Nyugdíjmodellek
Simonovits András
a közgazdaságtudomány doktora, egyetemi tanár,
az MTA KTI tudományos tanácsadója, BME, CEU
simonov econ . core . hu
Ebben a cikkben1 a Magyar Tudomány olvasóit, elsõsorban a nem közgazdászokat szeretném tájékoztatni a hazai nyugdíjkutatások, különösen a nyugdíjmodellezések eredményeirõl. Mivel a nem közgazdász olvasók zöme keveset tud a nyugdíjgazdaságtanról, célszerû bevezetni õket a nyugdíjrendszerek közgazdaságtanába. A modern közgazdaságtanban kiemelt szerepet játszanak a modellek, ezért fõleg a nyugdíjmodellekre szorítkozom.
Feltételezem, hogy az olvasó már találkozott a nyugdíjrendszer problémáival, és bizonyos mértékig tájékozott a magyar nyugdíjrendszer mûködésérõl. A biztonság kedvéért néhány számmal érzékeltetem a téma fontosságát. 2006-ban az ország kb. 10 millió lakosának kb. 3 millió nyugdíjat fizettek ki, és ebbõl kb. 2,4 millió személy kapott saját jogú (öregségi vagy rokkantsági) nyugdíjat. A bruttó hazai termék közel 10 százalékát teszik ki a nyugdíjak, amelyek egyelõre kizárólag az állam által kötelezõen kirótt nyugdíjjárulékokból és egyéb adókból származnak. A népesség öregedése miatt (kevesebb gyermek születik, és tovább élnek az emberek) a nyugdíjteher a jövõben jelentõsen tovább nõ, és kezelése különleges figyelmet igényel majd a társadalom részérõl. Nyomatékosan az olvasó figyelmébe ajánlom Augusztinovics Mária 2002-ben, e folyóiratban publikált áttekintését, amelyet mintegy kiegészít cikkem.
A cikk felépítése a következõ:
1. Megismertetem az olvasót az életciklus-modellel, amelyben a gyerek- és az idõskori fogyasztást a dolgozó kori keresetbõl kell visszamenõleg, illetve elõretekintve fedezni.
2. Megmutatom, hogy az egyéni életciklusból hogyan lehet eljutni a társadalombiztosításhoz (rövidítve tb), amely zömében a jelenlegi dolgozók járulékából fedezi a nyugdíjasok járadékát.
3. Vázolom, milyen elvek szerint lehet a különbözõ életpálya-keresetû egyének tb-nyugdíját úgy megállapítani, hogy a jobban keresõ relatíve ne nyomorodjon el, és a rosszabbul keresõ ne haljon éhen.
4. Összehasonlítom a felosztó-kirovó rendszert a tõkésített magánrendszerrel.
5. Megkérdezem: lehet-e a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer helyébe tõkésített magánrendszert létrehozni, és ha igen, akkor miért nem érdemes?
6. Végül egészen röviden utalok arra, hogy a nemzetközi kutatók mellett mennyiben járultak hozzá a magyar közgazdászok a nyugdíjgazdaságtan fejlesztéséhez az utóbbi évtizedekben.
A cikkben a lehetõ legegyszerûbb modelleket mutatom be, a lényegre szorítkozva. Az irodalomjegyzékben közölt írások alapján az olvasó alaposabb ismeretekre is szert tehet.
1. Életciklus-modell
Minden társadalomban háromféle típusú egyén létezik: aki dolgozni fog (gyermek), aki dolgozik (dolgozó), és aki dolgozott (nyugdíjas). Tegyük föl, hogy a gyermekkor L évig tart, a dolgozó R éves koráig dolgozik, és a nyugdíjas D éves korában hal meg. Egyelõre tegyük fel, hogy a gazdaságban nincsenek transzferek (családi pótlék, ösztöndíj, nyugdíj). Tegyük föl, hogy a dolgozó éves teljes keresete (pontosabban: bérköltsége) w, az egyén éves fogyasztása c, idõben változatlan mennyiségek. Egyszerû életciklusmodellünkben nincs növekedés, nincs infláció, nincs kamat és nincs bizonytalanság. Könnyû belátni, hogy ekkor szükségszerûen fennáll a következõ azonosság:
Mit
mond ez a nyilvánvaló azonosság? Nagyon
sokat. A.) Adott élettartam esetén minél
hosszabb a gyermekkor és minél hosszabb a
nyugdíjaskor, annál kisebb a fogyasztás a
keresethez képest. B.) Csak akkor érdemes növelni
a gyermekkor és a nyugdíjaskor hosszát, ha ezzel
megfelelõen
növeljük az életpálya-átlagkeresetet.
