
Az MTA díjlaudációjában azt emelték ki, hogy Ön
hidat épített a magyar és nemzetközi geográfia között, személyes
tudományos kapcsolatokat teremtett, és adott tovább. Mi a gyökere
ennek a szerepvállalásnak?
Ez nagyon régen indult és – mint a legtöbb siker kezdete –
véletleneken is múlott. 1959-ben lehetőségem nyílt részt venni
Lengyelországban egy konferencián, amit a Nemzetközi Földrajzi Unió
területfejlesztési kutatásokkal foglalkozó bizottsága szervezett. Ez
volt az első külföldi utam, és akkor kéthónapos ösztöndíjjal
Lengyelországban maradtam, aminek két hozadéka volt. Egyrészt ez volt
a belépőm a Földrajzi Unió kutatásaiba, és miután nyelveket ismertem
és lépést tartottam a nemzetközi tudományos irányzatokkal, ezért
máskor is meghívást kaptam. A másik előny az volt, hogy miután
megtanultam lengyelül, a lengyel geográfus kollégák nagyon sokat
segítettek ezután is a pályámon.
A geográfusnál azonban természetes, hogy „hazája a
nagyvilág”, hiszen összehasonlító vizsgálatokat végzünk a terepen,
nemcsak könyvtárban, térképeket böngészve dolgozunk. Ennek a
lehetőségét azonban, bár nem volt könnyű megteremteni, mégsem volt
lehetetlen.
Azután később, a 60-as években
már könnyebb volt utazni?
Igen, és ebben nagy előnyt jelentett, hogy akadémiai kutatóintézetben,
a Földrajztudományi Intézetben dolgoztam, 1960-tól 1983-ig. 1983-ban
pedig az MTA Regionális Kutató Központjában, onnan mentem nyugdíjba;
ezekben az intézetekben a nemzetközi kapcsolattartás, a kiutazási
lehetőségek sokkal jobbak voltak, mint például az egyetemeken.
Jó, de hogyan taposta ki az utat a kollégáinak, hiszen a
laudációban épp azt hangsúlyozzák, hogy a fiatalok számára is
megteremtette a kapcsolatok kontinuitását?
Még az 1960-as évek vége felé engem a falu–város, agrártérség–ipari
térség egyenlőtlenségek foglalkoztattak. Megfogalmaztam a dinamikus
falusi térség koncepcióját. Ez azt jelentette, hogy a falusi térség
nemcsak befogadója, olykor elszenvedője a városi hatásoknak, a város
élelmiszer- és olcsó munkaerő-szállítója – mert ez volt az általános
fölfogás –, hanem saját dinamizmusa van: turizmus, környezetóvás,
lakóhely azoknak, akik városokban dolgoznak… Ez ma közhely, negyven
éve azonban egyáltalán nem az volt. Ezt a koncepciót a Nemzetközi
Földrajzi Unióban tetszéssel fogadták, és akkor már ismertek is,
hiszen például 1962-ben a Sorbonne-ra is meghívtak tanítani. Ezért
1972-ben a Nemzetközi Földrajzi Unió megbízott egy világméretű kutatás
vezetésével, amely a Falusi fejlesztés címet viselte – ez az, amit ma
mi vidékfejlesztésnek hívunk –, és anyagi eszközöket is rendelkezésre
bocsátottak. Ez a világméretű kutatás sok embert mozgósított, a
fejlődő országokból is, Indiából, Afrikából és természetesen
kelet-európai résztvevők is megjelentek. A kutatás alapkutatási célja
a falu–város kiegyenlítődési modellek kidolgozása, a világ falusi
típusainak meghatározása volt; megfelelő feltételek mellett
alkalmazott fejlesztési programokat is szolgálhatott. Ennek a
kutatásnak az első konferenciáját Szegeden szerveztem meg, a
résztvevők nagy része nemcsak hogy Szegeden, de Közép-Európában is
először járt!
Ezt a munkát tizenkét éven át folytattam, ez
rengeteg kapcsolatot tett lehetővé, és természetes, hogy ebbe én a
magyar kollégákat, tanítványaimat is bevontam. Ebben a témakörben
Magyarország fontos geográfus találkozóhely lett.
