mûvelésében elért eredményekrõl van szó, ahol a tekintélyelvûség indokoltan érvényesülhet, hanem a döntéshozatal és képviselet elveirõl és módszereirõl.

Elõfordul, hogy olyan döntések, amelyek az akadémiai közösség valamely vagy akár valamennyi tagját érintik, a nélkül születnek, hogy elõzõleg az érintett személy, illetve a tagság véleményt nyilváníthatott volna. Olykor csak szûk körben forognak olyan javaslatok, elõterjesztések és reformelképzelések is, amelyek az Akadémia jövõjét és egész tagságát érintik – ahelyett, hogy azokat az osztályok és bizottságaik vitára tûznék. Az MTA alapszabályában is akadnak visszás pontok, mint például az, amely szerint az elnökség csupán az elnök tanácsadó testülete, noha abban minden osztálynak a választott vezetõje benne van. A közgyûlés elvileg ugyan a legfõbb döntéshozó szerv, de ott többnyire csaknem minden elõterjesztés szinte automatikusan többségi szavazatot kap. Nem vált még általánossá annak a természetes követelménynek az érvényesítése sem, hogy a megválasztott közgyûlési képviselõk, az osztályüléseken részt vevõ bizottsági elnökök, illetve az osztályok vagy bizottságaik különféle akadémiai bizottságokba delegált képviselõi rendszeresen tájékoztassák az õket megválasztó, illetve delegáló közösséget az azt érintõ ügyekrõl, és saját véleményüket sem hallgatva el, kifejezésre juttassák az õket megválasztó közösség többségi véleményét is, sõt, ez utóbbinak megfelelõen foglaljanak állást, illetve szavazzanak. Vagyis akad még vitatnivaló, ill. megvalósítandó a demokratizálódás konkrét feladatait illetõen. Néhány ilyen kérdésre ki is térünk az alábbiakban.

Az Akadémia mûködésében a „köztestületi demokrácia” (vagyis a demokratikus képviselet) elvét és a tudományokban érvényes tekintélyelvûséget nyilvánvalóan össze kell egyeztetni, és e kettõt semmiképpen sem szabad összekeverni.

A doktori címek adományozása és a levelezõ és rendes tagok megválasztása során csakis a tudományos érdem, a személyes teljesítmény és tudományos habitus, nem pedig a képviseleti elv kell hogy meghatározó legyen. (A képviseleti elvet legfeljebb akkor indokolt érvényesíteni, ha pl. a levelezõ tagságra ajánlott több olyan jelölt közül, akik azonos szavazati eredményt értek el, és akiknek tudományos teljesítménye nagyjából azonos szintûnek értékelhetõ, az egyik egy még akadémikus taggal nem bíró tudományágat mûvel).

A képviseleti elv azonban a tagválasztás kapcsán annyiban és óhatatlanul mégis kifejezésre jut összakadémiai szinten, amennyiben az új levelezõ tagok korlátozott száma miatt az osztályok között a kvótákat el kell osztani. Az akadémiai tagsági arányok javítása és újabb diszciplínák jeles mûvelõinek megválasztása – új kimagasló teljesítmények és tudós kiválóságok elõre nem látható, illetve jósolható megjelenése miatt – a jövõben mindinkább szükségessé válhat. Rugalmas megoldás alighanem csak oly módon biztosítható, ha a tagválasztások alkalmával a megválasztható új tagok összlétszámának egy elõre meghatározott hányada egy összakadémiai központi pool-t alkot. Ez a minõségi követelmények szigorú figyelembevétele, a nemzetközi elismertség és a szakmai közvélemény értékelése szerinti sorrend alapján mindenkor lehetõvé teszi (ha szükséges) az arányok javítását, éppúgy, mint új tudományos szakterületek jelöltjeinek megválaszthatóságát is.

A köztestületi demokrácia elvének eddiginél következetesebb érvényesítése azt kívánja, hogy egyrészt a közgyûlési doktorképviselõk megválasztása lehetõleg az egész magyar tudományos élet arányos képviseletének megfelelõen történjék, és másrészt, hogy mind a közgyûlésbe, mind pedig az Akadémia minden más testületébe megválasztott képviselõk valóban képviseljék is megválasztóikat.

A köztestület ún. doktorképviselõkkel való kiegészülésének intézményesítése azt a célt hivatott szolgálni, hogy az akadémikusok „tudós társasága” szoros és szerves kapcsolatban maradjon a vonatkozó szakmák más mûvelõivel, a kutatók és szakemberek széles köreivel és egyben saját utánpótlásával is, bevonva õket a hazai tudományos élet fejlesztésével kapcsolatos kérdések megvitatásába. Vagyis a köztestület doktorképviselõinek a szerepe és alapvetõ feladata a kutatóhelyek és kutatógárda véleményének és érdekeinek kifejezésre juttatása, a kétirányú tájékozódás és tájékoztatás, és ezáltal lehetõleg a hazai tudományos élet egésze gondjainak, problémáinak és törekvéseinek a megjelenítése. E szerepnek és feladatnak az eredményes megvalósulása érdekében javítani kellene a doktorképviselõk megválasztásának rendjét, és konkrétan meg kellene határozni a doktorképviselõk feladatait és jogait, felelõsségük és kompetenciájuk határait.

A közgyûlési doktorképviselõk megválasztása során tehát biztosítani kellene a hazai tudományos élet valamennyi diszciplináris és interdiszciplináris szakterületének és fõbb kutatóhelyeinek is (!) az arányos képviseletét. A köztestületi demokrácia elve pedig azt kívánja, hogy jogaik és kötelezettségeik is a demokratikus képviselet követelményeihez igazodva határozódjanak meg.

A demokratikus képviselet elvét viszont nemcsak az õ esetükben szükséges az eddiginél jobban érvényre juttatni, hanem általában minden, választás útján a különféle testületekbe, bizottságokba bekerült képviselõk, illetve delegátusok esetében is (beleértve az osztályok tanácskozási jogú tagjait is), akiknek kötelességük az õket megválasztó közösségek álláspontjának képviselete. Ez feltételezi, illetve megkívánja, hogy rendszeres kapcsolatot tartsanak fenn megválasztóikkal, tájékoztassák azokat az adott testület napirendjére, illetve közgyûlési szavazásra kerülõ ügyekrõl, és megismerjék azok véleményét.

A „meritokrácia”, illetve a teljesítményen alapuló érdemek elvének és a köztestületi demokrácia és arányos képviselet elvének összeegyeztetése az osztályok „tanácskozási jogú tagjaival” kapcsolatban is felvetõdik. A jelenlegi gyakorlatban még inkább a keveredésük tapasztalható. Ez utóbbi érthetõ módon (és a vonatkozó irányelvek tisztázatlansága folytán) abból is következik, hogy

egyfelõl a még (vagy már) akadémikussá meg nem választott kiválóságok körébõl kerülnek ki személyes érdemeikre való tekintettel a tanácskozási jogúak (akik ily módon bekapcsolhatók az osztály munkájába, és ezáltal jobban meg is ismerhetõk),

másfelõl viszont az egyes szakterületeket mûvelõ bizottságok vagy kutatóintézetek képviselõiként kerülnek megválasztásra. (E két kritérium szerencsés esetben persze egybe is eshet.)

Cseppet sem mellékes, hogy a tagválasztások elõkészületei szempontjából az osztálytagok mennyire gyõzõdhetnek meg épp a tanácskozási jogúak megismerése révén arról, hogy ez utóbbiak közül ki mennyire alkalmas (és nemcsak érdemes) az akadémiai tagságra, amely (ellentétben a különféle díjakkal és kitüntetésekkel) egyszersmind az akadémiai testületi munkában való közremûködés kötelezettségét is jelenti. Mindamellett – e szempontnak is (amennyire lehetséges) az érvényesítése mellett – a testületi demokrácia és arányos képviselet elvének kellene talán prioritást biztosítani a tanácskozási jogúak választásánál is.