(Az egyetemet végzett életpálya-keresete
kárpótolja az egyént és a társadalmat
az egyetemi évek során kiesõ
keresetért, és a megrokkant vagy megöregedett
egyén nyugdíjazása megkönnyíti a
munkában maradók helyzetét.)
1.
számpélda: L = 20, R = 60 és D
= 80 év, w = 1, tehát c = 1/2. A teljes
bérköltségnek csak a felét lehet
elfogyasztani.
Az
összefüggés finomítható, ha figyelembe
vesszük, hogy a gyermekkori fogyasztás (még az
iskoláztatást is beszámítva) és az
idõskori
fogyasztás (még a megnövekedett egészségügyi
költségeket is figyelembe véve) kisebb, mint a
dolgozó fogyasztása. További bonyodalmak:
a.)
Az egyén nem él egyedül egész életében,
legalábbis a gyermekkorát családban tölti.
b.)A
gyermekek, sõt
a fiatalok nem kapnak fogyasztási hitelt, pedig az (1) képlet
szerint fogyasztásukat hitel fedezi.
c.)Bizonyos
körülmények között a megtakarítás
kamatozik, ezért az idõskori
teher könnyebbíthetõ.
d.)Az
egyén élettartama véletlentõl
is függ, és ahhoz, hogy várható értékkel
helyettesíthessük a véletlen változót,
fel kell tennünk, hogy létezik egy olcsó
életbiztosítás, amely kockázatközösség
alapján kiegyenlíti az egyéni kockázatokat.
e.)Növekvõ
gazdaságban az egyének keresete és
fogyasztása hosszú távon nõ.
2.
A felosztó-kirovó rendszer
Jelenleg
a legtöbb fejlett országban a nyugdíjasok nagyobb
része nyugdíja nagyobb részét
társadalombiztosítási rendszerben kapja. Ezek a
tb-rendszerek szinte kivétel nélkül
felosztó-kirovó rendszerûek,
azaz minden évben zömében a dolgozók
befizetése fedezi a nyugdíjasok nyugdíját.
Milyen összefüggés jellemez egy ilyen rendszert?
Hasonló, mint az (1) egyenletben, csak némileg más
változókkal. Ha a nyugdíjjárulékkulcs,
akkor minden dolgozó évente w keresete után
w járulékot fizet, és minden
nyugdíjas évente b nyugdíjat kap. Tegyük
fel, hogy minden dolgozóra µ nyugdíjas jut,
ez a szám az ún. idõskori
függõségi
hányados. Ekkor a
következõ
egyenlet írható fel: µb=w.
Legyen a nyugdíjak és a nettó keresetek
aránya, az ún. helyettesítési
hányados: b=(1–) w.
Behelyettesítéssel adódik egy másik
alapvetõ
azonosság:
2.
számpélda: Legyen µ=1/2, =1/4, akkor
/(1–)=1/3, azaz =2/3. Ez hasonlít
a magyar adatokra. Legyen most µ=1/3, =1/8=0,125;
akkor /(1–) = 1/7=0,143; azaz =3/7=0,428.
Ez hasonlít az amerikai adatokra. De lehet, hogy néhány
évtized után az öregedõ
amerikai társadalmat is a jelenlegi magyarhoz hasonló
idõskori
függõségi
hányados fogja jellemezni, míg a magyar mutató
még kedvezõtlenebb
lesz.
Persze
itt is sok az egyszerûsítés.
Lássunk néhány durva elhanyagolást!
a.)
A járulékok a legtöbb országban nem a
teljes, hanem a bruttó keresetek arányában
vannak megállapítva, és a munkavállalói
járulékot a bruttó bérbõl
levonják, a munkaadói járulékot a bruttó
bérhez hozzáadják. A munkavállalói
járulékot csak egy meghatározott felsõ
korlátig vonják le (például
Magyarországon jelenleg kb. az átlagbér
3-szorosáig), a munkáltatói járuléknak
viszont nincs korlátja.
b.)
A valóságban a dolgozó korúak jelentõs
hányada nem dolgozik (tanul, fõfoglalkozásban
gyermekét gondozza, munkanélküli, nyugdíjas
vagy inaktív), és a nyugdíjkorúak
egy része nem kap nyugdíjat. Ez az eltérés
egyenlegében jelentõsen
nehezíti a nyugdíjterheket, különösen
az átmeneti országokban.