Ma mennyire vagyunk a geográfia tudományos fősodrában, – ahogyan ma
mondják – trendjében?
Én inkább a regionalitással foglalkozom, a térbeli társadalmi
különbségek geográfiai vizsgálatán kívül ezek szociológiai, jogi,
társadalomtudományi magyarázatával, ezért a geográfia egészéről nincs
áttekintésem, de rögvest idézhetek két kollégát, akik jelentős
nemzetközi szerepet játszanak: Kovács Zoltán szegedi professzor a
városföldrajzban, ő azt vizsgálja egy nemzetközi kutatás keretében,
hogy az európai történelmi városközpontok társadalma hogyan alakult
át. Gondoljunk Pest történelmi városközpontjára: fizikai leromlás,
társadalmi leromlás, a felújítás nagy problémái.
Vagy például a matematikai földrajz területén
nemzetközi hírű a budapesti ELTE-n Nemes Nagy József professzor. A
matematikai modellezés azért fontos, mert ha ilyen törvényszerűségeket
tudunk megfogalmazni, a folyamatok előre jelezhetőek,
befolyásolhatóak. A névsor még folytatható.
A díj átvételekor részt vett az Unió kongresszusán is, ahol a két fő
téma a klíma- és az energiahelyzet volt, mindkettő számtalan gazdasági
konfliktust hordoz. De az egész tudományra jellemző, hogy mindent
megszűr a gazdaság, mint egy filter, mi is ezen a szemüvegen keresztül
látunk, és látnak tudósaink is… a tudomány kérdésfeltevéseit is
áthatja a gazdaság szempontrendszere… Brutálisan fogalmazva ez úgy
hangzik, hogy mi a tudomány haszna…?
Én kb. huszonöt éve továbbfejlesztettem a városok szakaszos fejlődési
modelljét, erről tartottam az akadémiai székfoglalómat is, ez ma
égetően aktuális téma. Ilyen módon a tudomány hasznos alkalmazása
akkor lehetséges, ha előtte a tudást létrehoztuk, a tudás létrehozása
pedig sokáig tart. Ha megfogalmazok egy új jelenséget, lehet, hogy
kudarcot vallok, de ha megtalálom azt, ami tizenöt–húsz év múlva lesz
fontos, akkor szolgálhatom a társadalom fejlődését. A tudomány haszna
pedig nemcsak profit vagy találmány, hanem a társadalom jó közérzete
vagy feszültségei oldása, az élet jó minősége, a megóvott természeti
környezet.
Ha már itt tartunk, mi az Ön véleménye, a globalizáció jelensége mit
hozott a geográfia számára, mind módszertanilag, mind tartalmára
nézve?
Globális kapcsolatok a földrajzi felfedezések óta vannak, de ez a
fogalom ma a tőkés piacgazdaság egész világra való kiterjedését
jelenti. A geográfia pedig mindig a földgolyóból indult ki, mindig
nagyobb léptékben gondolkodott. A kérdésére térve: bizonyos
jelenségek, például a népesség vándorlása, a tőkeáramlás, a gazdasági
hálózatok s csomópontjaikban a globális nagyvárosok világméretűvé
váltak, ezért a világméretű összehasonlító vizsgálatok fontosabbá
váltak, mint valaha.
|
|
Egy életműdíj ürügyén beszélgetünk, ilyenkor a
sikeré a főszerep, de emlékszik-e pályája kudarcaira?
Kudarcaim listáját szíveskedjék ellenségeimtől megkérdezni, cím és
telefonszám a kiadóban… De komolyra fordítva a szót, kétfajta kudarc
jegyezhető fel: ha fontosnak vélt kutatási programról kellett
lemondanom a feltételek hiánya miatt – ezzel nem vagyok egyedül, azt
hiszem. A másik, hogy ha volt egy hipotézisem, egy új jelenség
bekövetkezéséről, és ez a feltételezés nem vált be. De ezek nem
szomorítanak el, mert a kudarcok forrása – tudásom hiányosságain kívül
– abból állt, hogy merész hipotéziseket fogalmaztam meg. Aki úgy véli,
hogy nincs kudarca, az nem is igazán sikeres (túlzottan törekszik a
biztonságra), ez a kettő a kutatói magatartás színe és fonákja.
