BEVEZETŐ
Tisztelt Olvasó!
A
kutatók utánpótlásával –
fiatal tudósokkal foglalkozó melléklet
huszonegyedik számában elsőként Kormos
Dénes országgyűlési képviselő
foglalja össze a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei
tehetséggondozó hálózat példaszerű
működését. Ezt követően É.
Kiss Katalin és Péntek
János akadémikusok számolnak be az
erdélyi „Fogadj örökbe” tehetségmentő
programról. Végezetül pedig az Aranyelme
Tehetséggondozó Egyesületet mutatja be Szűcs
Imre, az egyesület elnöke. Kérjük,
ha a nők tudományban betöltött helyzetével
vagy az ifjú kutatókkal kapcsolatos témában
bármilyen vitázó megjegyzése, vagy
javaslata lenne, keresse meg a melléklet szerkesztőjét,
Csermely Pétert a csermely puskin . sote . hu e-mail címen .
Csermely Péter
az MTA doktora
(Semmelweis Egyetem, Orvosi Vegytani Intézet)
A
tehetséggondozás térségi hálózati
programja Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
A
tehetséggondozás Borsod-Abaúj-Zemplén
megyei hálózati programjának bemutatása
előtt célszerűnek tartjuk, hogy kiemeljük annak a komplex
feltételrendszernek néhány elemét, melyek
alapvetően meghatározták a hálózat
kialakításának tartalmi és szervezeti
kereteit. A megye településszerkezetére jellemző
az aprófalvas térségek túlsúlya. A
357 településből 138-ban a lakosságszám nem
éri el az ötszáz főt, 81 községben
ötszáz és ezer közé tehető a
lélekszám. A kisiskolákban komoly
nehézségeket okoz a szakos ellátás, a
speciális fejlesztőmunkába bevonható
szakemberek alkalmazása. Egyre növekszik azon
tanulók száma, akik a szociokulturális
hátrányok, illetve a részképesség
hiányosságok miatt szakszerű segítséget
igényelnek. A kisiskolák finanszírozási
nehézségeiből adódóan a
szakemberhiány mellett nehezen biztosíthatók
azok az órakeretek, amelyek a jó képességű,
tehetség-ígéretnek tekinthető tanulók
fejlesztését szolgálják. Külön
probléma az iskolai teljesítményben
közvetlenül nem mutatkozó, illetve az
akadályoztatott tehetségek felkutatása,
fejlesztése. Számukra egy ilyen program az egyik
leghatékonyabb esélyjavító tényező
lehet.
Mindezek
alapján a tehetségkutatást, tehetségsegítést
nem csupán egy összetett pszichológiai-pedagógiai
problémaként, hanem valódi társadalmi
szükségletként értelmeztük. A térség
versenyképességének fokozása
szempontjából is meghatározónak
tekintettük a meglévő képesség és
tehetségpotenciál feltárását,
segítését és hasznosulását.
Láthatóan ez egy olyan összetett,
többtényezős feladat, amiben az oktatási
rendszer fontos szerepet kap, de eredményes megoldás
csak szélesebb társadalmi részvétellel
lehetséges.
A
hálózati program kiépítésének
folyamatában melyek voltak azok az előzmények,
amelyekre építeni lehetett? Fontos alapértéknek
tekinthetjük, hogy a pedagógusok részéről
nagy volt a program iránti érdeklődés,
motiváltság, valamint komoly együttműködési
szándékot tapasztaltunk az iskolán kívüli
partnereknél is. Jól lehetett építeni a
társulásokra és a kultúraközvetítés
intézményeire, szervezeteire (tizenkét
közoktatási feladatellátási társulás),
valamint a civil szférára. Fontosak voltak a
már működő programok, amelyek multiplikáló
szerepére feltétlen számítani
lehetett. Ezekből kiindulva, az egész megyét átfogó
háttérkutatások tapasztalatait is hasznosítva,
2003-ra épült ki a hálózat
alaprendszere. A működés anyagi erőforrásaihoz
a megyei önkormányzat, Miskolc városa és
Megyei Közoktatási Közalapítvány nyújt
támogatást. Ezenkívül pályázatok,
önkormányzatok és egyedi adományok is
hozzájárulnak a működés feltételeihez.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tehetséggondozó
hálózati programhoz tíz térségi
decentrum negyvenhárom intézménye
csatlakozott, ahol 72 műhelyben 1030 tanuló fejlesztése
folyik.