A tanácskozási jogú osztálytagokra vonatkozóan fölöttébb irracionális és csak a teremkapacitás korlátjával indokolható az a szabály, amely számukat – a szavazó jogú akadémikusok számához kötve – korlátozza. (Ennek következtében egyes fontos diszciplínák és kutatóhelyek eleve képviselet nélkül maradhatnak.) A megoldás – az alapszabály módosítása nélkül – egy rugalmasabb létszámkeretnek oly módon való lehetõvé tétele lehetne, hogy legalábbis mint „állandó meghívottak” kaphatnának az osztálytanácskozásokon helyet az egyébként képviseletet nem nyert, de fontos diszciplínák és kutatóhelyek jeles képviselõi.

Természetesen a tanácskozási jogú választott tagoktól és az „állandó meghívottaktól” is el kell várni, és meg kell követelni, hogy valóban képviseljék is a vonatkozó szakterületet, illetve kutatóhelyet, és gondoskodjanak a kétirányú információáramlásról.

Amennyiben a tanácskozási jogú osztálytagok megválasztásánál érvényre jut az arányos képviseleti elv, úgy még következetesebben lehet érvényesíteni a tudományos teljesítményen alapuló „meritokrácia” elvét az akadémikusválasztásban.

A köztestületi demokrácia és demokratikus képviselet elvének következetesebb érvényesítésének célja szempontjából sem mellékes az osztályok tudományos bizottságainak a megfelelõ mûködése. Mint ahogy aligha mellõzhetõ azoknak a különféle akadémiai (nem az osztályokhoz tartozó) bizottságoknak és testületeknek a mûködési elve, illetve gyakorlata (mint amilyen a DT, a Könyv- és Folyóiratkiadási Bizottság, az AKT, az Etikai Bizottság stb.), amelyekbe az egyes osztályok képviselõiket delegálják. Az utóbbiak vonatkozásában sem vált még eléggé általánossá és természetessé az a gyakorlat, hogy az osztálydelegáltak a vonatkozó bizottság ülésének napirendjérõl, majd vitájának és döntéseinek az osztályt érintõ vonatkozásairól elõzetesen, illetve utólag megfelelõen tájékoztatják az osztályt, ha kell, annak állásfoglalását kérve, hogy majd aszerint szavazzanak – ami pedig a demokratikus képviselet egyfajta alapszabálya. (Arról nem is szólva, hogy ha egy-egy bizottságban nem az illetékes osztály által megválasztott személy „képviseli” az osztályt, akkor az mennyire felel meg az arányos képviselet elvének.)


(3) Az MTA kutatóintézeti hálózata mint

a „szocializmus” öröksége és jövõjének kérdése


Az MTA jelenleg is folyó reformja és az akadémiai törvény, illetve alapszabály módosítása kapcsán az egyik legvitatottabb kérdés éppen az akadémiai kutatóintézetek sorsa és finanszírozása. Vannak, akik úgy vélik, hogy az Akadémia indokolatlanul tart fenn saját kutatóintézeti hálózatot, és hogy a megoldás ezeknek az egyetemekhez kapcsolása, egyetemi intézetekké való átminõsítése lenne, vagy esetleg a teljes kutatóintézeti hálózatnak az MTA égisze alatt és gondozásában mûködõ új egyetemmé való átalakítása. (Ilyen javaslat is van.) Érvelésként hivatkozni szoktak arra, hogy a „szocializmus” szóban forgó öröksége nem felelhet meg a piacgazdaság viszonyainak és a fejlett nyugati országok gyakorlatában kialakult intézményi rendnek, és hogy annak idején az egyetemektõl elkülönült akadémiai kutatóintézeteknek a létrehozása, különösen a társadalomtudományok területén, mindkét fél számára kedvezõtlen hatásúnak bizonyult, minthogy az intézményi elkülönülés bizonyos mértékben a kutatói és az oktatói tevékenység elkülönülésének tendenciáját váltotta ki.

Igaz, annak idején a pártállam a kutatóintézetekben talán jobban eltûrte a politikailag megbízhatatlan, de a tudományos munkában eredményes személyeket, mint a szigorúbb ideológiai és politikai ellenõrzés alatt tartott egyetemeken, ahol az ifjúság ideológiai nevelését kiemelten fontos ügynek tekintette. Ez azonban korántsem általánosítható, különösen nem a „kemény diktatúra” korszakára vonatkozóan.

Kétségtelen, hogy némely szakterületen az egyetemeken folyó tudományos kutatás ily módon némileg háttérbe szorult, vagy legalábbis már nem minõsült a felsõoktatási kormányzat részérõl kiemelten fontos és finanszírozandó követelménynek, aminek hatása ma is érzõdik, noha a saját munkájuk iránt igényes egyetemi oktatók nem hagytak fel a kutatással, és jó néhány szakterületen az alapkutatások is elsõsorban az egyetemeken folytak, és folynak ma is. Másfelõl pedig a kutatóintézeti munkatársak nagy része kiesett vagy kirekesztõdött az oktatásnak a gyakorlatából, ami – legalábbis a társadalomtudományok esetében – a tudományos eredmények, új gondolatok és azok közlési módja elsõdleges kontrolljának elvesztését is jelenti. Ráadásul, némely szakterületen az egészséges versengés és együttmûködés helyett inkább az egymás eredményeit lekicsinylõ, illetve a másik helyzetét, jövedelmi és infrastrukturális körülményeit elirigylõ rivalizálás is kialakult.

A meglévõ akadémiai kutatóintézeteknek egyetemekre való áthelyezését célzó javaslatok kapcsán azonban néhány körülményt aligha lehet figyelmen kívül hagyni. Nevezetesen:

Eltekintve néhány, önmagában is kiváló kutatási eredményeket felmutató, fõként az atomfizika, a biokémia, a gyógyszer- és orvostudományi területen mûködõ intézettõl, amelyek (állami és magántámogatások mellett) akár önállósíthatók is lehettek volna, az akadémiai kutatóintézetek zömét a rendszerváltást követõ elsõ években még valóban össze lehetett volna vonni az egyetemekkel, ily módon megerõsítve az egyetemek (természetes) tudományegyetemi jellegét. Csakhogy késõbb olyan felsõoktatási törvény lépett hatályba, amely a fõiskolák számára is lehetõvé tette egyetemi szakok indítását, a felsõoktatási kormányzat pedig új fõiskolák (köztük megfelelõ szellemi kapacitások nélkül alapítottak) tömegének adta meg az elismerést, sõt pénzügyi támogatást.

Az egyetemi „integrációnak” az olykor igencsak erõltetett követelménye pedig oda vezetett, hogy a már nagy hagyományokkal bíró és nemzetközi elismertséget, hírnevet szerzett egyetemek is (mint például a Mûegyetem és a SOTE) kénytelenek voltak más tudományterületeket felölelõ új karokat létesíteni. (Ilyenek például a sokszor a volt „Politikai gazdaságtan” tanszékekbõl vagy a „Tudományos szocializmus” tanszékekbõl lett közgazdaságtani, illetve politológiai vagy szociológiai stb. tanszékekre épülõ új karok.) Ezekhez az új karokhoz többnyire nem a legjobb és tudományos eredményeket is felmutató oktatói gárdát használták fel.

Ezt követte az államilag támogatott felsõoktatásban olyan oktatási normák bevezetése (az oktatói jövedelmek növelésének indokán is), amelyek legfeljebb csak az elemi, általános iskolai tanítók számára felelhettek volna meg, de már valamirevaló középiskolai tanárok vonatkozásában sem, az egyetemi oktatók esetében pedig a tudományos munka szerepének teljes kizárását mutatták. Bár ezeket a normákat késõbb felsõbb szinten visszavonták, a legtöbb egyetemen továbbra is alkalmazták azokat. Újabban még szigorúbb normák váltak kötelezõvé, amelyek – noha már a tudományos munkát is beszámíthatóvá teszik – különösen az ifjabb oktatói generációt sújtják. Olyannyira, hogy a tanszékekre felvett doktorandusz tanársegédek sokszor egyszerûen képtelenek doktori értekezésükön dolgozni, illetve azt határidõre elkészíteni, a legtehetségesebbek pedig inkább távoznak, vagy eleve nem is jelentkeznek doktorképzésre.