Abból indultunk, ki, hogy kapcsolatokat épített külföldi
kutatókkal, de a kapcsolatokat itthon is meg kellett teremteni, hiszen
a 70-es évektől kezdve az interdiszciplinaritás követelménnyé vált
minden tudományterület számára…
A tudományunk, a geográfia eleve ilyen összetett, hiszen egy része a
természeti környezet, másik része a benne élő és működő társadalom
vizsgálója. A társadalom és természeti környezet állandó
kölcsönhatásának vizsgálatához a geológiai és az éghajlati ismeretek
ugyanúgy hozzátartoznak, mint a geográfiai vagy szociológiai tudás. A
földrajz elég érzékenyen reagál a környezeti problémákra, mindig is
azt vizsgálta, hogy az ember mit művel környezetével, és ez a
természetes tudományos hajlam még erősödött is az idők során. A
hazánkban egyre sikeresebben művelt regionális tudomány is
interdiszciplináris tudáskészletet használ a társadalmi-területi
egyenlőtlenségek létrehozó mechanizmusának feltárására.
Mégis, a 21. századra nem jutottunk közelebb a megoldáshoz, nőnek a
társadalmi feszültségek, és a környezetünkkel sem bánunk
kíméletesebben…
Általános az a fölfogás, hogy a globalizáció folyamatában a társadalmi
egyenlőtlenségek növekednek, de ez csak a legszélsőbb értékekre igaz.
A leggazdagabb és a legszegényebb országok között növekszik a
távolság. Ugyanakkor a fölemelkedő gazdaságok – közülük csak Kína,
India és Indonézia lakossága csaknem hárommilliárd ember! Sokkal
közelebb kerültek a fejlett országokhoz, mint korábban. A világ
szegénység-térképe másképpen néz ki, mint korábban. Ugyanakkor
mindenütt növekedtek bizonyos fokig a különbségek a társadalmakon
belül. Ebben is van kiegyenlítődés, de a szélső értékek mindenütt
jelen vannak, egy gazdag országon belül is vannak hajléktalanok,
marginális helyzetű emberekkel, munkanélküliekkel teli városszéli
lakótelepek. Növekszenek a különbségek, és növekszenek a feszültségek
ember és természet között is, bizonyos racionális fékek meggyöngültek,
és a rövid távú haszonmaximalizálás lett az általános gyakorlat,
jóllehet a tudomány szintjén sok a figyelmeztetés arról, hogy a
jövőnket ne éljük fel.
Említette Kínát, a Tér és társadalom című folyóiratban megjelent a
kínai városokról írt tanulmánya, már készül az orosz városokról szóló
újabb munka… Miért éppen ezek a városok érdeklik?
Úgy vélem, hogy a területi egyenlőtlenségekben most a városok
jelentenek nagyobb feszültséggócot, míg korábban ezek a falu–város
viszonyban jelentek meg. A fejlett országokban a falu–város
különbségek nagyjából a 60-as–80-as években kiegyenlítődtek, ez
hazánkban nem történt meg. A fejlődő országokban, az emelkedő
gazdaságokban, a nem fejlett világban hatalmas méretű városnövekedés
indult meg, és megerősödött a városon belüli és a városok közötti
egyenlőtlenség. A területi egyenlőtlenségeket én most erősebbnek
éreztem a városokon belül, miközben a városi népesség aránya az elmúlt
huszonöt évben – amióta ezt vizsgálom –, már eléri az emberiség
52%-át, tehát több mint a felét. Negyedszázaddal ezelőtt ez még a
40%-át sem érte el.
Mi az, amit a kínai meg az orosz városokban most a legérdekesebbnek
talál?