Minden
szakmai program esetében fontos a megfelelő tudományos
háttér biztosítása. Esetünkben két
felsőoktatási intézmény, a Debreceni Egyetem
Pedagógiai és Pszichológiai Tanszéke
és a Miskolci Egyetem Neveléstudományi Tanszéke
támogatja a hálózatépítő munkát.
Elsősorban háttérkutatásokban, tehetségek
azonosításának segítésében,
a képzésben és továbbképzésekben
számítunk ezekre a szaktanszékekre.
A
Megyei Tehetségfejlesztési
Koordinációs Fórum kettős feladatot lát
el. Egyrészt a szakmai és szakszolgálati
intézményeken keresztül közvetíti
a hálózat felé szakmai jellegű szolgáltatásait:
• módszertani
segítség
• képzések
szervezése
• programfejlesztés–koordináció
• információs
bázis, nyomon követés.
Másrészt
a program társadalmi elfogadottságának,
támogatottságának erősítése
érdekében minél több együttműködő
partner bevonására törekszik.
A
hálózatépítésben meghatározó
szerepük van a körzeti tehetségfejlesztő és
tanácsadó központoknak
(decentrumok – kistérségi
tehetségpontok). Ezek általában lefedik a
kistérségi társulásokat. Feladataik:
• a
kistérségi tehetséggondozó
munkaközösségek segítése
• tanácsadás
pedagógusoknak és szülőknek
• közreműködés
a tehetségazonosításban
• iskolán
kívüli partnerek bevonása, mentori hálózat
építése
• a
tehetséggondozó műhelyek támogatása,
módszertani segítése
• monitorozás,
a programban résztvevők követése
• komplex
tehetségfejlesztő szaktáborok szervezése.
Valamennyi
decentrumban dolgozik pszichológus és
tehetségfejlesztési koordinátor.
A
hálózat legfontosabb gyakorlati elemei a
települési,
kiskörzeti tehetséggondozó műhelyek. Azok
a műhelyek kapnak támogatást, ahol egy-egy műveltségi
vagy szakterületen komplex képességfejlesztést
valósítanak meg. Az évközi műhelymunkához
önismereti programok és nyári táborok
kapcsolódnak. A műhelyeknél további feltétel,
hogy a maximum tizenöt fős csoportból 50 % lehet a
székhely intézmény tanulója.
A
bázisintézmények olyan közoktatási
és közművelődési intézmények,
amelyek egy vagy több tehetségterület fejlesztésében
gazdag tapasztalatokkal rendelkeznek. Ebből adódóan
a gyakorlati módszertani tapasztalatok átadásában,
szaktáborok szervezésében, mentorálásban
számítunk rájuk.
Folyamatosság,
egymásra épülés. A hálózati
program az óvodától indulva több
iskolafokon – korosztályon – át
az egyetemig terjed. Felépítésében
jól illeszkedik a Magyar Géniusz Integrált
Tehetségsegítő Program célkitűzéseihez.
A folyamatosság mellett fontos az egymásra épülés,
a résztvevők nyomon követése,
orientálása. Szeretnénk elérni, hogy
minél több tehetségígéretből
legyen megvalósuló tehetség, és
minél több tehetséges fiatal kerüljön
régiónk felsőfokú intézményeibe.
Reménykedünk abban is, hogy a tehetségek segítése
a megyénkben és az országban is valódi
társadalmi üggyé válhat.
Kormos
Dénes
szakpedagógus,
országgyűlési képviselő
kormoton
t-online . hu