Mindezek következtében a realitás egészen más, mint 17 évvel ezelõtt. Ma már a felsõoktatási intézményeknek olyan elképesztõen nagy a számuk – bármennyire is igyekszik a jelenlegi minisztériumi vezetés és a MAB (egyébként erõsen kifogásolható módszerekkel) korlátozni azt –, hogy eleve hatalmas dilemma lenne (nem is szólva a személyi és intézményi érdekeknek a jelenleginél is jobban kiélezõdõ csatájáról) azt eldönteni, hogy egy-egy kutatóintézet hová lenne beolvasztható, integrálható. Ha pedig a kutatóintézetek gárdája szóródna szét esetleges egyéni döntések alapján a sokféle felsõoktatási intézmény között, az még az eddig jól mûködõ és eredményes kutatói kollektíváknak is a szétzilálódását okozná. És ami mindezt még tetézné, az a már említett sajnálatos körülmény, hogy a felsõoktatási intézményekben, köztük a legnevesebb tudományegyetemeken is, a kutatási tevékenység egyre nagyobb nehézségekbe ütközik. Éspedig mind a finanszírozás súlyos gondja, mind az említett oktatási normák, mind pedig az oktatással összefüggõ kutatásoknak – a standard amerikai tankönyvek szolgalelkû átvétele és a „bolognai határozat” hazai értelmezése következtében bekövetkezõ tragikus visszaszorulása miatt.

Ilyen körülmények között – bármennyire is indokolt a probléma felvetése – aligha lenne aktuális, sõt egyáltalán elõrevivõ megoldás az akadémiai kutatóhálózat felszámolása.

Elképzelhetõ persze, sõt bizonyára meg is valósítható a szóban forgó megoldásnak egy olyan változata is, amely lehetõvé tenné egyik-másik kutatóintézetnek valamelyik, arra alkalmasnak ítélhetõ egyetem által történõ átvételét és annak saját tanszékévé, illetve intézetévé átalakítását kellõen szabályozott feltételek mellett (beleértve a teljes kutatói állománynak az átvételét és az épületek, berendezések megvásárlását stb.).

Ami pedig a teljes kutatóintézeti hálózatnak egy, az MTA által létesített új egyetem keretében való megõrzését illeti, egy ilyen megoldás kétségkívül biztosítaná ugyan a kutatások és az oktatás összhangját, másfelõl viszont az Akadémiát mint saját egyetemmel bíró intézményt még inkább elkülönítené a hazai felsõoktatás más intézményeitõl. Azok versenytársává és azok kutatásainak ösztönzésében, támogatásában, kutatóiknak összefogásában érdektelenné vagy éppen ellenérdekeltté téve. Vagyis az MTA az ily módon nyert kettõs arculat miatt elveszíthetné eredeti funkcióját, vagyis azt, hogy az egész hazai tudományos élet gondozója legyen.

Megjegyzendõ, hogy az akadémiai kutatóintézeteknek, amelyek között egyik-másik elõkelõ helyet vívott ki a világranglistán is, a legfõbb sajátos értékük a függetlenségük, vagyis az, hogy nincsenek kitéve a gyakran változó miniszterek hirtelen jött ötleteinek.

Az Akadémia kutatóintézeti hálózatának megszüntetésére vagy átalakítására vonatkozó említett javaslatok tehát aligha elfogadhatók. Ugyanakkor nagyon is idõszerû az a kérdés, hogy miként kellene és lehetne az egyetemi és az akadémiai kollektívák, illetve tevékenységek intézményi elkülönülésen változtatni. Hiszen a valóban egyetemi színvonalú oktatás nem nélkülözheti az azt megalapozó tudományos munkát. A kutatási eredmények elsõdleges kontrollját pedig (eltekintve egyes tudományterületeken lehetséges laboratóriumi tesztektõl) nem utolsósorban az oktatás biztosíthatja.

Báró Eötvös József, az MTA egykori elnöke és oktatási miniszter annak idején figyelmeztette az egyetemeket, hogy a tudományt nemcsak interpretálni, hanem mûvelni is kell. Szavai ma, az amerikai standard tankönyvek interpretálásával megelégedõ oktatók számára újra és fokozottan aktuálisak!

A megoldásnak a leginkább reális útja – az akadémiai kutatóintézetek fennmaradása (és esetleges további integrációja, összevonása) mellett – az egyetemekkel való szervezett együttmûködés feltételeinek további javítása és garanciáinak megteremtése lehet. Ez az eddiginél szélesebb körû és behatóbb eszmecserét kíván arról, hogy milyen konkrét lépésekre lenne szükség

egyfelõl, egy racionális integráció keretében a gombamódra megszaporodott felsõoktatási intézményekbõl, azok viszonylagos autonómiájának megtartása mellett és fokozott együttmûködése alapján néhány nagyobb, valóságos egyetemi egység létrehozására, és

másfelõl, az akadémiai kutatóintézetek és az egyetemek közötti szerves és szervezett együttmûködés hatékonyabbá tételére az oktatás és a kutatás természetes és általános összekapcsolása érdekében, beleértve az azonos minõsítési és munkavégzési követelmények, normák és feltételek, valamint kereseti lehetõségek biztosítását, közös kutatói teamek és oktatói csoportok, tudományos és doktori iskolák, tanácsadó testületek létrehozását stb.

Erre a kérdésre még visszatérünk.

Az akadémiai kutatóintézeteknek (vagy azok többségének) az indokolt fennmaradásával kapcsolatos az a javaslat, amely az MTA testületi és kutatóintézeti, illetve a kutatóintézeti hálózatot irányító részének a szétválasztására vonatkozik. Eszerint „a testületi résznek nem irányítási, hanem véleményezõ, szakmai szerepet” kellene csak biztosítani, a kutatóintézeteket pedig „önálló, korszerû vezetési struktúrában kellene mûködtetni”.

Kétségtelen, hogy a jelenlegi struktúrában és mechanizmusban nem kis zavart vagy következetlenséget okoz az a tény, hogy egyfelõl az MTA az egész hazai tudományos élet gondozója, ápolója és érdekképviselõje, másfelõl viszont egy részének, saját intézeteinek gazdája is. Ez a probléma egyébként gyakran megjelent az Országgyûlés számára készült elnöki beszámolókban is, de különösen rendszeresen az MTA költségvetése kapcsán.

Másfelõl sok félreértés is származik e kettõsségbõl. Különösen az a meglehetõsen széles körben elterjedt félreértés, hogy az MTA, amely egyébként a tudományos kutatásokra és fejlesztésre fordított összes hazai pénzösszegeknek kevesebb, mint egyötödével rendelkezik, és a tudományos kutatók többsége fölött semmilyen adminisztratív, illetve munkáltatói jogokkal sem bír, valamiféle központi irányítója is lenne a hazai tudományos tevékenység egészének. Vagyis hogy a gondozó, ápoló és támogató szerepen felül afféle minisztériumi szerepet is betöltene, és talán még tudósaink emigrációjáért is felelõssé lenne tehetõ.