Szeretnék egy nagy szintézist írni a városi világról, napjaink
urbanizációjáról, azért fordultam a kínai meg az orosz városok felé,
mert az alapvető urbanisztikai kézikönyvek ezekkel nem tudnak mit
kezdeni. Nagyon részletes képünk van az amerikai városokról, a fejlett
Nyugat-Európáról, elég jó képünk van a volt gyarmatok, elmaradt
térségek városairól, mert Indiát, Latin-Amerikát az európai tudósok
már réges-régen kutatják. De majdnem sötét folt, hogy mi van Kínában,
vagy mi van Oroszországban. A kézikönyvekben talán annyi van a
posztszocialista országokról – nem tudom, még hány évig hívnak minket
posztnak –, hogy ott sok a lakótelep, meg hogy gyönge a polgárság.
Ezek közhelyek. Óriási különbségek vannak itt is, és a kínai
városokban az ragadott meg, hogy mindazok a pompázatos képek, amiket a
televízióban látunk: a felhőkarcolók, Sanghaj új városrészei, Peking
sugárútjai – ez a felszín. Ez csak a látszat. Kína népességének, a kb.
1,4 milliárd embernek 30, maximum 40%-a lakik a városokban, és még a
városokon belül is vannak falusi jellegű területek, amelyeket
akármikor leradírozhatnak. Ha például egy olimpiai stadiont kell oda
építeni… Ugyanakkor a kínai városban nincs igazán polgárság, többezer
éve a központi államnak van alárendelve. A kínai város modernizálása a
tengerparton történt, azokon a részeken, ahol a XIX. század végén a
nyugati hatalmaknak koncessziós behatolási területeik voltak, de a
befolyásuk nem terjedhetett tovább. Miközben a hagyományos kínai város
befelé fordult, a szárazföldet szervezte. Mi a helyzet az orosz
várossal? A városhálózat roppant mértékben alakul át. Kétszáz év óta
az orosz, majd a szovjet birodalom mindenáron igyekezett az Uráltól
keletre telepíteni a népességét, hogy feltárják Szibéria hatalmas
természeti kincseit. Jól ismert, hogy ezek nem mindig természetes
vándorlások voltak, hanem gyakran száműzetés vagy kényszermunka.
Szibériából most, leszámítva a kőolajban vagy földgázban gazdag
területeket, áramlik vissza a népesség Európába, mert az európai orosz
város sokkal inkább fejlődést mutat, mint valamikor ezek a
nyersanyagra, hadiiparra alapozott városok.
Moszkva egyedülálló jelenség az egész orosz
városrendszerben, föltehető, hogy elővárosaival együtt mára Európa
legnagyobb városa, tízmilliós népességgel. De Oroszországnak ma már
megint egyetlen ablaka van Európára: Szentpétervár. Az orosz
városrendszerből leváltak a korábbi szovjet szövetségi köztársaságok
jelentős városai. A Szovjetunió szétesése egyúttal az orosz
gyarmatbirodalom végét is jelentette; a jelen városrendszer csonka,
amputálták a peremeit, ez is sajátos urbanizációs folyamatokat
produkál.
Az utazással kezdtük a beszélgetést, végül az érdekelne, hogy mi
volt a legemlékezetesebb úti élménye?
Egy geográfus számára olyan vidékek is nagyon érdekesek, amelyek nem
turistacélpontok, nekem hatalmas élményt jelentettek a mongol
sztyeppéken, meg a Góbi-sivatagban eltöltött napok, vagy az átkelés az
Andokon Argentína és Chile között… A világ sokszínűsége önmagában
érdekes, és a sokféle, nagyon különböző ember, akikkel mégis mindenütt
szót értettem – csak őszintén kell közeledni, és viszonozzák. De a
legnagyobb élmény, ha hazajön az ember. Én nagyon pesti ember vagyok,
bár hét évet töltöttem külföldi egyetemeken, a csodálatos klímájú
Dél-Kaliforniában vagy Franciaországban, de a kedvencem Budapest.
Kulcsszavak: Laureat d’Honneur, Nemzetközi Földrajzi Unió,
regionalitás, geográfia, globalizáció, egyenlőtlenségek, urbanisztika,
Oroszország, Kína, tér és társadalom
|
|