3.
Újraelosztás a nyugdíjrendszerben
Eddig
átlagkeresettel és átlagnyugdíjjal
számoltunk, de a valóságban szinte minden
egyénnek más és más az életpálya-keresete
és a nyugdíja. Lássuk, hogyan állapítják
meg a különbözõ
nyugdíjrendszerek az egyének nyugdíját –
legalábbis nagy vonalakban. Tegyük föl, hogy a
dolgozó R évig dolgozik, ez alatt összesen
W összeget keres, éves átlagkeresete
tehát w = W/R. (Még mindig nincs
infláció!) Arányos
nyugdíjrendszerben a keresettel és a szolgálati
idõvel
arányosan állapítják meg a nyugdíjat,
ahol az éves szorzó :
3.
számpélda: Legyen R=40 év, w=1,
Elsõ
közelítésben arányos nyugdíjrendszer
mûködik
Németországban, Svédországban és
Lengyelországban, valamint Magyarország is közeledik
ehhez a rendszerhez. Jelenleg azonban hazánkban még
csak 1988-tól számítják be a nyugdíjba
a kereseteket, és egy meglehetõsen
bonyolult skálán mérik a szolgálati idõ
hozzájárulását: vannak olyan szolgálati
évek, amelyek a beszámított kereset 3,3
százalékát érik, de vannak olyan évek,
amelyek csak 1 százalékot érnek, hogy az
átmeneti értékekrõl
ne is beszéljünk.
Más
országokban és más idõszakokban
azonban más típusú, nem arányos
nyugdíjrendszerek is mûködtek,
mûködnek
vagy fognak mûködni.
Legegyszerûbb
esetben mindenki ugyanannyi b0 alapnyugdíjat
kap (például Hollandiában), vagy keresettõl
függetlenül csak a szolgálati idõtõl
függõ
alapnyugdíjat kap, mint Nagy-Britanniában.
Természetesen egy ilyen rendszer csak akkor elfogadható
a társadalom jobban keresõ
tagjainak, ha differenciált magánnyugdíj
egészíti ki vagy írja felül (lásd
késõbb).
Az
országok harmadik csoportjában (az Egyesült
Államokban és nyomaiban még Magyarországon
is) a fenti két rendszer kombinációja
valósul meg. Leegyszerûsítve
a valóságos bonyolult képletet, a következõ
képletet írhatjuk:
ahol
b0 egy keresettõl
független nyugdíjrész, és v
egy másik szorzó, amely szükségképpen
kisebb -nál. (A leegyszerûsítés
abban áll, hogy a (3*) képlet helyett egy sokkal
bonyolultabb formulát
alkalmaznak, kereseti sávonként változó
v(1),…, v(m)
arányossági tényezõkkel,
hasonlóan a személyi jövedelemadóból
ismert bonyodalmakkal.)
4.
számpélda: Képzeletbeli gazdaságunkban
kétfajta nettó kereset és kétfajta
szolgálati idõ
van, numerikusan 50–150 eFt, illetve 20–40 év.
Mindkét eloszlás legyen szimmetrikus, az átlag
tehát 100 eFt, illetve 30 év. A két eloszlás
egymástól független, tehát mind a négy
kombináció valószínûsége
¼. Az arányos nyugdíj esetében
minden szolgálati év az átlagkereset 2
százalékát hozza a konyhára. Például
50 eFt nettó kereset és 20 szolgálati évhez
tartozó nyugdíj 0,02×50 eFt×20=20eFt stb.
Számpéldánkban az átlagnyugdíj 60
eFt, éppen a nagykeresetû,
rövid szolgálati idejû
típusé. Az alapnyugdíj legyen az
átlagnyugdíj fele, 30 eFt, és ekkor változatlan
átlagnyugdíj esetén az arányos nyugdíj
fele adódik az alapnyugdíjhoz, tehát 1
százalékos a szorzó. Például 50
eFt nettó kereset és 20 szolgálati évhez
tartozó vegyes nyugdíj 30 eFt+0,01×50
eFt×20=40eFt stb. A két rendszerben fizetett nyugdíjakat
a táblázat 3. és 4. oszlopa tartalmazza. A
kiskeresetû
rövid és hosszú szolgálati idejû
nyer az alapnyugdíj bevezetésével 20, illetve 10
eFt-ot, a nagykeresetû,
rövid szolgálati idejû
a pénzénél marad, és a nagykeresetû,
hosszú szolgálati idejû
típus veszít 30 eFt-ot. A valóságban
természetesen aszimmetrikus az eloszlás a kiskereset,
illetve a hosszú szolgálati idõ
javára, de szemléltetésünkben ennyi
egyszerûsítés
megengedhetõ.