Az MTA kettõs arculata, vagyis köztestületi funkcionálása és egyszersmind saját intézeteit illetõ gazdaszerepe nyilvánvalóan sajátos körülményt jelent, de ennek a két különbözõ szerepkörnek a merev szétválasztása aligha célszerû. A saját kutatóintézetek fölötti szakmai ellenõrzésnek és az azokat irányítók megválasztásának joga a köztestületé kell hogy legyen, hiszen egy korszerû vállalati korporációs rendszerben is a menedzserek kinevezése és ellenõrzése a tulajdonosi jogokat bíró részvényesek közgyûlésére tartozik. Ezért helyes és szükséges lenne a „testületi résznek” a kutatóintézeti irányítás fölötti ellenõrzõ szerepét megerõsíteni, és az intézeti igazgatók kinevezésében is az eddigi, meglehetõsen formális szerepe helyett legalább olyan szerepet biztosítani, mint például az egyetemeken a karoknak, illetve az egyetemi tanácsoknak, szenátusoknak az egyetemi tanári kinevezések és tanszékvezetõi megbízások terén. A „testületi rész” a szóban forgó „kvázi tulajdonosi” jogait és ellenõrzõ szerepét megfelelõen gyakorolhatja úgy is, hogy közben az intézethálózat gyakorlati irányítása és az egyes intézetek menedzsmentje kellõ önállóságot élvez.


(4) A tudományos minõsítés

és az akadémiai doktorátus kérdése

Az akadémiai doktorátus intézményét és a minõsítési rendszert, vagyis az akadémiai doktori eljárást, valamint az akadémikusok megválasztásának rendjét is gyakran kifogásolják. Igaz, igen különbözõ megfontolásokból és következtetéssel. Az egyik érv ezúttal is a „szocializmus” örökségére való hivatkozás. Ennek megfelelõen egyes vélemények szerint a tudományos minõsítés nem az akadémiák feladata, hanem az egyetemeké.

Egyesek hivatkoznak is arra, hogy ma már egyetemeinken a habilitáció intézményesülése kellõ biztosíték az alkalmasság megítélésére az egyetemi tanári kinevezések esetében. De hivatkoznak még arra is, hogy amerikai egyetemeken az utóbbi nélkül is, többéves próbaidõ és külsõ értékelõk bírálata alapján is kellõ biztonsággal tudják kiválasztani az állandó állású egyetemi tanárokat.

Az eddigi tapasztalatok azonban nemigen igazolják a szóban forgó érvelést. (Erõs kételyek támaszthatók az amerikai gyakorlattal szemben is, leszámítva néhány kiválóságnak számító egyetemet. Szép számban ismerhettünk meg olyan amerikai professzorokat, akiknek a tudása, felkészültsége jóval elmarad az adott szakterület hazai professzoraiétól. Ez is magyarázhatja azt, hogy a brain drain nyomán hazánkat elhagyó tudósaink, egyetemi tanáraink többnyire igen hamar érnek el sikereket és megbecsülést az Egyesült Államokban is.)

Egyetemeink habilitációs eljárása és gyakorlata (legalábbis egyelõre és tisztelet a kivételnek) ma még az akadémiai doktori fokozat, illetve cím esetében elõírt és többnyire alkalmazásra is kerülõ követelményekénél jóval alacsonyabb szintû követelményeket támaszt. Sõt, a követelmények tényleges teljesítésében mutatkozó nagyobb hiányok mellett is olykor sor kerül az egyetemi tanári kinevezés megszerzésére. Ez egyébként logikusan következik is abból a ténybõl, hogy az akadémiai doktorátus – az azonos munkahelyen dolgozó kollégák szûkebb köre helyett – az igen heterogén összetételû testületek egymást követõ több fórumának értékelésére épül.

Ráadásul a felsõoktatási intézmények számának ugrásszerû növekedése és még az eredeti szakterületen nagy tekintélyt kivívó egyetemeken is kellõen meg nem alapozott új karoknak és tanszékeknek a létrejötte igen kérdésessé teszi a habilitációs követelmények megfelelõ szintjének és általános érvényesülésének megvalósulását. Különösen olyan körülmények között, amikor egyrészt a kor szerinti diszkrimináció, vagyis a korhatárra vonatkozó szabály, másrészt pedig az akkreditáció miatt a vezetõ oktatókért folyó egészségtelen verseny igen erõs ösztönzõ a követelmények elnézõbb számon kérésére.

Ezért, legalábbis egyelõre, nem gyengíteni, hanem inkább erõsíteni kellene az MTA „minõségbiztosító” szerepét az egyetemi tanári kinevezésekhez (és persze a kutatóintézeti fõmunkatársak kinevezéséhez) vezetõ eljárásban. Az akadémiai doktori cím megszerzése mint általános (és csak kivételes esetekben mellõzhetõ) követelmény, mind a habilitáció egyéb kritériumainál, mind pedig a professzori kinevezések procedúrájában Nyugaton alkalmazott feltételeknél is megfelelõbb lehet, amennyiben a vonatkozó követelmények teljesítését az MTA illetékes osztályának doktori bizottságában, majd az illetõ osztályon, végül pedig a Doktori Tanácsban is felmérik, ellenõrzik, nem is szólva a disszertáció megvédésének a kijelölt bírálóbizottság által történõ értékelésérõl.

Az akadémiai doktorátusnak azonban nem csak és nem is elsõsorban az egyetemi tanári kinevezések terén van indokolt szerepe és fontossága. Az akadémiai doktori fokozat, illetve cím fenntartása három szempontból is indokolt:

Az egyik az a tudományos munkára, kutatásra és kutatási eredményekre, sõt nemzetközi elismertség megszerzésére ösztönzõ hatás, amely persze akkor tud jól érvényesülni, ha az akadémiai doktorátust az egyetemi tanári kinevezés általános feltételeként a gyakorlatban alkalmazzák is.

A másik pedig az a nem kevésbé fontos szerepe, amelyet az akadémikusok kiválasztódása tekintetében betölt, amennyiben az akadémiai doktorok széles hálózata adja az akadémikusok megválasztásához szükséges „merítési” alapot.

A harmadik sem kevésbé fontos, nevezetesen az MTA széles, a kutatók tömegeit átfogó hálózata kialakulásának és mûködésének szempontja, amelyrõl már szó esett. Ez biztosítja Akadémiánk számára azt a lehetõséget, hogy hatékonyan terjeszthesse ki tevékenységét arra az egész magyar tudományos közösségre, amelyért felelõsséget vállalt. A köztestületi tagság intézményesülésére és a doktorképviselõkkel kiegészült akadémiai közgyûlések gyakorlatának bevezetésére nyilvánvalóan azért került sor, hogy ily módon nyilvánosabbak és ellenõrizhetõbbek legyenek az Akadémián belüli döntések, sõt, azok elõkészítésében és meghozatalában is szerepet kapjanak a tudomány nem akadémikus mûvelõi is.

Az akadémikusok kiválasztódásának, vagyis az MTA tagjai „utánpótlásának” a szempontját illetõen persze az az ellenvetés tehetõ, hogy a nyugati akadémiák az ilyen merítési bázis és elõszûrés nélkül is jól ki tudják választani azokat, akiket tagjaik közé kívánnak választani. Az Akadémiánkat érõ támadásokban viszont gyakran olyan megjegyzések szerepelnek, amelyek a nálunk folyó akadémikusválasztás gyakorlatát azért bírálják, mert az – úgymond – egy szûk „érdekközösségnek”, vagyis az akadémikusok kis „csapatának” a praktikája a hozzájuk lojális, illetve „hálás utódok” befogadására és jutalmazására. Elképzelhetõ, hogy milyen kritikák érnék az Akadémiát, ha a tagválasztás a jövõben minden elõzetes feltétel és szûrés nélkül valóban csupán a már akadémikusok személyes preferenciája alapján történne.

Az Akadémia minõsítési eljárása és gyakorlata elleni bírálatok nemcsak az akadémiai doktorátus intézményét, illetve a vonatkozó eljárást kifogásolják, hanem az akadémikusok megválasztásának módját is. A bírálatok szinte minden esetben egyszerûen a tájékozatlanságból fakadnak.