Az arányos nyugdíj bünteti a „munkakerülést”
és a kereseteltitkolást, de túlzottan szigorúan
bánik a kiskeresetû,
rövid szolgálati idejû
csoport azon tagjaival, akik önhibájukon kívül
kerültek ebbe a csoportba. Az alapnyugdíjjal
kiegészített vegyes nyugdíj mindenkinek
biztosítja a minimális megélhetést, de
túlzottan elnézõ
a „lógosokkal” és a járulékkerülõkkel.
Az 5. oszlopba tettük az ún. rászorultsági
nyugdíjat tartalmazó rendszert, amely a két
rendszert kombinálja. A 20 eFt-os nyomornyugdíjat
felemeljük 30 eFt-ra, és az egyszerûség
kedvéért a legnagyobb nyugdíjból
lecsípünk 10 eFt-ot, a középsõ
kategóriák nyugdíja változatlan
marad. (1. táblázat)
4.
A felosztó-kirovó és a tõkésített
rendszer összehasonlítása
Ebben
a pontban összehasonlítjuk a felosztó-kirovó
és a tõkésített
rendszert. Milyen is a kötelezõ
tõkésített
nyugdíj? Olyan, mint egy banknál vezetett és
kamatozó megtakarítási betét, csak az évi
befizetés mértékét itt az állam
elõírja.
Itt mindenki saját magának takarékoskodik, és
(látszólag) nincs szükség a társadalomra,
a nemzedékek közti újraelosztásra. Az
egyszerûség
kedvéért egy nagyon egyszerû
modellt írunk fel, az ún. együttélõ
nemzedékek modelljét.
Minden egyén két idõszakig
él, az elsõben
fiatal és dolgozik, a másodikban idõs
és nyugdíjat élvez. (A realitás
kedvéért egy-egy ilyen idõszak
hossza kb. 20–30 év.) Legyen r az idõszaki
kamattényezõ
(=1 + kamatláb). Legyen az 1. idõszak
keresete w, az idõsek
száma 1. A tõkésített
rendszerben a dolgozó befizet w összeget,
amely a második idõszakra
b2=rw-re hízik, ez a
nyugdíj.
Mi
történne egy felosztó-kirovó rendszerben?
Tegyük fel, hogy a népesség száma
idõszakonként
n-szeresére, a reálkereset pedig g-szeresére
nõ.
(Emlékeztetjük az olvasót, hogy n = 1/µ,
azaz a népesség növekedési szorzója
éppen a korábban bevezetett függõségi
hányados reciproka.) Ekkor az 1. idõszak
nyugdíja b1*=wn , azaz a
következõ
idõszak
nyugdíja b2*=wng.
Milyen
() kamattényezõjû
tõkésített
rendszerrel egyenértékû
a felosztó-kirovó rendszer? Ha a két nyugdíjat
azonosnak vesszük, akkor adódik egy nevezetes képlet:
Szóban,
a felosztó-kirovó rendszer implicit kamattényezõje
egyenlõ
a népesség növekedési tényezõjének
és a reálkeresetek növekedési tényezõjének
szorzatával.
Persze
ez a modell nagyon durva, hiszen azonosnak veszi a munkával és
nyugdíjban töltött idõszakot,
eltekint a keresetek életkorfüggésétõl.
Könnyen lehet nemzedékek helyett évjáratokkal
számolni, csak bonyolultabbakká válnak a
matematikai kifejezések. Ennek ellenére ez a modell
nagyon népszerû,
talán túlzottan is az.
5.
számpélda: Éves adatokra áttérve.
A.) Növekvõ
népesség, gyorsan emelkedõ
reálkeresetek (1960): n=1,02; g=1,04; =1,06
szemben r =1,02-vel – nagyon kedvezõ
a tb javára. B.) Stagnáló népesség,
lassan emelkedõ
reálbérek: (1990): n=1,0; g=1,02; =1,02
szemben r=1,05-vel – nagyon kedvezõtlen
a tb-re nézve.