A tagválasztásra vonatkozó szabályok szerint kialakult gyakorlatban az elsõ fázis az ajánlás, amelyhez legalább három akadémikusnak a jelölhetõ személy tudományos érdemeire vonatkozó egyetértése és aláírása szükséges. Kizárólag akadémiai doktorok jelölhetõk, és minden akadémikus maximum csak két személy ajánlását írhatja alá. Az ajánlásokban szereplõ doktorok a szakma legjobbjainak, az MTA tudományos bizottságaiban jeleskedõknek, nem utolsósorban a köztestületi doktorképviselõk által megválasztott tanácskozási jogú osztálytagoknak a körébõl kerülnek ki. Az ajánlások, amelyek röviden összefoglalják a jelöltek tudományos életpályáját és annak eredményeit, a Magyar Tudomány folyóiratban publikálásra kerülnek, és azokhoz bárki megjegyzéseket, megfelelõ érvekkel alátámasztott kifogásokat tehet. Az ajánlott jelöltek elõadásaikkal rendre bemutatkoznak az illetékes osztály elõtt. Mielõtt a tagválasztás második fázisára sor kerülne, az illetékes osztály a jelöltekrõl, illetve a rájuk vonatkozó preferenciasorrendrõl az osztályhoz tartozó tudományos bizottságoktól véleményt kér, majd többszöri vitát és egyeztetést folytat. Az értékelésekben magától értetõdõen a tudományos életpálya (elsõsorban jelentõs publikációkban és hivatkozásokban kifejezõdõ) eredményei, különösen pedig a doktori fokozat, illetve cím elnyerése óta felmutatott eredmények és a nemzetközi elismertség számít. Az elõzetes viták és egyeztetések után kerül tehát sor a titkos szavazásra. Azt, hogy az egyes osztálytagok a titkos választás során kire szavaznak igennel, és kire nemmel, saját lelkiismeretükön kívül senki nem befolyásolhatja, sem az osztályelnök, de még az MTA elnöke sem, még kevésbé bárki kívülálló.

A minõsítési eljárás persze elõtérbe állítja a merõben különbözõ tudományterületeken jelentkezõ tudományos teljesítmények összehasonlíthatóságának sokat vitatott kérdését. Nyilvánvaló, hogy a különbözõ tudományterületek, diszciplínák, sõt szubdiszciplínák mûvelõinek a teljesítményét csak igen óvatosan szabad összemérni. Az olyan kvantitatív mutatók, mint a publikációk és hivatkozások száma vagy éppen az impaktfaktor, csupán szükséges, de nem elégséges és nem is mindig megbízható mércét jelentenek. A nemzetközi elismertség kritériuma és a szakmai testületek értékelése azonban olyan közös alapját teremti meg az összehasonlításnak, amely még akkor is alkalmasnak ígérkezik, ha a nemzetközi elismertség kifejezõdésének módja és mértéke tudományterületenként, illetve diszciplínánként eltérõ, és a szakmai testületek összetétele is különbözik egymástól.

Az Akadémia minõsítési eljárását kifogásolók szemléletében van egy furcsa, de jellemzõ ellentmondás: miközben természetesnek tekintik a közszolgálat más területein, az államapparátusban, a volt állami és a mai magánvállalatoknál, a politikai pártokon, sõt némely egyházakon belül is stb. a mindenkori fõnökök által történõ kiválasztás gyakorlatát, éppen azt az egyetlen intézményt támadják, ahol a kiválasztás szigorú teljesítményekhez, nemzetközi elismertséghez kötött, és egy szakmai grémium titkos szavazásától függ. Nem furcsa ez, még akkor is, ha itt sem mindig biztosított a legkiválóbbak bekerülése a doktorok és akadémikusok táborába?!

Természetesen akadnak még vitatható és javítandó elemek a minõsítési eljárásban, valamint az akadémikusok megválasztásának procedúrájában is. Aligha akad azonban a társadalmi élet vagy a gazdaság bármely más területén még egy olyan, a teljesítmény felmérésére és a nemzetközi elismertségre alapozott, többlépcsõs és különbözõ összetételû testületek által végzett minõsítési eljárás, mint a Magyar Tudományos Akadémia gyakorlatában.


(5) A doktori és akadémikusi

tiszteletdíjak ügye


A tiszteletdíjak ügye, különösen a doktori illetményé, gyakran vitatott kérdés az MTA és a mindenkori pénzügyi kormányzat közötti tárgyalásokon, de olykor szerepel az Akadémia, illetve az akadémikusok ellen írt egyik-másik újságcikkben is. Amíg a pénzügyi kormányzat fõként azt kifogásolja, hogy a tiszteletdíjban részesülõk számának változása és kiszámíthatatlansága (legalábbis a doktoroké) nehézséget okoz a központi költségvetés megtervezésében, addig a tiszteletdíjak rendszerét kifogásolók többnyire arra hivatkoznak, hogy – úgymond – az is a „szocializmus” öröksége, amely nem létezett korábban az MTA múltjában, és idegen más akadémiák gyakorlatában is.

Ami az említett költségvetés-tervezési problémát illeti, az minden bizonnyal erõsen felnagyított. Hiszen egy olyan országban, mint a miénk, amely oly keveset költ a tudomány támogatására, a voltaképpen egyetlen jelentõs erõforrásának, a szellemi tõkének a fejlesztésére, nem ezen a költségvetési tételen kellene spórolni. Még ha eltekintünk attól a sajnálatos ténytõl is, hogy milyen a halálozások száma nemcsak az akadémikusok, hanem a doktorok körében is, a szóban forgó költségvetési tétel nagysága nincs arányban azzal, hogy milyen ösztönzõ hatású lehet a tiszteletdíj az amúgy nemigen jövedelmezõ tudományos munka végzése tekintetében! (A doktori tiszteletdíjak összege még az Akadémia saját költségvetésének is csak kevesebb, mint 1 százalékával egyenértékû.)

A „szocializmus” örökségeire hivatkozás pedig nemcsak azért félrevezetõ, sõt téves, mert az akadémikusok tiszteletdíjban részesítése az MTA történelmének egy meglehetõsen hosszú idõszakában, nevezetesen 1869 és 1909 között, is természetes gyakorlat volt (amikor a törvényi szabályozás szerint az Akadémia rendes tagjainak fizetés járt), hanem mert az aktuális és lényegi kérdés az, hogy

a szóban forgó „örökségek” betöltenek-e hasznos és ösztönzõ szerepet, illetve méltányos vagy jogos jövedelem- és nyugdíj-kiegészítõ funkciót, vagy pedig pusztán azért kellene azokat megszüntetni, mivel az elõzõ rendszerben jöttek létre, és – úgymond – nem felelnek meg a piacgazdaság, illetve a neoliberális politika követelményeinek;

továbbá, ha ezek az „örökségek” már nem, illetve egyre kevésbé töltenének is be indokolható szerepet a mai valóságban, vagy, még ha az utóbbi érv igaz lenne is, akkor viszont milyen konkrét módon válthatók ki, és mikor szüntethetõk meg.

A tiszteletdíjak jogosságát illetõen az MTA vezetése gyakran hivatkozott és nem indokolatlanul a „meritokrácia”, illetve a „nemzet tudósai” anyagi megbecsülésének szempontjára. Ez egyesek szerint „privilégiumot”, vagyis kiváltságos juttatást jelent, bár megjegyzendõ, hogy az arisztokráciának a születés révén szerzett privilégiumaihoz vagy a plutokráciának a vagyon alapján élvezett kiváltságos helyzetéhez képest kétségtelenül jogosabbnak és igazságosabbnak is minõsíthetõ a tényleges teljesítményekkel szerzett érdemek alapján élvezett kiváltság. Ettõl eltekintve is, a tiszteletdíjak indokoltságát és jogosságát két gyakorlati szempont, illetve tény is megalapozza. Az egyik többé-kevésbé átmeneti, bár alighanem még jó néhány évtizedre vonatkozó, a másik általános és idõtlen természetû.