Statisztikai
adatok szerint a reálkamatláb hosszú távon
nagyobb, mint a gazdaság növekedési üteme
(korábban mindkét tényezõt
elhanyagoltuk), s ezért úgy tûnhet,
hogy érdemesebb lenne áttérni a tõkésített
magánrendszerre.
5.
A felosztó-kirovó rendszertõl
a
tõkésített
rendszerig
A
felosztó-kirovó rendszernek nagyon sok kritikusa
van, akik részben vagy egészben megpróbálják
a rendszert visszaalakítani az 1935–1945 elõtti
tõkésített
magánrendszerbe. Miért ragaszkodik mégis a
legtöbb állam szavazóinak és
politikusainak a zöme a felosztó-kirovó
rendszerhez? Hiszen egyszerûen
csak be kellene zárni a felosztó-kirovó
nyugdíjrendszert, és elindítani a (régi-)
új tõkésített
nyugdíjrendszert. Valóban, ezt tette teljes mértékben
Chile 1983-ban és részlegesen Magyarország
1998-ban.
Mi
a gond? Semmi különös, „csak” ki kellene
fizetni a lezárt nyugdíjrendszerben keletkezett
implicit adósságot, amely a már korábban
szerzett nyugdíjjogosultságok összege. Ez a
nehezen megfogható szám a nemzeti bruttó
össztermék 100–300 százalékára
is rúghat. Az adósságtól könnyen
megszabadulhatunk, ha az állam hajlandó az
explicit államadósságához hozzávenni
az implicit nyugdíjadósságot is, és
a keletkezõ
adósságtöbblet okozta kamattöbbletet éppen
a tõkésített
rendszerben remélt magasabb hatékonyságból
származó járulékmegtakarításból
fedezheti. Ehhez „csak” az kell, hogy az EU elfogadja a
maastrichti kritériumok elvetését, például
60 helyett 260 százalékra emelje az implicit
nyugdíjadóssággal bõvített
államadósság/GDP korlátot. Errõl
azonban szó sincs, és egyébként is egy
ilyen átmenetnek semmi értelme sem lenne.
Az
1994–1998-as ciklus magyar kormánya nem véletlenül
riadt vissza egy ilyen radikális átalakítástól.
Csupán a nyugdíjrendszer negyedét privatizálta
és tõkésítette,
és azt is csak az akkori dolgozók felénél.
Ha a két törtet összeszorozzuk, 1/4×1/2=1/8
adja a magánjárulék súlyát a
teljes járuléktömegben, és ha figyelembe
vesszük, hogy a nyugdíjjárulék-tömeg
durván a GDP 8 százaléka, akkor a kiesõ
összeg a GDP 1 százaléka. Pontosabb számítások
nagyobb értéket adnak, azaz 2005-ben a mérsékelt
reform kb. a GDP 1,5 százalékával növelte a
kimutatott költségvetési hiányt, és
hozzájárult a magyar gazdaságról jelenleg
alkotott kedvezõtlen
kép kialakulásához. Pedig lehet úgy is
érvelni, hogy csak látszólagos a költségvetési
hiány növekedése, de hosszas ingadozás után
a jelenlegi magyar kormány 2006-ban taktikai okokból
lemondott errõl
az ideiglenesen rendelkezésre álló kozmetikázási
lehetõségrõl.
Felírható
az átmenet többféle forgatókönyve
és azok modelljei. Ez azonban már meghaladná e
bevezetõ
cikk kereteit.
6.
A magyar nyugdíjgazdaságtan
A
magyar nyugdíjgazdaságtan meglehetõsen
késõn
született meg, de viszonylag hamar behozta lemaradását.
Fõleg
a gyakorlati megközelítésben jeleskedtünk,
de néhány elméleti munkával is
jelentkeztünk. A szokástól eltérõen
a szövegben nem utalok a magyar szerzõk
hozzájárulására a nyugdíjgazdaságtanhoz,
helyette a cikk felosztásának megfelelõ
szakaszszámot írom a hivatkozási jegyzékben
szereplõ
minden publikáció végére. A magyar
szerzõk
nemzetközi teljesítménye érzékeltetéseképpen
a magyar nyelvû
publikációk mellett bemutatom az angol nyelvûeket
is, az angol változat címével és
bibliográfiai adataival.
Kulcsszavak:
nyugdíjrendszer, tb-nyugdíj, magánnyugdíj,
nyugdíjmodell, népességöregedés,
életciklus
Irodalom
Ámon
Zsolt – Budavári Péter – Hamza Lászlóné
– Haraszti Katalin – Márkus Annamária
(2002): A nyugdíjreform elsõ
négy éve. Modellszámítások és
tények. Közgazdasági Szemle. 49, 518–527.