(a) Az elõbbi nem más, mint az a tény, hogy a szégyenteljesen alacsony javadalmazással honorált, de szakmailag eredményes életpálya után álló nyugdíjas egyetemi tanárok és kutatóintézeti fõmunkatársak számára ennek az összegnek a kiesése egzisztenciális katasztrófát jelentene. Ez az akadémikusok többsége esetében így is van. (Idõsebb akadémikusaink nyugdíjának összege, még ha egy ideig egyetemi rektorok, intézetigazgatók vagy más magas beosztású oktatók, illetve kutatók voltak is, kb. csak egy német vagy osztrák szakképzett munkás nyugdíjának szintjét éri ma el.)

Mindez persze annak a jól ismert körülménynek a következménye, hogy a pártállam idején, de még a rendszerváltást követõen is az egyetemi tanárok és kutatóintézeti fõmunkatársak fizetése és általános jövedelemszínvonala messze elmaradt nemcsak a nálunk fejlettebb nyugat-európai országokban dolgozókéhoz képest, hanem az államigazgatásban, illetve a magánszektorban dolgozó azonos képzettségûekéhez képest is. Vagyis azok, akik egész életüket vagy annak nagyobb részét a tudományos kutatásnak és oktatásnak szentelték, nálunk – ellentétben nemcsak nyugati kollégáikkal, hanem még a fejlõdõ országokban élõ kollégáikkal is – nemcsak egy tisztességes, anyagi gondok nélküli megélhetést biztosító nyugdíjat nem élvezhetnek egyelõre, hanem nyugdíjas éveikre anyagi biztonságot jelentõ vagyon megszerzésére sem lehettek képesek. Ebben az értelemben a tiszteletdíj a már nyugdíjas és a közeljövõben nyugdíjba vonulók számára egyfajta nyugdíjkiegészítést jelentõ indokolt juttatás! (Ebbõl a szempontból nézve, annak összegét vagy arányos részét akár az érintettek nyugdíjának összegébe beillesztve meg is szüntethetõ lenne, noha akadémikusi tiszteletdíj az MTA múltjának a már említett olyan idõszakában is létezett, amikor azt az érintettek jövedelmi és vagyoni helyzete, illetve nyugdíja aligha indokolta.)

Megjegyzendõ továbbá, hogy az egyetemi, illetve kutatóintézeti munkahelyüktõl akadémikusaink (és akadémiai doktoraink) nyugdíjazásukkor, amelyre többnyire még teljes szellemi kapacitásuk birtokában csak a nálunk még mindig fennálló (ezen a területen különösen érthetetlen és ésszerûtlen) kor szerinti diszkrimináció kényszeríti õket, semmiféle végkielégítést sem kapnak. Ellentétben a közszolgálat néhány más területén, illetve a versenyszférában a hasonló vagy inkább jóval alacsonyabb képzettségû vezetõ beosztásúakkal, akik igen jelentõs összegû végkielégítésben részesülhetnek.

(b) A másodiknak említett szempont, illetve tény pedig arról szól, hogy – ellentétben a más területen dolgozó közalkalmazottak és köztisztviselõk, illetve az üzleti szférában alkalmazott munkavállalók túlnyomó többségével – az MTA akadémikus tagjai (és doktorai között is igen sokan) nyugdíjba vonulásukkor nem szüntetik be szakmai tevékenységüket (képletesen szólva: „nem teszik le a tollat”). Szinte kivétel nélkül valamennyien mindaddig, amíg egészségi állapotuk azt engedi, életük végéig folytatják tudományos munkásságukat, a kutatást és az utánpótlás oktatását is. (Az akadémikusok temetésekor elhangzó nekrológok visszatérõ eleme, hogy az elhunyt élete végéig aktív maradt a tudományos életben.)

Az akadémikusi tiszteletdíj (és legalábbis a doktorok egy része esetében a doktori tiszteletdíj is) voltaképpen a nyugdíjazást követõen is végzett tudományos és oktatási, tudományszervezési, különféle bizottsági és szakértõi, véleményezõ és egyéb tevékenységeknek a honorálásaként is értelmezendõ. Ezekért ugyanis nem jár külön fizetség – ellentétben pl. az állam vagy a magánvállalatok számára végzett szakértõi tevékenységgel, bankok és nagyvállalatok igazgatóságában vagy felügyelõbizottságában vállalt tagsággal stb.

Egyébként is jelentõs és a külföldi esetekkel összehasonlítva is indokolatlanul nagy jövedelemkülönbségek alakultak ki hazánkban az elmúlt két évtizedben az üzleti és bankszférában tevékenykedõ és a tudományos és oktatási pályán dolgozó, hasonló képzettségû szakemberek között. Az elõbbiek körében még egy-egy osztályvezetõnek a jövedelme is toronymagasan áll az akadémikusi tiszteletdíj fölött. Érdemes és tanulságos lenne a vonatkozó jövedelemelosztásról elemzést készíteni. Egy ilyen elemzés egyszersmind a mai jövedelmi viszonyok oldaláról is magyarázhatná tudományos kutatóink és egyetemi oktatóink, különösen a fiatal tehetségek egy része külföldre távozásának indítékát.

Következésképpen, az akadémikusi tiszteletdíj – e második szempont, illetve tény alapján – az egész életmûért és a tovább folytatott magas színvonalú tudományos tevékenységért járó honorárium. (Az akadémikusi életmû honorálása hasonlítható „a nemzet mûvésze”, illetve „a nemzet sportolója” címek és járadékok esetéhez, de a szakmai tevékenység folytatása még azok kritériumaihoz képest is többlet.)

Más kérdés persze az, hogy mind az akadémikusok, mind pedig, és különösen a doktorok között, kik azok, akik valóban rászolgálnak az életük végéig járandó tiszteletdíjra, és kik azok, akik már vagy átmenetileg nem. Azok esetében például, akik egy-egy igen jövedelmezõ állás vagy vállalkozás érdekében felhagynak tudományos és oktatói tevékenységükkel (legyenek azok akadémikusok vagy doktorok), a szóban forgó tiszteletdíjnak életük végéig való folyósítása aligha indokolt.

Mindezek figyelembe vétele mellett is felvethetõ és megvitatandó az a kérdés, hogy mi lehet a tiszteletdíjak jövõbeli sorsa és nagyságuk alakulása.

Nyilvánvaló, hogy amilyen mértékben a hazai egyetemi tanári és kutatói fizetések felzárkóznak a hasonló kvalitásúak köztisztviselõi fizetéséhez és az üzleti szférában alkalmazottak jövedelméhez, és amennyiben már ez válik a késõbb nyugdíjba vonulók nyugdíj-megállapításának alapjává, úgy az elsõ szempontra hivatkozás az akadémikusok és akadémiai doktorok ifjabb generációja esetében fokozatosan elveszíti relevanciáját. A megoldás tehát ebbõl a szempontból a piacgazdaságokra jellemzõ utat mutatja már a nem távoli jövõben is.

Némileg más a helyzet az „életfogytiglan” folytatott tudományos tevékenységgel. Még a jelenlegi ifjabb tudósgeneráció esetében sem várható, hogy az ingyen végzett különféle akadémiai tevékenységet a közeli jövõben a „piac” majd megfelelõen honorálni fogja. (Hiszen még az egyetemi fizetett óradíjak is csak egy átlagos szakmunkás órabérének felelnek meg! A tudományos cikkek esetében pedig többnyire honorárium sem jár, sõt a tudományos szakkönyvekért és tankönyvekért is csak ritkán, és akkor is – összehasonlítva például a kormányzat számára készített egy-egy rövid szakértõi tanulmányéval – aránytalanul csekély összegben.) Vajon a piac mûködése majd gondoskodik a hazai szellemi tõke fejlesztése szempontjából jelentõs, de nem honorált vagy alulfizetett tevékenységek megfelelõ pótlásáról?!