[5]
Augusztinovics
Mária (1983): Emberek és gazdaságok,
Közgazdasági Szemle. 30, 385–402. [1]
Augusztinovics
Mária (1999): Nyugdíjrendszerek és reformok az
átmeneti gazdaságokban. Közgazdasági
Szemle. 46, 657–672. Lásd még Pension Systems
and Reforms – Britain, Hungary, Italy, Poland, Sweden. European
Journal of Social Security. 1, 351–382. [5]
Augusztinovics
Mária (2000): The Dynamics of Retirement Savings –
Theory and Reality, Structural Change and Economic Dynamics. 11,
111–128. [1]
Augusztinovics
Mária (2002): A nyugdíjrendszerrõl.
Magyar Tudomány.
47, 447–460.
Augusztinovics
Mária (koordinátor) – Gál Róbert
Iván – Matits Ágnes – Máté
Levente – Simonovits András – Stáhl János
(2002): A magyar nyugdíjrendszer az 1998-as reform elõtt
és után. Közgazdasági Szemle. 49, 473–517.
Lásd még The Hungarian Pension System Before and After
the 1998 Reform. In: Fultz, Elainr (ed.): Pension Reform in
Central and Eastern Europe. ILO, 1, Budapest, 25–93. [5]
Augusztinovics
Mária – Köllõ
János (2007): Munkapiaci pálya és nyugdíj:
1970–2020. Közgazdasági Szemle. 54, 529–559.
Augusztinovics
Mária – Martos Béla (1995): Számítások
és következtetések nyugdíjreformra.
Közgazdasági Szemle. 42, 993–1023. (Pension Reform:
Calculations and Conclusions, Acta Oeconomica. 1996. 48, 119–160.
[5]
Csontos
László – Kornai János –Tóth
István György (1996): Az állampolgár, az
adók és a jóléti rendszer reformja. Egy
kérdõíves
felmérés tanulságai. Századvég.
1–2, 238–271. Lásd még: Tax Awareness and
the Reform of the Welfare State: Hungarian Survey Results. Economics
of Transition. 1998. 6, 287–312. [5]
Gál
Róbert Iván ( szerk.) (2003): Apák és
fiúk és unokák. Osiris, Budapest. [1]
Gál
Róbert Iván – Simonovits András –
Tarcali Géza (2001): Nyugdíjreform és
korosztályi számla. Közgazdasági Szemle.
48, 291–306. Lásd még Pension Reform and
Generational Accounts. Social Protection Discussion Paper 0127,
2001. World Bank, Washington D. C. [6A]
Orbán
Gábor – Palotai Dániel (2006): Fenntartható-e
a magyar nyugdíjrendszer? Közgazdasági Szemle. 53,
583–603. [5]
Réti
János (1995): A nyugdíjreform néhány
kérdése, Közgazdasági Szemle. 42, 993–1023.
[3]
Simonovits
András (1998): Az új magyar nyugdíjrendszer és
problémái. Közgazdasági Szemle. 45,
689–708. Lásd még: The New
Hungarian Pension System and its Problems, Transformation of Social
Security: Pensions in Central-Eastern Europe. In: Müller,
Katharina – Ryll, A. – Wagener, H-J. (eds.) (1999):
Transformation of Social Security: Pensions in Central-Eastern
Europe. Physica. Heidelberg, 211–230.
[5]
Simonovits András
(2002): Nyugdíjrendszerek: tények és
modellek. Typotex, Bp. Lásd még Modeling
Pension Systems. 2003. Palgrave, Macmillan, Oxford
1
Köszönetet mondok Augusztinovics Máriának és
Szabó Katalinnak a cikk korábbi változatához
fûzött
megjegyzéseiért. A teljes változat az MTA KTI
honlapján található.
Nettó
kereset
Szolgálati
idõ Arányos
nyugdíj
Alapnyugdíj
plusz ½ arányos Rászorultsági
nyugdíjjal kiegészített
eFt év eFt eFt eFt 50 20 20 30+10=40 30 50 40 40 30+20=50 40 150 20 60 30+30=60 60 150 40 120 30+60=90 110 1.
táblázat • Háromféle
nyugdíjrendszer
= 0,2; és =0,02. Tehát b=0,64
és =0,8.