(6) Az Akadémia és az egyetemek közötti együttmûködés kérdése


Minthogy az Akadémia az egész hazai tudományos élet gondozására és fejlesztésére hivatott, és elnökének parlamenti jelentése is ennek megfelelõen készül, miközben a tudományos kutatások nagy része a tudományegyetemeken (és néhány más felsõoktatási intézménynél is) folyik, az eddiginél is rendezettebb és hatékonyabb formában kellene biztosítani az együttmûködést, az Akadémia testületének és tagjainak, valamint saját kutatóintézeteinek az egyetemekhez fûzõdõ kapcsolatát és a felsõoktatásban játszott szerepét. Az MTA felelõssége és hatásköre nem korlátozódhat (következésképpen osztályainak kompetenciája sem) csupán az akadémiai intézetek és az Akadémia által támogatott egyetemi kutatóhelyek tevékenységének elõsegítésére és felügyeletére! Az egyetemi autonómia elvének tiszteletben tartása mellett hatáskörének ki kell terjednie általában is az egyetemekre, éspedig nemcsak mint fontos kutatóhelyekre, hanem mint a tudósutánpótlás forrásaira és a doktorképzés bázisaira is. Sõt, az Akadémiának szükség szerint fel kell lépnie az egyetemek mint tudományos kutatóhelyek és tudósutánpótlást biztosító intézmények érdekeinek védelmében is.

A közös érdekek tényébõl is következik, hogy az Akadémiának kezdeményeznie kellene a kor szerinti diszkrimináció megszüntetését a felsõoktatás, a tudásátadás és tudományos tevékenységek terén. A 70 éves korhatár alkalmazása nemcsak az Akadémia testületeinek munkájában jelenthet zavaró tényezõt. Ennél is kedvezõtlenebb az a hatása, hogy a felsõoktatási akkreditáció vonatkozó szabályai a még fizikailag és szellemileg tökéletesen ép és aktív tanárok igen jelentõs számát zárják ki a „vezetõ oktatói” tevékenységbõl, és számos jól mûködõ doktori iskolát fosztanak meg szellemi vezetõjétõl. Holott a tudásnak és tapasztalatnak a korral együtt növekvõ felhalmozódása közismert evidencia. Ha már oly gyakran amerikai példákról esik szó, akkor éppen ezen a téren kellene az ottani gyakorlatot és törvényi rendet átvenni, vagyis a diszkriminációnak ezt a fajtáját is eltörölni, és nem általában, hanem kortól függetlenül egyénenként ítélni azt meg, hogy ki mennyire felel meg az oktatás és tudományos munka követelményeinek.

Indokolt lenne továbbá megvizsgálni, hogy a meglévõ áttételes kapcsolatokon túl (mint amilyen a Rektori Értekezlet vagy a Felsõoktatási Tanács) hogyan lehetne megfelelõ mechanizmust kialakítani abból a célból, hogy az MTA, illetve annak egyes osztályai az egyetemi kutatások és oktatás vonatkozásában is betölthessék – az egyetemek autonómiájának sérelme nélkül! – azt a szerepet, amely a vonatkozó hazai tudományok fejlõdése és fejlesztése terén reájuk hárul. (Minthogy ez végsõ soron az egyetemeknek is az érdekük, és minõsítésükkel, illetve akkreditációjukkal is kapcsolatos lehet, akár még egyedi kétoldalú megállapodások is megoldást jelenthetnek, esetleg a „támogatott kutatóhelyekkel” összekapcsolt együttmûködési programokként, amelyekben az adott egyetem, annak diszciplináris részlegei és az érintett osztály egyezik meg az együttmûködés mikéntjében.)

Az egyetemekkel való kapcsolat tekintetében is, de még inkább és általában a tudósutánpótlás biztosítása szempontjából rendkívül fontos kérdés az egyetemeken folyó doktori (PhD-) képzés ügye. A jelenlegi doktori (PhD-) képzés nemigen képes megfelelõen betölteni a tudományos utánpótlás biztosításának feladatát, és (legalábbis egyelõre) nem hozott a korábbi kandidátusi fokozatét meghaladó színvonalat sem.

Helyes és kívánatos irány, illetve követelmény lenne, ha a PhD-programok, illetve doktori iskolák – ahol csak lehetséges – az egyetemi és intézeti szféra szoros együttmûködésén alapuló közös vállalkozásai lennének, és e feltétel figyelembevételével nyernének akkreditációt – akár egyetemi tanszékek, akár akadémiai vagy más kutatóintézetek adják is azok egyikének vagy másikának a bázisát és vezetõjét. Ez egyszersmind a „belterjesség” veszélyét is csökkentené (amely – sajnos – az egyetemi doktori eljárásra vonatkozó egyes elõírásokból nagyon is következik).

Az MTA, illetve osztályai mûködésében intézményesített helyet kellene biztosítani a tudósutánpótlás és így a doktori képzés ügyének, illetve ügyeivel foglalkozásnak is.

Hamarosan felduzzad azoknak a PhD-fokozattal bíróknak, köztük a korábbi kandidátusoknál jóval fiatalabb és a gyakorlatban tapasztalatlanabb fokozatosoknak a száma, akik az MTA „köztestületi tagjává” is válhatnak és akár a közgyûlés „doktorképviselõivé” is, hasonlóan az akadémiai doktorokhoz. Ezért legalábbis mint irányelvet kellene (a sokat emlegetett „tudós életpálya-modell” egyes szakaszainak világos megkülönböztetése szerint is) leszögezni (vagy talán egy belsõ ügyrendi elõírással szabályozni), hogy „közgyûlési doktorképviselõk” – a fogalom eredeti értelmének megfelelõen – általában (vagyis kellõen indokolt ritka kivételektõl eltekintve) csak akadémiai doktori fokozattal, illetve címmel rendelkezõk lehetnek.


(7) A közvélemény és a média

tájékoztatásának kérdése


Minthogy az Akadémia és tagjai elleni támadások nagyrészt tájékozatlanságból erednek, és megtévesztõ hatásuk is csak a közvélemény kellõ tájékozottságának a hiánya mellett érvényesülhet, nyilvánvalóan többet kell tenni az MTA és tagjai tevékenységérõl szóló, a médián keresztül történõ rendszeres és megfelelõ tájékoztatás javítása terén.

Az új tudományos eredményekrõl szóló tájékoztatás rendszeressé tétele csak oly módon biztosítható, ha az osztályok és azok bizottságai egyfelõl „menetközben” és automatikusan (vagyis nem csak idõközönként) tájékoztatást kapnak tagjaiktól minden újabb és jelentõsebb alkotásról (legyen az találmány, új felfedezés vagy eljárás, illetve tudományos monográfia, nagyobb „horderejû” szakkönyv és tankönyv stb.). Másfelõl pedig, ha hasonlóképpen automatikusan továbbítják azt egy központi nyilvántartás számára, amelyet a Kommunikációs Titkárság fel tud használni.

Megfontolásra ajánlható egy olyan állandó rovatnak a bevezetése a Magyar Tudomány kiadványban, amely – a könyvrecenziók és a beérkezett könyvekrõl adott tájékoztatás mellett, azokat kiegészítve – rendszeresen közölné a különféle tudományterületeken megjelent és az MTA tagjai, valamint az akadémiai doktorképviselõk által írt új tudományos könyvek (nem utolsósorban az idegen nyelvû, illetve külföldön publikált mûvek) és jelentõs felfedezések, újítások listáját. Ehhez az információt a szerkesztõség az osztályoktól kaphatná meg központi utasításra. (Egy ilyen lista persze kiegészülhetne más szerzõk jelentõsebb publikációinak felsorolásával is, és mert mind az elõbbi, mind az utóbbi egyszersmind „reklámnak” is számít, talán az érintett kiadóvállalatok némi pénzügyi támogatásra is hajlandók lennének.) Ugyanebben a rovatban megkülönböztetve vagy idõnként más módon e folyóirat külön jegyzékben közölhetné az idõs, már nyugdíjas akadémikusok újabb publikációira, tudományos eredményeire, valamint aktivitásukat bizonyító egyéb tevékenységükre vonatkozó adatokat.

Ezenfelül talán érdemes lenne a Magyar Tudományban egy olyan, ugyancsak tájékoztató jellegû cikksorozatot is megindítani, amely – túlmenõen az idõnként az egyes osztályok saját magukat bemutató cikkcsoportján – foglalkozna az Akadémia egészének múltjával, mûködésének korábbi szabályozásával, társadalmi szerepével, az államhoz, illetve a hatalomhoz való viszonyával stb. Sõt, kitérne az akadémikusok második világháború elõtti korszakokban élvezett anyagi és erkölcsi megbecsülésének, jövedelmi helyzetének és életviszonyainak kérdésére, valamint a jelenlegieknek más országokéval való összehasonlítására is.


Összefoglaló és határozati javaslatok


(1) Meg kell õrizni a Magyar Tudományos Akadémiának mint autonóm, önkormányzati elv szerint mûködõ nemzeti intézménynek

a köztestületi szervezetét, a doktorképviselõket is felölelõ közgyûlésnek, a tanácskozási jogúakkal kibõvített tudományos osztályoknak és a tudományos kutatók sokaságát átfogó bizottságaiknak a rendszerét,

közfeladataival együtt járó jogait és saját vagyonát,

az állami költségvetésbõl történõ pénzügyi támogatását, valamint

az Országgyûlés irányában felelõsséggel tartozását.

(2) Fenn kell tartani, és hatékonyan kell mûködtetni az MTA kutatóintézeti hálózatát,

annak a köztestületi résztõl megkülönböztetett irányítási apparátusával,

a köztestületek szakmai ellenõrzése alatt és

az intézeteknek az egyetemekkel való mind szorosabb együttmûködése mellett.

(3) Értelemszerûen el kell választani (illetve az Akadémia mûködésén belül össze kell egyeztetni) egyfelõl a köztestületi munka terén alkalmazandó arányos és demokratikus képviselet elvét, és másfelõl a tudományos minõsítések rendszerében érvényesítendõ teljesítményi elvet, a tudományos teljesítményen alapuló tekintélyelvûséget. A köztestületi döntéshozatal demokratizálódását fokozni kell, és a választott képviselõk és tisztségviselõk feladatait, felelõsségét pontosítani szükséges.

(4) Továbbra is biztosítani kell az Akadémia meghatározó szerepét a tudományos minõsítésekben, és fenn kell tartani az akadémiai doktorátus intézményét mint az egyetemi tanári kinevezések megfelelõ követelményeit biztosító és mint az akadémiai tagságra jelölésekhez való kiválasztást segítõ rendszert.

(5) Tovább kell fejleszteni az MTA és az egyetemek közötti együttmûködést, szerves kapcsolatot biztosítva az egyetemi tanszékek és az akadémiai kutatóintézetek között, és ez utóbbiakat fokozottan bevonva a doktorképzésbe, valamint erõsítve az Akadémia osztályainak, illetve bizottságaiknak szerepét és felelõsségét az egyetemeken folyó kutatások és doktorképzés segítésében.

(6) Meg kell õrizni az akadémikusi és a doktori tiszteletdíjak rendszerét, és törvényileg rendezni szükséges azok összegét, illetve nagyságának (a mindenkori kormányzat költségvetési politikájától és jóindulatától kevésbé függõ) meghatározhatóságát

nemcsak az elismert érdemek honorálhatóságának és

a már nyugdíjas vagy a közeljövõben nyugdíjba vonuló akadémikusok és doktorok anyagi helyzetének, hanem

általában az élethosszig tartó tudományos tevékenység indokolt díjazásának és

a tudományos munkára ösztönzés céljának is a figyelembevétele alapján, valamint

a tudományos életpálya vonzerejének növelése céljából és a tudományos kutatók itthon maradásának, illetve hazatérésének ösztönzésére.

Ez természetesen megkívánja a tiszteletdíjak mértékének a jövedelmi viszonyok jövõbeli alakulásához igazodó késõbbi változására vonatkozó szabályozást, valamint a tiszteletdíj kifizetésének (az egészségi állapotuk által nem gátolt tudósok esetében) az elsõsorban tudományos tevékenység folytatására vonatkozó kötelezettség teljesítésétõl való függõvé tételét.

(7) Ez utóbbira való tekintettel is, de a köztestületi munka hatékonyságának fokozása céljából is az eddiginél konkrétabban és pontosabban meg kell határozni az Akadémia tagjainak és doktorainak, illetve doktorképviselõinek a jogait és kötelezettségeit, és az Akadémián belül el kell törölni a hetvenéves korhatárt, egyszersmind kezdeményezve a törvényhozók irányában az oktatás és tudományos munka szellemi irányítása terén a kor szerinti diszkrimináció megszüntetését.

(8) A közvélemény és a politika jobb informálása céljából az Akadémia saját folyóiratában, a Magyar Tudomány folyóiratban rendszeresen és az eddiginél átfogóbb, szélesebb körûen tájékoztatást kell adni (az osztályok és bizottságaik jelzései alapján) az akadémikusok (esetleg külön a nyugdíjasok) újabb tudományos eredményeirõl, publikációiról, gyakorlatban alkalmazott újításairól és szakmai tanácsairól. Célszerû lenne egy cikksorozatot is indítani az MTA múltjáról és tagjainak múltbeli anyagi helyzetérõl is.



Irodalom

Kónya Sándor (1994): „…Magyar Akadémia állíttassék fel…”. Akadémiai törvények, alapszabályok, ügyrendek 1827–1990. MTA Könyvtára, Budapest


1 A cikk annak a szövegtervezetnek az alapján készült, amelyet a IX. osztály megbízásából Szentes Tamás akadémikus, volt osztályelnök terjesztett az áprilisi osztályülés elé, és amelyet – miután annak összes fontosabb megállapításaival az osztály egyetértett – a Bayer József osztályelnök-helyettes vezetésével megbízott szerkesztõbizottság, Csaba László és Hamza Gábor akadémikusok közremûködésével egyes pontjaiban kiegészített, illetve módosított.

2 Még válaszra sem méltóak az olyan megjegyzések, amelyek szerint Akadémiánk valamiféle „feudális reliktum” vagy éppen „szocialista örökség”. Hiszen köztudott, hogy hasonló intézmények a világ számos országában, köztük a legfejlettebb országokban is mûködnek, és nagy megbecsülést élveznek. Nem kevésbé vall nagyfokú tudatlanságra az akadémiai intézetekben folyó elméleti alapkutatásokat kifogásoló és megszüntetésüket sürgetõ olyan kijelentés is, amely szerint „az MTA-nak azon területeit, amelyek nem szolgálják közvetlenül a versenyképességet, a földdel kell egyenlõvé tenni”. Közismert tény ugyanis, hogy korunk legjelentõsebb technikai és technológiai, valamint gyógyászati és egyéb eredményei éppenséggel az elméleti alapkutatásokból származnak, és ma már nemcsak a kormányok, hanem a világcégek is hatalmas összegeket áldoznak ez utóbbiakra. Az olyan megjegyzés pedig, amely azt állítja, hogy „a magyar tudománynak nincs kiemelkedõ nemzetközi tekintélye”, illetve „hazánk jelenleg a tudományos és a mûvészeti élet perifériáján tanyázik”, már azokat a külföldi neves tudósokat is elképesztené, akik örömmel vesznek részt a rendszeresen Budapesten rendezett World Science Forumon.

3 Az 1990-ben elfogadott új alapszabályhoz fûzött közgyûlési nyilatkozat szerint az Akadémia „kibõvíti belsõ demokratizmusát. Ennek keretében az Akadémia az egész magyar tudományos közösség képviseletét megtestesíteni hivatott akadémiai tudományos bizottsági hálózatot választás és delegálás elvei alapján újjá alakítja”. Az új alapszabály bevezetõje utal arra, hogy erõsíteni kell az Akadémia érdekképviseleti, önkormányzati és köztestületi jellegét, felépítésének és mûködésének demokratizmusát.


<-- Vissza a 2008/07 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]